Het aantal alternatieven voor tv-kijken groeit met de dag. Steeds meer kijkers gebruiken de televisie om video zichtbaar te maken. „Kijkcijfers zijn een grote leugen." 66 4 SPECTRUM actueel Om 20.00 uur kijkt hij meestal naar het NOS Journaal en daarna scha kelt Richard van den Boogaard over op Netflix of kijkt dan wel streamt hij iets op zijn iPad. „Bij familieleden, vrienden en collega's is het niet anders", weet de cameraman, editor en consultant. „Mijn twee kinderen van 8 en to jaar zijn vergroeid met Netflix. Ze hebben allebei een iPad en daarop kijken ze, met de koptelefoon op, naar series als Pokémon. Ik denk niet dat zij later nog veel naar reguliere televisie zul len kijken. Zelf weet ik al niet eens meer dat bepaalde programma's op tv zijn. Zembla en Tegenlicht vind ik inte ressant, maar ik moet er echt aan den ken als ik ernaar wil kijken. Meestal kijk ik op hun website twee, drie afle veringen achter elkaar. Net zoals veel mensen een aantal afleveringen van een serie op Netflix aan één stuk kij ken." Want een paar afleveringen ineens kij ken is veel prettiger dan elke week wachten op een aflevering op een vast tijdstip, dat ook nog eens lang niet al tijd goed uitkomt. Herbert Blankesteijn, onder andere presentator bij BNR, herkent het kijk gedrag van Van den Boogaard. „We hebben het dan wel vooral over jonge- ren", zegt hij. „Met mijn vrouw heb ik vier kinderen in de leeftijd van 20 tot 30 jaar, die alle vier heel ver schillend van aard zijn. Maar geen van vieren kijkt nog veel tv. Eén van onze zoons heeft geloof ik onlangs zelfs zijn kabelabonnement opgezegd. Er zijn legio alternatieven voor het tv-kijken op vastgelegde tijd stippen. Ik ben weliswaar geen jonge re, maar beschouw mezelf wel een beetje als voorloper op dit gebied, want ik kijk al jaren amper nog naar reguliere tv-programma's, hoewel dat over het algemeen onder ouderen nog geen gemeengoed is." Doordat mensen steeds meer indivi dueel kijkgedrag ontwikkelen, missen we volgens Van den Boogaard wel het gesprek bij koffieautomaat. Met uit zondering van grote live-evenemen ten zoals de Champions League, Olympische Spelen of zoiets als de fi nale van het Songfestival. „Daarom zie je dat grote liveshows weer popu lair worden. Toch praten mensen, als ze het met elkaar over tv hebben, va ker over een Netflix-serie als House of Cards dan over bijvoorbeeld een uit zending van Pauw." Nederlanders kijken volgens een on derzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dagelijks zo'n drie uur naar diverse media. Daarbij neemt tv een prominente plaats in. Nog altijd wordt over wegend geke ken naar program ma's op dat moment dat ze worden uitgezon den, maar dat kijkgedrag is aan het veranderen. Aanvankelijk leken dvd-boxen met films en vooral complete series de grootste concurrent voor de tv te wor den. Maar nadat Netflix acht jaar gele den zijn miljardste dvd uitbracht, be gonnen de verkopen wereldwijd te da len. Topman Hastings gooide het roer om en besloot films en series ook via breedband uit te brengen. Met als ge volg dat het tv-toestel inmiddels al leen nog maar nodig lijkt om video zichtbaar te maken. Die video's kunnen filmpjes van You- Tube zijn of het uitgesteld kijken via bijvoorbeeld NPO Gemist. Meer en meer zijn het echter de zogeheten on-demanddiensten die Netflix, Ap ple, Amazon en sinds kort ook het Ne derlandse Videoland aanbieden. Te gen betaling kun je op een moment dat je zelf kiest onbeperkt films en complete series kijken. Inmiddels maakt één op de drie Nederlanders daar gebruik van, overwegend kijkers die hoogopgeleid zijn. Mensen bespreken vaker een Netflix-serie dan bijvoor beeld een uitzending van Pauw door Dick Hofland illustratie Censuur Richard van den Boogaard

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 62