<DC leuke boodschap <2> CONSUMENT 41 Wenselijk? Lieve slinger voor op de babykamer Granenwafels te kust en te keur It i Eikenhouten plank voor alle messen Stoere cupcakes van Geisha Gifts Op het eerste gezicht is Nobo dy Has To Know een ty pisch grootstedelijke mode winkel. Denk: minimalisti sche inrichting en rekken vol kleding in voornamelijk grijs-, zwart en wittinten. En toch is dit een revolutio nair concept, want NHTK, zoals het merk ook wordt aangeduid, is genderneutraal. Een van de weinige in ons land. Mede-eigenares Jiske Snoeks: „Het is kle ding die zowel te dragen is door mannen als door vrouwen. In onze collectie maken we bovendien geen onderscheid qua fi guur; maatlabels staan er niet in. Wat maakt je sekse of het feit dat je superslank bent - of juist niet - uit zolang je je goed voelt in wat je draagt? „Een en hetzelfde item kan dienen als een jurkje bij een dame met een voller pos tuur, maar kan ook prima door een man worden gedragen als een lange top. Dat komt mede door ons modehandschrift: cleane, rechte lijnen in subtiele, stijlvolle tinten. Ingetogen uitgesproken, noemen we het zelf. Vrouwen zijn al decennia boyish. Mannen moeten nog die omslag maken, maar dat is een kwestie van tijd. Broekrokken worden steeds meer geïnte greerd in de mannenmode; ook T-shirts worden langer waardoor je meer het idee van een jurkje krijgt." Ook het merk Youasme Measyou van Mark van Vorstenbos en Twan Janssen is genderneutraal, maar deze creatieve gees ten gooien het over een iets andere boeg. „Wij brengen twee labels binnen één col- Wat vindt retaildes- kundige Harry Bijl van genderneutraal shoppen? „Mannen en vrouwen zijn op vele vlakken echt an ders. Qua fysiek, be hoefte én qua koopge drag. „Als het gaat om be zigheden, zoals ko ken, huisinrichting, telefoneren etcetera kan er vanuit het pro duct gedacht worden. Een winkel kan dan best voor een gender- neutrale aanpak kie zen, dat zou voor de aanbieders wel mak kelijk zijn. Vanuit de klant gedacht lijkt mij een persoonlijke benadering wense lijk. Dat kan dan ook gaan op basis van het aspect man of vrouw." zou je dat wellicht niet meteen zeggen als je hem ziet in zijn wijde zwarte broekrok - tegenwoordig culotte genoemd -, trans parante tuniek ('van mijn oma geweest') en killer booties met giga plateaus. Hij is student, modeliefhebber en volgens zijn vrienden een fashionvisionair. Hoe zou hij zijn persoonlijke stijl omschrijven? „Less is more, dus veel zwart en zo nu en dan een print. Ik besteed veel aandacht aan vorm. Wil graag de zandlopervorm van mijn lichaam accentueren." Rick speelt met begrippen als 'mannelijkheid' en 'vrouwelijkheid'. „Ik breng deze bij el kaar tot een synthese waarmee ik als het ware een neutraal gebied bereik. De stuk ken die ik nu draag zijn op zich 'vrouwen items' maar ik ben van mening dat ik ze, als man met snor, prima draag. Het is niet mijn bedoeling om op straat hoofden te la ten draaien; ik wil met mijn outfits uit drukking geven aan mijn individualiteit." Wat vindt hij van de genderneutrale shop? „Hoewel ik het een goed concept vind, dat theoretisch sterk in elkaar zit, heb ik zelf geen behoefte aan zo'n winkel. Ik vind het juist leuk om overal en ner gens te shoppen - op de herenafdeling én op die van de dames - dat stimuleert mijn creativiteit. Met mijn kleding wil ik een verhaal vertellen en we zouden allemaal moeten dragen wat we willen. Zonder daarom veroordeeld te worden. Wellicht dat een genderneutrale winkel de eerste aanzet tot zo'n mentaliteitsverandering zou zijn." Toen het Britse waren huis Selfridges eerder dit jaar een genderneu trale afdeling opende, haalde het daarmee de wereldpers. Maar wat is dat, kleding voor