NIEUWS 11 Verplichte toets is drama voor examenkandidaten met rekenblindheid Bezorgde ouders bieden Tweede Kamer vandaag petitie aan tegen rekentoets die na zomer meetelt bij eindexamen. 'Voor andere vakken haal ik prachtige cijfers' 'Ik wist écht niet wat ik m moest doen' BAFLO. Clinge Blokhuis (13) is een pientere jon gen. Alleen rekenen ging vanaf de basis school moeilijk. Getal len en sommen neemt hij niet op. „In groep 8 ben ik getest. De uitslag was positief. Nou ja, voor mij negatief dan." Nu zit hij in de tweede klas van havo/vwo en heeft privéles. Alles om straks de rekentoets te halen. „Voor alle ande re vakken haal ik prach tige cijfers." Al die mooie cijfers ten spijt, zonder een vol doende voor de reken toets krijgt hij geen di ploma. „Als de reken toets blijft, zal hij nooit zijn diploma halen", zucht vader Jules. „Je kunt voor alle vakken een 9 halen, maar als je de rekentoets niet haalt, is het einde ver haal. Het is niet te com penseren." Clinge haal de een 1 voor een oefen- toets en een 2 voor de aangepaste toets voor kinderen met dyscalcu- lie. la Krijger van de landelijke ouderver eniging Balans, waar bezorgde ouders ook terechtkunnen. „Die leer lingen krijgen namelijk een aanteke ning op hun diploma en vervolgoplei dingen gebruiken dat om op te selec teren. De aangepaste toets heeft dus wel gevolgen." Dat betekent bijvoorbeeld dat ver volgopleidingen zoals de pabo, de op leiding verpleegkunde en chemisch analist deze leerlingen uitsluiten. Krijger: „Je merkt dat veel mensen denken: ach, even oefenen en dan gaat het wel over. Zo simpel is het bij dyscalculie niet." Dyscalculieprofessor Van Luit vindt het een rare maatregel scholie ren die minimaal twaalf jaar op school hebben gezeten op deze ma nier te laten zakken. „Laatst merkte een ouder nog op dat prinses Beatrix ook geen wiskunde in haar pakket had. Is zij er een mindere koningin door geworden? Ik denk het niet." ALPHEN AAN DEN RIJN. Zodra de wijzer van de klok op 10 of 5 voor half staat, moet de 19-jarige Ke vin van Herk wel 3 keer kijken om te zien hoe laat het is. Vorige week, tijdens zijn havo-examens, kwam hij steeds in tijdnood, om dat hij niet kan inschatten hoe lang hij heeft. Van Herk heeft een zware vorm van dyscalculie. Hij heeft het rekenniveau van een groep 6-leerling. Voor de reken toets haalde hij afgelopen maart een 1. „Ik ging zitten en wist ge woon écht niet wat ik moest doen", vertelt hij. En dat terwijl hij een aangepaste versie kreeg, die juist is bedoeld voor leerlin gen zoals hij. „Nee, dat maakt voor mij niets uit", zegt hij. „Ik vind dat jongeren zoals ik vrijstel ling moeten krijgen. Bijspijkeren, gaat jaren duren, als het al lukt." woordvoerder. Hans van Luit, is orthopedagoog en de enige hoogleraar dyscalculie in Nederland. „Ik word helemaal dood- gemaild door bezorgde ouders", zegt hij. „Ik kan weinig voor ze doen, maar ik kan wel uitleggen hoe het systeem in elkaar zit." Sinds dit schooljaar heeft staatsse cretaris Dekker, mede dankzij in vloed van hoogleraar Van Luit aange paste rekentoetsen ingevoerd. Dus kan Van Luit, verbonden aan de Uni versiteit Utrecht, bezorgde ouders vertellen dat er drie soorten reken toetsen zijn. De gewone rekentoets, een aangepaste waarbij leerlingen met dyscalculie een halfuur extra krij gen en een formulekaart (hoeveel milliliter is een liter, hoeveel centime ter is een meter), én een toets die ge maakt mag worden door leerlingen met dyscalculie en leerlingen die 're- kenzwak' zijn. Die laatste groep leerlingen hoeft niet getest te zijn op de leerstoornis. „Die laatste toets kent een veel lagere moeilijkheidsgraad en de leerlingen krijgen veel minder taken", legt Van Luit uit. „Ze mogen bij alle vragen een rekenmachine gebruiken en aan tekeningen maken." Het College voor Toetsen en Exa mens (CvTE) zegt nog hard te sleute len aan de 'lichtere toets'. Het onder zoekt wat leerlingen met ernstige re kenproblemen kunnen en welke op gaven daarbij aansluiten. „Het is be langrijk dat alle leerlingen zo goed mogelijk leren rekenen en binnen hun mogelijkheden zover mogelijk komen", stelt een woordvoerder. „Bij het opstellen van eisen waaraan de toets moet voldoen, moet een even- cht worden gevonden tus sen het stellen van algeme ne eisen en het voorko men dat deze eisen naar alle redelijkheid verhinderen dat een leerling z'n oplei ding succesvol kan afronden." Leerlingen die de aangepaste rekentoets ma ken, moeten de vragen kun nen beredene ren zonder dat ze de opgaven zelf hoeven te maken. De 'lichtere toets' is geen op lossing, zegt Daniel- 2 tot 3 procent van de Ne derlanders heeft dyscalcu lie, rekenblindheid, het minder bekende broertje van dyslexie, woordblind heid. Dat zijn zo'n 40.000 leerlingen in de leeftijd van 9 tot 20 jaar. Op iedere school zitten dus wel een paar scholieren die echt niet kunnen rekenen. Een onvoldoende op de eindlijst voor wiskunde is nu geen groot pro bleem want die kan gecompenseerd worden met goede cijfers voor ande re vakken. Vanaf komend schooljaar is het halen van de rekentoets (mini maal een 4,5) een voorwaarde voor het halen van het middelbare school diploma of een mbo-diploma. Voor leerlingen met dyscalculie is dat onhaalbaar, stelt Jules Blokhuis, vader van een zoon (Clinge, zie ka der) die rekenblind is. Hij begon een petitie tegen de rekentoets, met een bijbehorende Facebookpagina. Blok huis hoopt dat zijn petitie staatssecre taris Sander Dekker van Onderwijs op andere gedachten brengt. Bijna 1.500 mensen hebben de petitie on dertekend, onder wie veel politici die tegen de rekentoets zijn en de lande lijke oudervereniging Balans. Dekker stelt dat ook kinderen die moeite hebben met taal hun eindexa men Nederlands of Engels moeten ha len. „Voor alle kinderen is belangrijk de basis van het rekenen zo goed mo gelijk mee te krijgen", aldus zijn DINSDAG 26 MEI 2015 Een nul in rekenen Foto links: Clinge Blokhuis en zijn vader Jules, foto André Weima Foto rechts: Kevin van Herk. foto Frank Jansen door Ellen van Gaaien en Hanneke Keultjes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11