4 UIT Toneelgroep Amsterdam haalt opnieuw Othello uit de kast. En terecht, vindt theaterkenner Willem Nijssen. Hij tipt verder het prachtige poppenspel van Ultima Thule uit Gent. zijn!) Er is sinds 2003 wél een aantal keer een dezelfde 'Othello' geweest. Eerst drie jaar op een rij, dan nog eens in 2013 en nu weer in 2015 speelt Toneelgroep Amster dam met ongeveer dezelfde cast in dezelf de regie (van Ivo van Hove) telkens weer dit aangrijpende jaloezie-drama. Hans Kesting (die de rol van de veldheer Othello speelt) is zelf natuurlijk wél veran derd. Sowieso door de jaren, maar ook door elke keer opnieuw vanuit 'het niets' (of noem het anders én intrigerender: vanuit zijn onderbewuste) dat tijdelijke alter ego Othello in zich naar boven te halen. Elk jaar opnieuw kijk je daar - zo stel ik me voor - toch anders naar. Kan je op zoek naar een tot dan toe onontdekte diepgang, variatie of detail. Niet alleen Hans Kesting, ook zijn belangrijkste tegenspeler Roeland Fernhout, als diens valse en afgunstige vaandrig, heeft dat proces doorgemaakt. Tussen die twee knettert een 'vuurwerk' dat met elke editie intenser wordt. De meeste acteurs zijn sinds 2003 al vijf keer opnieuw in hun rol gekropen. Dat zorgt voor een heel speciale voorstelling, nog altijd in zijn moderne vormgeving en in de sprankelende vertaling van taalvirtu oos Hafid Bouazza. Wie zoals ik toneel onder andere ziet als een vorm van 'magie', zal vroeg of laat in de ban komen van poppenspel. Wat man nen als Fred Delfgaauw en Neville Tranter (of in een andere uithoek van het genre Jeff Dunham) met poppen doen, is fenome naal. Gezelschappen die zich toeleggen op poppenspel voor volwassenen zijn er min der. Ultima Thule (zo noemden de Romei nen 'een fabelachtig land in het hoge noor den') uit Gent heeft zich daar sinds 2002 in gespecialiseerd. In 2007 ontstond uit losse delen de 'Gomaar-trilogie', en daar wil ik het graag over hebben. Omdat ook dat een voorstelling is die nog altijd hernomen wordt. Gomaar is het product van een slecht hu welijk. Zo slecht dat de echtelieden God fried en Maria het niet eens konden wor den over de naam. Ze namen elk een deel van hun naam, een meisje zou Margo he ten, en een jongen Gomaar. In drie stuk ken, ooit afzonderlijk gespeeld, wordt zijn leven verteld. 'Stekezotvanu' toont Gomaar als kind op het platteland in the sixties. 'Wiedatterieris' gaat over Gomaar als ado lescent in the seventies. 'Tisaltij diet' schil dert Gomaar als 'grote mens' in de jaren ne gentig. Alles net als de titels in een mooi rond Vlaams. Het is prachtig poppenspel in de Japanse bunraku-traditie: één, vaak twee, soms drie personen manipuleren één pop, en zijn - meestal in het zwart gehuld - zicht baar op het toneel aanwezig. Eéns moet u dat gezien hebben! Ergens in een schimmig hoekje van mijn geheugen weet ik nog dat een toneelstuk wel eens twee achtereenvolgende avon den in Middelburg te zien was. Maar dat is zó lang geleden, dat ik er geen datum meer op kan plakken. Ook elders in het land blijft een voorstelling meestal niet lang te zien, met uitzondering van de thuissteden van de di verse gezelschappen. Al bij al roept dat het beeld op van toneel als een vluchtig me dium. In andere domeinen is er meer 'ze kerheid'; elk jaar kan en mag je bijvoor beeld rekenen op een Matthaus Passion. Ik zie wel verklaringen daarvoor. Een to neelvertolking is vaak veel