'Arke gaat naam TUI voeren' 66 In België heerst een contactcultuur, in Nederland is sprake van een contractcultuur Meer vakantieplannen Actie op veerponten Wadden ECONOMIE 13 Nederlandse bedrijven richten de blik zuidwaarts. We spreken (deels) dezelfde taal, maar er zijn grote verschillen. ROTTERDAM - Ahold praat met het Belgische supermarktconcern Del- haize en KPN ziet een huwelijk met het Belgische telecombedrijf Proximus wel zitten. Maar dat had KPN-topman Eelco Blok nu juist weer niet zó moeten zeggen. Want in een interview met een Nederlandse krant aangeven dat je een samengaan met je Bel gische collega wel ziet zitten: dat is nou weer typisch een staaltje van Nederlandse arrogantie waar ze in België absoluut niet van hou den. Want die Nederlander ver telt de Belgen wel even hoe het volgens hem moet gaan. Het cliché van de botte Hollander en de timide Belg geldt, met de nodige nuances, nog steeds, weet Tom Vansteenkiste, directeur van de Nederlandse Kamer van Koop handel in België. „Er leven nu een maal vooroordelen bij sommige Belgen. Nederlanders zijn direct, dat wordt als agressief ervaren. De Nederlander die wel even de Belgische markt komt veroveren, dat idee. Nederlanders moeten op passen met hun al te voortvaren de houding." Toch gebeurt dat nog veel te wei nig. „Met name de Nederlanders onderschatten dat cultuurverschil nog steeds", zegt Paul Wouters, adviseur voor Nederlandse en Bel gische bedrijven die over de grens zaken willen doen. „Want het draait om cultuur bij de vraag of zaken doen slaagt of mislukt." Wouters wijst op KPN. „Dat be drijf heeft al eerder een scheve schaats gereden. In 2001 mislukte de fusie met Belgacom vanwege de arrogante houding van de Hol landers." Zaken doen lijkt zo gemakkelijk. Nederlanders en Vlamingen spre ken dezelfde taal en de banden zijn vanouds heel innig. Neder land exporteerde afgelopen jaar voor 47 miljard euro naar België, terwijl de Belgen voor 36 miljard aan Nederland verkochten. Over en weer worden aan de lopende band bedrijven overgenomen. Zo hebben de Belgen het merendeel van de Nederlandse kranten in hun bezit. Omgekeerd hebben Ne derlandse retailers als Blokker, He- ma of Kruidvat al veel winkels in België geopend. Maar in de praktijk blijkt het niet altijd mee te vallen. Vansteenkis te komt ze nog wekelijks tegen, klagende ondernemers uit Neder land. „Die hebben dan een ge sprek gehad en een offerte uitge bracht en dan horen ze vervol gens niets meer. Hoe kan dat nou, vragen ze zich dan af." Een van de redenen is dat Nederlanders vaak veel te gehaast zijn als het om za kendoen gaat, weet Vansteenkis te. „In België moet je eerst het ver trouwen winnen. Een Nederlan der geeft 75 procent vertrouwen aan iemand met een goed verhaal die hij niet kent. Een Belg maar 25 procent. Je moet eerst aan ver trouwen werken en dan pas over zaken beginnen." Vervolgens komt de fameuze eet- cultuur van de Belgen weer om de hoek kijken. „Nederlanders we ten dat en boeken een goed restau rant. Dat vinden de Belgen gewel dig. Maar vervolgens leggen ze na de soep al de offerte op tafel. Dat is veel te snel, dat werkt niet. In België heerst een contactcultuur, in Nederland een contractcul tuur", zegt Wouters. „Een Neder lander is geïmponeerd door een flitsende presentatie met mooie cijfers. Een Belg wordt daar juist achterdochtig van." Omgekeerd moeten Belgen die in Nederland zakendoen zich aanpas sen. „Maar Belgen schatten Neder landers beter in dan omgekeerd", weet Wouters. Maar daarmee kom je er niet, waarschuwt