NIEUWS 11
Verplichte toets is drama voor examenkandidaten met rekenblindheid
Bezorgde ouders bieden Tweede Kamer
vandaag petitie aan tegen rekentoets die
na zomer meetelt bij eindexamen.
'Voor andere vakken haal
ik prachtige cijfers'
'Ik wist écht
niet wat ik
m moest doen'
BAFLO. Clinge Blokhuis
(13) is een pientere jon
gen. Alleen rekenen
ging vanaf de basis
school moeilijk. Getal
len en sommen neemt
hij niet op. „In groep 8
ben ik getest. De uitslag
was positief. Nou ja,
voor mij negatief dan."
Nu zit hij in de tweede
klas van havo/vwo en
heeft privéles. Alles om
straks de rekentoets te
halen. „Voor alle ande
re vakken haal ik prach
tige cijfers."
Al die mooie cijfers ten
spijt, zonder een vol
doende voor de reken
toets krijgt hij geen di
ploma. „Als de reken
toets blijft, zal hij nooit
zijn diploma halen",
zucht vader Jules. „Je
kunt voor alle vakken
een 9 halen, maar als je
de rekentoets niet
haalt, is het einde ver
haal. Het is niet te com
penseren." Clinge haal
de een 1 voor een oefen-
toets en een 2 voor de
aangepaste toets voor
kinderen met dyscalcu-
lie.
la Krijger van de landelijke ouderver
eniging Balans, waar bezorgde
ouders ook terechtkunnen. „Die leer
lingen krijgen namelijk een aanteke
ning op hun diploma en vervolgoplei
dingen gebruiken dat om op te selec
teren. De aangepaste toets heeft dus
wel gevolgen."
Dat betekent bijvoorbeeld dat ver
volgopleidingen zoals de pabo, de op
leiding verpleegkunde en chemisch
analist deze leerlingen uitsluiten.
Krijger: „Je merkt dat veel mensen
denken: ach, even oefenen en dan
gaat het wel over. Zo simpel is het bij
dyscalculie niet."
Dyscalculieprofessor Van Luit
vindt het een rare maatregel scholie
ren die minimaal twaalf jaar op
school hebben gezeten op deze ma
nier te laten zakken. „Laatst merkte
een ouder nog op dat prinses Beatrix
ook geen wiskunde in haar pakket
had. Is zij er een mindere koningin
door geworden? Ik denk het niet."
ALPHEN AAN DEN RIJN. Zodra de
wijzer van de klok op 10 of 5 voor
half staat, moet de 19-jarige Ke
vin van Herk wel 3 keer kijken
om te zien hoe laat het is. Vorige
week, tijdens zijn havo-examens,
kwam hij steeds in tijdnood, om
dat hij niet kan inschatten hoe
lang hij heeft. Van Herk heeft een
zware vorm van dyscalculie. Hij
heeft het rekenniveau van een
groep 6-leerling. Voor de reken
toets haalde hij afgelopen maart
een 1. „Ik ging zitten en wist ge
woon écht niet wat ik moest
doen", vertelt hij. En dat terwijl
hij een aangepaste versie kreeg,
die juist is bedoeld voor leerlin
gen zoals hij. „Nee, dat maakt
voor mij niets uit", zegt hij. „Ik
vind dat jongeren zoals ik vrijstel
ling moeten krijgen. Bijspijkeren,
gaat jaren duren, als het al lukt."
woordvoerder.
Hans van Luit, is orthopedagoog
en de enige hoogleraar dyscalculie in
Nederland. „Ik word helemaal dood-
gemaild door bezorgde ouders", zegt
hij. „Ik kan weinig voor ze doen,
maar ik kan wel uitleggen hoe het
systeem in elkaar zit."
Sinds dit schooljaar heeft staatsse
cretaris Dekker, mede dankzij in
vloed van hoogleraar Van Luit aange
paste rekentoetsen ingevoerd. Dus
kan Van Luit, verbonden aan de Uni
versiteit Utrecht, bezorgde ouders
vertellen dat er drie soorten reken
toetsen zijn. De gewone rekentoets,
een aangepaste waarbij leerlingen
met dyscalculie een halfuur extra krij
gen en een formulekaart (hoeveel
milliliter is een liter, hoeveel centime
ter is een meter), én een toets die ge
maakt mag worden door leerlingen
met dyscalculie en leerlingen die 're-
kenzwak' zijn.
Die laatste groep leerlingen hoeft
niet getest te zijn op de leerstoornis.
„Die laatste toets kent een veel lagere
moeilijkheidsgraad en de leerlingen
krijgen veel minder taken", legt Van
Luit uit. „Ze mogen bij alle vragen
een rekenmachine gebruiken en aan
tekeningen maken."
Het College voor Toetsen en Exa
mens (CvTE) zegt nog hard te sleute
len aan de 'lichtere toets'. Het onder
zoekt wat leerlingen met ernstige re
kenproblemen kunnen en welke op
gaven daarbij aansluiten. „Het is be
langrijk dat alle leerlingen zo goed
mogelijk leren rekenen en binnen
hun mogelijkheden zover mogelijk
komen", stelt een woordvoerder. „Bij
het opstellen van eisen waaraan de
toets moet voldoen, moet een even-
cht worden gevonden tus
sen het stellen van algeme
ne eisen en het voorko
men dat deze eisen
naar alle redelijkheid
verhinderen dat een
leerling z'n oplei
ding succesvol
kan afronden."
Leerlingen die
de aangepaste
rekentoets ma
ken, moeten
de vragen kun
nen beredene
ren zonder dat
ze de opgaven
zelf hoeven te
maken.
De 'lichtere
toets' is geen op
lossing, zegt Daniel-
2 tot 3 procent van de Ne
derlanders heeft dyscalcu
lie, rekenblindheid, het
minder bekende broertje
van dyslexie, woordblind
heid. Dat zijn zo'n
40.000 leerlingen in de leeftijd van 9
tot 20 jaar. Op iedere school zitten
dus wel een paar scholieren die echt
niet kunnen rekenen.
Een onvoldoende op de eindlijst
voor wiskunde is nu geen groot pro
bleem want die kan gecompenseerd
worden met goede cijfers voor ande
re vakken. Vanaf komend schooljaar
is het halen van de rekentoets (mini
maal een 4,5) een voorwaarde voor
het halen van het middelbare school
diploma of een mbo-diploma.
Voor leerlingen met dyscalculie is
dat onhaalbaar, stelt Jules Blokhuis,
vader van een zoon (Clinge, zie ka
der) die rekenblind is. Hij begon een
petitie tegen de rekentoets, met een
bijbehorende Facebookpagina. Blok
huis hoopt dat zijn petitie staatssecre
taris Sander Dekker van Onderwijs
op andere gedachten brengt. Bijna
1.500 mensen hebben de petitie on
dertekend, onder wie veel politici die
tegen de rekentoets zijn en de lande
lijke oudervereniging Balans.
Dekker stelt dat ook kinderen die
moeite hebben met taal hun eindexa
men Nederlands of Engels moeten ha
len. „Voor alle kinderen is belangrijk
de basis van het rekenen zo goed mo
gelijk mee te krijgen", aldus zijn
DINSDAG 26 MEI 2015
Een nul in rekenen
Foto links: Clinge
Blokhuis en zijn vader
Jules, foto André Weima
Foto rechts: Kevin van
Herk. foto Frank Jansen
door Ellen van Gaaien
en Hanneke Keultjes