11 Ooit stonden mensen er ademloos naar te kijken, nu zouden we de dagelijkse vertraging graag een keertje overslaan. Omdat het vandaag exact 60 jaar geleden is dat de eerste file op de Nederlandse snelweg stond: 60 weetjes over verkeersleed. T 16 NIEUWS De ellende begon bij knooppunt Oudenrijn nleleed Volgens verkeer- spsycholoog Gerard Tertoolen verkiezen veel mensen de file boven de trein omdat ze denken zo nog enige controle over hun reis te hebben. Volgens hem is er onder automobilisten in dagelijkse files sprake van 'aangeleerde hulpe loosheid'. „Ze leggen zich bij hun lot neer." Zelf heeft Tertoolen een 'bloedhekel' aan files. „Ik erger me kapot aan automobilisten die steeds van rijstrook wisselen en zo het totale proces frustreren." "Ook weggebruik ers die een stukje afsnijden via een benzinepomp of parkeerp laats storen Tertoolen, die dit verschijnsel duidt als een 'sociaal dilemma'. „Net als belasting betalen. Individueel word je beter van om het niet te doen, maar als een grote groep het aan z'n laars lapt dondert het hele systeem in elkaar." door Jeroen Schmale IDe eerste files op snelwe gen ontstonden op 29 mei 1955, een fraaie Pinksterdag, bij het Utrechtse knooppunt Oudenrijn. Op die rotonde kwam het verkeer van de rijkswegen 2 en 12 samen. 2 Het fenomeen trok volgens ANWB-verenigingshistori- cus Hans Buiter veel bekijks. Mensen kwamen op de fiets én met de auto kijken. 3 In 2008 liet de ANWB die eerste file reconstrueren, met de auto's van toen, voor een film. 4Op lokale wegen zorgden de Olympische Spelen in Amsterdam (1928) al voor de nodige verkeersopstoppingen. 5 Eind jaren '50 begon de ANWB, in samenwerking met het KNMI, weers- en verkeersinformatie door te geven aan persbureau ANP voor de radiobulletins. 6 In de jaren '70 was erin het Avro-radioprogramma 'Auto in, Avro aan' voor het eerst ruimte voor verkeersinfor matie. 7 Rond die tijd ontstonden dagelijkse files door de opkomst van forensen uit groeisteden als Almere, Zoeter- meeren Nieuwegein. 8 De verkeersinformatie werd in de jaren '80 en begin jaren '90 per fax verstuurd naar de ANWB. Liep dit mis, dan las menO de informatie van een halfuur eerder voor. 9 Het woord file stamt van de Latijnse werkwoordsvorm filare, dat weer is afgeleid van fïlium (draad). Het woord file duikt in 1889 voor het eerst op in de literatuur, in Lou is Couperus' roman Eline Vere. Een incidentele op stopping, zoals na een ongeluk, roept veel meer irritatie op dan reguliere files. Files zijn iets beter te verdragen als de oorzaak bekend is. Tertoolen heeft een eigen file-strategie: „Rechts rijden vaak vrachtwagens en die vind ik eng, je hoort regelmatig dat ze op filestaarten inrijden. Op de baan ernaast kan je toch snel van de snelweg af of de vluchtstrook op. Je komt er minder vaak opge fokte types tegen." Een paar jaar achter een organiseerde de ANWB 'een filevrije dag'. Zonder succes. Regelmatig bellen automobilisten de ANWB voor advies. „Bijvoorbeeld als wij waarschu wen voor 'hier en daar gladheid'. Mensen willen dan weten of er op hun traject ook sprake van is", zegt Arnoud Broekhuis, hoofd verkeersinformatie ANWB. Broekhuis' afdeling heeft 13 werkne mers, onder wie 10 filelezers. Daarnaast zijn de ANWB en Verkeers informatiedienst (VID) de laatste jaren ook actief op sociale media als Twitter. Filelezeres Heieen de Geest heeft een schoenenfetisj, eet dagelijks een 'tonnetje' kauwgom en is - volgens luisteraars - geze gend met een zwoele stem. Om de filelengte te bepalen worden de- tectielussen gebruikt en werknemers van tankstations gebeld. Broekhuis: „Vroeger luisterden we praatpalen langs de weg uit. Hoorden we ergens auto's afremmen, dan wisten we dat daar de staart zat." Er zijn ook vrijwilligers 9 ^^Ldie de ANWB tippen. Broekhuis: „Tour ingcarchauffeurs, maar ook een mevrouw die boven de Gelred- ome woont en trouw opstoppin gen doorgeeft." Mogen motorrijders bij files nou wel of niet tussen die automobil isten doorpiepen? Ja, als ze maar niet meer dan een kilometer of tien harder rijden dan de auto's. De eerste file op doordeweekse ochtenden ontstaat volgens Patrick Potgraven van de VID rond tien over zes op de A7, tussen Hoorn en Amsterdam. Een beruchte fileplek op provinciale wegen is de N235, aan de noordkant van Amsterdam. Hier staan vaak pechvogels die een sluiproute namen voor die drukke A7. De zwaarste spitsen werden allemaal veroorzaakt door winterweer. De allerhevigste spits was in de ochtend van matÊ 15 januari 2013, toen er meer dan 1000 kilometer file stond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 17