Van steenkiste. „Nederlanders zijn di rect, ben dat ook. Verkoop je pro duct. Zeg duidelijk dat je een goed product hebt. Daar houden Nederlanders van." En dan is er nog het beste wapen, de humor. Wouters: „Nederlan ders en Belgen hebben dezelfde humor. Dat werkt." EIS: MEER LOON LONDEN - De merknaam Arke gaat mogelijk verdwijnen. Volgens The Times wil het Duitse reiscon- cern TUI in twee of drie jaar stop pen met het voeren van meerdere merken. Het bedrijf zou op ter mijn alleen de merknaam TUI wil len voeren. TUI, dat in meerdere landen ac tief is, presenteert morgen zijn halfjaarcijfers. Volgens de krant kondigt het concern dan ook een nieuwe strategie aan. Een woord voerster van TUI Nederland wilde gisteren niet op het bericht reage ren. Het bedrijf zou ook bezig zijn met het samenvoegen van de luchtvaartmaatschappijen Thom son Airways, TUIfly, TUIfly Nor- die, Jetairfly and Arkefly. Die zijn bij elkaar goed voor een vloot van ongeveer 140 vliegtuigen. De bun deling moet een kostenbesparing opleveren van minstens 100 mil joen euro. TUI biedt in Nederland vakanties aan onder namen als Arke, Hol land International, Kras en Extravacanza. Circa 10,7 miljoen Nederlan ders zijn van plan dit jaar op zo mervakantie te gaan. Dat is 1,5 procent meer dan vorig jaar en de eerste stijging sinds 2011. Dat meldde het Nederlands Bu reau voor Toerisme Congres sen (NBTC) gisteren. Zo'n 2,5 miljoen mensen willen de va kantie in eigen land doorbren gen. Dat zijn er bijna 50.000 minder dan vorig jaar. Het aantal Nederlandse vakantiegangers met buitenlandse plannen is met 100.000 gestegen naar rond de 7,6 miljoen. Daarnaast zijn er zo'n 600.000 Nederlanders die niet we ten of het een vakantie in bin nen- of buitenland wordt. Frankrijk blijft de nummer 1 bui tenlandbestemming': 1,3 miljoen Nederlanders gaan daarheen. EU-landen en Mexico willen betere handel De Europese Unie en Mexico wil len de handelsrelaties aantrekken. Nog dit jaar moeten onderhande lingen beginnen om het bestaan de handelsverdrag tussen de twee blokken te verbeteren. Het bestaande verdrag heeft volgens Brussel de afgelopen vijftien jaar geleid tot meer onderlinge handel en groei en banen, zowel in de EU als in Mexico. De bonden FNV en CNV gaan de ze week actievoeren bij de veer diensten van vervoerder Wagen borg, die op Ameland en Schier monnikoog vaart. Het publiek moet rekening houden met werkonderbrekingen en uitval van veerdiensten, zegt Minke Jansma van FNV Streekvervoer. Ook vakantiegangers die op He melvaartsdag naar deze eilan den willen voor een lang week einde moeten rekening houden met werkonderbrekingen, ver tragingen en het uitvallen van veerdiensten. Jansma wilde niet zeggen wat de acties precies in houden, maar 'de mensen moe ten er rekening mee houden dat ze de boot kunnen missen'. De bonden hopen op begrip van de toeristen en eilanders. DINSDAG 12 MEI 2015 Ollanders, timide Belgen Botte door Peet Vogels Adviseur Paul Wouters Qtintll pi p BARENDRECHT - Ambulancemedewerkers voeren stipt- handelingen. In de regio's Amsterdam, Rotterdam en JlipLllClUijaL. LIG heidsacties in verschillende regio's van het land. Vakbon- Utrecht voerden gisteren zo'n 220 medewerkers acties. 1-^1 "v*"! PT*C c'en w'"en °P deze manier druk zetten op Ambulance- Ze eisen een structurele loonsverhoging van 2,5 procent **111 LI LUdllGlCl 3 zorg Nederland (AZN) wegens de vastgelopen cao-onder- en betere werkomstandigheden, foto Martijn Beekman/ANP DEN HAAG BRUSSEL NES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13