44 Misschien komt het eiland er ooit nog. Mijn handen jeuken nog wel eens ZEELAND 25 Locatie eiland om kapitalen. Maar dit was zo'n extreem plan, veel partijen wilden daar graag aan mee doen. Heel veel onderzoek is gratis gebeurd." Het gekke is: bij stukjes en beetjes verschijnen althans delen van Euro Sea land aan de Zeeuw se horizon. De catamaran die de verbinding tussen Euro Sea land, Vlissingen en Breskens zou onderhouden, die vaart, zij het zonder een nieuw eiland aan te doen. De luxe jachtha ven met innovatieve, watersportondersteunen de bedrijven die Rinus Stoffels in 1997 advi seerde ter invulling van het vrijkomende scheepswerfterrein van De Schelde in Vlissin gen: de wervingsborden voor Yacht Valley staan er al een tijdje. Stoffels veert op: „Je ziet het toch met de PSD-veerboten? Ik heb destijds voorgesteld dat de Provincie de veerboten zou behouden als deel van de Zeeuwse historie. Je kan zo'n schip prachtig ergens neerleggen als party schip. Maar dat kon allemaal niet. Wat gebeurt er nu? Ze halen een oude PSD-veerboot terug naar Zeeland, de Oosterschelde, voor in de Dokhaven", heft hij zijn handen ten hemel. Het provinciebestuur mist ook nog eens histo risch besef, verzucht hij. „Ik ben zelf wel drie duizend keer over geweest. Ik heb alle boot tickets nog. Die liggen hier ergens boven", wijst hij naar het plafond in de woonkamer. „Ik maakte er bundeltjes van. Gewoon, ooit mee begonnen en tot de laatste afvaarten in maart 2003 mee doorgegaan." Dat er alsnog delen van zijn oude ideeën jaren later nét anders worden uitgevoerd, vindt hij pri ma. Heel goed. Wat hem wel grieft, is dat zijn inspannin gen voor de Westerschelde Container Ter minal, de stimulering van de binnenvaart en de ontwikkeling van de NV Haven, voorloper van Zeeland Seaports op niets zijn uitgelopen. Door onwil, zoals hij het ziet. Inmiddels is de Vlakte van de Raan Natu- ra 2000-gebied. Deze zomer wordt door Rijkswaterstaat en het ministerie van Eco nomische Zaken in het natuurbeheerplan vastgesteld wat er in de kraamkamer en rust plaats voor zeevis, trekvis, zeehond en bruin vis nog mag. Dat compliceert de zaak, maar Stoffels ziet tekenen dat de tijdgeest inmid dels anders staat tegenover ontwikkelingen in zee. Zie de twee windmolenparken voor de Westkappelse kust, 'Borsele' gedoopt door Eco nomische Zaken en waar zelfs de Zeeuwse mi lieubeweging voorstander van is. „Het zou goed zijn als we de economie in Zee land nog iets hoger tillen. Misschien komt het eiland er nog eens, later. Ik denk wel dat het kan. Mijn handen jeuken nog wel eens." Hij heeft nog genoeg touwtjes om aan te trekken. Stoffels is nog altijd commissaris bij het grote Belgische bouwbedrijf Cordeel: ziekenhuis bouwer, recreatieontwikkelaar - het bedrijf komt met projectontwikkelaar Zeeuwse Lagu ne binnenkort met het laatste ontwerp voor een buitengewoon vijfsterrenhotel aan de Veerse Gatdam. „Ik zou graag Cordeel willen inbrengen bij de ontwikkeling van het Schel- dekwartier. In Temse, waar het hoofdkantoor zit, hebben ze de Boelwerf aangepakt." De parallellen zijn er: de tankerbouwer aan de Schelde bood in de glorietijd na de oorlog werk aan drieduizend mensen. De werf ging in 1994 failliet. Cordeel herontwikkelt het 87 hectaren grote werfterrein tot een trendy woonwijk met kan torenpark en luxe jachthaven. De helft is in middels bebouwd. Stoffels ziet er het lichtend voorbeeld in voor Yacht Valley in het Vlissingse Scheldekwar- tier. „Als je ziet hoe ze dat daar aangepakt heb ben: luxe appartementen, een mooie jachtha ven... dat willen de mensen. Ik zou graag met het college van Vlissingen naar Temse gaan om te laten zien wat daar gebeurt en hoe het dus kan. Ik heb er al over gesproken met wet houder John de Jonge." dams ingenieursbureau, Jonker Advies. Dat heeft Stoffels altijd graag gedaan, een beetje rondpraten in andere disciplines. „Zo krijg je voeding van andere mensen." En het ver breedt de horizon, waardoor je als onderne mer tijdig tendensen herkent en de bakens verzetten kan. Zouden bestuurders, zeker in Zeeland, ook eens moeten doen, vindt Stof fels. „Neem mannen als Anton Verbrugge." En als hijzelf, wil hij maar zeggen. „Je moet meegaan met je tijd. Het provinciebestuur is te behoudend, en dat is noodlottig voor Zee land." Terugkijkend begrijpt hij nog niet helemaal waarom het eiland nooit gerealiseerd is. „Ho geschool Zeeland pakte het op. Rijkswater staat werd enthousiast. De Belgen, tot de pro vinciegouverneurs toe, vonden het mooi. We hebben met Chinese investeerders onderhan deld, bij een bedrijf in Zierikzee, maar toen de woordvoerder van de Chinezen de Provincie benaderde, bleven alle deuren dicht. De ambtenaren waren anti. We probeerden mede werking te krijgen, maar de reactie was: daar heb je Rinus Stoffels weer met een stom pro ject." Misschien was er ten provinciehuize geen zin in wéér een project met grote zeggenschap van Rijkswaterstaat, na Neeltje Jans. Mis schien was het té groot, té internationaal voor de Zeeuwse tijdgeest. „Ze voelden zich er ze ker niet tegen opgewassen. Bang om de regie uit handen te geven. Of het is behoudzucht. Het kan allemaal", zucht Stoffels. „Het eilandplan is uiteindelijk verwaterd. Je stelt de vraag: gaan we door, ja of nee? Je moet weer verder." In 2002 viel de keuze op 'nee'. Maar helemaal uit zijn gedachten is het eiland met 'Scheldestad', zoals de woonzone bij de jachthaven zou gaan heten, nooit. Van de rap porten die destijds zijn opgesteld, heeft hij nog enkele exemplaren. „Ik heb er veel wegge geven. Ik heb er nog maar een paar." „Alle planmakerij heeft uiteindelijk bijna niks gekost", stelt Stoffels. „Ja, als je de tijd en energie die er in is gestoken gaat omrekenen, wel. Dan gaat het MAANDAG 11 MEI 2015 voor Euro Sea Land Rinus Stoffels Strand ■Boulevarrj Strand Jachthaven Appartementen, horeca en woningen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25