9
MINISTER JET BUSSEMAKER
interview De eindexamens beginnen weer. Minister Bus-
semaker kijkt met liefde terug op haar eigen schooljaren.
5 inch full HD scherm
Snelle 1,9 GHz processor
13 Megapixel camera
Ze at 's ochtends
een boterham met
kaas en tomaat,
deed haar schel
penkettinkje om
en stapte op de
fiets naar het Rijn
lands Lyceum in Oegstgeest. Toen
Jet Bussemaker nog Mariëtte heet
te - in 1979 - was dat het begin
van elke examendag.
Een vast ochtendritueel dus?
„Ik deed het elke andere ochtend
ook zo. Je moet het in examentijd
niet ingewikkelder maken. Alleen
die ketting droeg ik speciaal tij
dens de examens. Ik dacht dat die
geluk zou brengen. Ik dronk wei
nig, want ik wilde niet telkens
naar het toilet."
Wat was Mariëtte voor meisje?
„Ik was niet de lolligste en niet de
mooiste. Ze dachten altijd dat ik
een lief meisje was - lang blond
incl. iPhone 5c t.w.v. €399,-
haar, blauwe ogen - dat niet van
wanten wist. Dat heeft me altijd
achtervolgd. Nog geregeld denken
mensen dat de minister wel een
man zal zijn. Toen ik promoveer
de, ging mijn laatste stelling, die
niets met het onderzoek te ma
ken hoeft te hebben, over domme
blondjes. Dat er geen wetenschap
pelijk verband was tussen haar
kleur en intelligentie."
„Ik was op school een gangmaker.
Ik zat in de schoolcommissie,
zocht popgroepen uit die op fees
ten mochten optreden. Ik werd
als eerste meisje voorzitter van de
leerlingenraad. Omdat ik er veel
naast deed, was ik niet elke dag
consciëntieus aan het leren."
Was dat een probleem?
„Op het Rijnlands kon alles. We
hebben een wereldwinkel opge
richt en lanceerden een alternatie
ve schoolagenda. Leerzaam. We
kregen van onze leraar Ko Colijn
- hij is nu directeur van Clingen-
dael - na schooltijd les in marxis
tische economie. Niet dat we daar
fans van waren. We wilden de an
dere kant horen van het verhaal
uit het economieboek van Arnold
Heertje waar we in de les mee
werkten. Ik deed voor het vak
scheikunde onderzoek
naar de waterzuivering in
Leiden. Dat wil ik nu ook
met het hoger onderwijs:
meer mogelijkheden voor
onderzoekend leren."
Er was een examenstunt?
„Nee. Een jaar eerder was
de stunt misgegaan. Toen
hadden ze de rector hasj-
cake gegeven. Hij dacht
dat hij het leven liet.
Het jaar was spannend. Je
moest alles wat je de voor
gaande jaren had geleerd,
kunnen recapituleren. In
die grote gymzaal moest
alles eruit komen."
Is er een examen dat u zich
nog goed herinnert?
„Ik was goed in Neder
lands. We moesten een
opstel schrijven en kre
gen de keus uit vier onder
werpen. Ik kon niet kie
zen. Ik heb toen eerst snel
een opstel geschreven
over fantasie en daarna
over democratie. Toen ik
klaar was, kwam het las
tigste moment: ik moest
kiezen welk opstel ik zou
inleveren. Ik koos voor de
mocratie. Een juiste keu
ze. Ik haalde een 9,5."
Gingen alle vakken zo goed?
„Ik kon makkelijk leren, was op
tijd begonnen en had goede cij
fers gehaald voor de schoolexa
mens tijdens het jaar. Wiskunde
vond ik moeilijk.
Daar moest ik echt aan trekken. Ik
geloof dat ik een 6,5 of 7 op mijn
eindlijst had. Kon ik prima mee
thuiskomen."
Toen begon het lange wachten.
„Op de dag van de uitslag, zat ik
met al mijn vriendinnen bij mijn
ouders in de tuin. We telden de
minuten af: als we niet gebeld
zouden worden, waren we ge
slaagd. De telefoon ging niet over!
Mijn moeder ging rond met cham
pagne en daarna gingen we stap
pen. Die zomer was een mooie,
met veel feesten, waarin ik erg
verliefd werd."
Wist u toen wat u wilde studeren?
„Ik heb lang getwijfeld: bouwkun
de, scheikunde of politicologie.
Scheikunde viel af. Ik dacht dat er
daar allemaal nerds in één klas
zouden zitten. Achteraf denk ik
dat ik die studie leuk had gevon
den. Mijn advies voor de examen
kandidaten van nu: kijk bij een
vervolgopleiding, ga proefstude-
ren. Dan kun je je beter een beeld
vormen. Dan had ik gezien dat er
niet alleen nerds rondlopen. Nog
altijd vallen te veel studenten in
het eerste jaar uit omdat ze ande
re verwachtingen hadden van
hun studie. Daarom is het belang
rijk dat alle leerlingen
die naar het hbo of de
universiteit willen zich
voor 1 mei hebben aange
meld. Dan krijgen ze een
studiekeuzecheck. Ook
bij mbo'ers wil ik die mo
gelijk maken. Ik koos
voor politicologie. Ik wil
de journalist worden."
Wat is er misgegaan?
Ze lacht. „Journalistiek
en politiek liggen niet
ver uit elkaar. Ik ben
vaak van carrière ge
switcht, dus een brede
opleiding was een goede
keus. De studenten van
nu blijven ook niet der
tig jaar hetzelfde werk
doen. Ze blijven hun he
le leven leren. Ik zou zó
graag weer 18 zijn."
Ik heb
getwijfeld.
Schei
kunde viel
af. Ik dacht
dat daar
allemaal
nerds in
één klas
zaten
Wat zou u anders doen?
„Ik zou bèta-gamma stu
deren. Dat is een nieuwe
opleiding waarbij exacte
wetenschappen gecombi
neerd worden met le
venswetenschappen, so
ciale wetenschappen, eco
nomie en filosofie."
Als u nu zou studeren, zou
u een lening af moeten sluiten.
„Dat had ik niet erg gevonden.
Het is investeren in je toekomst.
Ik heb tijdens mijn studie ge
werkt om de opleiding te betalen.
Er is nu nog wel wat aan te mer
ken op het mbo en het hoger on
derwijs, maar het is echt niet zo
dat vroeger alles beter was."
ZATERDAG 9 MEI 2015
'Ik zo graag weer 18 zijn'
Agenda
Video s
-o i ;onto'
door Hanneke Keultjes
Een actieabonnement heeft een contractduur van 2 jaar. De aansluitkosten bedragen €30,- en de bezorgkosten zijn
gratis. Actie geldig tot minimaal 20-05-2015 en alleen online verkrijgbaar. Typ-, druk- of zetfouten voorbehouden.