KHHHHHti "-föfV"" 57 dagen 46 SPORT FRANS PAUWELS Twaalf Zeeuwen reden ooit de Ronde van Frankrijk. In de aanloop naar de finish van de Touretappe van 5 juli op Neeltje Jans portretteert deze krant ze allemaal. Vandaag deel 7: Frans Pauwels. Een hoofdstuk in Zeeland, een boek werk in Amerika. In die paradox leef de Frans Pauwels uit Hulst. De zwa ger van Theofiel Middelkamp was een begenadigd kermiscoureur, hij reed de Tour de France en de Ronde van Spanje. Maar zijn pièce de résistance was dat hij in het noordwesten van Amerika het wielren nen op de kaart heeft gezet. De in 2001 overleden Hulstenaar leeft in Portland voort in het Frans Pauwels Memorial Bicycle Cen ter. Oude frames en fietsen hangen aan de muur, evenals foto's van Pauwels in de lauweren en een mozaiek van zijn prijzen. Volgens zijn zoon Dirk, die nog parttime werkt in dit wielermekka, is het slechts een fractie van de prijzenvloot die zijn va der in de jaren dertig en veertig bijeen fietste. Hier komen zijn twee levens samen. Zijn Europe se wielerleven, waarin hij het volgens wieier jour nalist Martin W. Duyzings 'met wat méér geluk en wat méér overleg 'n knap eind had kunnen schoppen'. En zijn Amerikaanse pioniersleven, waarin hij volgens het tijdschrift Bicycle Quartly van Portland 'één van de meest fietsvriendelijke steden' heeft gemaakt. HET EUROPESE WIELERLEVEN Frans Pauwels, geboren in 1918, stapte op z'n veer tiende op de fiets. Vier jaar later werd hij al prof en ging zijn geld vooral verdienen in de Belgische kermiskoersen. Het was een gevecht voor je plaats, want in die tijd probeerden in Nederland wel zo'n vierhonderd renners hun geld in de sport bijeen te rijden. Maar Pauwels vond zijn weg. Wat de onderlinge verhouding met die andere Zeeuwse kermiscrack uit die tijd, Theofiel Middel kamp, was, maakt de overlevering niet helemaal duidelijk. Volgens Fred van Slogteren hielpen ze elkaar waar ze konden. „Het was vooral zaak Fiel in stelling te brengen, dan werden er frankskes verdiend", schrijft hij in zijn boek over de Neder landse Tour-renners. In een artikel in de PZC van 1975 is echter te le zen: „Ofschoon beiden zwagers - Middelkamp was getrouwd met Maria Burm en Pauwels met Eugenie Burm - gunden ze elkaar de overwin ning niet. Middelkamp verzekerde zich gewoon lijk van de steun van Mon de Maaijer, terwijl Pauwels een entente cordiale had met Alfons De- loors." Wat een duels zullen dat zijn geweest. Om de winst, om de poet, om de eer, de familie-eer zelfs. In 1940 verlegde Pauwels zijn werkterrein naar het ronderennen. Bij zijn eerste grote afspraak, in mei in de Ronde van Catalonië, haalde hij meteen de landelijke pers. Hij won de eerste bergetappe en pakte de leiderstrui. In de eerste vijf etappes reed hij telkens in de top tien. MAAR TOEN WERD HET OORLOG... Op ro mei werd Nederland aangevallen door Duitsland. Het werd de Nederlandse equipe in Ca- nog TOURPORTRET talonië te heet onder de voeten. „We hebben de etappe nog uitgereden", vertelde Pauwels in 1962. „Maar direct daarna zijn we samen gaan zitten om te beslissen wat te doen." Met de fietsen op het dak van een taxi vertrok de ploeg stante pede huiswaarts. En weg was de eindzege. In de oorlog maakte hij zich nuttig in het verzet. Hoewel hij nauwelijks Engels sprak, trad hij op als tolk voor het Britse leger, hij hielp geallieer den en vluchtelingen de Nederlands-Belgische grens over en smokkelde op de fiets voedsel de grens over, net als zijn zwager Middelkamp. Die zat daarvoor zelfs nog drie maanden vast in de ge vangenis in Gent. Na de oorlog had Pauwels unfinished business in Spanje. Tijdens zijn ongekroonde Catalaanse machtsgreep in 1940 had hij zijn ogen goed de kost gegeven, schreef de meereizende journalist