13 180 24 ECONOMIE Het wonderlijke universum van Elon Musk, de topman van Tesla Hij wil de wereld veranderen, Elon Musk. Met elektrische auto's, een kolonie op Mars en revolutionaire batterijen Met een mysterieuze tweet kondigde Tesla- baas Elon Musk eind maart de lancering van een totaal nieuwe productlijn aan. Het betreft de Powerwall: een ruim 3.000 dollar kostende thuisaccu om elektriciteit uit zonnepanelen op te slaan. Handig als de stroom uitvalt, maar volgens Musk is het belang véél groter. „Ons doel is om de wijze waarop de wereld energie gebruikt fundamenteel te veranderen." Met het apparaat, dat er uit ziet als een fu turistische cv-ketel, kunnen huishou dens zelfvoorzienend worden en daalt de C02-uitstoot naar nul kom ma nul. Doodleuk merkte Musk op er 2 miljard van te willen verkopen. „Het klinkt gek, maar dat is evenveel als het aantal auto's dat wereldwijd rondrijdt." 'Ons doel is om de wijze waarop de wereld energie gebruikt fundamenteel te veranderen' Alle buzz miste zijn uitwerking niet. In enkele weken tijd zijn er tien duizenden bestellingen bij Tesla bin nengekomen ter waarde van 800 mil joen dollar. De uitgekiende lance ring laat zien dat Musk goed heeft ge keken naar Steve Jobs, de charisma tische oprichter van Apple, waarmee hij vaak wordt vergeleken. Ook de grote voornemens zijn Jobsiaans, hoewel voor Musks doen tamelijk be scheiden. Zijn ambities reiken letter lijk hemelhoog. Astronauten Naast Tesla bezit Musk namelijk ook SpaceX. In 2012 schreef de raketten- maker historie door als eerste com merciële bedrijf een ruimtevaartuig aan het International Space Station (ISS) te koppelen. SpaceX doet dat bo vendien voor een 'schijntje'. Waar overheidsorganisaties als NASA en ESA tot wel 300 miljoen dollar per lancering nodig hebben, lukt het Spa ceX voor 55 miljoen. Inmiddels heeft Musk een miljardencontract met NA SA om het ISS te bevoorraden. En nu de Space Shuttle met pensioen is mag SpaceX binnen enkele jaren as tronauten gaan brengen. Maar dat is slechts het begin, want Musk denkt veel verder: bin nen tien tot twintig jaar wil hij men sen op Mars zetten. Eerste vereiste daarvoor is een herbruikbare raket. „Als dat lukt kunnen we lanceren te gen de brandstofkosten van slechts 200.000 dollar." Zo'n raket is de heili ge graal van de ruimtevaart, stelt de zakenman, en brengt Mars een stuk dichterbij. Kolonie Zijn ultieme visioen: een kolonie van 80.000 zielen. De missie naar de rode planeet is volgens Musk nodig om twee redenen. „Eén defensieve, om te voorkomen dat de mensheid door een meteoriet of een andere ca tastrofe wordt vernietigd", vertelde hij de Britse krant The Telegraph. „De ander, en dat is wat mij drijft, omdat het ons grootste avontuur ooit zal zijn." Het is maar een van zijn vele me galomane projecten. Zo is daar de Hy perloop, een honderden kilometers lange pijplijn waarmee binnen een half uur van Los Angeles naar San Francisco kan worden gereisd. „De vijfde wijze van transport", noemt hij het. Ook wil de visionaire onder nemer dolgraag een vliegtuig ontwer pen. „Het kostte Boeing 10 miljard dollar en een decennium om hun toe stellen 10 procent efficiënter te laten vliegen. Dat is behoorlijk beroerd. Ik heb een ontwerp voor een verticaal opstijgend supersonisch vliegtuig dat echt een enorme verbetering zal zijn." Hij opperde dit jaar ver der een plan om vierduizend satel lieten te lanceren. Die moeten het internet veel sneller maken. Kwibus Volgens trendwatcher Vincent Everts is het onverstandig om Musks visioenen als luchtfietserij af te doen. „Natuurlijk denkt iedereen bij dat Mars-verhaal: wat een rare kwibus. Maar tot nu toe heeft hij vrijwel alles bereikt wat hij vooraf aankondigde." De verge lijking met Jobs vindt Everts mis plaatst. „Hij is veel significanter. Jobs maakt het mobieltje veel be ter en vraagt er vervolgens karren vrachten geld voor. Musk pakt on derwerpen aan die er voor de we reld écht toe doen." Waar Musk en Jobs overeen komsten vertonen, is dat ze bei den uiterst veeleisend zijn. Hij werkt 23 uur per etmaal en kan bot tot bijna beledigend overko men, vertellen medewerkers. In de nieuwe biografie Tesla, SpaceX and the Quest for a Fantastic Future staat dat een werknemer een boze e-mail kreeg nadat hij de beval ling van z'n vrouw had verkozen boven een vergadering. Musk ont kent met klem en reageerde boos. „Bullshit. Zoiets zou ik nooit doen, ik ben juist een enorme voorstan der van zwangerschapsverlof." Apartheid Zijn levensverhaal leest als een modern sprookje. Geboren in Pre toria, Zuid-Afrika, maakt de inge- nieurszoon al op twaalfjarige leef tijd een eigen videogame en krijgt op school de bijnaam Ge nius Boy. Ook experimenteert hij er lustig op los. „Het is opmerke lijk hoeveel dingen je kunt laten opblazen", zegt hij over zijn kin dertijd. „Ik ben blij dat ik al mijn vingers nog heb." Om de militaire dienst in het apartheidsregime te ontlopen, reist hij op z'n 17e naar Canada, het land van zijn moeder. Uiteindelijk be landt hij midden jaren '90 met stu dies natuurkunde en economie in computermekka Silicon Valley. Daar maakt hij snel fortuin. De jackpot wint hij met X.com, nu beter be kend als de online betalingsdienst PayPal. eBay koopt het bedrijf in 2002 voor 1,5 miljard dollar. Als grootste aandeelhouder houdt Musk er 180 miljoen dollar aan over. Op 31-jarige leeftijd is hij binnen, maar waar anderen gaan rentenieren, wil Musk echt impact maken op de we reld. Hij begint met Tesla Motors en daarna SpaceX. „De toekomst is duurzaam en elektrisch. Fossiele brandstoffen hebben zoveel negatie ve effecten. Op het milieu, maar ook vanwege alle oorlogen die we er om uitvechten." 'Als het moet, ga ik in de kelder bij mijn schoonouders wonen' Schoonouders De eerste jaren verlopen moeizaam en in 2008 gaat het bijna mis. Meer dere lanceringen mislukken bij Spa ceX en het eerste elektrische Tesla- model wordt geplaagd door produc tieproblemen. Musk besluit zijn laat ste miljoenen in beide bedrijven te stoppen en verkoopt zijn peperdure McLaren Formule t-wagen. „Als het moet, ga ik in de kelder bij mijn schoonouders wonen." Hij overleeft ternauwernood en de rest is geschiedenis. Inmiddels groeit Tesla als kool. De autofabri kant verkoopt zo'n 50.000 wagens De nieuwe Steve Jobs wil door David Bremmer Het Amerikaanse blad Forbes schat het vermogen van Elon Tusk op 13 miljard dollar Op de verkoop van PayPal loopt Musk binnen. Van de verkoopprijs van 1,5 miljard dollar aan Ebay houdt hij 180 miljoen dollar over. Hij is 'binnen' als hij 31 is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24