F -daagse vlieg-bus rondreis 'liLllflffJzJ fJrjÊ 44 Het verdwijnen van het poolijs geeft aan dat reductie uitstoot C02 nodig is ECONOMIE 17 Door de klimaatverandering liggen China en Japan ineens veel dichterbij. Schepen kunnen door de Noordelijke IJszee. ROTTERDAM - Klimaatverandering is goed voor de wereldhandel en vooral goed voor Rotterdam, zegt het Centraal Planbureau (CPB). Europa's grootste haven ligt gun stig voor de route die door het smelten van het poolijs ontstaat. Het CPB spreekt in een gisteren gepubliceerd rapport van een 'eco nomische schok' door de opwar ming van de aarde. Met onderzoe kers van de Universiteit van Bern voorspelt het CPB wereldwijde verschuivingen van handelsstro men tussen Azië en Europa. Nu varen de vrachtschepen tus sen Europa en Azië via de Indi sche Oceaan, het Suezkanaal en de Middellandse Zee. Dat is al gauw 20.000 kilometer. De nieu we route via de Noordelijke IJszee is een derde korter en ook nog eens veiliger. Moeten de schepen op weg naar Rotterdam nu nog rond Spanje, straks is Rotterdam zo'n beetje de eerste haven die ze tegenkomen. Over vijftien jaar is de Noordelij ke IJszee een gewone vaarroute, verwacht het CPB. Waaghalzen gaan al 'bovenlangs'. Ontdekkings reiziger Willem Barentsz voer zich eind zestiende eeuw nog vast in de ijsschotsen, maar het vrachtschip Yong Sheng maakte een paar jaar geleden al een pro bleemloze pooltrip. Er was niet eens een ijsbreker nodig. De Chi nezen kondigden aan vaker deze 'IJszeeroute' gaan nemen. Een belangrijke aankondiging, want 's werelds grootste contai nerschepen varen tussen Europa en Azië. Ze brengen sportschoe nen, kleding en computers naar Rotterdam en keren met melkpoe der en designmeubels terug. Van de wereldhandel gaat nu 8 procent door het Suezkanaal. Twee derde daarvan zal straks de korte route bovenlangs nemen, verwacht het CPB, dat ook denkt dat de handel tussen Europa en Azië met zo'n 10 procent groeit vanwege de lagere kosten. Rotterdam is prima gepositio neerd, beaamt het Havenbedrijf Rotterdam, maar van euforie is geen sprake bij woordvoerder Sjaak Poppe. „Voorop staat dat we het smelten van de ijskap liever niet ziet gebeuren. Het verdwij nen van het poolijs geeft aan hoe zeer reductie van C02-uitstoot nodig is." Het Havenbedrijf propa geert daarom het gebruik van de schonere brandstof LNG in de scheepvaart, stelt hij. Het CPB kijkt vooral met een eco nomisch bril naar de gevolgen van de opwarming van de aarde. Behalve voor de handel met Azië voorziet het via de Noordpool ook minder reistijd naar Canada en de Amerikaanse Oostkust. Kor ter varen betekent minder uit stoot van CÜ2(dat zou zorgen voor het smeltende poolijs), maar dat voordeel wordt volgens de on derzoekers tenietgedaan door de groeiende wereldhandel. Met de nieuwe Tweede Maasvlak te heeft Rotterdam voor die extra schepen havengebied genoeg. Maar, stelt Sjaak Poppe van het Havenbedrijf, niet alleen Rotter dam profiteert van de IJszeeroute. Hoogtepunten van Portugal Rome, Sorrento 8t Amalfi Hoogtepunten van Italië Spaans Andalusië Portugal WOENSDAG 13 MEI 2015 Rotterdamse haven profiteert van opwarming van de aarde door Leon van Heel Sjaak Poppe, haven Rotterdam Luchtopname van de Tweede Maasvlakte, met op de voorgrond de terminal van APM en op de achtergrond de ter minal van RWG. foto Irvin van Hemert/ANP Noordelijke route; 13.700 km Rotterdam Yokohama CHINA Zuidelijke route: ^20.900 km v.a. slechts v.a. slechts -daagse vlieg-bus rondreis Vertrekdata: 31 aug 14, 28 sept Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 8-daagse vlieg-bus rondreis Vertrekdata: 17 juni 2,16,30 sept etc. Vertrekdata: 9 juni 1,15 sept etc. iTHirn 10-daagse vlieg-bus rondreis Vertrekdata: 29 mei28 aug/11,25 sept/etc. Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half- pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet. t Jl K Vertrekdata: 4,18 sept/etc. ï'i i i f,< §y k Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl 15-daagse vlieg-bus rondreis Portugal compleet strand

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 84