Duyzings. „Pauwels had ontdekt dat als men zijn hersens slechts gebruikte, men de Spaanse cracks op eigen terrein kon verslaan zonder er wereld schokkende dingen voor te presteren." „Frans Pauwels had zich op die, toch niet zo èrg belangrijke, wedstrijd voorbereid alsof het een we reldkampioenschap gold. Hij had een kist vol ma teriaal en een half pakhuis vol bijvoeding. Hij had zélfs een Nederlands-Spaans woordenboek in zijn koffer en hij draaide er geen doekjes om: deze Ronde van Spanje was zijn kans." Maar het liep anders. Een ketting van kwellingen kruiste zijn pad. Dat hij in de eerste rit door een Zwitser van de weg werd gereden, was een voor- De Vlaamse grond werd hem te warm onder de voeten, toen hij als botersmokkelaar werd ontmaskerd bode. Kettingbreuken en lekke banden volgden. In de door Nederland gewonnen ploegentijdrit haakte hij af doordat hij zijn derailleur aan flar den trapte. Pauwels fietste van tegenslag naar te genslag. „Toen hij in de rit naar Valencia toch nog enkele uren lang zijn topvorm terug vond en hij op het punt stond, Hollanda aan een briljante etappe- overwining te helpen, raakte hij bij het binnenrij den van de sinaasappelstad met zijn voorwiel ver strikt in de tramrails, brak hij een wiel (en bijna een sleutelbeen) en kwam hij tenslotte met zijn fiets op zijn nek pas als negende over de eind streep." Niettemin had Pauwels zich gevonden in het ron- dewerk. Aan zijn twee deelnames aan de Tour de France beleefde hij echter ook weinig plezier. Bij zijn debuut in 1948 werd hij na de zesde rit het slachtoffer van een nieuwe regel die bepaalde dat de nummer laatst uit het klassement uit koers werd genomen. Een jaar later kwam hij in de ne gende rit te laat binnen. In 1950 zette hij een punt achter zijn Europese wielerleven. HET AMERIKAANSE PIONIERSLEVEN In 1953 emigreerde Frans Pauwels met zijn vrouw, drie kinderen, twee koffers en vijfhon derd dollar naar Amerika. De reden? In een PZC-artikel van 1975 staat: „De Vlaamse grond werd hem te warm onder de voeten, toen hij als botersmokkelaar werd ontmaskerd en zijn bewe gingsvrijheid voor jarenlang dreigde te worden be perkt." In de nieuwe wereld vond Pauwels emplooi bij zijn neef Ed Verdurmen, die in een voorstad van Portland een gasstation runde. Daar ging Pauwels aan de slag als pompbediende. In het land waar al leen kinderen en krantenbezorgers fietsten, rol den de oogballen van Pauwels er bijna uit toen hij op een dag een groep volwassen fietsers voor bij het gasstation zag rijden. 'Downtown Portland' lag de bron, fietswinkel Kissler's Cyclery. En daar begon het tweede wie lerleven van Pauwels. Na een sollicitatiegesprek van een minuut trad hij er in dienst als fietsen maker. In 1959 kocht hij de zaak en kon hij serieus bouwen aan een wielerimperium in Portland, on der de naam Frans Pauwels Bicycle Center. Hij importeerde gerenommeerde wielermerken als Peugeot, Frejus, Geminiani en Raleigh, hij kreeg een lokale zuivelmagnaat zo ver geld te in vesteren in een parkoers en later in een heus ve lodrome (waar het Amerikaans kampioenschap zelfs werd verreden), hij organiseerde wedstrij den, sponsorde wielerclubs, trainde talentvolle renners en lobbyde voor fietspaden in de regio. Het Europese wielerleven van Frans Pauwels was wellicht een kwestie van 'net niet'. Zijn Ameri kaanse pioniersleven was het 'helemaal wel'. Het Frans Pauwels Memorial Bicycle Center zorgt er voor dat zijn naam voor altijd verbonden zal zijn aan de fiets. De Hulster kermisklant die een Ame rikaanse fietskoning is geworden. Hij leefde the American dream. Frans Pauwels leefde the American Dream door Rudy Boogert Uit een PZC-artikel uit 1975

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 107