De vraag in hoeverre je als zoon moet losbreken van je ouders beheerst het nieuwe album van Douwe Bob. Een antwoord heeft hij nog niet „Ik herken veel van mijn vader in mij. En dat is moeilijk." 10 VERDIEPING DOUWE BOB POSTHUMA Kijk dat kontje", zegt Dou we Bob Posthuma (22). En dan nog eens: „Kijk dat kont-je." Door het venster van het café staart hij de ei genaresse van het bedoel de achterwerk na tot ze de straat oversteekt. Later zal hij zeggen: „Vrouwen zijn mooi. Zo is het gewoon. Dat ik meer aandacht krijg nu ik bekend ben, werkt niet tegen me. En ik ben in de prime of my life. Maar luister, ik ben geen casanova, geen versierder, echt niet. Ik houd niet van onenightstands. Daarbij: ik ben nu verliefd. En ja, dat is wederzijds." Op zijn zaterdag verschenen album Pass It On staat het nummer Hollywood, dat gaat over de verleidingen van het leven. „Ik laat me graag verleiden", legt hij uit. „Maar dat is niet altijd goed voor een mens." Bedoelt hij behalve vrouwen ook drugs? „Ik vind drugs niet zo interessant meer. Toen ik dat allemaal ontdekte, was ik vrij jong. Coke deed ik op mijn vijftiende voor het eerst, samen met mijn vader. Ik ben er nooit van onder de indruk geraakt. Ik zou liegen als ik zeg dat ik het nooit meer doe, maar ik heb het wel gezien." Douwe Bob Posthuma is singer-songwri- ter en wordt beschouwd als een van de grootste talenten die de Nederlandse mu ziek ooit heeft voortgebracht. Drie jaar gele den won hij de eerste serie van De beste sin ger-songwriter van Nederland. De jury zag in hem de Nederlandse troonopvolger van wijlen Johnny Cash. Zijn manager en boe zemvriend Matthijs van Duijvenbode zegt: „Douwe is een wonderlijke combinatie van rijp en naïef. Een oude ziel en een jong jo chie tegelijk." Douwe Bob is ook de zoon van kunstenaar Simon Posthuma (76), die in de jaren '60 en '70 hoezen ontwierp en instrumenten beschilderde voor verschillende Beatles. Zijn moeder is Ellen Benard, een voor malig danseres. De twee scheidden toen Douwe Bob 3 jaar was. Het bracht hem een opvoeding die zich langs twee uiteenlopende sporen voltrok. Vier dagen per week bij zijn moeder, drie bij zijn vader. Deze nam zijn zoon mee naar zijn stamkroeg, zijn moeder speelde thuis bordspelletjes met hem en stimuleer de Douwe Bob - enige tijd - tot het maken van huiswerk. Lijk je meer op je moeder of je vader? „Dat is niet zo'n eenvoudige vraag. Ik hoop op mijn moeder." Waarom? „Zij is een engel. Wat die vrouw doet, niet normaal. Ze is niet alleen lief voor mij, maar ook voor anderen. Ze gaat nu gewoon twee dagen per week naar het bejaarden tehuis van pa. Terwijl die twee al bijna twintig jaar uit elkaar zijn, hè?" Je moeder vertelde dat ze deels gaat om jou te ontzien. „Zo is ze, ja. Een heilige. Ik ga niet zo vaak meer. Vind het moeilijk pa zo te zien. Hij heeft Korsakov, kan niet meer voor zichzelf zorgen. Ik moest huilen toen ik hem een jaar geleden in het ziekenhuis aan de beade ming zag. Hij was in zijn eigen huis van de trap gevallen, een halve fles whisky achter z'n kiezen. Die fles staat nu bij mij op de schoorsteenmantel. Als reminder." Vóór die val zorgde jij voor hem? „Ik voelde altijd een grote verantwoorde lijkheid voor hem. Hij at de laatste jaren zelf nauwelijks meer. Dus kookte ik vaak voor hem. Hij was vegetariër, maar soms dacht ik: gappie, ik douw nu een biefstuk in je keel, want dat heb je gewoon nodig. Maar ja, dat kon ik niet blijven volhouden natuurlijk. Wat dat betreft is er wel een last van mijn schouders gevallen." De drukte van het lunchcafé