Vonkie breekt door de stilte 66 ik vind datje eigenlijk overal over kunt schrijven. Geen onderwerp is te moeilijk voor jonge mensen 26 DIZZIE interview Na elf waan zinnige boeken voor young adults richt Ke vin Brooks zich op een jonger publiek. Ook in de Delaney de tectives sluipt de hele wereld binnen. Dizzieni Dizzie.nl verbindt enthousiaste lezers Week van het Luisterhoek Hendrik Groen over de grens Van Simon van der Geest mag je alles verwachten. Drie boeken wa ren er al, waarvan zowel Dissus (2011) als Spinder (2013) werden be kroond met de Gouden Griffel. En dan schrijft hij ook nog het Kinderboekenweekgeschenk van dit jaar. Een nieuw kinderboek van deze schrijver op het hoogste niveau is dan ook een belofte. Simon van der Geest nam de tijd. Hij sprak met zijn ooms en tantes en die verhalen van vroeger zijn de rode draad in Spijkerzwijgen. Vooral zijn vader, die model stond voor opa Spijker, inspireer de. Er zit dan ook veel ouderwets kattekwaad in Spijkerzwijgen. De liefde tussen haar ouders wan kelt, dus moet Vonkie een weekje uit de weg. Haar moeder racet haar in vliegende vaart naar het platteland, naar opa Spijker, hup het verleden in. 'Saai', vindt Vonkie. Dus ver leidt ze opa Spijker tot het vertellen van verha len van vroeger, toen hij met zes broers op groeide op de boerde rij. De verhalen van Spij ker en zijn 'bloedbroe der' Buts zijn zo warm, dat Vonkie hoe dan ook wil uitvissen waar om opa en zijn lieve lingsbroer elkaar nooit meer willen zien. Zo stuit ze op het verle den, waarin iets is ge beurd dat zo vreselijk is dat het voor altijd verzwegen moet worden Spijkerzwijgen komt wat traag op gang, als een ouderwets avontu renboek zonder pretenties. Maar als de toon is gezet, ontvouwt zich een ontroerend verhaal, waar in liefde, verlies en familiebanden centraal staan. Prachtig ook hoe treffend eenvoudig Van der Geest de wereld van volwassenen naast de kindergeest zet. 'Alle grote mensen zijn hetzelf de', bedenkt Vonkie ergens. 'Ze zeggen niks, en als ze wel wat zeg gen, zeggen ze nog steeds niks.' Dat inzicht. Vonkie heeft de koppigheid van haar opa, maar breekt met diezelf de eigenschap door knoeperds van stiltes heen. Nee. Hij moet er niet aan denken om weer jong te zijn. In deze tijd, met rondvliegende hormo nen, op een school tus sen meisjes die bijna niets aan hebben. „In mijn tijd droeg iedereen een uniform." Hij wijst naar een plek ergens ver onder zijn knie. „De meiden hadden rokken tot daar!" Wel zo rustig voor een jongenshoofd waar in alles explodeert. Het is een mooi contrast. Eerder nog had Kevin Brooks (56) verteld dat hij vroeger punker was. In een punkband speelde in een tijd die hij „zeer gevaarlijk" noemt. Het leverde hem stof op voor Naked, een van zijn beste boeken, waarin hij het kort stondige punktijdperk prachtig verbindt aan de IRA in een boek met thrillerelemen ten. En het leerde hem dat de wereld een beangstigende plek kan zijn, vol mensen die elkaar ongefundeerd haten en het ge weld en gevaar bewust opzoeken. „Het leer de mij veel over hoe mensen écht zijn." Die schaduwkant domineert in zijn mees te boeken. Brooks is schrijver van waanzinnige ro mans voor young adults. Zijn laatste, Bun kerdagboek, deed stevige discussies op laaien. Hij kreeg er de Carnegie Medal voor, de belangrijkste prijs voor het beste boek voor jong volwassenen in Engeland. Dat uitgerekend deze inktzwarte roman het stempel buitengewoon kreeg, was te veel voor het behoudende deel van de lite raire critici. In Bunkerdagboek wordt een jongen ont voerd en naar een ondergrondse ruimte ge bracht, waar