meer gebonden aan een acteur dan dat een concert staat of valt met een solist. Hoewel dat misschien helemaal niet zo terecht is, is dat wel zo vastgeroest in ons cultuurbrein. En hoewel het ijs bijna even glad is: zijn er bij toneel niet veel meer interpretaties mogelijk, om dat decor, kostumering en belichting elk ook een aandeel in het geheel hebben? (En vaak ook nog de vertaling.) Hoe dan ook, elk jaar een 'Hamlet' of een 'Macbeth' of een 'Lear' dat zit er niet in, laat staan een (min of meer) dezelfde. Maar kijk! Er zijn uitzonderingen. (En ik denk dat het er veel meer zouden moeten Picknicken met Beethoven in de Zeeuwse Concertzaal Philharmonie Zuidnederland presen teert het programma Picknicken met Beethoven. Centraal staat de Zesde Symfonie waarin Beethoven het beeld van een idyllische boerenpick- nick op het land schetste. Ook wor den werken van Schubert en Haydn gespeeld. Het orkest staat onder lei ding van Andreas Spering. Soliste is Lena Neudauer (foto) op viool. Woensdag 13 mei, Zeeuwse Concert zaal, Middelburg, 20.00 uur. Cabaretier Pieter Jouke ploetert door het leven Tot nu toe is alweer de derde solo voorstelling van cabaretier Pieter Jou ke. Hierin ploetert hij door het leven, bang voor alles wat in de toekomst ligt en opgelucht over alles wat ach ter hem ligt. Waarom altijd maar bang zijn dat het mis zal gaan. Pieter Jouke legt het uit. Misschien wel via een absurde omweg, maar weet: alles komt altijd goed. Tot nu toe. Vrijdag 15 mei, De Wegwijzer, Nieuw en Sint Joosland, 20.30 uur. Ernest Beuving Popkoor Popwave Ernest Beuving en Popkoor Popwave brengen 'Klap van de Korenmolen'. Een cabaretesk muziektheaterpro gramma van Ernest Beuving met zijn band en het Popkoor Popwave uit Zie- rikzee. Een concert met tussendoor veel humor, imitaties en spontaniteit. Popwave, het koor uit Zierikzee, zingt heerlijk mee en ligt tussendoor onder de stoel van het lachen. Zaterdag 16 mei, Nieuwe Kerk, Zierik zee, 20.15 uur. Nederlandse Bachvereniging nog één keer in Middelburg Vanwege de niet overmatige publieke belangstelling stopt de Nederlandse Bachvereniging met haar concerten in Middelburg. Muziekliefhebbers kunnen dus nog één keer genieten van een concert van topkwaliteit, on der leiding van Jos van Veldhoven. Centraal staan ditmaal vier vroege werken van Bach, waaronder de be grafeniscantate Actus Tragicus. Zaterdag 16 mei, Oostkerk, Middel burg, 16.00 uur. Niet Schieten! sluit seizoen van Nut Noord-Beveland af Het Nut Noord Beveland sluit zijn theaterseizoen af met cabaretduo Niet Schieten!, dat een tryout brengt van zijn nieuwe show Kusje erop. In de ze fysiek prikkelende voorstelling met een grote grapdichtheid gaan de heren de strijd aan tegen de kusje-er- op-mentaliteit. Gewapend met stevi ge grappen en harde hilariteit willen ze het ware heldendom hervinden. Zaterdag 16 mei, Onder de Toren, Wissenkerke, 20.00 uur. Toneel dat steeds intenser wordt Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Scène uit Othello met Janni Goslinga, Roeland Fernhout, Karina Smulders en Hans Kesting. foto Jan Versweyveld 'Othello', t/m zaterdag 16 mei in Stads schouwburg Amsterdam. 'Gomaartrilogie', 28 t/m 30 mei in Minard- schouwburg in Gent. Nadien, van 30 juli t/m 4 augustus bij Theater Aan Zee, Oostende. Ook van 7 t/m 30 augustus op het Edinburgh Fringe Festival. Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 30