begint Dou we Bob te benauwen. Frisse lucht heeft hij nodig. Een eindje lopen door het park doet Douwe Bob is een wonderlijke combinatie van rijp en naïef. Een oude ziel en een jong jochie tegelijk hem goed. „Dit is wel effe chili zo." Langs het bankje bij de vijver rent een hardloop ster. Met een kritische blik op haar billen: „Die mag nog wel een paar rondjes." Matthijs, je manager, noemde 'Pass it on' en 'Sugar' de sleutelnummers van je nieuwe plaat. Waarom zijn die twee songs zo belangrijk? „Pass it on gaat over wat je in het leven wel en niet doorgeeft. Liefde bijvoorbeeld. Die moet je doorgeven. Koste wat kost. Andere dingen, bijvoorbeeld uit je opvoeding, moet je juist proberen los te laten, ook al zijn ze je met liefde aangereikt. Sugar vertelt de andere kant van het ver haal, het loskomen van je ouders, en is best wel autobiografisch. Neem mijn vader. Het voelt nog steeds een beetje als verraad als ik kritiek op hem heb, want ik houd ziels veel van hem, begrijp je? Maar wat ik er mee wil zeggen is dat het geen verraad is je zelf los te maken. Het is heel natuurlijk je eigen pad te kiezen." Je moeder zei: 'Feitelijk stopte Douwes opvoe ding op zijn dertiende. Daarna ging hij zijn ei gen gang'. „Ik ben in een havo/vwo-brugklas begon nen. Een jaar later begon ik gitaar te spelen en liedjes te schrijven. Weer een jaar ver der zat ik op het vmbo. Mijn ouders zagen ook wel in dat ik geen dokter ging worden. Dus ze lieten me los. Huiswerk? Hoefde niet meer. Elke dag naar school? Hoefde ook niet meer. Het was ultieme vrijheid. Daarop kozen mijn vrienden en ik voor blo wen en muziek maken. Mijn moeder hielp mee door in het souterrain een chillroom te bouwen waar we feestjes konden geven. Dan nam iedereen wiet en hasj mee en maakten we muziek. Mijn moeder pamper- de me echt. Omdat ik bij mijn vader voor ons tweeën moest koken, werd ik bij haar dubbel verwend." Hoe kijk je daar nu op terug? „Te gek was het. Al had ik misschien wat minder moeten blowen." Had je niet liever meer ritme en regels gehad in je opvoeding? „Wat structuur had me wel goed gedaan, ja. Mijn vader gaf wat hij kon. Hij is een heel lieve man en ergens ook een heel goe de vader, maar ook incapabel. Hij is een kunstenaar met een zwaar drankprobleem. Dus bij hem kon ik die structuur wel verge ten. Mijn moeder heeft lang geprobeerd dat te compenseren. Zo groeide ik op in twee totaal verschillende werelden. Dat be doel ik ook met dat liedje Sugar. Wat in het ene huis de realiteit was, was in het andere compleet anders. Ik moest zelf uitvinden wat me het best paste." Hoe zag een dag bij je vader thuis eruit? „Een dag met hem was gewoon vaak supertof. Maar wat als kind veel indruk maakt, is net die ene dag in de twee maan den dat het fout gaat. Maar ik wil het niet hebben over de details van mijn vaders drankgebruik. Hij kon heel dronken, boos of gewelddadig worden, maar ik ga die ver halen niet meer oprakelen. Dat wordt te pijnlijk, man. Ook voor m'n moeder." Je moeder zei: 'Ik heb Douwe nergens voor ge waarschuwd. Alleen voor de alcohol.' „En dan antwoordde ik altijd: 'Ma, maak je geen zorgen. Ik zuip een stuk minder dan de gemiddelde student'. Da's echt waar, hè. Ik kan het me ook niet veroorloven me zelf te verliezen. Daar is mijn leven te mooi voor. Ik breng een plaat uit, ga weer optreden. Hoe arrogant zou het zijn om 'Ik laat me graag verleiden' door Stefan Raatgever foto's Jacqueline de Haas Matthijs van Duijvenbode, manager en boezemvriend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 10