66 Het aantal
passages geeft
geen aanleiding
om de capaciteit
te vergroten
ZEELAND 25
Ook de beroepssportvissers uit Tholen baal
den van de kleine sluis. Zij voeren in die tijd
elke ochtend met zo'n vijftien schepen uit,
maar er kon er maar één tegelijk door de sluis.
Rijkswaterstaat kwam de vissers tegemoet
door in de voorhaven van de Bergsediepsluis
twintig steigers aan te leggen.
Desondanks is de kritiek op de 'te kleine' sluis
en de roep om vergroting na de opening in
1986 nooit verstomd. De beperkte afmetingen
zijn met name watersporters een doorn in het
oog. In de zomermaanden kan de wachttijd
behoorlijk oplopen.
In 2008 kondigden Tholen en enkele West-
Brabantse gemeenten een studie aan naar de
mogelijkheden voor een grotere sluis. Dat le
verde niets op. Recent werd het vergroten van
de capaciteit benoemd als één van de speer
punten van het plan Waterpoort. Dat is een sa
menwerking tussen gemeenten aan het Vol
kerak-Zoommeer met als doel het gebied een
economische en toeristische impuls te geven.
„Wij willen van het doorvoergebied een ver-
blijfsgebied maken", stelt de Thoolse wethou
der Frank Hommel. „Daar hoort een goede in
frastructuur bij. Je kunt je afvragen of de hui
dige Bergsediepsluis als zodanig kan worden
bestempeld."
Als grootste belanghebbenden trekken Tholen
en Bergen op Zoom samen de kar. „We heb
ben onlangs een eerste oriënterend gesprek ge
voerd met Rijkswaterstaat", stelt Hommel.
„Het is nog heel pril, hoor. We zijn elkaar aan
het aftasten."
De wethouder zegt te beseffen dat het een
plan van de lange adem wordt. Het vergroten
van de sluis kost immers tientallen miljoe
nen. Toch is de noodzaak volgens hem wel de
gelijk aanwezig. Hommel wijst op de lange
wachttijden in de zomer en de plannen om de
Bergse haven verder te ontwikkelen. „Boven
dien kan het Volkerak-Zoommeer na de toe
komstige verzilting misschien wel een mooi
gebied zijn voor de kweek van hangcultuur
mosselen", stelt hij. „In dat geval is het wense
lijk dat de mosselkotters door de Bergsediep
sluis kunnen."
Het heeft er desondanks alle schijn van dat
Tholen en Bergen op Zoom net als dertig jaar
geleden een verloren strijd voeren. Kees
Storm van Rijkswaterstaat Zee en Delta zegt
DE BERGSEDIEPSLUIS
dat er geen plannen liggen om de sluis te ver
groten. Het aantal passages, zo'n 8500 per jaar,
geeft daar volgens hem in het geheel geen aan
leiding toe. „Natuurlijk, het is een kleine kolk,
waardoor in de zomermaanden wel eens
wachtrijen ontstaan. Dat is vervelend. Maar
op de A58 staan op mooie dagen ook vaak fi
les. En ik hoor nooit iemand zeggen dat we
die weg driebaans moeten maken."
Een definitief'nee' wil Storm niet uitspreken.
Hij begrijpt dat Tholen en Bergen op Zoom de
discussie op gang proberen te brengen. „Na
tuurlijk gaan we in gesprek, maar ik kan het
niet mooier maken dan het is. Wij zien op dit
moment geen aanleiding om vele miljoenen
uit te geven om de capaciteit van de sluis te
vergroten."
MAANDAG 18 MEI 2015
Kees Storm, Rijkswaterstaat
De Bergsediepsluis vanuit de lucht. De sluis in de Oesterdam verbindt de Oosterschelde met het Zoommeer, foto Thom van Amsterdam
sluis verstomde niet
De Bergsediepsluis ligt in de Oes
terdam en vormt de scheepvaart
verbinding tussen de Oosterschel
de en het Zoommeer.
De bouwkosten bedroegen 41,3
miljoen gulden.
De sluis werd in oktober 1986 op
bescheiden wijze geopend. Vanwe
ge het tumult over het niet aanleg
gen van een grote liftsluis, besloot
Rijkswaterstaat er weinig rucht
baarheid aan te geven.
De schuttijd, inclusief in- en uitva
ren, bedraagt ongeveer zeventien
minuten.
De bediening van de sluis is sterk
geautomatiseerd. Bovendien ge
beurt dat sinds 2009 niet meer ter
plaatse, maar vanuit het Topshuis
op Neeltje Jans.