Zeeland had een extra eiland kunnen hebben:
Euro Sea land. Miljonair-ondernemer Rinus
Stoffels bracht het als Statenlid voor het CDA
ter tafel. Met windmolens in zee, aan te varen
vanuit de luxe jachthaven op het oude Schelde-
terrein in Vlissingen. Klinkt bekend.
24 ZEELAND
AMBITIE IN ZEELAND
De reactie was:
daar heb je Rinus
Stoffels weer met
een stom project
Ik wilde eens iets buitengewoons naar
Zeeland brengen. Je moet wel lef heb
ben om zoiets te doen. Je moet wel
eens wat verder kijken dan normaal.
Daarbij ga je een keer op je bek vallen,
maar dat is helemaal niet zo erg.'
Rinus Stoffels (74), ondernemer van
schoonmaakbedrijven en de internationale uit-
zendketen Ténce!, nu als 'inzetbureau' onder
deel van dienstverleningsconcern Vebego,
kijkt zonder problemen terug op het meest
grandioze voorstel dat hij in zijn politieke car
rière aan Zeeland deed. Het werd meedogen
loos neergesabeld door veel andere Statenle
den, die vervolgens tevreden constateerden
dat het van tafel geveegd was. Zelfs zijn eigen
partij vond het 'fantasietje' van Stoffels een
tikje gênant.
Bij Stoffels is ook nu geen sprake van gêne.
Hij staat nog steeds pal achter zijn plan. „Ik
constateer met genoegen dat er her en der ont
wikkelingen zijn die toch heel sterk lijken op
wat ik destijds voor ogen had", beaamt hij in
zijn Veerse buitenplaats aan de Bosweg.
Op 29 september 1997 verbluft Rinus Stoffels
op een doordeweekse CDA-bijeenkomst in
Vlissingen zijn partijgenoten met een plan.
Stoffels is dan lid van Provinciale Staten, hij
zit de Statencommissie economische zaken
voor en wil als succesvol ondernemer en voor
zitter van de Maatschappij voor Nijverheid en
handel de Zeeuwse economie een oppepper
geven. Al te veel jeugd en elan drijven de pro
vincie uit, vindt hij.
De reacties zijn op zijn zachtst gezegd geser
veerd en op zijn hardst gezegd smalend. Lucht
fietserij, Vlissingen heeft het druk zat met de
ontwikkelingen op het vasteland om zich met
een kunstmatig eiland te bemoeien en boven
dien, zo'n eiland hebben we toch al met Neel-
tje Jans? Enkel de WD laat sympathiserende
geluiden horen. Gedeputeerde Gert van Zwie-
ten vond: „Laat al die ideeën maar opborrelen,
we pikken er het beste wel uit. De heer Stof
fels voelt in elk geval goed aan dat de tijd rijp
is voor minder orthodoxe oplossingen voor
toerisme en recreatie in Zeeland." Zelf komt
Van Zwieten in die tijd met het idee een boor-
platform in de Westerscheldemonding neer te
leggen als attractie, met uitleg over gas- en
oliewinning op zee en met een restaurant. Bo
vendien vindt hij windmolenparken op zee
best interessant, maar alleen als er recreatie
aan gekoppeld wordt.
Zie je wel, dacht Stoffels, en hij ging onverdro
ten door met bewijzen dat het eiland er niet
alleen kón komen, maar dat het ook profijte
lijk zou zijn. Hij liet twee ingenieurs van de
Hogeschool Zeeland een onderzoek uitvoeren
en zorgde vervolgens voor uitwerking met kos
tenplaatje en technische berekeningen.
Euro Sea Land kostte drie miljard euro, bleek
uit de studie die in mei 2001 verscheen. Zo'n
sterk staaltje bagger- en waterbouwkunst, op
de grens van woelige Westerschelde en krach
tige Noordzee, zou een visitekaartje zijn waar
de Nederlandse bagger- en waterbouwsector
overal ter wereld mee terecht zou kunnen.
De Vlakte van de Raan zou als fundament die
nen. Zeeland en België delen de uitgestrekte
ondiepte voor de Westerscheldemonding: het
is een kraamkamer voor zeevis, een rustplaats
voor trekvis en een jacht- en rustgebied voor
bruinvis en zeehond.
Electrabel had al eens een windmolenpark
willen bouwen op de zuidpunt, maar bad
plaats Knokke kwam effectief in het geweer
voor het behoud van de vrije einder. Euro Sea
Land kwam echter niet aan de horizon van
Knokke, maar aan die van Vlissingen te lig
gen.
Het driehoekige eiland kreeg strandbaaien
aan beide lange zijden: het noordstrand met
zicht op Vlissingen, het zuidstrand met de
blik naar Breskens en de Vlaamse kust. In de
punt, gelegen bij de kruising van de grote vaar
wegen, de jachthaven, waar een snelle catama
ran met een lijndienst passagiers haalt en
brengt voor Vlissingen en Breskens. Achter de
Noordzeedijk met windmolenpark, de vesti
gingen van de innovatieve, internationale on
dernemingen en onderzoeksinstellingen. Hun
werknemers en dienstverleners wonend in
luxe appartementen en huizen in 'Schelde-
stad', bij de jachthaven. En in het hart van het
eiland, in het duinlandschap drie vakantiepar
ken voor de ultieme Noordzeebeleving. Dank
zij de vliegstrip bij de pier ook voor de Brussel
se en Randstedelijke rustzoeker vlot te berei
ken.
Het slib van de laatste verdieping van de Wes
terschelde had de basis van het nieuwe eiland
kunnen vormen, had Rinus Stoffels al bedacht
én besproken met Rijkswaterstaat. En het ei
land zou met zijn invloed op de zandverplaat-
sing in de Westerschelde de vaargeul nog
schoner houden ook, luidden de voorspellin
gen.
Het vliegveld op het eiland was een idee van
de Belgen, vertelt Stoffels. „Vliegveld Zaven-
tem werd te druk, en ze zijn het daar in België
veel meer gewoon om te vliegen. En toen we
de mogelijkheid van windmolens op Euro Sea
Land opperden, kwam Delta ook naar de plan
nen kijken. Het eiland had een prachtplaats ge
weest voor een internationaal visserij-onder
zoekscentrum."
Het idee voor een nieuw eiland voor Zeeland
ontstond tijdens een contact met een Rotter-
TUSSEN DROOM EN DAAD
Zeeland is te klein
Wat is er terecht gekomen van de
Grote Plannen die het Zeeuwse
landschap zouden herscheppen?
Vandaag: het kunstmatige eiland
in de Westerscheldemonding dat
Zeeland in innovatie, recreatie en
watertechnologie tot de wereld
top zou brengen.
Rinus Stoffels
door Claudia Sondervan
Rinus Stoffels op de dijk van Het Eiland
Vlissingse wijk dan. foto Izaak Verkeste
de