REDENEN OM UITTE GAAN 4 Expositie Jacobien de Korte Jacobien de Korte exposeert foto's in Pand 3 in Philippine. Ongrijpbaarheid en tijd zijn de hoofd thema's. &D00R NICO OUT Muziek en kunst op Schildersdag Beatrice van der Poel zingt Heelhuids Kersverse winnaar van Zeeuwse Belofte presenteert debuut op de foto lijkt er niet veel mis met de huid van steen die ruimtes erachter be dekt. De Korte fotografeerde de gevel bij vlak licht. Zo zijn de tinten zacht, de toon- overgangen subtiel en benadrukt zij het ge heimzinnige, vervreemdende van het beeld. Het gebouw lijkt te verdwijnen ach ter de ongrijpbare laag die je kunt zien als de tijd die wat er eerder was bedekt. Ongrijpbaarheid en tijd zijn de twee hoofdthema's in het werk van De Korte. Dat is goed te zien in de andere foto's. Men sen lopen voorbij en lossen op in de spiege ling van het glas waarachter zij zich bevin den. Of bevinden zich eenzaam in een zee van steen: de stad die hen omringt. Een vrouw in een hotelkamer zit naakt op bed, te wachten op wat wel of niet komt. In een andere foto kijkt zij door een kier van het gordijn naar buiten. Als toeschouwer kan ik mijn eigen verhaal verzinnen bij de voor stellingen die De Korte presenteert. Maar elk verhaal zal iets van melancholie in zich hebben. Een melancholie die voortkomt uit het besef van vergankelijkheid. Dat aan alles een eind komt, is niet zo gemakkelijk te accepteren. Het maakt het onmogelijk om wat fijn en goed is te blijven ervaren, maar ontneemt je ook de kans wat akelig is achter je te laten of het te transformeren. Het werk van De Korte verbeeldt ongrijp baarheid en brengt tot uitdrukking hoe je dat als mens kunt ervaren. Zij vraagt me stil te staan bij de tijdelijkheid van mijn be staan. Dat zou wel eens invloed kunnen hebben op hoe ik er mee omga. De wit gepleisterde gevel is rijk aan ornamenten. Op de hoogste verdieping zijn de balkons van steen. Een ver dieping lager is een doorlo pend balkon van smeedijzer. Vanaf de on zichtbare daklijst, waarvan de aanwezig heid door de uiteinden van balken wordt gesuggereerd, hangt als een voile een enor me lap half transparant textiel naar bene den. In het midden bolt het wat op, als de sleep van een bruidsjurk die door de bruidsmeisjes wordt opgetild. Jacobien de Korte maakte de foto in Spanje, of in elk ge val in een zuidelijk land, dat deel uitmaakt van de Europese cultuur. Uit enkele andere foto's die zij in Pand 3 toont, concludeer ik dat het textiel moet voorkomen dat de voor bijgangers last hebben van afbrokkelend stucwerk. Een functioneel gegeven krijgt door de blik van De Korte (1969) een veelheid aan betekenissen. Zij zet de harde huid en de veelal geometrische vormen van het ge bouw tegenover het zachte, organisch ge plooide van het textiel. Het kwetsbare ver hult de kracht die erachter ligt en is in staat die in zijn effect te beteugelen. Tot op zekere hoogte dan. Want als het gebouw zo ver in verval raakt dat de brokken groter worden, zal het textiel geen rol van beteke nis meer kunnen vervullen. En eigenlijk is de parallel met de voile misschien nog wel belangrijker. Zo maakt De Korte het ge bouw tot een levend wezen dat zich verzet tegen het verval. Zoals ook mensen dat doen. Het gebouw schermt zich af tegen de blik van de buitenwereld. Met succes, want JM KUNST cf? THEATERCONCERT ROCK DOOR BESEF VAN VERGANKELIJKHEID Verrassende visies in Lo kaal 