66
SPECTRUM 5
Eén van on
ze zoons
heeft geloof
ik onlangs
zijn kabel
abonne
ment
opgezegd
die kijkcijfers niet kloppen."
Netflix geeft geen informatie over
kijkcijfers. Ook Amazon houdt ze ge
heim. De traditionele omroepen moe
ten ze wel noemen vanwege het aan
trekken van adverteerders. Maar Net
flix en Amazon verdienen hun geld
met betalende abonnees en zenden
geen reclame uit. Wel heeft de websi
te Luistercijfers.nl onderzocht hoeveel
uur Nederlanders per dag naar Netflix
kijken. Het blijkt dat bijna één op de
drie abonnees dagelijks meerdere afle
veringen van een serie achter elkaar
kijkt. Aangezien het bedrijf ongeveer
een miljoen abonnees in Nederland
heeft, zouden dat bijna driehonderd
duizend kijkers zijn. Zij kijken dan in
elk geval niet naar reguliere tv-pro-
gramma's.
Blankesteijn voorspelt dat het tradio-
tionele kijkgedrag zal uitsterven en
dat steeds meer Nederlanders zich de
nieuwe manier van tv-kijken eigen
zullen maken. „In de jaren '8o kregen
we Nederland 3 erbij. In het begin
kon zogenaamd niemand die zender
vinden. Tot de omroep besloot om Stu
dio Sport op Nederland 3 uit te zen
den. Toen kon iedereen de zender in
eens wel vinden. Dus als iets alleen
op YouTube, Netflix, Videoland of
waar dan ook te zien is, reken maar
dat iedereen dat op den duur zal we
ten te vinden."
Behal
ve het aan
bieden van be
staande fdms of series
maken deze bedrijven inmiddels ook
series die uitsluitend via het vi-
deo-on-demandsysteem te zien zijn.
Denk daarbij aan House of Cards bij
Netflix en De zwarte tulp bij Video
land. Amazon heeft recent grote regis
seurs als Woody Allen en Spike Lee
gestrikt om respectievelijk een serie
en een fdm te maken enkel en alleen
voor de streaming videodienst van
het bedrijf.
De NPO heeft inmiddels ook plannen
voor een eigen video-on-demand-
dienst,
die de con
currentie met Net
flix en Videoland moet
aankunnen. De dienst, met
tijdloze programma's van de publie
ke omroep, komt dan naast de websi
tes waarop uitgezonden programma's
nu al zijn terug te zien, zoals NPO Ge
mist.
„Omroepen, kabelmaatschappijen én
Hollywood moeten vroeg of laat wel
inspelen op de ontwikkelingen", stelt
Blankesteijn. „Want er wordt aan hun
macht geknaagd. In de VS zie je dat
nu zelfs met amateurvideo's. Dat is op
YouTube begonnen, maar ze verschij
nen steeds vaker bij de bekende net
werken." In de VS bereikt YouTube
meer mensen tussen de 18 en 34 jaar
dan welke tv-zender ook. In Neder
land is dat nog niet het geval, al kij
ken er dagelijks alleen al zo'n 700.000
mensen op YouTube naar Enzo Knol,
21-jarige Asse-
naar die de hele
dag fdmt wat hij doet en
daarvan elke dag een filmpje
op YouTube plaatst.
Blankesteijn: „Als je het ziet, denk je:
waar gaat het over? Maar het is een
groot succes, ook weer vooral onder
jongeren, met kijkersaantallen waar
menig tv-programma jaloers op zou
zijn. En kom je in het Engelse taalge
bied, dan gaat het bij deze fdmpjes
om aantallen kijkers waar Hollywood
geen notie van heeft."
Over kijkcijfers gesproken. Van den
Boogaard noemt dat „de grootste leu
gen van Nederland". Hij wijst erop
dat de kastjes die de kijkgegevens op
slaan bij een paar duizend huishou
dens staan die weten dat hun kijkge
drag wordt bijgehouden. „Dat wordt
dan geëxtrapoleerd naar heel Neder
land en dat levert aantallen op die
niet kunnen kloppen. Als je gedegen
onderzoek zou doen, ben ik ervan
overtuigd dat er zeker, onder jonge
ren, een heel ander beeld naar buiten
komt. Maar ja, er is jaarlijks ongeveer
een miljard euro aan reclamegeld mee
gemoeid, dus iedereen ontkent dat
een
ZATERDAG 9 MEI 2015
Presentator Her-
bert Blankesteijn
reageren?
v spectrum@depersdienst.nl