Twaalf zusters telt het enige protestant se klooster in Nederland nog. Vandaag bestaat het tachtig jaar. De toekomst? „Je kunt God niets voorschrijven." SPECTRUM 9 m De enige protestant se zusters van Ne derland wonen op de bosrijke heuvels bij Ame- rongen. Ze zijn snel te herkennen aan hun witte kap met een christelijk kruisje en een stemmig donkerblau we jurk. Tachtig jaar huist de gemeen schap van ongehuwde vrouwen in het Utrechtse kasteeldorp. Ze stellen hun leven in dienst van Jezus Christus en spreken graag over het evangelie bij het doen van goede werken. Ooit waren ze talrijk. Maar die tijd is voorbij. Het moederhuis, zoals de zus ters hun woning noemen, herinnert nog aan de bloei van het Zendings- Diaconessenhuis Bethanië. Het ge bouw met kerkzaal en conferentie ruimtes opende in 1985, een jaar na de intrede van de huidige leidinggeven de zuster Greet Verhoeven (56). Tach tig zusters waren er destijds, ook in buitenposten als Oosterbeek, Rotter dam en Amsterdam. Nu zijn er nog twaalf over, van wie vijf met pen sioen. Zuster Greet kwam ooit via een zus in aanraking met de zendingsdiaco nessen van de Hemelse Berg in Oos terbeek. „Ik kwam daar tot levend ge loof', vertelt ze. „Maar ik had nooit kunnen bevroeden ooit diacones te worden." De stichtster van de geloofs- DAGINDELING vertelt ze, ontvluchtten veel Duitse meisjes de armoede in hun land en gingen werken voor rijke Nederland se gezinnen. In diezelfde tijd kreeg een Duitse protestantse evangelisatie beweging in ons land navolging: de Jongeliedenbond voor Ernstig Chris tendom, kortweg EC. Zuster Eliza beth ging in Amsterdam en in Ame- rongen naar bijeenkomsten van de EC. „Mijn vader werkte bij het spoor. gemeenschap, zuster Johanna Bock (1892-1980) drukte haar daar de hand. Later trad zuster Greet in. In Amster dam deed ze pastoraal en sociaal werk. Met het 80-jarig jubileumfeest in aan tocht borrelen bij de zusters herinne ringen aan vroeger op. In hun gebe den staan ze stil bij de toekomst van hun krimpende gemeenschap. Hoe straks verder? De meesten kenden zus ter Johanna en kijken terug op de ge schiedenis van Nederlands enige pro testantse kloostergemeenschap. Zus ter Johanna's werkschoenen, met ste vige noppenzolen, sieren de vitrine met historische spullen bij de entree. Zuster Elizabeth Schneider (92) herin nert zich de begintijd van de gemeen schap goed. Ze deed intrede in 1944. Moeilijke jaren, zegt ze, ook door de bezetting van het moederhuis door Duitse soldaten. Ze was tijdens de Slag om Arnhem getuige van de ver pleging van gewonde Duitse soldaten die op een amputatie wachtten. Zuster Elizabeth, strak in het uniform gestoken, woont in het aangrenzende seniorencentrum Elim, gesticht door de zusters Elim. Nu hoort het bij een zorgorganisatie. In de jaren twintig, Wij konden vrij reizen." De Duitse zuster Johanna kwam naar Nederland om een eenzame predikan tenweduwe gezelschap te houden. Ze werd actief bij de EC en stichtte het moederhuis in Amerongen. Met tien zendingsdiaconessen opende in 1935 het zendingsdiaconessenhuis. De be wust ongetrouwde vrouwen combi neerden hulpverlening met evangeli satie. Dankzij giften groeide hun ini tiatief. Diaconessenhuizen waren in die ja ren niet nieuw. De hervormde en lu therse kerken kenden ze ooit ook. Veel diaconessen waren verpleegster. Ze woonden in diaconessenhuizen tot ze trouwden. Tot die tijd stonden ze hun salaris af aan de leefgemeen schap, een financieringswijze die ze in Amerongen nog altijd kennen. Toch er zijn verschillen. Het Zen- dings-Diaconessenhuis is interkerke lijk. De zusters