l Gruwelijke ontvoering van dertien dagen 66 DIZZIE 19 V-iriZ Ontdek de nieuwe titels van deze maand Verdriet en onmacht bij 'Passagier 23' Verras je moeder zondag met een bijzonder boek In dit boek staan zin nen waar ik zestig for muleringen voor heb dig om het goed te doen." Oordelen over de jongeren die in de streek blijven, wil hij niet. „En niet bevoogden. Ik heb een grote fascinatie voor de vaak mys terieuze mensen tussen wie ik ben opge groeid. Raadselachtig zijn ze in hun menta liteit, in hoe ze zich opstellen tegenover de wereld. Ik prijs me gelukkig dat ik daar met distantie en zonder sentiment over kan schrijven. Tegelijkertijd was ik bang dat ik een tekort aan ideeën zou krijgen, dat de bron zou opdrogen door de enorme beperkingen die ik vreesde. Maar het tegen deel gebeurde. Altijd weten waar ik was, heeft me enorm geholpen." Een aantal jaren geleden heeft hij eens ge probeerd een roman te schrijven die zich el ders afspeelde. Dat lukte niet. „De energie in het schrijven houdt verband met de om geving. Bij een minder prominente omge ving werkt het minder goed. Het was even wennen toen ik daar achterkwam, maar nu ben ik er blij mee." Echt serieus werk maken van het lezen van verhalen doet Colin Barrett pas sinds een jaar of tien. Op school tekende hij vooral en las hij strips. „Een visueel ingestelde schrijver ben ik nog al tijd." Op de universiteit begon hij echt te lezen. „Verhalen moest ik leren waarderen. Toen ik had geleerd hoe ze te lezen, moest ik nog leren hoe ze te schrijven. Om erachter te ko men dat er vrijwel niets te leren valt." Wat nu wel sneller gaat, is aanvoelen of een verhaal iets wor den kan of niet. „Ik verdoe geluk kig weinig tijd." En dat is maar goed ook, want Barrett is een schrijver die eindeloos schaaft en her neemt. „Ik houd vijfduizend woorden per drie maanden over." Niet veel. „Zeg maar gerust dat ik langzaam ben. Ik kijk naar al ternatieven voor elke zin. In deze verhalen staan zinnen waar ik vijftig, zestig formule ringen voor heb." Als hij drie verhalen per jaar schrijft, is hij meer dan tevreden. „Eerst polijsten voor dat ik verder ga. En dan later nog eens. Voor sommigen is het de hel, maar ik houd van herschrijven." Hoe verder hij in een verhaal komt, hoe groter de beperkingen worden door de keu zes die hij heeft moeten maken. „Alleen bij de eerste zin kan het nog alle kanten op. Meteen daarna al niet meer. Allerlei opties vallen weg. Keuzes dicteren het spectrum aan taal dat ik kan bestrijken." Het kan niet alleen maar mooi zijn. „Dat is een van de weinige lessen die ik wel heb ge leerd", legt Barrett uit. „Soms moet ik een betere zin offeren voor een mindere, puur om de context van de andere zinnen. Het is een raadselachtig proces dat ik niet hele maal begrijp." Dan, tevreden: „Maar ik ge niet er volop van." Windeieren heeft het hem niet gelegd. Voor Jonge gasten is Barrett onderscheiden met de Frank O'Connor International Short Story Award, een prijs die eerder ging naar onder anderen Haruki Muraka mi, Edna O'Brien en Jhumpa Lahiri. Ook won hij er de Guardian First Book Award mee. De bundel kent een fraaie opbouw, met het langste verhaal Rustig met paarden in het midden. Dat heeft de lengte van een novelle, waar mee de opbouw doet denken aan Legende van een zelfmoord van Da vid Vann, ook een novelle omge ven door korte verhalen. „Het heeft zich bewezen als de beste manier om het te doen. Zet je zo'n novelle, al zie ik het zelf nog altijd als een kort verhaal, vooraan of achteraan, dan richt alle aandacht zich daar op. 240 blz. Rustig met paarden is het enige ver- De Bezige Bij haal, zegt hij, dat dóór bleef gaan. 17,90 