REDENEN
OM UITTE
GAAN
4
Expositie Jacobien de Korte
Jacobien de Korte
exposeert foto's in
Pand 3 in Philippine.
Ongrijpbaarheid en
tijd zijn de hoofd
thema's. &D00R NICO OUT
Muziek en
kunst op
Schildersdag
Beatrice van
der Poel zingt
Heelhuids
Kersverse winnaar van Zeeuwse Belofte presenteert debuut
op de foto lijkt er niet veel mis met de
huid van steen die ruimtes erachter be
dekt. De Korte fotografeerde de gevel bij
vlak licht. Zo zijn de tinten zacht, de toon-
overgangen subtiel en benadrukt zij het ge
heimzinnige, vervreemdende van het
beeld. Het gebouw lijkt te verdwijnen ach
ter de ongrijpbare laag die je kunt zien als
de tijd die wat er eerder was bedekt.
Ongrijpbaarheid en tijd zijn de twee
hoofdthema's in het werk van De Korte.
Dat is goed te zien in de andere foto's. Men
sen lopen voorbij en lossen op in de spiege
ling van het glas waarachter zij zich bevin
den. Of bevinden zich eenzaam in een zee
van steen: de stad die hen omringt. Een
vrouw in een hotelkamer zit naakt op bed,
te wachten op wat wel of niet komt. In een
andere foto kijkt zij door een kier van het
gordijn naar buiten. Als toeschouwer kan
ik mijn eigen verhaal verzinnen bij de voor
stellingen die De Korte presenteert. Maar
elk verhaal zal iets van melancholie in zich
hebben. Een melancholie die voortkomt
uit het besef van vergankelijkheid. Dat aan
alles een eind komt, is niet zo gemakkelijk
te accepteren. Het maakt het onmogelijk
om wat fijn en goed is te blijven ervaren,
maar ontneemt je ook de kans wat akelig is
achter je te laten of het te transformeren.
Het werk van De Korte verbeeldt ongrijp
baarheid en brengt tot uitdrukking hoe je
dat als mens kunt ervaren. Zij vraagt me
stil te staan bij de tijdelijkheid van mijn be
staan. Dat zou wel eens invloed kunnen
hebben op hoe ik er mee omga.
De wit gepleisterde gevel is
rijk aan ornamenten. Op de
hoogste verdieping zijn de
balkons van steen. Een ver
dieping lager is een doorlo
pend balkon van smeedijzer. Vanaf de on
zichtbare daklijst, waarvan de aanwezig
heid door de uiteinden van balken wordt
gesuggereerd, hangt als een voile een enor
me lap half transparant textiel naar bene
den. In het midden bolt het wat op, als de
sleep van een bruidsjurk die door de
bruidsmeisjes wordt opgetild. Jacobien de
Korte maakte de foto in Spanje, of in elk ge
val in een zuidelijk land, dat deel uitmaakt
van de Europese cultuur. Uit enkele andere
foto's die zij in Pand 3 toont, concludeer ik
dat het textiel moet voorkomen dat de voor
bijgangers last hebben van afbrokkelend
stucwerk.
Een functioneel gegeven krijgt door de
blik van De Korte (1969) een veelheid aan
betekenissen. Zij zet de harde huid en de
veelal geometrische vormen van het ge
bouw tegenover het zachte, organisch ge
plooide van het textiel. Het kwetsbare ver
hult de kracht die erachter ligt en is in
staat die in zijn effect te beteugelen. Tot op
zekere hoogte dan. Want als het gebouw
zo ver in verval raakt dat de brokken groter
worden, zal het textiel geen rol van beteke
nis meer kunnen vervullen. En eigenlijk is
de parallel met de voile misschien nog wel
belangrijker. Zo maakt De Korte het ge
bouw tot een levend wezen dat zich verzet
tegen het verval. Zoals ook mensen dat
doen. Het gebouw schermt zich af tegen de
blik van de buitenwereld. Met succes, want
JM KUNST
cf? THEATERCONCERT
ROCK
DOOR BESEF VAN VERGANKELIJKHEID
Verrassende visies in Lo
kaal 54. Sjaak de Wit is één
van de zeven kunstenaars die
momenteel in Lokaal 54 expo
seren. De Wit combineert in
zijn schilderijen een herkenba
re weergave van dagelijkse
dingen met het scheppen en
doorbreken van een illusie op
het platte vlak. Het vanzelf
sprekende wordt vervangen
door het onbekende. T/m
28/6. Galerie 45, Singel 45,
Westdorpe. Wo. t/m zo.
