F -daagse vlieg-bus rondreis
'liLllflffJzJ fJrjÊ
44 Het verdwijnen
van het poolijs
geeft aan dat
reductie uitstoot
C02 nodig is
ECONOMIE 17
Door de klimaatverandering liggen China
en Japan ineens veel dichterbij. Schepen
kunnen door de Noordelijke IJszee.
ROTTERDAM - Klimaatverandering
is goed voor de wereldhandel en
vooral goed voor Rotterdam, zegt
het Centraal Planbureau (CPB).
Europa's grootste haven ligt gun
stig voor de route die door het
smelten van het poolijs ontstaat.
Het CPB spreekt in een gisteren
gepubliceerd rapport van een 'eco
nomische schok' door de opwar
ming van de aarde. Met onderzoe
kers van de Universiteit van Bern
voorspelt het CPB wereldwijde
verschuivingen van handelsstro
men tussen Azië en Europa.
Nu varen de vrachtschepen tus
sen Europa en Azië via de Indi
sche Oceaan, het Suezkanaal en
de Middellandse Zee. Dat is al
gauw 20.000 kilometer. De nieu
we route via de Noordelijke IJszee
is een derde korter en ook nog
eens veiliger. Moeten de schepen
op weg naar Rotterdam nu nog
rond Spanje, straks is Rotterdam
zo'n beetje de eerste haven die ze
tegenkomen.
Over vijftien jaar is de Noordelij
ke IJszee een gewone vaarroute,
verwacht het CPB. Waaghalzen
gaan al 'bovenlangs'. Ontdekkings
reiziger Willem Barentsz voer
zich eind zestiende eeuw nog
vast in de ijsschotsen, maar het
vrachtschip Yong Sheng maakte
een paar jaar geleden al een pro
bleemloze pooltrip. Er was niet
eens een ijsbreker nodig. De Chi
nezen kondigden aan vaker deze
'IJszeeroute' gaan nemen.
Een belangrijke aankondiging,
want 's werelds grootste contai
nerschepen varen tussen Europa
en Azië. Ze brengen sportschoe
nen, kleding en computers naar
Rotterdam en keren met melkpoe
der en designmeubels terug.
Van de wereldhandel gaat nu 8
procent door het Suezkanaal.
Twee derde daarvan zal straks de
korte route bovenlangs nemen,
verwacht het CPB, dat ook denkt
dat de handel tussen Europa en
Azië met zo'n 10 procent groeit
vanwege de lagere kosten.
Rotterdam is prima gepositio
neerd, beaamt het Havenbedrijf
Rotterdam, maar van euforie is
geen sprake bij woordvoerder
Sjaak Poppe. „Voorop staat dat we
het smelten van de ijskap liever
niet ziet gebeuren. Het verdwij
nen van het poolijs geeft aan hoe
zeer reductie van C02-uitstoot
nodig is." Het Havenbedrijf propa
geert daarom het gebruik van de
schonere brandstof LNG in de
scheepvaart, stelt hij.
Het CPB kijkt vooral met een eco
nomisch bril naar de gevolgen
van de opwarming van de aarde.
Behalve voor de handel met Azië
voorziet het via de Noordpool
ook minder reistijd naar Canada
en de Amerikaanse Oostkust. Kor
ter varen betekent minder uit
stoot van CÜ2(dat zou zorgen
voor het smeltende poolijs), maar
dat voordeel wordt volgens de on
derzoekers tenietgedaan door de
groeiende wereldhandel.
Met de nieuwe Tweede Maasvlak
te heeft Rotterdam voor die extra
schepen havengebied genoeg.
Maar, stelt Sjaak Poppe van het
Havenbedrijf, niet alleen Rotter
dam profiteert van de IJszeeroute.
Hoogtepunten
van Portugal
Rome, Sorrento
8t Amalfi
Hoogtepunten
van Italië
Spaans Andalusië
Portugal
WOENSDAG 13 MEI 2015
Rotterdamse haven profiteert
van opwarming van de aarde
door Leon van Heel
Sjaak Poppe, haven Rotterdam
Luchtopname van de Tweede Maasvlakte, met op de voorgrond de terminal van APM en op de achtergrond de ter
minal van RWG. foto Irvin van Hemert/ANP
Noordelijke route;
13.700 km
Rotterdam
Yokohama
CHINA
Zuidelijke route:
^20.900 km
v.a. slechts
v.a. slechts
-daagse vlieg-bus rondreis
Vertrekdata:
31 aug 14, 28 sept
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
8-daagse vlieg-bus rondreis
Vertrekdata:
17 juni 2,16,30 sept etc.
Vertrekdata:
9 juni 1,15 sept etc.
iTHirn
10-daagse vlieg-bus rondreis
Vertrekdata:
29 mei28 aug/11,25 sept/etc.
Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half-
pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet.
t Jl K
Vertrekdata:
4,18 sept/etc.
ï'i i i f,< §y k
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www.bolderman.nl
15-daagse vlieg-bus rondreis
Portugal compleet
strand