Japanse sterrenkok Yama
100.000
in voor nieuwbouw kerk
Hoek zet zich met vereende krachten
Kilometerheffing in België
4 ZEELAND
Zeeuws-Vlaamse transporteurs worden
extra hard getroffen door de ophanden
zijnde Belgische kilometerheffing.
SAS VAN CENT. Behalve de hoge
extra kosten, vreest de transport
sector in Zeeuws-Vlaanderen dat
opdrachtgevers eerder zullen kie
zen voor Belgische vervoerders.
Die krijgen de trucktaks gecom
penseerd en hoeven de kosten
niet door te berekenen aan klan
ten.
„De kilometerheffing gaat een
behoorlijke impact op ons heb
ben", zegt Manon van Opdorp, di
recteur-eigenaar van Van Opdorp
Transport uit Sas van Gent. „Wij
hebben zo'n honderd vrachtwa
gens rijden, als je dan tussen de ze
ven en twintig cent per kilometer
moet gaan betalen, dan gaat de
wet van de grote getallen tellen.
We weten nog niet of we die kos
ten kunnen doorberekenen aan
onze klanten, er bestaat een kans
dat die dan voor een andere, Bel
gische, transporteur zullen kie
zen."
Rudie Tieleman, directeur com
mercieel en logistiek van Tiele
man Transport uit Kloosterzande
(74 vrachtwagens) heeft in de gau
wigheid becijferd dat de invoering
van de kilometerheffing in België
zijn bedrijf ettelijke tonnen per
jaar zal gaan kosten. „Als Zeeuws-
Vlaamse transporteurs krijgen wij
sowieso geen eerlijke kans. Neem
een simpel ritje naar bijvoorbeeld
Bergen op Zoom. Als de kilometer
heffing is ingevoerd, hebben we
helemaal geen keus meer; of via
België of via de Westerscheldetun-
nel, het kost ons altijd geld."
Ondertussen ontstaat in Euro
pa een wirwar van tolsystemen
voor vrachtwagens. „In Duitsland,
Oostenrijk, Frankrijk en straks
dus ook België gelden allemaal an
dere systemen. Als je als transpor
teur door heel Europa rijdt, heb je
zowat je hele voorruit volhangen
met kastjes", zegt Lars Verbraeken
van LVTransport uit Hulst. „We
hebben één Europa, is het dan zo
moeilijk één systeem te beden
ken?"
Verbraeken vindt het principe
van kilometerheffing wel te verde
digen. „Tenminste, als iederéén
overal meebetaalt, zowel vracht
wagens als personenauto's."
Van Opdorp wijst op dit onge
lijkheidsbeginsel en wordt hierin
gesteund door verladersorganisa
ties EVO en Transport en Logis
tiek Nederland. EVO-beleidsadvi-
seur Rink Jan Slotema noemde de
trucktaks al een vorm van 'vracht-
wagenpesten' en wil de kilometer
heffing, die per april 2016 in gaat,
desnoods voorleggen aan de Euro
pese Unie.
Minister Melanie Schultz (Infra
structuur) heeft haar Vlaamse col
lega Ben Weyts al laten weten dat
ze alles uit de kast zal halen om
de trucktaks tegen te gaan. „We
hebben het in Europa immers
over vrij vervoer van personen en
goederen."
In alle vroegte arriveert de
Japanse sterrenchef Hi-
roaki Yamamoto (Yama)
met zijn souschef Yuko en
partner Saito dinsdag in
Bruinisse. Op uitnodiging
van Marianne Ketting van de Zil
te Academie Zeeland, maken zij
een culinair rondje door de pro
vincie. Ketting: „Zeeuwse produc
ten verdienen een plek op de in
ternationale kaart. Met het be
zoek van Yama en zijn collega's
zetten we een stap in de goede
richting."
Als de Japanners visrestaurant
Brui7 binnenlopen, zit eigenaar
Niels Habraken al klaar met vers
gebakken bolussen. „Ik wist niet
dat de bolus oorspronkelijk uit
Zeeland komt", roept Saito ver
rukt uit. "Ik ben er dol op. Bij de
Albert Heijn in Rotterdam verko
pen ze ook bolussen, maar deze
smaken zoveel lekkerder."
Na de koffie neemt Habraken
zijn gasten op sleeptouw. De eer
ste stop is bij De Zeeuwse Mos
sel. Het schelpdierenbedrijf van
Peter Bolle selecteert, spoelt en
verpakt onder andere mesheften,
of scheermessen. Sinds Bolle vijf
jaar geleden een systeem ontwik
kelde om de mesheften zandvrij
te maken, heeft hij klanten door
heel Europa. Yama is enthousiast
over het systeem: „Wij gebruiken
ook mesheften, maar gasten kla
gen weieens over wat achtergeble
ven zand in de schelp."
