bald^rw^n.n] d
JU/y/ffJzJfJ, Urn
ECONOMIE 17
AIR FRANCE-KLM
Wat willen de Fransen met Air France-KLM? Heeft Nederland nog iets te
zeggen? In ieder geval breidt Parijs zijn invloed uit, dat is zeker.
Vakbond kwaad om
kaalplukken Attero
Het kaalplukken van afval
verwerkingsbedrijf Attero
door investeerder Water
land is tegen het zere been
van vakbond FNV. „Water
land is koud aan het sane
ren", oordeelt de bond, die
verder zegt dat de toekomst
van het bedrijf in gevaar is.
Attero is sinds vorig jaar in
handen van Waterland
Private Equity Investments.
Het heeft vestigingen in
Noord-Brabant, Drenthe,
Gelderland, Groningen, Lim
burg en Zeeland.
In het afgelopen jaar heeft
dit bedrijf 183 miljoen euro
aan dividend aan zichzelf
uitgekeerd.
Omzetstijging
supermarkten lager
Supermarkten in Nederland
hebben vorige maand een
omzet gedraaid van 3,23 mil
jard euro, een half procent
meer dan in april 2014.
Dat blijkt uit cijfers van on
derzoeksbureau GfK.
De omzetgroei lag wel een
stuk lager dan gemiddeld in
het eerste kwartaal. In janua
ri stegen de verkopen nog
met 2,6 procent, gevolgd
door toenames van achter
eenvolgens 1,2 en 1,1 procent
in februari en maart. Spe
ciaalzaken trekken juist min
der publiek, met uitzonde
ring van natuurvoedings
winkels.
2014 slecht jaar
voor hedgefondsen
Veel hedgefondsen eindig
den in 2014 de min. Dat
merkten ook de bestuurders
van die beleggingsfondsen.
De top 25 van de fondsmana
gers verdiende in 2014 geza
menlijk 11,6 miljard dollar.
Topverdiener Kenneth Grif
fin van Citadel nam 1,3 mil
jard dollar mee naar huis.
Nog twee anderen verdien
den meer dan 1 miljard. Dat
blijkt uit de ranglijst van In
stitutional Investor's Alpha.
In 2013 mocht de top 25 nog
21,2 miljard dollar verdelen
en haalde de top drie ruim
8 miljard binnen.
AMSTERDAM - De Franse regering
trekt de portemonnee om zijn in
vloed op Air France-KLM uit te
breiden. Frankrijk betaalt 46 mil
joen euro voor extra aandelen in
het concern, waarmee het zijn be
lang in de luchtvaartreus doet
groeien van 15,9 naar 17,6 procent.
Officieel zegt de Nederlandse re
gering geen bezwaar te hebben te
gen de transactie. „Dit is geen fun
damentele verschuiving", zegt
een woordvoerster van het minis
terie van Financiën.
De gevolgen van de transactie
zijn echter groot. Met de extra
aandelen koopt Frankrijk invloed
op de volgende aandeelhouders
vergadering van het concern, op
21 mei. Op de agenda staat een
voorstel dat cruciaal is voor de
greep van de Fransen op het be-
Als de Franse regering haar zin
krijgt, verwerven partijen die al
meer dan twee jaar aandeelhou
der zijn van Air France-KLM dub
bel stemrecht. De Fransen zijn al
de grootste aandeelhouder, en het
overwicht zal op deze manier al
leen maar groeien.
De gevolgen laten zich raden.
„Als de Fransen moeten kiezen
tussen werkgelegenheid in Neder
land en in eigen land, is de keuze
eenvoudig", zegt luchtvaarteco-
noom Eric Pels.
Of de Nederlandse regering ook
kan leven met déze gevolgen van
de aandelentransactie, wilde het
ministerie van Financiën gisteren
niet zeggen. Feit is dat botsende
belangen tussen beide landen al
herhaaldelijk voor vuurwek zorg
de.
Eerder dit jaar nog dreigde Air
France-KLM, dat ernstig om geld
verlegen zit, de goedgevulde kas
de komende jaren. Het belang
daarvan voor luchthaven Schip
hol en voor de Nederlandse econo
mie kan moeilijk overschat wor
den. In tegenstelling tot de Franse
overheid heeft Nederland geen
groot aandeel in de moedermaat
schappij. De invloed van de staat
beperkt zich tot KLM.
SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt
daarom dat Nederland veel meer
zijn tanden moet laten zien in het
contact met de Fransen. „Premier
Rutte moet naar Parijs om op te
komen voor de belangen van
KLM. Van staatssecretaris Mans
veld zijn ze daar niet onder de in
druk, die werd gewoon wegge
wimpeld." Volgens Bashir is het
overduidelijk dat Parijs er alles
aan doet om de bedrijven verder
samen te voegen. „En dat is niet
in ons belang. Iedereen zegt wel
een blauw hart te hebben, maar
ondertussen kijken we weg."
van de Nederlandse dochter over
te hevelen naar Parijs.
Nederland moest allerlei kunstgre
pen uithalen om dit te voorko
men. Staatssecretaris Mansveld
reisde in maart af naar Parijs om
de kou uit de lucht te halen. Ook
kreeg ze naar eigen zeggen garan
ties voor 'een onomstreden en
zelfstandige' positie voor KLM in
ledereen zegt wel
een blauw hart te
hebben, maar
ondertussen
kijken we weg
5 dagen Odenwald,
Main- en Neckardal
8 dagen
Praag en Bohemen
10 dagen
Barcelona en Andorra
10 dagen Toscane Umbrië
Rome en Florence
10 dagen
Istrië Opatija
ZATERDAG 9 MEI 2015
ZOETERMEER
DONGEN
NEW YORK
door Sander van Mersbergen
SP-Kamerlid Farshad Bashir
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Ltiibi-Fk
Vertrekdata:
25 mei/8,29 juni20juli21 sept/5 okt
S75SÏ7
Vertrekdata: 18 mei 1,15 juni
15,27 juli 10,24 aug 17,21 sept 5 okt
iiiig»
Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half-
pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet.
Vertrekdata: 25 mei 8, 22 juni
6, 20juli/5,17, 51 aug/14, 28sept/5,12 okt
Vertrekdata: 418 mei 1,15,29 juni
15. 27juli10,24 aug 7.21 sept/5 okt
Vertrekdata: 22,29juni/6,15,20,27juli/
5,10.17,24,51 aug 7,14,21, 28sept/5,12 okt