66 SPECTRUM 5 Eén van on ze zoons heeft geloof ik onlangs zijn kabel abonne ment opgezegd die kijkcijfers niet kloppen." Netflix geeft geen informatie over kijkcijfers. Ook Amazon houdt ze ge heim. De traditionele omroepen moe ten ze wel noemen vanwege het aan trekken van adverteerders. Maar Net flix en Amazon verdienen hun geld met betalende abonnees en zenden geen reclame uit. Wel heeft de websi te Luistercijfers.nl onderzocht hoeveel uur Nederlanders per dag naar Netflix kijken. Het blijkt dat bijna één op de drie abonnees dagelijks meerdere afle veringen van een serie achter elkaar kijkt. Aangezien het bedrijf ongeveer een miljoen abonnees in Nederland heeft, zouden dat bijna driehonderd duizend kijkers zijn. Zij kijken dan in elk geval niet naar reguliere tv-pro- gramma's. Blankesteijn voorspelt dat het tradio- tionele kijkgedrag zal uitsterven en dat steeds meer Nederlanders zich de nieuwe manier van tv-kijken eigen zullen maken. „In de jaren '8o kregen we Nederland 3 erbij. In het begin kon zogenaamd niemand die zender vinden. Tot de omroep besloot om Stu dio Sport op Nederland 3 uit te zen den. Toen kon iedereen de zender in eens wel vinden. Dus als iets alleen op YouTube, Netflix, Videoland of waar dan ook te zien is, reken maar dat iedereen dat op den duur zal we ten te vinden." Behal ve het aan bieden van be staande fdms of series maken deze bedrijven inmiddels ook series die uitsluitend via het vi- deo-on-demandsysteem te zien zijn. Denk daarbij aan House of Cards bij Netflix en De zwarte tulp bij Video land. Amazon heeft recent grote regis seurs als Woody Allen en Spike Lee gestrikt om respectievelijk een serie en een fdm te maken enkel en alleen voor de streaming videodienst van het bedrijf. De NPO heeft inmiddels ook plannen voor een eigen video-on-demand- dienst, die de con currentie met Net flix en Videoland moet aankunnen. De dienst, met tijdloze programma's van de publie ke omroep, komt dan naast de websi tes waarop uitgezonden programma's nu al zijn terug te zien, zoals NPO Ge mist. „Omroepen, kabelmaatschappijen én Hollywood moeten vroeg of laat wel inspelen op de ontwikkelingen", stelt Blankesteijn. „Want er wordt aan hun macht geknaagd. In de VS zie je dat nu zelfs met amateurvideo's. Dat is op YouTube begonnen, maar ze verschij nen steeds vaker bij de bekende net werken." In de VS bereikt YouTube meer mensen tussen de 18 en 34 jaar dan welke tv-zender ook. In Neder land is dat nog niet het geval, al kij ken er dagelijks alleen al zo'n 700.000 mensen op YouTube naar Enzo Knol, 21-jarige Asse- naar die de hele dag fdmt wat hij doet en daarvan elke dag een filmpje op YouTube plaatst. Blankesteijn: „Als je het ziet, denk je: waar gaat het over? Maar het is een groot succes, ook weer vooral onder jongeren, met kijkersaantallen waar menig tv-programma jaloers op zou zijn. En kom je in het Engelse taalge bied, dan gaat het bij deze fdmpjes om aantallen kijkers waar Hollywood geen notie van heeft." Over kijkcijfers gesproken. Van den Boogaard noemt dat „de grootste leu gen van Nederland". Hij wijst erop dat de kastjes die de kijkgegevens op slaan bij een paar duizend huishou dens staan die weten dat hun kijkge drag wordt bijgehouden. „Dat wordt dan geëxtrapoleerd naar heel Neder land en dat levert aantallen op die niet kunnen kloppen. Als je gedegen onderzoek zou doen, ben ik ervan overtuigd dat er zeker, onder jonge ren, een heel ander beeld naar buiten komt. Maar ja, er is jaarlijks ongeveer een miljard euro aan reclamegeld mee gemoeid, dus iedereen ontkent dat een ZATERDAG 9 MEI 2015 Presentator Her- bert Blankesteijn reageren? v spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 63