Zeeland had een extra eiland kunnen hebben: Euro Sea land. Miljonair-ondernemer Rinus Stoffels bracht het als Statenlid voor het CDA ter tafel. Met windmolens in zee, aan te varen vanuit de luxe jachthaven op het oude Schelde- terrein in Vlissingen. Klinkt bekend. 24 ZEELAND AMBITIE IN ZEELAND De reactie was: daar heb je Rinus Stoffels weer met een stom project Ik wilde eens iets buitengewoons naar Zeeland brengen. Je moet wel lef heb ben om zoiets te doen. Je moet wel eens wat verder kijken dan normaal. Daarbij ga je een keer op je bek vallen, maar dat is helemaal niet zo erg.' Rinus Stoffels (74), ondernemer van schoonmaakbedrijven en de internationale uit- zendketen Ténce!, nu als 'inzetbureau' onder deel van dienstverleningsconcern Vebego, kijkt zonder problemen terug op het meest grandioze voorstel dat hij in zijn politieke car rière aan Zeeland deed. Het werd meedogen loos neergesabeld door veel andere Statenle den, die vervolgens tevreden constateerden dat het van tafel geveegd was. Zelfs zijn eigen partij vond het 'fantasietje' van Stoffels een tikje gênant. Bij Stoffels is ook nu geen sprake van gêne. Hij staat nog steeds pal achter zijn plan. „Ik constateer met genoegen dat er her en der ont wikkelingen zijn die toch heel sterk lijken op wat ik destijds voor ogen had", beaamt hij in zijn Veerse buitenplaats aan de Bosweg. Op 29 september 1997 verbluft Rinus Stoffels op een doordeweekse CDA-bijeenkomst in Vlissingen zijn partijgenoten met een plan. Stoffels is dan lid van Provinciale Staten, hij zit de Statencommissie economische zaken voor en wil als succesvol ondernemer en voor zitter van de Maatschappij voor Nijverheid en handel de Zeeuwse economie een oppepper geven. Al te veel jeugd en elan drijven de pro vincie uit, vindt hij. De reacties zijn op zijn zachtst gezegd geser veerd en op zijn hardst gezegd smalend. Lucht fietserij, Vlissingen heeft het druk zat met de ontwikkelingen op het vasteland om zich met een kunstmatig eiland te bemoeien en boven dien, zo'n eiland hebben we toch al met Neel- tje Jans? Enkel de WD laat sympathiserende geluiden horen. Gedeputeerde Gert van Zwie- ten vond: „Laat al die ideeën maar opborrelen, we pikken er het beste wel uit. De heer Stof fels voelt in elk geval goed aan dat de tijd rijp is voor minder orthodoxe oplossingen voor toerisme en recreatie in Zeeland." Zelf komt Van Zwieten in die tijd met het idee een boor- platform in de Westerscheldemonding neer te leggen als attractie, met uitleg over gas- en oliewinning op zee en met een restaurant. Bo vendien vindt hij windmolenparken op zee best interessant, maar alleen als er recreatie aan gekoppeld wordt. Zie je wel, dacht Stoffels, en hij ging onverdro ten door met bewijzen dat het eiland er niet alleen kón komen, maar dat het ook profijte lijk zou zijn. Hij liet twee ingenieurs van de Hogeschool Zeeland een onderzoek uitvoeren en zorgde vervolgens voor uitwerking met kos tenplaatje en technische berekeningen. Euro Sea Land kostte drie miljard euro, bleek uit de studie die in mei 2001 verscheen. Zo'n sterk staaltje bagger- en waterbouwkunst, op de grens van woelige Westerschelde en krach tige Noordzee, zou een visitekaartje zijn waar de Nederlandse bagger- en waterbouwsector overal ter wereld mee terecht zou kunnen. De Vlakte van de Raan zou als fundament die nen. Zeeland en België delen de uitgestrekte ondiepte voor de Westerscheldemonding: het is een kraamkamer voor zeevis, een rustplaats voor trekvis en een jacht- en rustgebied voor bruinvis en zeehond. Electrabel had al eens een windmolenpark willen bouwen op de zuidpunt, maar bad plaats Knokke kwam effectief in het geweer voor het behoud van de vrije einder. Euro Sea Land kwam echter niet aan de horizon van Knokke, maar aan die van Vlissingen te lig gen. Het driehoekige eiland kreeg strandbaaien aan beide lange zijden: het noordstrand met zicht op Vlissingen, het zuidstrand met de blik naar Breskens en de Vlaamse kust. In de punt, gelegen bij de kruising van de grote vaar wegen, de jachthaven, waar een snelle catama ran met een lijndienst passagiers haalt en brengt voor Vlissingen en Breskens. Achter de Noordzeedijk met windmolenpark, de vesti gingen van de innovatieve, internationale on dernemingen en onderzoeksinstellingen. Hun werknemers en dienstverleners wonend in luxe appartementen en huizen in 'Schelde- stad', bij de jachthaven. En in het hart van het eiland, in het duinlandschap drie vakantiepar ken voor de ultieme Noordzeebeleving. Dank zij de vliegstrip bij de pier ook voor de Brussel se en Randstedelijke rustzoeker vlot te berei ken. Het slib van de laatste verdieping van de Wes terschelde had de basis van het nieuwe eiland kunnen vormen, had Rinus Stoffels al bedacht én besproken met Rijkswaterstaat. En het ei land zou met zijn invloed op de zandverplaat- sing in de Westerschelde de vaargeul nog schoner houden ook, luidden de voorspellin gen. Het vliegveld op het eiland was een idee van de Belgen, vertelt Stoffels. „Vliegveld Zaven- tem werd te druk, en ze zijn het daar in België veel meer gewoon om te vliegen. En toen we de mogelijkheid van windmolens op Euro Sea Land opperden, kwam Delta ook naar de plan nen kijken. Het eiland had een prachtplaats ge weest voor een internationaal visserij-onder zoekscentrum." Het idee voor een nieuw eiland voor Zeeland ontstond tijdens een contact met een Rotter- TUSSEN DROOM EN DAAD Zeeland is te klein Wat is er terecht gekomen van de Grote Plannen die het Zeeuwse landschap zouden herscheppen? Vandaag: het kunstmatige eiland in de Westerscheldemonding dat Zeeland in innovatie, recreatie en watertechnologie tot de wereld top zou brengen. Rinus Stoffels door Claudia Sondervan Rinus Stoffels op de dijk van Het Eiland Vlissingse wijk dan. foto Izaak Verkeste de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24