De Bergsediepsluis in de Oesterdam bij Tholen zou aanvankelijk een grote liftsluis worden, maar toen het puntje bij paaltje kwam, koos het Rijk voor een kleine, veel goedkopere sluis. Tholen en Bergen op Zoom ijveren tot op de dag van vandaag voor een groter exemplaar, maar Rijkswaterstaat geeft geen krimp. „We gaan de A58 toch ook niet verbreden, omdat er op warme dagen wel eens een file staat?" 24 ZEELAND BERGSEDIEPSLUIS TUSSEN DROOM EN DAAD e opening van de Bergsediep sluis, in oktober 1986, was meteen al een fiasco. Een di rectievaartuig en een vlet van Rijkswaterstaat zouden als openingshandeling worden geschut, maar de schutkolk bleek één meter te klein. Eén van de vaartuigen moest onverrich ter zake achteruit de sluis uit varen. Daarmee werd bevestigd wat veel critici al enige tijd rie pen: de sluis, met een afmeting van slechts 34 bij 6,5 meter, is veel te klein. En dat terwijl toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Daniël Tuynman in 1979 nog plannen had gepresenteerd voor een zogehe ten liftsluis van ongeveer twaalf bij negentig meter. Door een ingenieus zoet/zout-schei- dingssysteem, met een dubbele sluisbak, moest worden voorkomen dat het zoute water uit de Oosterschelde en het zoete water uit het Zoommeer zich te veel met elkaar zouden vermengen. Met name in Bergen op Zoom waren ze in hun nopjes met de komst van de grote sluis. Die stad had grootse plannen op industrieel- nautisch gebied en de beoogde sluis zou zelfs kustvaarders kunnen schutten. De boosheid was dan ook groot toen minister Neelie Kroes - die toen nog met de achternaam Smit-Kroes door het leven ging - enkele jaren later een streep zette door de liftsluis. Omdat de kosten voor de pijlerdam in de mon ding van de Oosterschelde de pan uit rezen, moest de hand op de knip worden gehouden. Door bij Tholen een kleinere sluis met een be scheiden zoet/zout-scheidingssysteem aan te leggen, kon een slordige vijftig miljoen gul den worden bespaard. De minister kwam niet meer terug op haar besluit, alle Thoolse en West-Brabantse protesten ten spijt. In 1984 be gon de bouw van de sluis, die 'slechts' groot genoeg was om pleziervaartuigen en kleine beroepsvaartuigen te laten passeren. Het Rijk betaalde overigens nog wel enkele miljoenen guldens aan bedrijven in Bergen op Zoom ter compensatie voor de duurdere aan- en afvoer van goederen, omdat de schepen om moesten gaan varen. Onder andere het Zeeuwse Tweede Kamerlid Huib Eversdijk maakte zich daar hard voor. De inmiddels overleden CDA'er vond dat de bereikbaarheid van de stad over water ernstig werd bemoeilijkt door het schrappen van de liftsluis. Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die het Zeeuwse landschap zouden herscheppen? Vandaag: de Bergsediepsluis. Wat een grote liftsluis had moeten worden, werd een 'minisluis' met een zeer beperkte capaciteit. De beperkte capaciteit van de sluis is veel booteigenaren een doorn in het oog. In de zomer loopt de wachttijd soms flink op. foto Chris van Klinke Kritiek op 'te kleine' door Rob Paardekam D

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24