blijven ongehuwd. Evangelisatie via hun werk is het doel. Menig Ameronger kreeg als kleuter les van zusters. Het Duitse imago was aanvankelijk onhandig. „Direct na de oorlog had den we weinig toegang tot het dorp", aldus zuster Elizabeth. „Enkele Duitse zusters spraken slecht Nederlands." De relatie met het dorp verbeterde na dat Nederlandse zusters lokaal kinder werk gingen doen. Ze openden een herstellingsoord en recreatie- en con ferentiecentra. Amerongen groeide uit tot het hart van hun gemeenschap in Nederland. Zuster Elizabeth beleefde de mooiste tijd als operatie-assistente in Haar lem. Tijdens de oorlog was ze niet geüniformeerd, daarna werd ze wél 'ingekleed'. „Dat vond ik zo mooi." Ze werd afdelingshoofd in Oosterbeek. Inmiddels zijn alle buitenposten en vakantiehuizen gesloten en verkocht of verpacht. De diaconessengemeen- schap leeft goeddeels van de pacht en verkoopopbrengsten. Talrijke initia tieven zijn verzelfstandigd, zoals Elim en uitvaartbegeleiding Diakonos. Het karakter van het Zendings-Diaco- nessenhuis verandert, zegt zuster Greet. „De zusters waren ooit nogal 'werkerig', druk met praktische za ken. De laatste decennia gaat het meer om rust. Die vind je alleen bij Hem." Het aantal zusters slinkt, maar het aantal bezoekers dat de stilte zoekt of een goed gesprek in protestantse sfeer, groeit. De tuin is ingericht voor gasten die gebedswandelingen willen maken. In Nederland mag het aantal zendings- zusters teruglopen, in Afrika niet. Van uit Amerongen werd in de jaren tach tig in Rwanda een moederhuis ge sticht. De Rwandese zusters overleef den de genocide in 1994. Per vracht vliegtuig vluchtten ze naar Neder land. Eenmaal veilig in Amerongen kregen ze begin 1995 gezelschap van Betuwse evacués, gevlucht voor een dreigende watersnood. Zuster Greet: „Een bijzondere, emotionele situatie waaruit blijvende contacten zijn ont staan." Rust of niet, de zeven werkende zus ters zijn nog altijd druk. In Ameron gen heeft zuster Dorien Peet (67) een lokaal overleg opgericht om vluchte lingen en minima te helpen. Het evan gelie wordt daarbij niet vergeten. „Na de taalles kunnen deelnemers blijven om bijbel te lezen", zegt zuster Do rien. De zusters startten een kring loopwinkel en dorpsmoestuin De Pa rel. Eén zuster werkt in het heropen de asielzoekerscentrum. De zusters zijn ver in de minderheid in vergelijking met de zeventien me dewerkers en zeventig vrijwilligers. „Het leven is loslaten", zegt zuster Greet niettemin berustend. Er was een proef met tijdelijke intredingen. Die leverde geen blijvende aanwas op. Hoe lang het kloosteruniform nog zichtbaar is in het Amerongse straat beeld, weet alleen God. Wat zuster Eli zabeth bidt voor de toekomst, kan ze niet in woorden zeggen. „Je kunt God niet voorschrijven wat hij met ons voorheeft", zegt ze. Zuster Greet put troost uit een ge sprek met een rooms-katholieke pries ter. „Die zei dat mensen graag willen vasthouden aan het oude, maar dat we een God hebben die alle dingen nieuw maakt. Dus ik kijk met vertrou wen de toekomst in." ZATERDAG 9 MEI 2015 door Quirijn Visscher 8.00 uur Gezamenlijke Bijbellezing en gebed 8.30 uur Werktijd 10.00 uur Gezamenlijk koffiemoment met personeel en vrijwilligers 12.00 uur Gezamenlijke warme maaltijd met gasten, daarna gebed en samenzang 13.00 uur Werktijd 17.45 uur Broodmaaltijd 18.30 uur Gezamenlijke avondsluiting met Bijbellezing en gebed. Met gasten. 19.00 uur Vrije tijd loslaten Zuster Irene in haar kamer. De zusters hebben zelfstandige appartementen in Bethanië. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 67