Japanse sterrenkok Yama 100.000 in voor nieuwbouw kerk Hoek zet zich met vereende krachten Kilometerheffing in België 4 ZEELAND Zeeuws-Vlaamse transporteurs worden extra hard getroffen door de ophanden zijnde Belgische kilometerheffing. SAS VAN CENT. Behalve de hoge extra kosten, vreest de transport sector in Zeeuws-Vlaanderen dat opdrachtgevers eerder zullen kie zen voor Belgische vervoerders. Die krijgen de trucktaks gecom penseerd en hoeven de kosten niet door te berekenen aan klan ten. „De kilometerheffing gaat een behoorlijke impact op ons heb ben", zegt Manon van Opdorp, di recteur-eigenaar van Van Opdorp Transport uit Sas van Gent. „Wij hebben zo'n honderd vrachtwa gens rijden, als je dan tussen de ze ven en twintig cent per kilometer moet gaan betalen, dan gaat de wet van de grote getallen tellen. We weten nog niet of we die kos ten kunnen doorberekenen aan onze klanten, er bestaat een kans dat die dan voor een andere, Bel gische, transporteur zullen kie zen." Rudie Tieleman, directeur com mercieel en logistiek van Tiele man Transport uit Kloosterzande (74 vrachtwagens) heeft in de gau wigheid becijferd dat de invoering van de kilometerheffing in België zijn bedrijf ettelijke tonnen per jaar zal gaan kosten. „Als Zeeuws- Vlaamse transporteurs krijgen wij sowieso geen eerlijke kans. Neem een simpel ritje naar bijvoorbeeld Bergen op Zoom. Als de kilometer heffing is ingevoerd, hebben we helemaal geen keus meer; of via België of via de Westerscheldetun- nel, het kost ons altijd geld." Ondertussen ontstaat in Euro pa een wirwar van tolsystemen voor vrachtwagens. „In Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en straks dus ook België gelden allemaal an dere systemen. Als je als transpor teur door heel Europa rijdt, heb je zowat je hele voorruit volhangen met kastjes", zegt Lars Verbraeken van LVTransport uit Hulst. „We hebben één Europa, is het dan zo moeilijk één systeem te beden ken?" Verbraeken vindt het principe van kilometerheffing wel te verde digen. „Tenminste, als iederéén overal meebetaalt, zowel vracht wagens als personenauto's." Van Opdorp wijst op dit onge lijkheidsbeginsel en wordt hierin gesteund door verladersorganisa ties EVO en Transport en Logis tiek Nederland. EVO-beleidsadvi- seur Rink Jan Slotema noemde de trucktaks al een vorm van 'vracht- wagenpesten' en wil de kilometer heffing, die per april 2016 in gaat, desnoods voorleggen aan de Euro pese Unie. Minister Melanie Schultz (Infra structuur) heeft haar Vlaamse col lega Ben Weyts al laten weten dat ze alles uit de kast zal halen om de trucktaks tegen te gaan. „We hebben het in Europa immers over vrij vervoer van personen en goederen." In alle vroegte arriveert de Japanse sterrenchef Hi- roaki Yamamoto (Yama) met zijn souschef Yuko en partner Saito dinsdag in Bruinisse. Op uitnodiging van Marianne Ketting van de Zil te Academie Zeeland, maken zij een culinair rondje door de pro vincie. Ketting: „Zeeuwse produc ten verdienen een plek op de in ternationale kaart. Met het be zoek van Yama en zijn collega's zetten we een stap in de goede richting." Als de Japanners visrestaurant Brui7 binnenlopen, zit eigenaar Niels Habraken al klaar met vers gebakken bolussen. „Ik wist niet dat de bolus oorspronkelijk uit Zeeland komt", roept Saito ver rukt uit. "Ik ben er dol op. Bij de Albert Heijn in Rotterdam verko pen ze ook bolussen, maar deze smaken zoveel lekkerder." Na de koffie neemt Habraken zijn gasten op sleeptouw. De eer ste stop is bij De Zeeuwse Mos sel. Het schelpdierenbedrijf van Peter Bolle selecteert, spoelt en verpakt onder andere mesheften, of scheermessen. Sinds Bolle vijf jaar geleden een systeem ontwik kelde om de mesheften zandvrij te maken, heeft hij klanten door heel Europa. Yama is enthousiast over het systeem: „Wij gebruiken ook mesheften, maar gasten kla gen weieens over wat achtergeble ven zand