euro „Een oom en een weduwe die erin voorkomen, verdienden meer dan Blog over deze alleen te worden genoemd. Daar verhalenbundel op zat meer in." Dizzie.nl Met de novelle in het midden kon hij de bundel fraai afsluiten met een subtiele verwijzing naar zijn vermaar de landgenoot James Joyce, die niet alleen grote romans als Ulysses en Finnegans wake heeft geschreven, maar ook een eminent verhalenschrijver was. De inmiddels klas sieke bundel Dubliners is daarvan het be wijs. Het beroemdste verhaal uit Dubliners is het laatste in die bundel: The dead. Daar in komt de zin voor die Colin Barrett als ti tel voor zijn laatste verhaal heeft gekozen: Vergeet alsjeblieft dat ik besta. „Een knikje naar de meester, uit respect." Ken je dat? Dat je een akelige film kijkt met je handen voor je ogen en dat je alleen net tussen je vingers door durft te kijken? Je kruipt in elkaar van angst en toch wil je er niks van missen. Dat gevoel bekruipt me bij In on getemde staat, het romandebuut van de Amerikaanse Roxane Gay (1974). Het verhaal gaat over Mi reille Jameson die op Haïti wordt ontvoerd. Dertien dagen wordt ze vastgehouden in een kamer die ze een kooi noemt. Omdat haar va der weigert het losgeld voor haar vrijlating te betalen, wordt ze ge marteld en verkracht. Al die gru welijkheden worden sober, maar misselijkmakend beschreven. Toch móét je verder lezen, al is het alleen maar om uit die kooi te komen. Gelukkig is In ongetemde staat meer dan een thriller. Eigenlijk gaat dit verhaal over de relatie tus sen vader en dochter. Over be scherming, verantwoordelijkheid nemen, loslaten. En dan is er de laag van het sprookjesachtige hu welijk van Mireille en haar man Michael. Kunnen zij ooit nog inti miteit bereiken na wat er gebeurd is? Gay heeft iets met sprookjes. Het boek telt twee delen: Nog lang en gelukkig (deel één) en Er was eens (deel twee). Om te zeggen dat we hoop moeten houden? Roxane Gay, universitair docent Engels en colum nist voor The Guardian, verwierf vorig jaar in Amerika enige bekend heid met haar essaybun del Bad feminist. Dat bete kent zoveel als dat je best idealen kunt heb ben én foute vriendjes, of kunt houden van vrouwonvriendelijke rap- muziek. In interviews vertelt Gay dat zij, net als Mireille in haar boek, slachtoffer is van groepsver krachting. Door erover te schrij ven, kan ze iets betekenen voor anderen, vindt ze. Fijn dat het boek chronologisch is. Geen geforceerde flashbacks of andere ingewikkelde structuren. Wel is er af en toe een kleine voor uitwijzing. Zo is al gauw duide lijk dat de ontvoering dertien da gen gaat duren. Maar dat doet niks af aan de spanning. Toch jam mer, dat ongeloofwaardige einde. in vNl VRIJDAG 8 MEI 2015 BLOG Wil je weten welke boeken er deze maand uitkomen? Op Dizzie.nl staan nieuwe titels die je de komende weken in de gaten moet houden. Daaronder bloed stollende thrillers, ontspannende chicklit en boeiende romans. RECENSIE Auteur Sebastian Fitzek haalt met Passa gier 23 gevoelens van verdriet en on macht naar boven, blijkt uit recensies op Dizzie.nl. Vrouw en kind van politiepsy- choloog Martin Schwarz zijn spoorloos. Dan duikt de teddybeer van zijn zoon op, TIPS Houdt jouw moeder van lezen? Verras haar zondag met een boek! Bijvoorbeeld Al dat andere van Marta Rojals. Daarin moet grafisch ontwerper Anna vanwege de crisis op zoek naar een nieuw begin in leven en liefde. Meer tips op Dizzie.nl DEBUUT Jonge gasten Colin Barrett Vertaling Joris Vermeulen ROXANE door Merel Dado ONGETE stAat In ongetemde staat Roxane Gay Vertaling Aleid van Eekelen-Benders 366 blz. Cargo 19,90 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 19