da mes en heren? lectie: Measyou is zogezegd 'mannelijk' en Youasme 'vrouwelijk', maar volgens ons zijn dit achterhaalde kwalificaties. De ver schillen tussen beide labels zitten 'm voor al in de proporties en de pasvorm." Daarmee is overigens niet gezegd dat de ontwerpen uit de 'vrouwencollectie' niet door mannen gedragen worden. Of omge keerd. Liefst hebben de ontwerpers, die hun creaties niet alleen online en in de ei gen winkel verkopen maar ook aan colle ga-boetiekhouders, dat de kleding gemixt wordt gepresenteerd. „Maar dat is aan de creativiteit van de verkopende winkelier." En voor wie maken zij hun tijdlo ze breisels, jerseys en accessoi res? „Voor mensen die hou den van mooie materia len en die willen inves teren in een duur zaam kledingstuk. De look en feel van onze kleding is rus tig. Het gaat in eer ste instantie altijd om de drager zelf en niet om de out fit." In dat laatste her kent Rick van Os zichzelf: opval len is niet waar het hem om gaat. Al DINSDAG 12 MEI 2015 Is er een baby geboren in je omge ving? Dan is het even zoeken naar een geschikt geschenk. Kraamcadeautjes heb je in alle soorten en maten. Van piepkleine regenlaarsjes tot kleding- setjes en imposante luiertaarten van wel drie verdiepingen. Een hoogst ori ginele vondst voor in de babykamer van de nieuwe aanwinst is deze vrolij ke slinger. Hij is zorgvuldig samenge steld uit kleurige lapjes textiel. De let ters vormen naast elkaar de toepasse lijke tekst 'Sleep well' en de slinger is leuk versierd met manen en sterre tjes. De feestelijke slinger is in totaal ongeveer een meter lang en kost 14,90 euro. www.hanginghouses.com Een rijstwafei is de ideale snack, want ze is glutenvrij en bevat nauwelijks ca lorieën. Dat trucje moeten we met meer soorten graan kunnen, dachten de heldere geesten van Zonnatura. Daarom heeft het merk nu ook boek weitwafels, speltwafels, maïswafels en vier granen wafels in het assortiment. De maïswafels amarant zijn een super- food-kunststukje, gemaakt van luchti ge gepofte maïs met het oergraan amarant. Ze zijn er in twee smaken: rozemarijn zeezout, en tijm orega no. De meeste ingrediënten van de wafels zijn van biologische teelt af komstig. Te verkrijgen bij de grote su permarkten voor ongeveer 2 euro. www.zonnatura.nl Messen in de keuken, het blijft schip peren. Omdat je ze zo vaak nodig hebt, hou je ze het liefste onder hand bereik. Maar niet iedereen heeft ruim te beschikbaar op het aanrecht voor een messenblok. Bovendien biedt lang niet ieder blok ruimte aan alle messen die je nodig hebt. Wood Vintage komt met een elegante oplos sing: een magnetisch bord dat je aan de muur kunt ophangen. Aan de voor kant is het een prachtig eikenhouten messenblok, dat in zijn eenvoud past in ieder keukenconcept, van modern tot landelijk. Iedere maat is mogelijk, een blok van 40 centimeter breed kost 39,95 euro. www.woodandvintage.etsy.com Geisha Gifts is een vrolijke webwinkel vol met leuke cadeautjes om te geven (of gewoon om lekker voor jezelf te houden). Wat Geisha Gifts zo speciaal maakt, is dat er naast heel veel zorg en liefde, ook hier en daar een vleugje Japan in verweefd zit. Zoals bijvoor beeld de hippe Kimmidolls (kokeshi) en de bento lunchboxes en accessoi res. Speciaal voor de boys zijn deze stoere cupcake-vormpjes met doods- hoofdjes. Zeer geschikt voor piraten- feestjes óf voor de wat oudere jonge tjes die wel eens een metal-verant- woord cakeje willen eten. Een verpak king bevat 72 echte Skull design cake cases, voor 2,95 euro. www.geishagifts.nl Mode voor hem/haar door Janice Deul foto Youasme www.youasme.com http://nobodyhastoknow.nl reageren? consument@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43