We zijn gek op onszelf. En bang dat we vergeten worden. Een fraai portret stoomt ons klaar voor de eeuwigheid. Een nieuwe hype. 66 2 SPECTRUM cultuur Pure ijdelheid. Portretschilder Sylvie Overheul hoeft niet lang na te den ken over de vraag waarom mensen zich zo graag laten vereeuwigen op het canvas. En die ijdelheid, waar schuwt ze met een gulle lach, zit in ons allemaal. „Ik maak vaak mee dat mensen die voor mij pose ren, vinden dat ze niet ijdel zijn", vertelt ze. „Maar tijdens het schilderen krijg ik dan toch regelmatig opmerkingen in de geest van 'je maakt me toch niet te dik, hè'. Mensen vinden het prettig als een por tret lijkt. Ik idealiseer ze lichtjes; dat is zo gegroeid. Ik ga op zoek naar de beste kant van mensen. Dat vinden ze prachtig. Dat snap ik: zelf zou ik ook op m'n allerbest op een schilderij willen staan." De portretkunst in ons land zit stevig in de lift. Zo'n drieduizend kunstenaars, professionals en amateurs, bieden zich aan als makers. Er zijn serieu ze plannen voor een nationaal portretmuseum. En na de zomervakantie begint de strijd om de aller eerste Nederlandse Portretprijs. De uitreiking daar van staat voor 20t6 gepland. Waar al die aandacht ineens vandaan komt? „Dat kan samenhangen met de groeiende belangstelling voor de geschiedenis van Nederland", noemt Saskia Koppelaar, voorzitter van Stichting De Nederlandse Portretprijs, als mogelijke reden. „Daardoor ont staat ook meer interesse in de oude kunsten. Neder landse schilders hebben veel met portretkunst ge daan. Ook televisieprogramma's als Sterren op het doek en de grote expositie van schuttersstukken in De Hermitage in Amsterdam helpen. Die groeiende belangstelling voor portretten in Nederland heeft veel weg van een hype." Koppelaar merkt dat in de praktijk. Ze is de baas van het bedrijf Portret in Opdracht. „Er worden steeds meer opdrachten gegeven voor het laten ma ken van een portret. Een portret is een mooi ca deau. Als het goed gemaakt is, kan het een paar hon derd jaar in de familie blijven. Mensen houden van traditie, hebben behoefte aan iets blijvends. Alles gaat veel te snel tegenwoordig; we willen iets dat ze langere tijd kunnen vasthouden, zijn bang dat we vergeten worden." Een ander voorbeeld: haar man Frans Koppelaar is portretschilder van beroep. Aan werk geen gebrek. „Ik zou het liefst een portret van mezelf van zijn hand willen hebben", legt ze uit. „Maar daarvoor heeft hij geen tijd; hij heeft het te druk met andere opdrachten. Ik ben al wel een aantal keren vastge legd door andere schilders. Maar dat is wat anders dan echt voor iemand poseren." Bij Sylvie Overheul in Rotterdam kloppen vooral veel advocaten aan om zich te laten vereeuwigen. „Blijkbaar vinden ze mijn werk mooi. Waarom? Dat is een goede vraag. Het zijn in elk geval mensen die iets meer geld te besteden hebben. Voor een portret van 50 bij 60 centimeter betaal je bij mij gemiddeld 2.000 euro. Dat is veel geld, niet iedereen kan dat Een goed gemaakt portret kan een paar honderd jaar in de familie blijven opbrengen. Maar als mensen echt graag een portret van mijn hand willen, zoek ik mee naar oplossin gen om het betaalbaar te houden." Ook Overheul signaleert een toenemende vraag naar portretten. „Het mag weer: realistische schilde rijen", zegt ze. „In de jaren zestig van de vorige eeuw is de realistische schilderkunst dood ver klaard. Het moest allemaal conceptueel worden. Toen ik begin jaren negentig studeerde aan de kunstacademie in Rotterdam, leefde dat gevoel nog steeds. Er is een lange weg te gaan, hoor: het pure realisme heeft het in de kunstwereld moeilijk. Een schilderij, dus ook een portret, moet meer zijn dan een mooi plaatje. Je moet als schilder je onderwerp stileren of abstraheren." Dat laatste, abstract maken, is lastig bij portret kunst, want opdrachtgevers willen vooral herken baar zijn. „Belangrijker vind ik dat het eindresultaat getuigt van vakmanschap", voegt Saskia Koppelaar daaraan toe. „Dan gaat het om zaken als lichtinval en dergelijke. Maar ook om de gezichtsuitdrukking. Daaraan kun je zien hoe een schilder naar het mo del heeft gekeken. Laat vier kunstenaars dezelfde persoon afbeelden en je krijgt vier verschillende portretten. Dat is het mooie van deze kunstvorm: die draait om de communicatie tussen de schilder en zijn onderwerp." De Duitser Thomas Ganter kan daarover meepra ten. Sinds hij vorig jaar in Londen de prestigieuze BP Portrait Award won, ziet ook hij het aantal op drachten stijgen. „Een portret hoeft niet per se rea listisch te zijn", stelt hij. „De kwaliteit ervan hangt af van de geloofwaardigheid. Een portret moet voor al eerlijk zijn en het karakter van de afgebeelde per soon laten zien. Ik ben nieuwsgierig naar de mens die voor mij poseert; ik wil alles weten van zijn le- ven. Op die manier zoek ik naar de authenticiteit van de geportretteerde. Dat vind ik een van de moeilijkste elementen van deze kunstvorm." De overvloed aan met de smartphone gemaakte selfies beschouwt Ganter niet als portretkunst. „Ik zie ze meer als het vastleggen van een bepaalde si tuatie. Selfies zijn wél het bewijs dat mensen na drukkelijk geïnteresseerd zijn in afbeeldingen van zichzelf. We leven in een wereld die gemanipuleerd wordt door beeld. Met een selfïe proberen mensen een gevoel vast te leggen. In die zin is het een vorm van zelfreflectie. Dat kan een portret ook hebben." Topfotograaf Koos Breukel nam twee jaar geleden het initiatief voor het opzetten van een portretmu seum in Nederland, naar het voorbeeld van de Na tional Portrait Gallery in hartje Londen. Fotografie, schilder- en beeldhouwkunst zouden er moeten sa menkomen. Zijn woordvoerder laat weten dat het plan nog altijd op tafel ligt, maar dat de uitvoering ervan ingewikkelder is dan aanvankelijk gedacht. Het bijeen sprokkelen van geld blijft lastig. Moeilij ker is het vinden van een geschikt gebouw. „Maar we maken voorzichtige vorderingen", verzekert de woordvoerder. Saskia Koppelaar kent het initiatief van Breukel. „Het lukt nog niet zo goed. Als we als stichting daar bij kunnen helpen, doen we dat graag. Maar het wordt een hele klus", weet ze. „Destijds was het idee om in het Nationaal Historisch Museum een af deling portretkunst op te nemen. Dat museum is er helaas niet gekomen. De tijd moet er rijp voor zijn, de maatschappij heeft tijd nodig om te ontdekken hoe belangrijk zo'n portretmuseum kan zijn." Niets dan IJDELHEID door Martin Hermens Saskia Koppelaar, Portret in Opdracht Portret van Margot Rijven, als eigentijdse versie van Het meisje met de parel, foto Sylvie Overheul Het meisje met de parel van Johannes Vermeer, te zien in Het Mauritshuis. foto Mauritshuis reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55