mS OQ ooffi/Q JÏZ1 Veel bedrijven hebben geen reisprotocol om werkne mers te informeren over hun reisbestemming en risi co's. Dit gebrek aan informa tie doet de verantwoordelijk heid die een organisatie heeft om goed voor haar werknemers te zorgen - ook in het buitenland - geen eer. Het is echter geen onwil, eerder onwe tendheid. Uit onderzoek van zakenreisspe cialist BCD Travel blijkt dat veiligheid en gezondheid van werknemers net zo be langrijk wordt gevonden als besparen op kosten. Wat zijn de gevaren waarmee je tijdens een buitenlandtrip te maken kunt krij gen? Daar kent Diederik Banken, vice-pre sident commercial Benelux bij BCD Tra vel wel voorbeelden van. „Denk aan terro risme en gezondheid. Maar het weer, na tuurrampen of stakingen kunnen ook ge vaar of schade opleveren. Een aspect waar weinig bij wordt stilgestaan, is imagoscha de. Stel dat een laptop met bedrijfsgege vens wordt gestolen, een tas met docu menten of een usbstick met bedrijfsgevoe lige informatie verdwijnt? Te makkelijk wordt verantwoordelijkheid bij de mede werker gelegd. Maar in een goed reisproto col horen hierover ook afspraken te staan. Hoe zit het met verantwoordelijkheid, wat doe je al of niet? Wat neem je mee als je je hotelkamer verlaat?" De peiling die BCD Travel specifiek over dit onderwerp hield bij vijfhonderd be drijven, laat geen ruimte voor twijfel; er valt nog genoeg te verbeteren. „Ruim een derde weet niet wie er gebeld moet wor den als er iets aan de hand is met een me dewerker in het buitenland. Eenzelfde aantal bedrijven heeft geen travel risk po licy. Meest kwalijke uitkomst was dat de helft van de bedrijven niet eens weet waar de medewerkers zijn. Vluchtnum mers, hotels; ze hebben geen idee. Juist dat is het eerste wat je moet regelen, een bedrijf moet altijd weten waar zijn mede werkers zijn." Over verantwoordelijkheid tijdens zaken reizen is de Nederlandse wetgeving niet waterdicht, in tegenstelling tot de Engel se. Daar geldt the corporate manslaughter act, wat wil zeggen dat de bestuurder van een onderneming persoonlijk aansprake lijk is voor zijn medewerkers, ook als die in het buitenland vertoeven. Dat gaat héél ver. Veroorzaken zij bijvoorbeeld een on geval door vermoeidheid door hun zaken reis, dan kan dat de directie de kop kos ten. Die had, vanuit zorgzaamheid en ver antwoordelijkheid, een taxi kunnen rege len. Over de aard van de bedrijven die geen reisprotocol hanteren, is geen algemeen beeld te schetsen. Goed geregeld is het in de marine offshore en de olie- en maakin dustrie. In veel andere branches ont breekt een reisprotocol nog vaak. Zo reist Rob voor zijn werkgever, een middel- Voor de baas in het buiten land aan de slag? Leuk! Maar veel bedrijven staan onvol doende stil bij risico's die zo'n opdracht met zich meebrengt. „De helft weet niet eens waar de medewerkers zijn." groot bedrijf in milieutechniek, gemid deld eens per maand naar het buitenland, vaak naar Zuid-Amerika en Midden-Afri- ka. Een reisprotocol heeft hij nog nooit onder ogen gehad, net zomin als adviezen om zijn verblijf zo veilig te maken. Ster ker: over vermeende risico's wordt eigen lijk helemaal niet gepraat. „Men gaat er bij ons vanuit dat je zelf een risico-inven tarisatie doet, zelf onderzoekt of je extra gevaar loopt. Uiteindelijk zijn we zelf ver antwoordelijk voor de keuze om te gaan. Vaccinaties worden ook op eigen initiatief gehaald. Maar er gaat wel iets veranderen, om te beginnen wordt straks intern het een en ander geadministreerd." Een opmerkelijk trage gang van zaken, maar of het uniek is? Rob denkt van niet. „Volgens mij is dit bij heel veel bedrijven de algemene gang van zaken. Als ik zo om me heen kijk, wordt het bij collega-be drijven vaak niet anders georganiseerd." ZORGPLICHT BESTEMMINGEN Zaterdag 9 mei 2015 l 25 jaar Multimate Nieuwerkerk PAGINA 20 EN 21 Vage baas kweekt luie collega's PAGINA 22 EN 23 Geld .Werk foto Thinkstock Ja, zo'n reisje r de baas Tl t-1-1-1 «ilvs inl.im .litITO door Sandra van Maanen reageren? geld@depersdienst.nl Werkgevers zijn verplicht zorg te dragen voor de veiligheid en het welzijn van werknemers, ook in het buitenland: Medewerkers moeten vooraf worden geïn formeerd over veiligheid, culturele verschil len en hulpadressen bij calamiteiten. Er moet tijdens het verblijf in het buiten land altijd contact mogelijk zijn tussen werkgever, werknemer en het thuisfront. Actueel protocol met veiligheidsrichtlijnen voor medewerkers en gedegen voorberei ding op en voorlichting over het land van bestemming, kan veel ellende voorkomen. BCD Travel heeft een white paper waarin onder meer staat hoe de werkgever een goed reisprotocol opstelt www.bcdtravel.nl/gratis-white-paper-tra- vel-risk-management/ Volg het advies van Buitenlandse Zaken over onveilige bestemmingen en over bestemmin gen waarvoor een niet-essentieel reisadvies geldt. Ook in veilige gebieden kan iets gebeu ren. Amerika is veilig, maar houd bijvoorbeeld rekening met het tornadoseizoen. Kijk op: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ reisadviezen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 20