Hallucinerende sfeer
in suggestieve roman
Gruwelijke
gebeurtenissen
DIZZIE 27
Gemengde gevoelens
bij nieuwe Nicci French
Maak je eigen
leesverlanglijst
ROSITA
STEENBEEK
Interessante kijkjes
in andermans leven
Arie Storm bedrijft literatuur met
inzet van alle middelen, dus ook
de meest persoonlijke en confron
terende. Hij schrijft zo dicht op
de realiteit dat het soms repercus
sies heeft. In zijn vorige roman,
Luisteren hoe huizen ademen, liet
hij zich zo onflatteus uit over een
presentatrice van een ochtendpro
gramma op de radio dat hij ontsla
gen werd bij het zaterdagprogram
ma waarin hij boeken besprak.
Het spel tussen roman en werke
lijkheid mag ver gaan, tot iemand
meent zichzelf in een personage
te herkennen.
In Maans stilte keert de
hoofdpersoon van de vori
ge roman, August Voois,
terug en ook mogen weer
bestaande personen den
ken dat ze door Storm
worden beschreven en
dat niet in de meest zacht
zinnige bewoordingen.
Maar dat zijn slechts
schimpscheuten in een ro
man die van heerlijke los
se eindjes aan elkaar
hangt. Heerlijk ja, veel
van wat Storm in het kor
te bestek van Maans stilte
te berde brengt, hecht hij
niet af. Hij laat veel aan de
lezer over en dat is in dit
geval een pré. Waarom
toch altijd antwoorden als
de vragen en suggesties
zoveel interessanter zijn?
August Voois is docent op een uni
versiteit die veel weg heeft van de
VU in Amsterdam. Op een druk
ke ochtend schuiven de liftdeu
ren open en daar ligt, ten over
staan van een meute studenten,
hoogleraar Eddie Maan. Bloed aan
de liftwand. Dood? De liftdeuren
sluiten weer, waarna een lijk ner
gens wordt gevonden.
Voois wordt verdacht, net als an
dere docenten, want Maan was be
paald niet geliefd. Maar ja, als er
geen lijk is... Maans stilte is een ro
man vol suggesties die boven de
markt blijven hangen. Zo gaat
Voois meteen na het tableau
vivant/mort met Maan, met zijn
favoriete studente iets
drinken. En dat is het
dan.
Prachtig zijn de twee
politiemannen die zich
melden, Sparreboom
en Ketel. Ja, lach maar,
dat doet iedereen. De
een is steeds met een
krant in de slag. Een
running gag die niet
meer is dan dat, maar
zeer bijdraagt aan de
hallucinante sfeer.
Van een andere, eerder
schrijnende, orde is de
verhaallijn van Voois'
vrouw en haar moeder.
Het zijn fijne contras
ten in een roman zon
der haast, hier en daar
geschreven in volzin
nen waar geen einde
aan komt. Mooi.
Arie Storm
^9
Maans stilte
Geen betere plek om zelfmoord
te plegen dan een cruiseschip.
Een sprong over de reling op volle
zee en je wordt nooit meer gevon
den. Elk jaar zijn er gemiddeld 23
zelfdodingen vanaf zo'n schip en
dit gegeven gebruikte de Duitse
thrillerauteur Sebastian Fitzek als
uitgangspunt voor Passagier 23.
Het luxe schip Sultan of the seas
vaart van Southampton naar New
York. Een reis van nog geen week,
maar lang genoeg om verschillen
de verdwijningen en moorden te
doen plaatsvinden. Rechercheur
en psycholoog Martin Schwartz is
niet toevallig aan boord: jaren eer
der zouden zijn echtgenote en
zoontje vanaf hetzelfde schip zijn
gesprongen. Hij heeft altijd aan
zelfmoord getwijfeld.
Fitzek voert een lange reeks perso
nen op, die ook nog eens in de
meest bizarre en gruwelijke situa
ties verzeild raken. Alle hoofdper
sonen lijken verdacht, van de kapi
tein en de foute reder die heel toe
vallig ook meevaart, tot een Azia
tisch kamermeisje.