in de schelp." Als het op vis aankomt, is er een groot verschil tussen de Ne derlandse en de traditionele Ja panse keuken, merkt Yama op. „Wij gebruiken de vis helemaal, van top tot teen. Ook de eitjes en de organen. De lever van de zee duivel is bijvoorbeeld erg lekker, als je haar goed klaarmaakt. In Nederland zal je dit niet snel te genkomen. Mensen verwachten dat de vis helemaal 'leeg' is als die op het bord verschijnt. Dat vind ik zonde." Er is nog een duidelijk ver schil, weet hij: „Japanners eten lichter, met minder zout en krui den op het eten." Hij wijst op de scheermessen die ze even later voorgeschoteld krijgen door Ha braken en zijn collega Tim Gelse- mino. „Deze zijn klaargemaakt in witte wijn en er zitten kruiden op. Ik gebruik alleen wat sake, een Japanse rijstwijn. Het is inte ressant om te zien hoe je hetzelf de product op heel verschillende wijzen kunt klaarmaken." De ge grilde mesheften met een vinai grette van rode ui en platte peter selie, die vervolgens op tafel ko men, stemmen hem erg geluk kig. „We willen graag ideeën op doen voor in ons restaurant, nieu we producten leren kennen", ver telt Yama. Hij heeft een groot kladblok in zijn handen. Als hij iets nieuws hoort, schrijft hij het op. Wanneer het mosselseizoen nu eigenlijk precies begint, bij voorbeeld. „En ik zou graag met ben het buiten redelijk traditio neel gehouden", licht voorzitter Henk Siersema van de kerkenraad toe, „omdat veel mensen daar ook aan hechten. Er komen wel lange re ramen in de rechter-zijgevel, ge zien vanaf de voorzijde, waardoor het gebouw opener wordt." Van binnen wordt de kerk mo dern ingericht. Zo worden de ban ken vervangen door stoelen. Sier sema: „Voor de opstelling zijn we in andere kerken gaan kijken, on- Volop steunacties in dorp voor kerk, zoals zaterdag een bierproeverij en dinsdag 2 juni concert met Surrender der meer in Rijsenhout onder Schiphol, waar in 2013 de kerk af brandde." De verwachting is dat de her bouw eind dit jaar kan beginnen. De bouwtijd wordt geschat op ne gen maanden en de totale kosten op anderhalf miljoen euro. De brandverzekering dekt het meren deel, maar niet alles. „En dan voelt het goed dat het dorp ons zo steunt", prijst Siersema zich geluk kig. Dinsdag 2 juni is vanaf 20.00 uur het benefietconcert met Sur render, Perkxperience, dj Vincent en Ons Boeregoed. De kerk houdt komende zaterdag 30 mei zelf van 14.30 tot 18.30 uur een bierproeve rij in het kerkcentrum achter de af gebrande kerk. De artist impres sies van de nieuwe kerk zijn dan ook in groot formaat te zien. Waar iedereen het voor doet, is sinds kort te zien dankzij architec tenbureau RoosRos uit Goes dat door de Protestantse gemeente is uitverkoren de vernieuwde kerk te tekenen. Van het ontwerp zijn artist impressies gemaakt die een aardig beeld geven van het toe komstige kerkgebouw. „We heb- Transport grensstreek dupe taks door Sheila van Doorsselaer Rudie Tieleman, commercieel directeur van Tieleman Transport, heeft becijferd dat de invoering van de kilometerheffing zijn bedrijf jaarlijks ettelijke tonnen zal kosten. door Sharon van Oost door Harmen van der Werf Artist impressie van het nieuwe gebouw voor de Protestantse gemeente in Hoek dat onder meer dankzij de langgerekte ramen opener zal zijn dan het op nieuwjaarsdag afgebrande kerkgebouw; rechts molen Windlust. illustratie RoosRos, architectenbureau Goes HOEK. De 1 januari afgebrande Pro testantse kerk in Hoek is op papier al uit de as herrezen. Met vereende krachten werkt niet alleen de Pro testantse gemeente aan de herrijze nis van het kerkgebouw, er zijn ver schillende steunacties, zoals dins dag 2 juni een benefietconcert met onder meer dé Zeeuwse dialect band Surrender. Hiroaki Yamamoto (Yama), Yuko Nakamori, Akihito Saito en Niels Habraken (vlnr) keuren zeegroenten in Brui nisse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 75