66 Het aantal passages geeft geen aanleiding om de capaciteit te vergroten ZEELAND 25 Ook de beroepssportvissers uit Tholen baal den van de kleine sluis. Zij voeren in die tijd elke ochtend met zo'n vijftien schepen uit, maar er kon er maar één tegelijk door de sluis. Rijkswaterstaat kwam de vissers tegemoet door in de voorhaven van de Bergsediepsluis twintig steigers aan te leggen. Desondanks is de kritiek op de 'te kleine' sluis en de roep om vergroting na de opening in 1986 nooit verstomd. De beperkte afmetingen zijn met name watersporters een doorn in het oog. In de zomermaanden kan de wachttijd behoorlijk oplopen. In 2008 kondigden Tholen en enkele West- Brabantse gemeenten een studie aan naar de mogelijkheden voor een grotere sluis. Dat le verde niets op. Recent werd het vergroten van de capaciteit benoemd als één van de speer punten van het plan Waterpoort. Dat is een sa menwerking tussen gemeenten aan het Vol kerak-Zoommeer met als doel het gebied een economische en toeristische impuls te geven. „Wij willen van het doorvoergebied een ver- blijfsgebied maken", stelt de Thoolse wethou der Frank Hommel. „Daar hoort een goede in frastructuur bij. Je kunt je afvragen of de hui dige Bergsediepsluis als zodanig kan worden bestempeld." Als grootste belanghebbenden trekken Tholen en Bergen op Zoom samen de kar. „We heb ben onlangs een eerste oriënterend gesprek ge voerd met Rijkswaterstaat", stelt Hommel. „Het is nog heel pril, hoor. We zijn elkaar aan het aftasten." De wethouder zegt te beseffen dat het een plan van de lange adem wordt. Het vergroten van de sluis kost immers tientallen miljoe nen. Toch is de noodzaak volgens hem wel de gelijk aanwezig. Hommel wijst op de lange wachttijden in de zomer en de plannen om de Bergse haven verder te ontwikkelen. „Boven dien kan het Volkerak-Zoommeer na de toe komstige verzilting misschien wel een mooi gebied zijn voor de kweek van hangcultuur mosselen", stelt hij. „In dat geval is het wense lijk dat de mosselkotters door de Bergsediep sluis kunnen." Het heeft er desondanks alle schijn van dat Tholen en Bergen op Zoom net als dertig jaar geleden een verloren strijd voeren. Kees Storm van Rijkswaterstaat Zee en Delta zegt DE BERGSEDIEPSLUIS dat er geen plannen liggen om de sluis te ver groten. Het aantal passages, zo'n 8500 per jaar, geeft daar volgens hem in het geheel geen aan leiding toe. „Natuurlijk, het is een kleine kolk, waardoor in de zomermaanden wel eens wachtrijen ontstaan. Dat is vervelend. Maar op de A58 staan op mooie dagen ook vaak fi les. En ik hoor nooit iemand zeggen dat we die weg driebaans moeten maken." Een definitief'nee' wil Storm niet uitspreken. Hij begrijpt dat Tholen en Bergen op Zoom de discussie op gang proberen te brengen. „Na tuurlijk gaan we in gesprek, maar ik kan het niet mooier maken dan het is. Wij zien op dit moment geen aanleiding om vele miljoenen uit te geven om de capaciteit van de sluis te vergroten." MAANDAG 18 MEI 2015 Kees Storm, Rijkswaterstaat De Bergsediepsluis vanuit de lucht. De sluis in de Oesterdam verbindt de Oosterschelde met het Zoommeer, foto Thom van Amsterdam sluis verstomde niet De Bergsediepsluis ligt in de Oes terdam en vormt de scheepvaart verbinding tussen de Oosterschel de en het Zoommeer. De bouwkosten bedroegen 41,3 miljoen gulden. De sluis werd in oktober 1986 op bescheiden wijze geopend. Vanwe ge het tumult over het niet aanleg gen van een grote liftsluis, besloot Rijkswaterstaat er weinig rucht baarheid aan te geven. De schuttijd, inclusief in- en uitva ren, bedraagt ongeveer zeventien minuten. De bediening van de sluis is sterk geautomatiseerd. Bovendien ge beurt dat sinds 2009 niet meer ter plaatse, maar vanuit het Topshuis op Neeltje Jans.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25