44 Misschien komt
het eiland er ooit
nog. Mijn handen
jeuken nog wel
eens
ZEELAND 25
Locatie eiland
om kapitalen. Maar dit was zo'n extreem plan,
veel partijen wilden daar graag aan mee doen.
Heel veel onderzoek is gratis gebeurd."
Het gekke is: bij stukjes en beetjes verschijnen
althans delen van Euro Sea land aan de Zeeuw
se horizon. De catamaran die de verbinding
tussen Euro Sea land, Vlissingen en Breskens
zou onderhouden, die vaart, zij het zonder
een nieuw eiland aan te doen. De luxe jachtha
ven met innovatieve, watersportondersteunen
de bedrijven die Rinus Stoffels in 1997 advi
seerde ter invulling van het vrijkomende
scheepswerfterrein van De Schelde in Vlissin
gen: de wervingsborden voor Yacht Valley
staan er al een tijdje.
Stoffels veert op: „Je ziet het toch met de
PSD-veerboten? Ik heb destijds voorgesteld
dat de Provincie de veerboten zou behouden
als deel van de Zeeuwse historie. Je kan zo'n
schip prachtig ergens neerleggen als party
schip. Maar dat kon allemaal niet. Wat gebeurt
er nu? Ze halen een oude PSD-veerboot terug
naar Zeeland, de Oosterschelde, voor in de
Dokhaven", heft hij zijn handen ten hemel.
Het provinciebestuur mist ook nog eens histo
risch besef, verzucht hij. „Ik ben zelf wel drie
duizend keer over geweest. Ik heb alle boot
tickets nog. Die liggen hier ergens boven",
wijst hij naar het plafond in de woonkamer.
„Ik maakte er bundeltjes van. Gewoon, ooit
mee begonnen en tot de laatste afvaarten in
maart 2003 mee doorgegaan." Dat er alsnog
delen van zijn oude ideeën jaren later nét
anders worden uitgevoerd, vindt hij pri
ma. Heel goed.
Wat hem wel grieft, is dat zijn inspannin
gen voor de Westerschelde Container Ter
minal, de stimulering van de binnenvaart
en de ontwikkeling van de NV Haven,
voorloper van Zeeland Seaports op niets
zijn uitgelopen. Door onwil, zoals hij het
ziet.
Inmiddels is de Vlakte van de Raan Natu-
ra 2000-gebied. Deze zomer wordt door
Rijkswaterstaat en het ministerie van Eco
nomische Zaken in het natuurbeheerplan
vastgesteld wat er in de kraamkamer en rust
plaats voor zeevis, trekvis, zeehond en bruin
vis nog mag. Dat compliceert de zaak, maar
Stoffels ziet tekenen dat de tijdgeest inmid
dels anders staat tegenover ontwikkelingen in
zee. Zie de twee windmolenparken voor de
Westkappelse kust, 'Borsele' gedoopt door Eco
nomische Zaken en waar zelfs de Zeeuwse mi
lieubeweging voorstander van is.
„Het zou goed zijn als we de economie in Zee
land nog iets hoger tillen. Misschien komt het
eiland er nog eens, later. Ik denk wel dat het
kan. Mijn handen jeuken nog wel eens." Hij
heeft nog genoeg touwtjes om aan te trekken.
Stoffels is nog altijd commissaris bij het grote
Belgische bouwbedrijf Cordeel: ziekenhuis
bouwer, recreatieontwikkelaar - het bedrijf
komt met projectontwikkelaar Zeeuwse Lagu
ne binnenkort met het laatste ontwerp voor
een buitengewoon vijfsterrenhotel aan de
Veerse Gatdam. „Ik zou graag Cordeel willen
inbrengen bij de ontwikkeling van het Schel-
dekwartier. In Temse, waar het hoofdkantoor
zit, hebben ze de Boelwerf aangepakt."
De parallellen zijn er: de tankerbouwer aan de
Schelde bood in de glorietijd na de oorlog
werk aan drieduizend mensen. De werf ging
in 1994 failliet.
Cordeel herontwikkelt het 87 hectaren grote
werfterrein tot een trendy woonwijk met kan
torenpark en luxe jachthaven. De helft is in
middels bebouwd.
Stoffels ziet er het lichtend voorbeeld in voor
Yacht Valley in het Vlissingse Scheldekwar-
tier. „Als je ziet hoe ze dat daar aangepakt heb
ben: luxe appartementen, een mooie jachtha
ven... dat willen de mensen. Ik zou graag met
het college van Vlissingen naar Temse gaan
om te laten zien wat daar gebeurt en hoe het
dus kan. Ik heb er al over gesproken met wet
houder John de Jonge."
dams ingenieursbureau, Jonker Advies. Dat
heeft Stoffels altijd graag gedaan, een beetje
rondpraten in andere disciplines. „Zo krijg je
voeding van andere mensen." En het ver
breedt de horizon, waardoor je als onderne
mer tijdig tendensen herkent en de bakens
verzetten kan. Zouden bestuurders, zeker in
Zeeland, ook eens moeten doen, vindt Stof
fels. „Neem mannen als Anton Verbrugge."
En als hijzelf, wil hij maar zeggen. „Je moet
meegaan met je tijd. Het provinciebestuur is
te behoudend, en dat is noodlottig voor Zee
land."
Terugkijkend begrijpt hij nog niet helemaal
waarom het eiland nooit gerealiseerd is. „Ho
geschool Zeeland pakte het op. Rijkswater
staat werd enthousiast. De Belgen, tot de pro
vinciegouverneurs toe, vonden het mooi. We
hebben met Chinese investeerders onderhan
deld, bij een bedrijf in Zierikzee, maar toen de
woordvoerder van de Chinezen de
Provincie benaderde, bleven
alle deuren
dicht. De
ambtenaren waren anti. We probeerden mede
werking te krijgen, maar de reactie was: daar
heb je Rinus Stoffels weer met een stom pro
ject."
Misschien was er ten provinciehuize geen zin
in wéér een project met grote zeggenschap
van Rijkswaterstaat, na Neeltje Jans. Mis
schien was het té groot, té internationaal voor
de Zeeuwse tijdgeest. „Ze voelden zich er ze
ker niet tegen opgewassen. Bang om de regie
uit handen te geven. Of het is behoudzucht.
Het kan allemaal", zucht Stoffels.
„Het eilandplan is uiteindelijk verwaterd. Je
stelt de vraag: gaan we door, ja of nee? Je moet
weer verder." In 2002 viel de keuze op 'nee'.
Maar helemaal uit zijn gedachten is het eiland
met 'Scheldestad', zoals de woonzone bij de
jachthaven zou gaan heten, nooit. Van de rap
porten die destijds zijn opgesteld, heeft hij
nog enkele exemplaren. „Ik heb er veel wegge
geven. Ik heb er nog maar een paar."
„Alle planmakerij heeft uiteindelijk bijna niks
gekost", stelt Stoffels. „Ja, als je
de tijd en energie die er
in is gestoken gaat
omrekenen, wel.
Dan gaat het
MAANDAG 11 MEI 2015
voor Euro Sea Land
Rinus Stoffels
Strand
■Boulevarrj
Strand
Jachthaven
Appartementen,
horeca en woningen