13.00 tot 18.00 uur en op af
spraak.
-7 Vijftien kunstenaars uit
Schwaan in Domburg of:
'Met de natuur als leermees
ter'. Franz Bunke was de Toor-
op van het Noordduitse dorp
Schwaan, een kunstenaarsko
lonie die net als Domburg
rond 1900 centrum was van
artistieke ontwikkeling. Die
ging in Schwaan minder ver
dan in Domburg. Maar leverde
vooral prachtige landschap
pen op in impressionistische
en expressionistische stijl.
T/m 6/9. Marie Tak van Poort
vliet Museum, Ooststraat 10a,
Domburg. Di. t/m zo,
13.00-17.00 uur.
De beeldentuin van Ter
Lucht. Op een groot grasveld,
met hier en daar bomen, een
haag en wat struiken plaatste
Hendrike Huijsmans werk van
veertien beeldhouwers. Een
gevarieerde presentatie met fi
guratie en abstractie in brons,
hout, staal, glas, klei en kunst
stof, klassiek modern georiën
teerd. Rijnhard Schregardus
laat zich inspireren door ar
chaïsche culturen. T/m
31/10. Beeldentuin Ter Lucht,
Nieuwe Rijksweg 49 's-Heer
Arendskerke. Ma. t/m vr. 9.00
- 17.30 uur, za. tot 17.00 uur.
Expositie Jacobien de Korte: in Pand 3 in Philip
pine, Gentsebreedstraat 3, t/m 28/6, do. en vr.
13.00-16:30 uur en op afspraak.
FOTO JACOBIEN DE KORTE
Kunstenaars uit verschillende
disciplines geven tijdens de
jaarlijkse Schildersdag en
Kunstmarkt in Kapelle demon
straties en bieden kunstwer
ken en kunstnijverheid aan. In
de NH kerk is een expositie
van juwelen in combinatie
met gedichten. Zowel 's mor
gens als 's middags zijn er uit
eenlopende muziekoptredens.
Schildersdag/Kunst
markt, zaterdag 30 mei, in en
rond NH Kerk, Kapelle,
10.00-15.30 uur.
6
Zangeres, tekstdichter en com
poniste Beatrice van der Poel
brengt zaterdag haar onlangs
verschenen album 'Heelhuids'
live in theater De Wegwijzer in
Nieuw-en Sint Joosland. Op
'Heelhuids' staat een muzikale
verzameling van gedachten en
fantasieën over afscheid, een
ultieme liefde, verleiding en
eenzaamheid.
Beatrice van der Poel, za
terdag 30 mei, theater De
Wegwijzer Nieuw- en Sint Joos
land. Aanvang: 20.30 uur.
Clear Clamour is een vijfkop
pige rockband uit Goes. Be
gin mei wonnen ze op het Be
vrijdingsfestival in Vlissingen
nog de Zeeuwse Belofte.
Daarvoor speelden ze al op
enkele grote Zeeuwse festi
vals als Vestrock en Weitje-
rock en wonnen drie van de
vier Zeeuwse bandwedstrij
den. Binnenkort staan ze in
de finale van de vierde en
laatste bandwedstrijd om de
Grand Slam te winnen. Hun
net opgenomen EP Observe
the Outcome wordt zaterdag
voorgesteld in 't Beest in
Goes. Middelpunt van de
band is songwriter, zanger,
bassist én saxofonist Stefan
van Harst. Qua geluid komt
de band in de buurt van de
Nederlandse rockband Gol
den Earring. Gitaarmuziek ste
vig genesteld in de rocktradi-
ties van de jaren 70. Clear
Clamour onderscheidt zich
door de inbreng van progres
sieve invloeden en de soms
verrassende aanwezigheid
van de sax. Als voorprogram
ma treedt de Goese band Dy
namic Myth op.
Clear Clamour, zaterdag
30 mei, 't Beest in Goes. Aan
vang: 20.00 uur.
Clear Clamour