Als het op vis aankomt, is er
een groot verschil tussen de Ne
derlandse en de traditionele Ja
panse keuken, merkt Yama op.
„Wij gebruiken de vis helemaal,
van top tot teen. Ook de eitjes en
de organen. De lever van de zee
duivel is bijvoorbeeld erg lekker,
als je haar goed klaarmaakt. In
Nederland zal je dit niet snel te
genkomen. Mensen verwachten
dat de vis helemaal 'leeg' is als
die op het bord verschijnt. Dat
vind ik zonde."
Er is nog een duidelijk ver
schil, weet hij: „Japanners eten
lichter, met minder zout en krui
den op het eten." Hij wijst op de
scheermessen die ze even later
voorgeschoteld krijgen door Ha
braken en zijn collega Tim Gelse-
mino. „Deze zijn klaargemaakt in
witte wijn en er zitten kruiden
op. Ik gebruik alleen wat sake,
een Japanse rijstwijn. Het is inte
ressant om te zien hoe je hetzelf
de product op heel verschillende
wijzen kunt klaarmaken." De ge
grilde mesheften met een vinai
grette van rode ui en platte peter
selie, die vervolgens op tafel ko
men, stemmen hem erg geluk
kig.
„We willen graag ideeën op
doen voor in ons restaurant, nieu
we producten leren kennen", ver
telt Yama. Hij heeft een groot
kladblok in zijn handen. Als hij
iets nieuws hoort, schrijft hij het
op. Wanneer het mosselseizoen
nu eigenlijk precies begint, bij
voorbeeld. „En ik zou graag met
ben het buiten redelijk traditio
neel gehouden", licht voorzitter
Henk Siersema van de kerkenraad
toe, „omdat veel mensen daar ook
aan hechten. Er komen wel lange
re ramen in de rechter-zijgevel, ge
zien vanaf de voorzijde, waardoor
het gebouw opener wordt."
Van binnen wordt de kerk mo
dern ingericht. Zo worden de ban
ken vervangen door stoelen. Sier
sema: „Voor de opstelling zijn we
in andere kerken gaan kijken, on-
Volop steunacties in dorp voor
kerk, zoals zaterdag een
bierproeverij en dinsdag 2 juni
concert met Surrender
der meer in Rijsenhout onder
Schiphol, waar in 2013 de kerk af
brandde."
De verwachting is dat de her
bouw eind dit jaar kan beginnen.
De bouwtijd wordt geschat op ne
gen maanden en de totale kosten
op anderhalf miljoen euro. De
brandverzekering dekt het meren
deel, maar niet alles. „En dan voelt
het goed dat het dorp ons zo
steunt", prijst Siersema zich geluk
kig. Dinsdag 2 juni is vanaf 20.00
uur het benefietconcert met Sur
render, Perkxperience, dj Vincent
en Ons Boeregoed. De kerk houdt
komende zaterdag 30 mei zelf van
14.30 tot 18.30 uur een bierproeve
rij in het kerkcentrum achter de af
gebrande kerk. De artist impres
sies van de nieuwe kerk zijn dan
ook in groot formaat te zien.
Waar iedereen het voor doet, is
sinds kort te zien dankzij architec
tenbureau RoosRos uit Goes dat
door de Protestantse gemeente is
uitverkoren de vernieuwde kerk
te tekenen. Van het ontwerp zijn
artist impressies gemaakt die een
aardig beeld geven van het toe
komstige kerkgebouw. „We heb-
Transport
grensstreek
dupe taks
door Sheila van Doorsselaer
Rudie Tieleman, commercieel
directeur van Tieleman Transport,
heeft becijferd dat de invoering van
de kilometerheffing zijn bedrijf
jaarlijks ettelijke tonnen zal kosten.
door Sharon van Oost
door Harmen van der Werf
Artist impressie van het nieuwe gebouw voor de Protestantse gemeente in
Hoek dat onder meer dankzij de langgerekte ramen opener zal zijn dan het
op nieuwjaarsdag afgebrande kerkgebouw; rechts molen Windlust. illustratie
RoosRos, architectenbureau Goes
HOEK. De 1 januari afgebrande Pro
testantse kerk in Hoek is op papier
al uit de as herrezen. Met vereende
krachten werkt niet alleen de Pro
testantse gemeente aan de herrijze
nis van het kerkgebouw, er zijn ver
schillende steunacties, zoals dins
dag 2 juni een benefietconcert met
onder meer dé Zeeuwse dialect
band Surrender.
Hiroaki Yamamoto (Yama), Yuko Nakamori, Akihito Saito en Niels Habraken (vlnr) keuren zeegroenten in Brui
nisse.