Merkel de machtigste Diepgeworteld wantrouwen tussen NS en de overheid Berlijn Potsdam 12 NIEUWS Akhrat (16) spreekt in Genève over kinderrechten De hoogste ambtenaren praten wel óver kinderen, maar laten ze vaak niet zelf aan het woord. Tot gisteren. BERLIJN. Slechts twaalf van de machtigste vrouwen op aarde ko men uit Europa. Ruim de helft van de jaarlijkse lijst van de hon derd meest machtige vrouwen ter wereld is een Amerikaanse. Maar Angela Merkel (60) staat wel weer op 1. De Duitse bonds kanselier voert dit jaar voor de ne gende keer de lijst aan, op de voet gevolgd door Hillary Clinton (67) en filantroop Melinda Gates (50), de vrouw van miljardair Bill Ga tes. Maak je er een Europese top 10 van dan zitten de machtigste Euro pese vrouwen vooral in de finan ciële sector. IMF-directrice Christi ne Lagarde (59) directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is de op-een-na-machtigste Europese, gevolgd door de minder bekende Patricia Botin (54), baas van de Spaanse bank Santander. Minouche Shafik (53) is topvrouw bij de Bank of England en Elvira Nabiullina (51) is dat bij de Centra le Bank van Rusland. Dit jaar haalde geen enkele Ne derlandse vrouw de lijst. Een volle zaal in Pal ais Wilson, het VN gebouw aan het meer van Genève. Kinderrechten ex perts van de Verenig de Naties, de hoogste ambtena ren van verschillende ministe ries, ministers van de Antillen; al lemaal zijn ze bij elkaar om te ho ren wat er goed gaat en wat er be ter moet met de Nederlandse kin derrechten. Van de bron zelf. „Ze moeten eens écht naar ons gaan luisteren." Akhrat, een minderjarige asielzoeker, is fel als ze dat zegt. „De regering kijkt nooit naar jouw belangen. Nooit naar jouw rechten. Het gaat al leen maar over procedures en sys temen. Dat is niet chili." Ze staat voor een zaal vol tientallen strop dassen en mantelpakjes, directeu ren van kinderrechtenorganisa ties, belangenbehartigers, de Kin derombudsman en vier jongeren. Elke vijfjaar verantwoordt de Nederlandse regering zich bij het VN-kinderrechtencomité. Net als alle andere landen die het Ver drag voor de Rechten van het Kind hebben ondertekend. De VN experts zijn kritisch over Ne derland. Waarom neemt het aan tal kinderen dat in armoede leeft toe? Wie heeft het overzicht in de Jeugdzorg? Waarom neemt de kindermishandeling niet af? En hoe komt het dat kinderen op de Nederlandse Antillen niet dezelfde zorg en kan sen krijgen als kin- deren in Neder land? Veel vragen zijn er ook over minderjarige asielzoekers. Zo als Akhrat. In 2005 kwam zij met haar familie vanuit Mosul in Irak naar Nederland. Ze heeft inmiddels meer van Nederland gezien dan de ge middelde 16-jarige die hier gebo ren is. In tien verschillende dor pen en steden heeft ze gewoond. „De druk en de spanning zijn al enorm. Voor de hele familie, maar vooral voor ons als kinde ren. De Nederlandse regering maakt het alleen maar erger voor ons", vertelt ze. „We moesten binnen een jaar vijf keer verhui zen. Volgens mij gewoon om ons te pesten. Telkens een nieuw huis, een nieuwe school en nieu we vriendinnen. Zo kun je als kind geen normaal leven leiden." Al meerdere keren is de Neder landse regering op de vingers ge tikt door de VN en de Europese Raad. Nederland zorgt nog steeds niet goed voor minderjari ge asielzoekers. Kinderen die naar Nederland gevlucht zijn en hier al langer dan vijfjaar wonen, zouden nu automatisch mogen blijven. Maar vorig jaar zijn ruim vijfhonderd Waarom neemt kinder mishandeling niet