9 MINISTER JET BUSSEMAKER interview De eindexamens beginnen weer. Minister Bus- semaker kijkt met liefde terug op haar eigen schooljaren. 5 inch full HD scherm Snelle 1,9 GHz processor 13 Megapixel camera Ze at 's ochtends een boterham met kaas en tomaat, deed haar schel penkettinkje om en stapte op de fiets naar het Rijn lands Lyceum in Oegstgeest. Toen Jet Bussemaker nog Mariëtte heet te - in 1979 - was dat het begin van elke examendag. Een vast ochtendritueel dus? „Ik deed het elke andere ochtend ook zo. Je moet het in examentijd niet ingewikkelder maken. Alleen die ketting droeg ik speciaal tij dens de examens. Ik dacht dat die geluk zou brengen. Ik dronk wei nig, want ik wilde niet telkens naar het toilet." Wat was Mariëtte voor meisje? „Ik was niet de lolligste en niet de mooiste. Ze dachten altijd dat ik een lief meisje was - lang blond incl. iPhone 5c t.w.v. €399,- haar, blauwe ogen - dat niet van wanten wist. Dat heeft me altijd achtervolgd. Nog geregeld denken mensen dat de minister wel een man zal zijn. Toen ik promoveer de, ging mijn laatste stelling, die niets met het onderzoek te ma ken hoeft te hebben, over domme blondjes. Dat er geen wetenschap pelijk verband was tussen haar kleur en intelligentie." „Ik was op school een gangmaker. Ik zat in de schoolcommissie, zocht popgroepen uit die op fees ten mochten optreden. Ik werd als eerste meisje voorzitter van de leerlingenraad. Omdat ik er veel naast deed, was ik niet elke dag consciëntieus aan het leren." Was dat een probleem? „Op het Rijnlands kon alles. We hebben een wereldwinkel opge richt en lanceerden een alternatie ve schoolagenda. Leerzaam. We kregen van onze leraar Ko Colijn - hij is nu directeur van Clingen- dael - na schooltijd les in marxis tische economie. Niet dat we daar fans van waren. We wilden de an dere kant horen van het verhaal uit het economieboek van Arnold Heertje waar we in de les mee werkten. Ik deed voor het vak scheikunde onderzoek naar de waterzuivering in Leiden. Dat wil ik nu ook met het hoger onderwijs: meer mogelijkheden voor onderzoekend leren." Er was een examenstunt? „Nee. Een jaar eerder was de stunt misgegaan. Toen hadden ze de rector hasj- cake gegeven. Hij dacht dat hij het leven liet. Het jaar was spannend. Je moest alles wat je de voor gaande jaren had geleerd, kunnen recapituleren. In die grote gymzaal moest alles eruit komen." Is er een examen dat u zich nog goed herinnert? „Ik was goed in Neder lands. We moesten een opstel schrijven en kre gen de keus uit vier onder werpen. Ik kon niet kie zen. Ik heb toen eerst snel een opstel geschreven over fantasie en daarna over democratie. Toen ik klaar was, kwam het las tigste moment: ik moest kiezen welk opstel ik zou inleveren. Ik koos voor de mocratie. Een juiste keu ze. Ik haalde een 9,5." Gingen alle vakken zo goed? „Ik kon makkelijk leren, was op tijd begonnen en had goede cij fers gehaald voor de schoolexa mens tijdens het jaar. Wiskunde vond ik moeilijk. Daar moest ik echt aan trekken. Ik geloof dat ik een 6,5 of 7 op mijn eindlijst had. Kon ik prima mee thuiskomen." Toen begon het lange wachten. „Op de dag van de uitslag, zat ik met al mijn vriendinnen bij mijn ouders in de tuin. We telden de minuten af: als we niet gebeld zouden worden, waren we ge slaagd. De telefoon ging niet over! Mijn moeder ging rond met cham pagne en daarna gingen we stap pen. Die zomer was een mooie, met veel feesten, waarin ik erg verliefd werd." Wist u toen wat u wilde studeren? „Ik heb lang getwijfeld: bouwkun de, scheikunde of politicologie. Scheikunde viel af. Ik dacht dat er daar allemaal nerds in één klas zouden zitten. Achteraf denk ik dat ik die studie leuk had gevon den. Mijn advies voor de examen kandidaten van nu: kijk bij een vervolgopleiding, ga proefstude- ren. Dan kun je je beter een beeld vormen. Dan had ik gezien dat er niet alleen nerds rondlopen. Nog altijd vallen te veel studenten in het eerste jaar uit omdat ze ande re verwachtingen hadden van hun studie. Daarom is het belang rijk dat alle leerlingen die naar het hbo of de universiteit willen zich voor 1 mei hebben aange meld. Dan krijgen ze een studiekeuzecheck. Ook bij mbo'ers wil ik die mo gelijk maken. Ik koos voor politicologie. Ik wil de journalist worden." Wat is er misgegaan? Ze lacht. „Journalistiek en politiek liggen niet ver uit elkaar. Ik ben vaak van carrière ge switcht, dus een brede opleiding was een goede keus. De studenten van nu blijven ook niet der tig jaar hetzelfde werk doen. Ze blijven hun he le leven leren. Ik zou zó graag weer 18 zijn." Ik heb getwijfeld. Schei kunde viel af. Ik dacht dat daar allemaal nerds in één klas zaten Wat zou u anders doen? „Ik zou bèta-gamma stu deren. Dat is een nieuwe opleiding waarbij exacte wetenschappen gecombi neerd worden met le venswetenschappen, so ciale wetenschappen, eco nomie en filosofie." Als u nu zou studeren, zou u een lening af moeten sluiten. „Dat had ik niet erg gevonden. Het is investeren in je toekomst. Ik heb tijdens mijn studie ge werkt om de opleiding te betalen. Er is nu nog wel wat aan te mer ken op het mbo en het hoger on derwijs, maar het is echt niet zo dat vroeger alles beter was." ZATERDAG 9 MEI 2015 'Ik zo graag weer 18 zijn' Agenda Video s -o i ;onto' door Hanneke Keultjes Een actieabonnement heeft een contractduur van 2 jaar. De aansluitkosten bedragen €30,- en de bezorgkosten zijn gratis. Actie geldig tot minimaal 20-05-2015 en alleen online verkrijgbaar. Typ-, druk- of zetfouten voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 9