bald^rw^n.n] d JU/y/ffJzJfJ, Urn ECONOMIE 17 AIR FRANCE-KLM Wat willen de Fransen met Air France-KLM? Heeft Nederland nog iets te zeggen? In ieder geval breidt Parijs zijn invloed uit, dat is zeker. Vakbond kwaad om kaalplukken Attero Het kaalplukken van afval verwerkingsbedrijf Attero door investeerder Water land is tegen het zere been van vakbond FNV. „Water land is koud aan het sane ren", oordeelt de bond, die verder zegt dat de toekomst van het bedrijf in gevaar is. Attero is sinds vorig jaar in handen van Waterland Private Equity Investments. Het heeft vestigingen in Noord-Brabant, Drenthe, Gelderland, Groningen, Lim burg en Zeeland. In het afgelopen jaar heeft dit bedrijf 183 miljoen euro aan dividend aan zichzelf uitgekeerd. Omzetstijging supermarkten lager Supermarkten in Nederland hebben vorige maand een omzet gedraaid van 3,23 mil jard euro, een half procent meer dan in april 2014. Dat blijkt uit cijfers van on derzoeksbureau GfK. De omzetgroei lag wel een stuk lager dan gemiddeld in het eerste kwartaal. In janua ri stegen de verkopen nog met 2,6 procent, gevolgd door toenames van achter eenvolgens 1,2 en 1,1 procent in februari en maart. Spe ciaalzaken trekken juist min der publiek, met uitzonde ring van natuurvoedings winkels. 2014 slecht jaar voor hedgefondsen Veel hedgefondsen eindig den in 2014 de min. Dat merkten ook de bestuurders van die beleggingsfondsen. De top 25 van de fondsmana gers verdiende in 2014 geza menlijk 11,6 miljard dollar. Topverdiener Kenneth Grif fin van Citadel nam 1,3 mil jard dollar mee naar huis. Nog twee anderen verdien den meer dan 1 miljard. Dat blijkt uit de ranglijst van In stitutional Investor's Alpha. In 2013 mocht de top 25 nog 21,2 miljard dollar verdelen en haalde de top drie ruim 8 miljard binnen. AMSTERDAM - De Franse regering trekt de portemonnee om zijn in vloed op Air France-KLM uit te breiden. Frankrijk betaalt 46 mil joen euro voor extra aandelen in het concern, waarmee het zijn be lang in de luchtvaartreus doet groeien van 15,9 naar 17,6 procent. Officieel zegt de Nederlandse re gering geen bezwaar te hebben te gen de transactie. „Dit is geen fun damentele verschuiving", zegt een woordvoerster van het minis terie van Financiën. De gevolgen van de transactie zijn echter groot. Met de extra aandelen koopt Frankrijk invloed op de volgende aandeelhouders vergadering van het concern, op 21 mei. Op de agenda staat een voorstel dat cruciaal is voor de greep van de Fransen op het be- Als de Franse regering haar zin krijgt, verwerven partijen die al meer dan twee jaar aandeelhou der zijn van Air France-KLM dub bel stemrecht. De Fransen zijn al de grootste aandeelhouder, en het overwicht zal op deze manier al leen maar groeien. De gevolgen laten zich raden. „Als de Fransen moeten kiezen tussen werkgelegenheid in Neder land en in eigen land, is de keuze eenvoudig", zegt luchtvaarteco- noom Eric Pels. Of de Nederlandse regering ook kan leven met déze gevolgen van de aandelentransactie, wilde het ministerie van Financiën gisteren niet zeggen. Feit is dat botsende belangen tussen beide landen al herhaaldelijk voor vuurwek zorg de. Eerder dit jaar nog dreigde Air France-KLM, dat ernstig om geld verlegen zit, de goedgevulde kas de komende jaren. Het belang daarvan voor luchthaven Schip hol en voor de Nederlandse econo mie kan moeilijk overschat wor den. In tegenstelling tot de Franse overheid heeft Nederland geen groot aandeel in de moedermaat schappij. De invloed van de staat beperkt zich tot KLM. SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt daarom dat Nederland veel meer zijn tanden moet laten zien in het contact met de Fransen. „Premier Rutte moet naar Parijs om op te komen voor de belangen van KLM. Van staatssecretaris Mans veld zijn ze daar niet onder de in druk, die werd gewoon wegge wimpeld." Volgens Bashir is het overduidelijk dat Parijs er alles aan doet om de bedrijven verder samen te voegen. „En dat is niet in ons belang. Iedereen zegt wel een blauw hart te hebben, maar ondertussen kijken we weg." van de Nederlandse dochter over te hevelen naar Parijs. Nederland moest allerlei kunstgre pen uithalen om dit te voorko men. Staatssecretaris Mansveld reisde in maart af naar Parijs om de kou uit de lucht te halen. Ook kreeg ze naar eigen zeggen garan ties voor 'een onomstreden en zelfstandige' positie voor KLM in ledereen zegt wel een blauw hart te hebben, maar ondertussen kijken we weg 5 dagen Odenwald, Main- en Neckardal 8 dagen Praag en Bohemen 10 dagen Barcelona en Andorra 10 dagen Toscane Umbrië Rome en Florence 10 dagen Istrië Opatija ZATERDAG 9 MEI 2015 ZOETERMEER DONGEN NEW YORK door Sander van Mersbergen SP-Kamerlid Farshad Bashir Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Ltiibi-Fk Vertrekdata: 25 mei/8,29 juni20juli21 sept/5 okt S75SÏ7 Vertrekdata: 18 mei 1,15 juni 15,27 juli 10,24 aug 17,21 sept 5 okt iiiig» Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half- pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet. Vertrekdata: 25 mei 8, 22 juni 6, 20juli/5,17, 51 aug/14, 28sept/5,12 okt Vertrekdata: 418 mei 1,15,29 juni 15. 27juli10,24 aug 7.21 sept/5 okt Vertrekdata: 22,29juni/6,15,20,27juli/ 5,10.17,24,51 aug 7,14,21, 28sept/5,12 okt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18