Merkel de machtigste
Diepgeworteld
wantrouwen tussen
NS en de overheid
Berlijn Potsdam
12 NIEUWS
Akhrat (16) spreekt in Genève over kinderrechten
De hoogste ambtenaren praten wel
óver kinderen, maar laten ze vaak
niet zelf aan het woord. Tot gisteren.
BERLIJN. Slechts twaalf van de
machtigste vrouwen op aarde ko
men uit Europa. Ruim de helft
van de jaarlijkse lijst van de hon
derd meest machtige vrouwen ter
wereld is een Amerikaanse.
Maar Angela Merkel (60) staat
wel weer op 1. De Duitse bonds
kanselier voert dit jaar voor de ne
gende keer de lijst aan, op de voet
gevolgd door Hillary Clinton (67)
en filantroop Melinda Gates (50),
de vrouw van miljardair Bill Ga
tes.
Maak je er een Europese top 10
van dan zitten de machtigste Euro
pese vrouwen vooral in de finan
ciële sector. IMF-directrice Christi
ne Lagarde (59) directeur van het
Internationaal Monetair Fonds
(IMF) is de op-een-na-machtigste
Europese, gevolgd door de minder
bekende Patricia Botin (54), baas
van de Spaanse bank Santander.
Minouche Shafik (53) is topvrouw
bij de Bank of England en Elvira
Nabiullina (51) is dat bij de Centra
le Bank van Rusland.
Dit jaar haalde geen enkele Ne
derlandse vrouw de lijst.
Een volle zaal in Pal
ais Wilson, het VN
gebouw aan het
meer van Genève.
Kinderrechten ex
perts van de Verenig
de Naties, de hoogste ambtena
ren van verschillende ministe
ries, ministers van de Antillen; al
lemaal zijn ze bij elkaar om te ho
ren wat er goed gaat en wat er be
ter moet met de Nederlandse kin
derrechten. Van de bron zelf.
„Ze moeten eens écht naar
ons gaan luisteren." Akhrat, een
minderjarige asielzoeker, is fel als
ze dat zegt. „De regering kijkt
nooit naar jouw belangen. Nooit
naar jouw rechten. Het gaat al
leen maar over procedures en sys
temen. Dat is niet chili." Ze staat
voor een zaal vol tientallen strop
dassen en mantelpakjes, directeu
ren van kinderrechtenorganisa
ties, belangenbehartigers, de Kin
derombudsman en vier jongeren.
Elke vijfjaar verantwoordt de
Nederlandse regering zich bij het
VN-kinderrechtencomité. Net als
alle andere landen die het Ver
drag voor de Rechten van het
Kind hebben ondertekend. De
VN experts zijn kritisch over Ne
derland. Waarom neemt het aan
tal kinderen dat in armoede leeft
toe? Wie heeft het overzicht in
de Jeugdzorg? Waarom neemt de
kindermishandeling niet af? En
hoe komt het dat kinderen op de
Nederlandse Antillen niet
dezelfde zorg en kan
sen krijgen als kin-
deren in Neder
land?
Veel vragen
zijn er ook over
minderjarige
asielzoekers. Zo
als Akhrat. In
2005 kwam zij
met haar familie
vanuit Mosul in
Irak naar Nederland.
Ze heeft inmiddels meer
van Nederland gezien dan de ge
middelde 16-jarige die hier gebo
ren is. In tien verschillende dor
pen en steden heeft ze gewoond.
„De druk en de spanning zijn
al enorm. Voor de hele familie,
maar vooral voor ons als kinde
ren. De Nederlandse regering
maakt het alleen maar erger voor
ons", vertelt ze. „We moesten
binnen een jaar vijf keer verhui
zen. Volgens mij gewoon om ons
te pesten. Telkens een nieuw
huis, een nieuwe school en nieu
we vriendinnen. Zo kun je als
kind geen normaal leven leiden."
Al meerdere keren is de Neder
landse regering op de vingers ge
tikt door de VN en de Europese
Raad. Nederland zorgt nog
steeds niet goed voor minderjari
ge asielzoekers. Kinderen die
naar Nederland gevlucht zijn en
hier al langer dan vijfjaar wonen,
zouden nu automatisch mogen
blijven.