De vele personen en plotwendin
gen vragen veel aandacht van de
lezer. Soms lijkt het alsof er zelfs
te veel gebeurt, dat het allemaal te
ver gezocht is. Een band opbou
wen met de karakters is er daar
om niet bij, dus ontbreekt ook
het medeleven over alle ellende
die velen van hen over zich uitge
stort krijgen. Pas in het tweede
deel van het boek ontrafelt zich
langzaam de ontknoping. Beetje
bij beetje geeft de schrijver meer
details prijs, zodat de lezer be
grijpt waarom bepaalde handelin
gen gebeuren. Waarom ouders
maar ook kinderen omgebracht
worden en welk gruwelijk ge
heim zij met elkaar delen.
jong bent, stel je altijd vragen over de we
reld. De grote vragen zijn belangrijk. Pas
als je ouder wordt en je realiseert je dat er
geen antwoorden zijn, stop je met het stel
len van vragen. Dan stop je met nadenken
over de sterren, het heelal en het bestaan."
Dat geldt overigens niet voor Brooks zelf.
Hij studeerde filosofie en is nog steeds ge
fascineerd door existentiële vragen.
Bunkerdagboek noemt hij een existentieel
boek. „Het gaat eigenlijk over wie wij zijn.
Ik heb mijn personages in een bunker ge
plaatst. Daardoor, dat realiseerde ik mij ook
pas achteraf, wordt duidelijk dat mensen
net dieren zijn die moeten overleven. Wa
ter zoeken, voedsel en beschutting. Je ziet
dat de jonge mensen in mijn boek beter
met de situatie omgaan dan de volwasse
nen. De ouderen zijn meer bezig met hun
baan, geld en status. De kinderen zorgen
voor elkaar en sluiten vriendschap. Ook al
eindigt het tragisch en verschrikkelijk, dat
is positief. Je mag doodgaan; je kunt nog
steeds iets uit het leven halen. Voor mij is
dat hoop."
Nu, na elfhoeken voor young adults, richt
Brooks zich op een jongere leeftijd. Waar-
om? Heel simpel. „Ik werd gevraagd." Na
het succes van Bunkerdagboek was zijn uit
geverij vreemd genoeg niet erg geïnteres
seerd in een nieuw contract met de mees-
terschrijver. „Mijn boeken verkopen prima,
maar bestsellers worden het nooit", heeft
hij zelf als verklaring gevonden. Dus ging
zijn agent op zoek. „Er is weinig goedge
schreven crime voor jonge lezers. Of ik
daar eens over wilde nadenken."
Het kostte hem wat tijd om zijn ideeën uit
te werken, maar nu ligt er het eerste deel
van een serie van drie boeken over de Dela-
ney detectives. „Ik wilde het serieus doen. Je
kunt een 13-jarige jongen niet zomaar de
tective laten worden. Zijn ouders zouden
ervoor gaan liggen." Hij besloot de ouders
van Travis, die een detectivebureau run
nen, te laten omkomen in een dubieus ver
keersongeluk. De weg was vrij om Travis
drie boeken lang te laten speuren naar het
raadsel van zijn dode ouders en per boek
een nieuwe case te hebben. „En ik had
mijn hoofdpersoon. Een gevoelige jongen
in de rouw, met de diepgang die ik wilde."
MAANDAG 18 MEI 2015
DENKEN AAN
VRIJDAG
RECENSIE
De hooggespannen verwachtingen van
Denken aan vrijdag, de nieuwe thriller van
Nicci French in de Frieda-Klein reeks, wor
den volgens sommige fans niet waarge
maakt. Lees de recensies op Dizzie.nl en
deel jouw mening over dit boek.
BLOG
Floe lang is jouw te-lezen-lijst? Zorg dat
je geen titels meer vergeet en houd je
leesverlanglijst bij op Dizzie.nl. Ontdek
hoe je een boekenplank maakt en al
jouw favoriete titels verzamelt. Inspiratie
nodig? Kijk op de Dizzie-lijstjespagina.
se
Ecu familie in oorlogend
BIOGRAFIEËN
Biografieën zijn niet zelden aangrijpend
en inspirerend, want ze bieden je een kijk
je in andermans leven. Op Dizzie.nl staat
een verzameling van interessante (au
tobiografische titels, zoals Rose van Rosi-
ta Steenbeek over haar grootmoeder.
VAN EIGEN BODEM
door Theo Hakkert
Maans stilte
Arie Storm
160 blz.
Prometheus
16,95 euro
Blog over dit boek
op Dizzie.nl
THRILLER
door Alice Plekkenpol
Sebastian Fitzek - Passagier 23
383 blz. The House of Books
19,99 euro.
Kevin Brooks foto PR