De Afsluitdijk ondergaat de komende jaren een metamorfose. De 32 kilometer lange corridor wordt niet alleen verstevigd, maar ook opgepimpt. Doel: de dijk moet meer toeristen trekken. VERDIEPING 13 FRIESLAND tijd. We hebben nu de kans er iets spectaculairs van te maken." Dan is er nog het milieu, dat ooit zo'n grote impact ondervond door het afsluiten van de Zuiderzee. Straks wordt er voor 55 miljoen euro een 5 tot 10 ki lometer lange rivier aangelegd, waarmee trekvissen zoals zalm en zeeforel kunnen migreren van de zou te Waddenzee naar het zoete IJsselmeer. Ook wordt onderzocht of er grootschalig zonnepanelen op de dijk kunnen worden geplaatst. „Het zou mooi zijn als ook windenergie nog een plek kan krijgen op de Afsluitdijk", zegt Nijpels, te genwoordig bewaker van het Energieakkoord, de af spraken van veertig organisaties over energiebespa ring, schone technologie en klimaatbeleid. Alle plan nen voor toerisme en duurzaamheid vergen nog eens zo'n 200 miljoen euro. De totale kosten van het project komen volgens Rijkswaterstaat daarmee op een slordige 850 miljoen euro. In dat budget zijn dan nog niet alle wensen ver werkt. Zo wil Friesland dolgraag de Lorentzsluizen bij Kornwerderzand verbreden. Dat zou bouwers van super jachten uit Makkum en Stroobos, zoals het bekende Feadship, enorm helpen, zegt gedeputeer de Poepjes. „Die jachten zijn ware statussymbolen voor oligarchen en worden daarom steeds groter. Ze kunnen de sluis dan niet goed meer door." Het ver breden kost tientallen miljoenen euro's, evenveel als een flink superjacht. De provincie is desalniettemin tevreden over het eindresultaat. Poepjes: „Dit is, zoals wij dat noemen, een boppeslag voor Nederland en Friesland. Het is een cliché, maar deze renovatie brengt de Afsluit dijk eindelijk in de 21ste eeuw." Zelf voelt de CDA-bestuurster een bijzondere betrokkenheid met de Afsluitdijk. „Ik kom uit een echt vissersgeslacht. In de jaren '30 is mijn familie dichter bij de dijk gaan wonen, omdat de visgronden door het dichtma ken van plaats veranderden." De komende weken start de bezwaarperiode tegen de plannen. Het is de bedoeling dat de eerste spade in 2017 de dijk in gaat en het werk uiterlijk in 2022 is voltooid. Hoewel de renovatie ingrijpend is, belooft Rijkswaterstaat dat de Afsluitdijk niet totaal op slot gaat. Berichten dat de corridor liefst 10 weekeindes wordt gesloten voor de dagelijkse stroom van zo'n 18.000 auto's, kloppen niet. „Er zullen wel wegver smallingen zijn en omzetting van rijbanen, maar het verkeer kan blijven rijden", vertelt een zegsman. De sluizen bij Den Oever en Kornwerderzand gaan ook niet tegelijkertijd dicht. „De scheepvaart zal wel een periode moeten omvaren." Toen minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur Milieu) gis teren het definitieve masterplan voor de Afsluitdijk officieel presenteerde, was er al heel wat water door de slui zen bij Den Oever en Kornwerder zand gestroomd. Al een decennium geleden constateerde Rijkswaterstaat dat de uit 1932 stammende dijk een flinke opknapbeurt nodig heeft. Door de opwarming van de aarde zal de zee spiegel volgens het KNMI komende eeuw met 35 tot wel 85 centimeter stijgen. Uiteindelijk vergde het ja ren om de renovatie voor te bereiden en een plan te ontwikkelen dat ook rekening houdt met belangheb benden als de provincies Friesland en Noord-Hol land. Die blauwdruk ligt er nu. Er is uiteindelijk voor ge kozen de dijk niet op te hogen, maar wél voor ruim 600 miljoen euro te verstevigen. Om veel meer wa ter uit het IJsselmeer naar de stijgende Waddenzee weg te kunnen pompen, wordt bij Den Oever het grootste gemaal van Europa gebouwd. De spuislui- zen kunnen straks tien zwembaden per minuut wegpompen. Veiligheid is niet het enige doel. In de plannen spe len ook recreatie en toerisme een voorname rol. De circa 250.000 bezoekers die de Afsluitdijk jaarlijks trekt, komen vooral uit Amsterdam, Volendam en Marken. Ze rijden tot het monument voor grondleg ger Cornelis Lely, vanaf Den Oever enkele kilome ters de dijk op, en niet verder. „Er is nog zo veel te winnen", zegt Sietske Poepjes. Als gedeputeerde bij de provincie Friesland hoopt ze meer toeristen naar het Noorden te lokken. „Een mooie fietsroute aan de Waddenzeekant zou al veel helpen. Verder moet het monument dringend worden opgepimpt. Die toeristen komen echt niet vanzelf." De provincie hoopt dat de Afsluitdijk er in 2018, als Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is, al be ter bijligt. Die boost moet de Afsluitdijk ook krijgen door het ontwerp dat kunstenaar en designer Daan Roosegaarde, bekend van het lichtgevende fietspad in Eindhoven, momenteel ontwikkelt. Zijn doel: van de Afsluitdijk een internationaal aansprekend icoon van waterbouwkundig vernuft maken. WD-coryfee Ed Nijpels, vanaf 2008 jarenlang voor zitter van de Adviescommissie Toekomst Afsluit dijk, hoopt vurig dat dit lukt. „De Afsluitdijk is het enige door mensen gemaakte object in Nederland dat je vanuit de ruimte ziet, zei Wubbo Ockels al- WOENSDAG 13 MEI 2015 door David Bremmer Nieuw fietspad en wandelroutes aan Waddenzeekant Facelift voor een icoon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 81