-O<2> 36 CONSUMENT Vrolijke kleding voor de kleintjes Hippe jurkjes met doordachte details De regen te lijf met Picknickkleed met opvallende paraplu spelende konijntjes leuke boodschap Spullen van kwaliteitsmerken inslaan voor de helft van de prijs. Wie wil dat nou niet? Koopjes jagen wordt steeds makkelijker. Op de kleintjes letten kan behoorlijk voordeel ople veren als het gaat om ver zorgingsproducten. Sham poo, deodorant, douche gel, haarverf, crèmes, ma- ke-up, geurtjes (allemaal A-merken) maar ook schoonmaakmidde len koop je voor een prikkie of zelfs min der bij budgetwinkels. Neem Spaanse Sanex voor een schijntje, of je favoriete nachtcrème in een Griekse ver pakking. Waarom ook niet? Vooruit, een beetje spannend wordt het met haarkleu- ring voor thuis, van een merk dat je nog niet eerder probeerde. Wanneer die alleen met een Russisch stappenplan voor ge bruik wordt geleverd, kan het resul taat van je blondeersessie thuis heel bijzon der uitpakken. Of zou de samenstelling toch op 's lands voorkeuren zijn aangepast? Action en Big Bazar geven de concurrentie in ieder geval het nakijken. Topmerken vliegen er de deur uit. Daarmee over troeven ze zelfs Kruidvat. Maar daar koop je weer iets anders: zekerheid. Want op is daar bijna nooit op en wie de aanbiedingen een beetje volgt, koopt ook daar met voor deel. Wekelijks schreeuwen de meepakkers om het hardst en er lijkt zelfs systeem in te zit ten. Zijn er überhaupt consumenten die de volle mep afrekenen? Voordeel scoor je ook bij de supermarkt. Heb je geen haast, dan levert toeslaan tijdens hamsterweken of vergelijkbare actieperiodes bijna net zoveel voordeel op als winkelen bij typische bud getketens. Best groot is het prijsverschil voor dezelfde producten. De Consumentenbond verge leek in een onderzoek de prijzen van 143 producten. Voor een flacon FA Cream&Oil reken je bij Action 1,29 euro af. Bijna de helft meer betaal je bij de supermarkt of (voordeel)drogist (2,59 euro). Het prijsver schil van wasmiddel Oxi Axion Crystal White van Vanish mag er ook zijn: 3,69 eu ro bij de budgetleverancier, 6,99 euro bij Kruidvat. Gemiddeld is het prijsverschil 50 procent, dus dat kan best een overweging zijn om een paar kilometer om te rijden. Maar dan wel in de wetenschap dat je kunt misgrijpen, want die kans is bij de prijs- stunters aanwezig. Bij een keten als Action staat nog niet de helft van het assortiment vast, voor al het overige geldt op=op. En juist dat zijn vaak de mooie merken, de arti kelen waarvan je denkt: meteen inladen! De vraag is hoe het kan, dat grote verschil in prijzen. Zijn het restpartijen, afgekeurde leveringen? Is het wel veilig, voldoen de producten aan de wettelijke regelgeving? Bij budgetwinkels als Action en Big Bazar, waar duizend-en-één artikelen worden ver kocht, zijn het inderdaad geregeld opge kochte partijen drogisterijartikelen. Over de kwaliteit bestaat geen twijfel, die is ge woon prima. Op inhoud afgekeurde produc ten mogen niet verkocht worden, zelfs prijsvechters zullen dat risico niet aangaan. Variatie op het thema douchegel van je fa voriete merk mag je niet verwachten, maar als het je niet uitmaakt om je favoriete shampoo uit een eerdere serie te gebruiken of voorzien van een buitenlands etiket, waarom dan ook niet? Een van de budgetketens, exclusief gericht op verzorging (lichaam en huis) die sterk in opkomst is, is de Op=op voordeelshop. Sinds 1997 succesvol in het noor den van ons land, maar inmiddels met honderd filialen verspreid over al le regio's een serieuze speler. Er komen jaarlijks dertig nieuwe winkels bij. Op=op durft zich de goedkoopste drogist van Ne derland te noemen. Managing direc tor Vincent