54. Sjaak de Wit is één van de zeven kunstenaars die momenteel in Lokaal 54 expo seren. De Wit combineert in zijn schilderijen een herkenba re weergave van dagelijkse dingen met het scheppen en doorbreken van een illusie op het platte vlak. Het vanzelf sprekende wordt vervangen door het onbekende. T/m 28/6. Galerie 45, Singel 45, Westdorpe. Wo. t/m zo. 13.00 tot 18.00 uur en op af spraak. -7 Vijftien kunstenaars uit Schwaan in Domburg of: 'Met de natuur als leermees ter'. Franz Bunke was de Toor- op van het Noordduitse dorp Schwaan, een kunstenaarsko lonie die net als Domburg rond 1900 centrum was van artistieke ontwikkeling. Die ging in Schwaan minder ver dan in Domburg. Maar leverde vooral prachtige landschap pen op in impressionistische en expressionistische stijl. T/m 6/9. Marie Tak van Poort vliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Di. t/m zo, 13.00-17.00 uur. De beeldentuin van Ter Lucht. Op een groot grasveld, met hier en daar bomen, een haag en wat struiken plaatste Hendrike Huijsmans werk van veertien beeldhouwers. Een gevarieerde presentatie met fi guratie en abstractie in brons, hout, staal, glas, klei en kunst stof, klassiek modern georiën teerd. Rijnhard Schregardus laat zich inspireren door ar chaïsche culturen. T/m 31/10. Beeldentuin Ter Lucht, Nieuwe Rijksweg 49 's-Heer Arendskerke. Ma. t/m vr. 9.00 - 17.30 uur, za. tot 17.00 uur. Expositie Jacobien de Korte: in Pand 3 in Philip pine, Gentsebreedstraat 3, t/m 28/6, do. en vr. 13.00-16:30 uur en op afspraak. FOTO JACOBIEN DE KORTE Kunstenaars uit verschillende disciplines geven tijdens de jaarlijkse Schildersdag en Kunstmarkt in Kapelle demon straties en bieden kunstwer ken en kunstnijverheid aan. In de NH kerk is een expositie van juwelen in combinatie met gedichten. Zowel 's mor gens als 's middags zijn er uit eenlopende muziekoptredens. Schildersdag/Kunst markt, zaterdag 30 mei, in en rond NH Kerk, Kapelle, 10.00-15.30 uur. 6 Zangeres, tekstdichter en com poniste Beatrice van der Poel brengt zaterdag haar onlangs verschenen album 'Heelhuids' live in theater De Wegwijzer in Nieuw-en Sint Joosland. Op 'Heelhuids' staat een muzikale verzameling van gedachten en fantasieën over afscheid, een ultieme liefde, verleiding en eenzaamheid. Beatrice van der Poel, za terdag 30 mei, theater De Wegwijzer Nieuw- en Sint Joos land. Aanvang: 20.30 uur. Clear Clamour is een vijfkop pige rockband uit Goes. Be gin mei wonnen ze op het Be vrijdingsfestival in Vlissingen nog de Zeeuwse Belofte. Daarvoor speelden ze al op enkele grote Zeeuwse festi vals als Vestrock en Weitje- rock en wonnen drie van de vier Zeeuwse bandwedstrij den. Binnenkort staan ze in de finale van de vierde en laatste bandwedstrijd om de Grand Slam te winnen. Hun net opgenomen EP Observe the Outcome wordt zaterdag voorgesteld in 't Beest in Goes. Middelpunt van de band is songwriter, zanger, bassist én saxofonist Stefan van Harst. Qua geluid komt de band in de buurt van de Nederlandse rockband Gol den Earring. Gitaarmuziek ste vig genesteld in de rocktradi- ties van de jaren 70. Clear Clamour onderscheidt zich door de inbreng van progres sieve invloeden en de soms verrassende aanwezigheid van de sax. Als voorprogram ma treedt de Goese band Dy namic Myth op. Clear Clamour, zaterdag 30 mei, 't Beest in Goes. Aan vang: 20.00 uur. Clear Clamour

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 56