Overheden: vuist maken met Tafel van 15 Keukens TENTENSHOW bd store Zorg over gevolgen bouw zeesluis Terneuzen Aantal ligplaatsen vermindert Fiets mee! 8 ZEELAND Binnenvaartschippers kunnen op steeds minder plaatsen langer dan drie dagen liggen. „We worden vaak weggestuurd." Keuken TERNEUZEN. Schipper Barend Ver hoeven heeft de Roxana afge meerd aan de kade bij de Gamma in hartje Terneuzen. Het is één van de weinige plaatsen waar hij zijn binnenvaartschip voor lange re tijd mag laten liggen. Bijvoor beeld als hij met vakantie gaat, zo als komende weken. „Je moet je wel aanmelden en havengeld betalen, maar dan kun je hier ook twee, drie weken blij ven", zegt Verhoeven. Juist dat soort ligplaatsen wordt steeds schaarser in Nederland, beklem toont de schipper. „Het aantal overnachtingsmogelijkheden is de laatste tien jaar drastisch terugge lopen, ook in Zeeland. En waar je wel mag liggen, is dat voor maxi maal drie dagen. Daarna sturen ze je weg, ook al heb je geen lading." Door de crisis heeft een deel van de binnenvaartschippers regel matig geen werk. Ze zijn gedwon gen ergens langs de kant te liggen, maar na drie dagen slingert de 'af- meerpolitie' hen op de bon. „Dat kan soms oplopen tot 1000 euro. Schippers die noodgedwongen langs de kant liggen omdat ze geen lading kunnen krijgen, heb ben het al niet breed. Zo'n bon hakt erin", zegt Sunniva Fluitsma, voorzitter van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), die zo'n 150 leden telt. Op dit mo ment ligt Fluitsma tegen de kant in Weert. „Maximaal drie dagen mag ik hier blijven, daarna moet ik op zoek naar een andere lig plaats, want ik heb nog geen vracht. Mijn moeder is ziek, maar woont in het Noord-Hollandse Bergen. Met dit beleid kan ik haar niet opzoeken, want dan krijg ik een forse boete. Er wordt waanzi- nig gehandhaafd. We worden ge woon achtervolgd. Kennelijk den ken ze dat we ons schip ergens in een achtertuin kunnen parkeren. In heel het land maken ze ons zo tot nomaden, zwervers zo je wil." De schippersvereniging en ook Verhoeven vrezen dat het er op het Kanaal Gent-Terneuzen niet keer beter te laten doorstromen." Tijdens de bouw vervalt de mid- densluis. Bij de Westsluis komen vervangende wacht- en opstel plaatsen. Daar mogen schippers niet overnachten, want zo vlak naast de vaarroute is dat te gevaar lijk, laat Verbeek weten. Dat is net zoiets als in je caravan een tukkie doen op de vluchtstrook. Volgens Verbeek zijn er aan het kanaal nog wel voldoende ligplaatsen, maar dat bestrijdt de ASV. Bij Rijkswa terstaat was vrijdag niemand be schikbaar voor een toelichting op de toekomstige ligplaatscapaciteit aan het kanaal. Morgen wordt tracébesluit voor de bouw van de nieuwe sluis ge publiceerd. Daarin staat ook hoe veel ligplaatsen op welke plek be schikbaar zijn tijdens de bouw. Schippersverenigingen kunnen op het tracébesluit inspreken. 'We worden achtervolgd. Kennelijk denken ze dat we ons schip ergens in een achtertuin kunnen parkeren' Sunniva Fluitsma, voorzitter ASV we Sluis van de Vlaams-Neder landse Schelde Commissie be grijpt de zorgen van de schippers vereniging. „Wij gaan echter niet over lig plaatsen voor overnachtingen. Dat is een taak van Rijkswaterstaat. Ons doel is het scheepvaartver- beter op wordt tijdens en na de aanleg van de tweede (zee) sluis in Terneuzen. Fluitsma: „We denken dat de helft van het aantal ligplaat sen voor de binnenvaart ver dwijnt. Dat betekent dat ze op ve le kilometers afstand een ligplaats moeten zoeken: Sas van Gent, Gent, Hansweert en de Krammer sluizen. Als daar plek is..." De ASV-voorzitter onder streept dat in Terneuzen de afgelo pen vijftig jaar talloze ligplaatsen zijn verdwenen door demping van zijkanaal C en vestiging van watergerelateerde bedrijven bij de middensluis. „Terwijl de schepen steeds groter worden en er ook een vaar- en rusttijdenbesluit is ingevoerd. Het sluizencomplex in Terneuzen heeft door zijn ligging aan de Westerschelde juist over- nachtings- en wachtplaatsen no dig. Je moet soms noodgedwon gen afmeren om te rusten, of van wege mist, storm en getij." Daarom zal de ASV vandaag in Provinciale Staten aan de bel trek ken. Omgevingsmanager Harm Verbeek van het projectteam Nieu- MIDDELBURG. Nee, het is niet de bedoeling te morrelen aan be staande bestuurslagen. En nee, het is geen opmaat tot een herin deling. Het is letterlijk en figuur lijk een tafel waaraan overheden met elkaar overleggen, benadrukt commissaris van de koning Han Polman In Tholen komen college- en raadsleden van provincie en ge meenten en bestuurders van het waterschap bij elkaar om te pra ten over thema's als economie en werkgelegenheid, recreatie, ge zondheid en innovatie. Er kun nen miljoenen worden bespaard als overheden samenwerken. Naar buiten toe kan Zeeland zich sterker maken. Polman: „Dan kunnen we zeggen: Dit is de Zeeuwse Delta. Zo werken wij." Zaterdag 13 juni 2015 deltaridefortheroses.nl ruime keuze, voor elk budget Vango - Nomad - Coleman - Kampa - Highlander Outdoor Travel www.bdstore.com Middelburg JUWELIER MINDERHOUD Schipper wordt zwerver door Frank Balkenende De kade aan de Beneluxweg in Terneuzen is één van de weinige ligplaatsen in Zeeland waar schippers langer dan drie dagen mogen liggen. Daar meert Barend Verhoeven dan ook vaak zijn schip Roxana af. foto Peter Nicolai door Ernst Jan Rozendaal DELTA RIDE FOR THE ROSES R DE R@SES ook voor uw totale keukenverbouwing Spoorstraat 18c /v plfic 4431 NK 's Gravenpolder T (0113) 312547 M 06 53314189 Openingstijden zie www.keukenplus.com www.juwelierminderhoud.nl westkapelle arnemuiden 571284 601559 Wij hebben interesse in uw gouden en zilveren sieraden. Bijv. Zeeuws, modern, bestek, munten enz. Maar ook bloedkoraal, granaten en rouwkralen. Wij taxeren het op reële waarde en kopen het bij belangstelling contant in. Bel voor meer informatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 77