af? Waarom groeit de armoede onder kinderen aanvragen inge diend voor kinde ren die langer dan vijfjaar in Nederland wo nen en hiervan zijn er tien toe gewezen. Akhrat is één van die kinderen. Sa men met haar ouders, broer en drie zusjes woont ze na tien jaar verhuizen nu offi cieel in Katwijk. Met een verblijfs vergunning. Volgend jaar hoopt ze er haar VMBO diploma te halen. Daarna wil ze nog meer gaan opkomen voor kinderrechten. „Als volwassenen ons serieus zouden nemen, zou er allang iets veranderd zijn. Ze hebben geen die konden onderbouwen dat staatssteun echt noodzakelijk was. Sowieso deed de NS niet veel meer dan noodzakelijk om doch ter HSA overeind te houden. De directie meende dat de overheid maar moest inspringen, omdat Verkeer en Waterstaat fouten had gemaakt bij de invoering van een nieuw spoorveiligheidssysteem (ERTMS). Uiteindelijk werd enkele jaren later (rond 2009) - op dat mo ment onder verkeersminister Ca- miel Eurlings- besloten dat de overheid de HSA toch zou redden, mocht dat aan de orde komen. Ondertussen spraken Financi ën en de NS af dat de vervoerder aan de Staat een extra dividend zou uitkeren van 1,4 miljard. Ten tijde van die afspraken reed er overigens nog altijd geen snelle trein op de HSL-Zuid door problemen bij de Italiaanse bou wer Ansaldo Breda. Die was jaren eerder door HSA geselecteerd om een trein die 250 kilometer per uur zou halen te ontwerpen, bou wen en testen. Ten koste van een andere bouwer, Alstom. Een voormalige baas van dat Franse bedrijf klaagde gisteren te gen de commissie dat er geen gelij ke kansen waren in de strijd om een snelle trein te mogen leveren. Zo wist Alstom niet dat het be stuur van HSA een voorkeur had voor een enkeldekstrein die een maximumsnelheid van 250 kilo meter per uur kon halen. Ook werd het bedrijf verrast door het omlaag brengen van de order tot twaalf treinen. Vandaag wordt worden oud-verkeersministers Karla Peijs en Camiel Eurlings verhoord. Het bedrijfsplan van HSA was 'buitengewoon gestretcht', zei NS-topman Aad Veenman. Hij wilde daarom in 2004 het contract aanpassen Dat bleek gisteren tijdens de openbare verhoren van Aad Veen- man, oud-topman bij de NS, door de parlementaire enquêtecommis- sie-Fyra. Hij noemde het bedrijfs plan van HSA 'buitengewoon ge stretcht'. Veenman klopte al in 2004 en 2005 bij toenmalig minis ter van Financiën Gerrit Zalm aan om een lagere vergoeding voor het gebruik van de dure HSL-Zuid te vragen. De NS vreesde dat de onderneming achter de snelle spoorlijn, HSA, anders op den duur om zou vallen. Zalm weigerde echter soelaas te bieden, ook omdat de NS niet bepaald scheutig was met het ver strekken van financiële gegevens Kras.nl/39471 of bel 0900-9697/0cpg De Iraaks-koerdische Akhrat (16), mocht gisteren in Genève uitleggenr hoe Nederland omgaat met kinderen. 'Overheid moet ons praten, wel door Tako Rietveld door Edwin van der Aa DEN HAAG. Een diep geworteld wantrouwen tussen vervoersbedrijf NS en de overheid bracht de onder neming achter de snelle spoorlijn naar het zuiden én de flitstrein Fy- ra tot de afgrond. Uiteindelijk moest de Staat de scherven lijmen. Zeer complete busreis 100% vertrekgarantie 5 dagen al v.a. ÏÏ.T j Populaire busreis waarbij u Berlijn en Potsdam écht leert kennen. Inclusief 2 x stadstour met Nederlandse gids langs alle highlights. Klantbeoordeling 8,8 Verblijf in 4* Van der Valk Hotel incl. 4 x ontbijt en 3 x diner Prijzen p.p. o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12