hij en vijf anderen niet meer uit zullen komen. Welke donkere geest hier achter zit en waarom hij dit zieke expe riment doet? De lezer komt het nooit te we ten. Nog steeds moet Brooks bestrijden dat Bunkerdagboek een boek zonder hoop is. Ook hier, vandaag in Amsterdam, gaat het er wéér over. „Ik weet dat het geen vrolijk boek is; maar het is ook een verontrustend onderwerp. Dus." Hij haalt zijn schouders op. Het gedoe, hij snapt het niet. Waarom zou ieder verhaal een happy end moeten hebben? Zo zit het leven toch ook niet in el kaar? Het was wel de reden, zegt Brooks, dat zijn uitgever Bunkerdagboek twaalf jaar lang weigerde. „Hij vond dat er op z'n minst een klein beetje hoop in moest zitten. Hij zag geen enkele hoop." Brooks bleef vol houden. „Zeuren en zeuren en overhalen." Hij wisselde van uitgever. De volgende wil de het wel publiceren, als hij het einde zou veranderen. Brooks weigerde. „Dan zou het een totaal ander verhaal zijn geworden. Toen ik het idee kreeg voor Bunkerdagboek, wist ik onmiddellijk dat dit nooit goed kon aflopen. Ik verzin geen verhaal, het verhaal is er. Ik pak het alleen maar op en zet het op papier." Als je schrijft over moeilijke, verontrustende, tragische gebeurtenissen, zegt hij, en je zegt aan het einde dat alles weer is goed gekomen... „Dat is niet realis tisch, het zou een minder boek zijn gewor den." Is hij altijd zo volhardend? Brooks knikt. Vreemd wel, vindt hij zelf. „Van nature ben ik niet iemand die erg voor zichzelf op komt. Ik vermijd conflicten. Als ik bijvoor beeld in een restaurant een maaltijd krijg die ik niet heb besteld, eet ik die gewoon op. Het heeft even geduurd, maar als het om mijn boeken gaat, heb ik geleerd 'nee' te zeggen." Compromissen sluiten doet hij niet. „Ik vind dat je eigenlijk overal over kunt schrij ven. Geen onderwerp is te moeilijk voor jonge mensen. Uitgevers hebben een ande re verantwoordelijkheid. Ik begrijp hun ge zichtspunt." Maar hij gaat er niet in mee. Hij veert op. „Van de mensen die proble men hebben met mijn boeken, is 99 pro cent volwassen. Ik krijg nooit slechte reac ties van jonge mensen. Zij kunnen heel goed overweg met lastige zaken. Jongeren zijn prima in staat om na te denken en voor zichzelf te beslissen." Dat het zo lang duurde voor Bunkerdagboek werd gepubliceerd, maakte dat hij eraan kon blijven werken. „Ik kon blijven polijs ten en schaven. Daardoor is het beter ge worden dan het was." Jonge mensen houden van donkere boe ken, heeft hij gemerkt. „Het mag over za ken van leven en dood gaan. Wanneer je Dizzie is het online boekenplatform van deze krant. Nieuws, recensies, in terviews en informatie wisselen el kaar af met recensies van lezers, blogs en tips over interessante titels. Dizzie verbindt enthousiaste lezers. Ga naar Dizzie.nl NIEUWS In de Week van het Luisterhoek, die vandaag begint, is er het gratis Luistergeschenk van Hugo Borst (foto), de Storytel award voor het best voorgelezen luisterhoek en veel activiteiten. Ga naar Dizzie.nl Pogingen iets van het leven te maken Hr« geheime dagboek van NIEUWS Na een heuse Hendrik Groen-manie in Nederland en een verfilming van zijn boek in de planning, gaat Pogingen iets van het leven te maken de grens over. De rechten zijn verkocht aan zestien landen. Zie ook Dizzie.nl KINDERBOEK door Marjon Kok VROEGER VERHALEN SPl)«RZ Spijkerzwijgen Simon van der Geest 257 blz. Querido 14,99 euro VERZWIJGEN door Marjon Kok Donkere wereld met sprankje hoop In actie! Delaney detec tives (deel 1 Kevin Brooks 332 blz. De Harmonie 14,50 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26