Maar vorig jaar zijn
ruim vijfhonderd
Waarom neemt
kinder mishandeling
niet af? Waarom
groeit de armoede
onder kinderen
aanvragen inge
diend voor kinde
ren die langer
dan vijfjaar in
Nederland wo
nen en hiervan
zijn er tien toe
gewezen.
Akhrat is één
van die kinderen. Sa
men met haar ouders,
broer en drie zusjes woont
ze na tien jaar verhuizen nu offi
cieel in Katwijk. Met een verblijfs
vergunning.
Volgend jaar hoopt ze er haar
VMBO diploma te halen. Daarna
wil ze nog meer gaan opkomen
voor kinderrechten.
„Als volwassenen ons serieus
zouden nemen, zou er allang iets
veranderd zijn. Ze hebben geen
die konden onderbouwen dat
staatssteun echt noodzakelijk was.
Sowieso deed de NS niet veel
meer dan noodzakelijk om doch
ter HSA overeind te houden. De
directie meende dat de overheid
maar moest inspringen, omdat
Verkeer en Waterstaat fouten had
gemaakt bij de invoering van een
nieuw spoorveiligheidssysteem
(ERTMS).
Uiteindelijk werd enkele jaren
later (rond 2009) - op dat mo
ment onder verkeersminister Ca-
miel Eurlings- besloten dat de
overheid de HSA toch zou redden,
mocht dat aan de orde komen.
Ondertussen spraken Financi
ën en de NS af dat de vervoerder
aan de Staat een extra dividend
zou uitkeren van 1,4 miljard.
Ten tijde van die afspraken
reed er overigens nog altijd geen
snelle trein op de HSL-Zuid door
problemen bij de Italiaanse bou
wer Ansaldo Breda. Die was jaren
eerder door HSA geselecteerd om
een trein die 250 kilometer per
uur zou halen te ontwerpen, bou
wen en testen. Ten koste van een
andere bouwer, Alstom.
Een voormalige baas van dat
Franse bedrijf klaagde gisteren te
gen de commissie dat er geen gelij
ke kansen waren in de strijd om
een snelle trein te mogen leveren.
Zo wist Alstom niet dat het be
stuur van HSA een voorkeur had
voor een enkeldekstrein die een
maximumsnelheid van 250 kilo
meter per uur kon halen. Ook
werd het bedrijf verrast door het
omlaag brengen van de order tot
twaalf treinen.
Vandaag wordt worden
oud-verkeersministers Karla Peijs
en Camiel Eurlings verhoord.
Het bedrijfsplan van HSA was
'buitengewoon gestretcht', zei
NS-topman Aad Veenman. Hij
wilde daarom in 2004 het
contract aanpassen
Dat bleek gisteren tijdens de
openbare verhoren van Aad Veen-
man, oud-topman bij de NS, door
de parlementaire enquêtecommis-
sie-Fyra. Hij noemde het bedrijfs
plan van HSA 'buitengewoon ge
stretcht'. Veenman klopte al in
2004 en 2005 bij toenmalig minis
ter van Financiën Gerrit Zalm aan
om een lagere vergoeding voor
het gebruik van de dure HSL-Zuid
te vragen. De NS vreesde dat de
onderneming achter de snelle
spoorlijn, HSA, anders op den
duur om zou vallen.
Zalm weigerde echter soelaas
te bieden, ook omdat de NS niet
bepaald scheutig was met het ver
strekken van financiële gegevens
Kras.nl/39471 of bel 0900-9697/0cpg
De Iraaks-koerdische Akhrat (16), mocht gisteren in Genève uitleggenr hoe Nederland omgaat met kinderen.
'Overheid moet
ons praten, wel
door Tako Rietveld
door Edwin van der Aa
DEN HAAG. Een diep geworteld
wantrouwen tussen vervoersbedrijf
NS en de overheid bracht de onder
neming achter de snelle spoorlijn
naar het zuiden én de flitstrein Fy-
ra tot de afgrond. Uiteindelijk
moest de Staat de scherven lijmen.
Zeer complete busreis
100% vertrekgarantie
5 dagen al v.a.
ÏÏ.T j
Populaire busreis waarbij u Berlijn en Potsdam écht leert kennen.
Inclusief 2 x stadstour met Nederlandse gids langs alle highlights.
Klantbeoordeling 8,8
Verblijf in 4* Van der Valk Hotel incl. 4 x ontbijt en 3 x diner
Prijzen p.p. o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds