Hallucinerende sfeer in suggestieve roman Gruwelijke gebeurtenissen DIZZIE 27 Gemengde gevoelens bij nieuwe Nicci French Maak je eigen leesverlanglijst ROSITA STEENBEEK Interessante kijkjes in andermans leven Arie Storm bedrijft literatuur met inzet van alle middelen, dus ook de meest persoonlijke en confron terende. Hij schrijft zo dicht op de realiteit dat het soms repercus sies heeft. In zijn vorige roman, Luisteren hoe huizen ademen, liet hij zich zo onflatteus uit over een presentatrice van een ochtendpro gramma op de radio dat hij ontsla gen werd bij het zaterdagprogram ma waarin hij boeken besprak. Het spel tussen roman en werke lijkheid mag ver gaan, tot iemand meent zichzelf in een personage te herkennen. In Maans stilte keert de hoofdpersoon van de vori ge roman, August Voois, terug en ook mogen weer bestaande personen den ken dat ze door Storm worden beschreven en dat niet in de meest zacht zinnige bewoordingen. Maar dat zijn slechts schimpscheuten in een ro man die van heerlijke los se eindjes aan elkaar hangt. Heerlijk ja, veel van wat Storm in het kor te bestek van Maans stilte te berde brengt, hecht hij niet af. Hij laat veel aan de lezer over en dat is in dit geval een pré. Waarom toch altijd antwoorden als de vragen en suggesties zoveel interessanter zijn? August Voois is docent op een uni versiteit die veel weg heeft van de VU in Amsterdam. Op een druk ke ochtend schuiven de liftdeu ren open en daar ligt, ten over staan van een meute studenten, hoogleraar Eddie Maan. Bloed aan de liftwand. Dood? De liftdeuren sluiten weer, waarna een lijk ner gens wordt gevonden. Voois wordt verdacht, net als an dere docenten, want Maan was be paald niet geliefd. Maar ja, als er geen lijk is... Maans stilte is een ro man vol suggesties die boven de markt blijven hangen. Zo gaat Voois meteen na het tableau vivant/mort met Maan, met zijn favoriete studente iets drinken. En dat is het dan. Prachtig zijn de twee politiemannen die zich melden, Sparreboom en Ketel. Ja, lach maar, dat doet iedereen. De een is steeds met een krant in de slag. Een running gag die niet meer is dan dat, maar zeer bijdraagt aan de hallucinante sfeer. Van een andere, eerder schrijnende, orde is de verhaallijn van Voois' vrouw en haar moeder. Het zijn fijne contras ten in een roman zon der haast, hier en daar geschreven in volzin nen waar geen einde aan komt. Mooi. Arie Storm ^9 Maans stilte Geen betere plek om zelfmoord te plegen dan een cruiseschip. Een sprong over de reling op volle zee en je wordt nooit meer gevon den. Elk jaar zijn er gemiddeld 23 zelfdodingen vanaf zo'n schip en dit gegeven gebruikte de Duitse thrillerauteur Sebastian Fitzek als uitgangspunt voor Passagier 23. Het luxe schip Sultan of the seas vaart van Southampton naar New York. Een reis van nog geen week, maar lang genoeg om verschillen de verdwijningen en moorden te doen plaatsvinden. Rechercheur en psycholoog Martin Schwartz is niet toevallig aan boord: jaren eer der zouden zijn echtgenote en zoontje vanaf hetzelfde schip zijn gesprongen. Hij heeft altijd aan zelfmoord getwijfeld. Fitzek voert een lange reeks perso nen op, die ook nog eens in de meest bizarre en gruwelijke situa ties verzeild raken. Alle hoofdper sonen lijken verdacht, van de kapi tein en de foute reder die heel toe vallig ook meevaart, tot een Azia tisch kamermeisje. De vele personen en plotwendin gen vragen veel aandacht van de lezer. Soms lijkt het alsof er zelfs te veel gebeurt, dat het allemaal te ver gezocht is. Een band opbou wen met de karakters is er daar om niet bij, dus ontbreekt ook het medeleven over alle ellende die velen van hen over zich uitge stort krijgen. Pas in het tweede deel van het boek ontrafelt zich langzaam de ontknoping. Beetje bij beetje geeft de schrijver meer details prijs, zodat de lezer be grijpt waarom bepaalde handelin gen gebeuren. Waarom ouders maar ook kinderen omgebracht worden en welk gruwelijk ge heim zij met elkaar delen. jong bent, stel je altijd vragen over de we reld. De grote vragen zijn belangrijk. Pas als je ouder wordt en je realiseert je dat er geen antwoorden zijn, stop je met het stel len van vragen. Dan stop je met nadenken over de sterren, het heelal en het bestaan." Dat geldt overigens niet voor Brooks zelf. Hij studeerde filosofie en is nog steeds ge fascineerd door existentiële vragen. Bunkerdagboek noemt hij een existentieel boek. „Het gaat eigenlijk over wie wij zijn. Ik heb mijn personages in een bunker ge plaatst. Daardoor, dat realiseerde ik mij ook pas achteraf, wordt duidelijk dat mensen net dieren zijn die moeten overleven. Wa ter zoeken, voedsel en beschutting. Je ziet dat de jonge mensen in mijn boek beter met de situatie omgaan dan de volwasse nen. De ouderen zijn meer bezig met hun baan, geld en status. De kinderen zorgen voor elkaar en sluiten vriendschap. Ook al eindigt het tragisch en verschrikkelijk, dat is positief. Je mag doodgaan; je kunt nog steeds iets uit het leven halen. Voor mij is dat hoop." Nu, na elfhoeken voor young adults, richt Brooks zich op een jongere leeftijd. Waar- om? Heel simpel. „Ik werd gevraagd." Na het succes van Bunkerdagboek was zijn uit geverij vreemd genoeg niet erg geïnteres seerd in een nieuw contract met de mees- terschrijver. „Mijn boeken verkopen prima, maar bestsellers worden het nooit", heeft hij zelf als verklaring gevonden. Dus ging zijn agent op zoek. „Er is weinig goedge schreven crime voor jonge lezers. Of ik daar eens over wilde nadenken." Het kostte hem wat tijd om zijn ideeën uit te werken, maar nu ligt er het eerste deel van een serie van drie boeken over de Dela- ney detectives. „Ik wilde het serieus doen. Je kunt een 13-jarige jongen niet zomaar de tective laten worden. Zijn ouders zouden ervoor gaan liggen." Hij besloot de ouders van Travis, die een detectivebureau run nen, te laten omkomen in een dubieus ver keersongeluk. De weg was vrij om Travis drie boeken lang te laten speuren naar het raadsel van zijn dode ouders en per boek een nieuwe case te hebben. „En ik had mijn hoofdpersoon. Een gevoelige jongen in de rouw, met de diepgang die ik wilde." MAANDAG 18 MEI 2015 DENKEN AAN VRIJDAG RECENSIE De hooggespannen verwachtingen van Denken aan vrijdag, de nieuwe thriller van Nicci French in de Frieda-Klein reeks, wor den volgens sommige fans niet waarge maakt. Lees de recensies op Dizzie.nl en deel jouw mening over dit boek. BLOG Floe lang is jouw te-lezen-lijst? Zorg dat je geen titels meer vergeet en houd je leesverlanglijst bij op Dizzie.nl. Ontdek hoe je een boekenplank maakt en al jouw favoriete titels verzamelt. Inspiratie nodig? Kijk op de Dizzie-lijstjespagina. se Ecu familie in oorlogend BIOGRAFIEËN Biografieën zijn niet zelden aangrijpend en inspirerend, want ze bieden je een kijk je in andermans leven. Op Dizzie.nl staat een verzameling van interessante (au tobiografische titels, zoals Rose van Rosi- ta Steenbeek over haar grootmoeder. VAN EIGEN BODEM door Theo Hakkert Maans stilte Arie Storm 160 blz. Prometheus 16,95 euro Blog over dit boek op Dizzie.nl THRILLER door Alice Plekkenpol Sebastian Fitzek - Passagier 23 383 blz. The House of Books 19,99 euro. Kevin Brooks foto PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27