Alkema: „We verkopen A-merken, waarbij ook de actuele produc ten in onze schappen liggen. Soms niet meteen, maar wel snel. Ruim 70 procent van het aanbod behoort tot het vaste assor timent, het overige aanbod is roulerend. Dat kunnen restpartijen zijn." Met een vast assortiment kan het prijsni veau niet op tegen de ramsjtarieven van Action en Big Bazar. Toch geldt bij deze budgetformule dat de consument er gemid deld 43 procent voordeliger winkelt. „Dank zij ons businessmodel, een platte organisa tie met geringe kosten", verklaart Alkema. „En de formules die we hanteren, waarbij klanten drie willekeurige producten voor 10 euro kunnen kiezen." De garantie dat de A-merken daadwerkelijk voorradig en al tijd scherp geprijsd zijn, trekt steeds meer consumenten. Een specifieke doelgroep heeft Op=op niet. „Jong, oud, met kleine of grotere beurs, iedereen weet ons te vinden. Onze klanten stellen prijs op een bepaald merk, een product dat ze vaak dagelijks ge bruiken. Dat gegeven maakt het voor ieder een interessant om op de prijs te letten." Musetta Blaauw runt in Groningen Musjes Kinderkleding, vol kleurrijke kleding, handige accessoires, ergono mische draagdoeken en dragers en vrolijke stoffen per meter. Ze struint de hele wereld af voor een assorti ment dat bol staat van kleur, comfort en gebruiksgemak. Wie Groningen te ver vindt, kan ook online shoppen. Grote mensen zoeken op Mevrouw- Mus.com; voor kinderen ga je naar Musjes.com. Daar vind je bijvoorbeeld deze leuke paarse romper met vlin ders van het Scandinavische merk Smafolk. De zachte katoenen romper is te krijgen in de maten 56 t/m 80, voor 24,95 euro. www.musjes.com Wie houdt niet van sportieve, stoere, hippe maar toch vrouwelijke jersey da mesjurken, rokjes en vesten die je niet overal ziet? Ze zijn te vinden bij ZenDee. De jurken zijn gemaakt van stretchmateriaal. Daarom zijn ze heer lijk comfortabel en draagbaar bij elke gelegenheid. Vandaag besteld bete kent morgen in huis en de verzending is gratis. Heel draagbaar is bijvoor beeld het diep-donkerblauwe jurkje met fuchsiaroze heupboord. De V-hals lijn is afgewerkt met roze jersey en heeft zilverkleurige bloemenknopen met een lusje. Als grappig detail heeft de jurk (69,95euro) een donkerblau we capuchon. www.zendee.nl e zou bijna willen dat het gaat rege- en, als het betekent dat je de straat op kunt met deze schitterende para plu. Hij is bedrukt met een opvallend bloemmotief. De vrolijke paraplu is af komstig uit de collectie van De Vreem de Eend, een eigenzinnige Belgische webwinkel. De paraplu is voorzien van een geraamte van glasvezel, waardoor hij bijna niet stuk kan waaien. Omdat het polyester doek 95 procent UV-be- scherming biedt, kan de paraplu in de zomer ook gemakkelijk als parasol worden gebruikt. De diameter is een comfortabele 105 cm, zodat je er met twee personen onder past. De paraplu kost 42,50 euro. www.devreemdeeend.be Gezocht: een stukje gras voor twee personen. Dit picknickkleed heeft een onweerstaanbare print van oranje ko nijntjes op een lichtblauwe achter grond. Het kleed is super lichtge wicht, heeft een waterdichte achter kant en kan zo in de wasmachine. Het kleed is ook heel handig op het strand of voor onderweg. Je kunt het kleed (43,50 euro) gemakkelijk oprollen tot een compact pakketje met verstelba re draagbanden. Het assortiment van Urbans Indians telt nog veel meer leuke items, bijvoorbeeld bedrukte slaapzakken die opengeritst een fijne zachte plek zijn om je baby op te la ten spelen. www.urbansandindians.com Koopjes jagen bij de stuntdrogist door Sandra van Maanen www.consumentenbond.nl reageren? consument@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 54