ZEELAND GEPEILD 2 BUITEN In deze serie reizen we de pijlen achterna. Wekelijks landt er eentje lukraak op de kaart van Zeeland. En precies daar, op die toevallige plekken waar ze natrillend wijzen, nemen we poolshoogte. Op akkers waar bieten op de rooier wachten, op borrelende schorren en slikken, in door westenwinden getekend bosgebied,- op dromerige duinen - elk stukje Zeeland heeft een verhaal. DE SCHELPHOEK Op een kleine duintop in de Schelphoek aan de zuidkust van Schouwen trekt zij Skip, haar twaalfjarige Drentse Pa trijs, tegen zich aan. Coby Kalis-Los vindt dit het mooi ste plekje, zegt ze. Iedere dag struinen zij hier langs de binnendijkse kreek en strijken dan zo samen even neer. Veel kust- vogels zien zij in de wisselende weidse luch ten boven de Oosterschelde. En wanneer het helder is, ontwaren zij zowel de brug als de dam. „Het gebied is ontstaan tijdens de waters noodramp", vertelt ze. „Het gat in de dijk werd steeds groter. Toen heeft men de ruim vier kilometer lange ringdijk aangebracht en die met caissons gesloten. Staatsbosbeheer plantte het bos waar nachtegalen, grote bonte spechten en uilen broeden. En in het voorjaar groeien hier meidoornstruiken en stokrozen." Coby Kalis-Los (55) is geboren in Zwijndrecht en studeerde in Rotterdam en Delft. Na jaren wonen en werken op de Veluwe en vakantie- vieren in Zeeland, is zij samen met haar echt genoot Willem in 2005 definitief neergestre ken in Noordwelle. Vanuit haar kantoor, met uitzicht over het wintertarwe dat zich aan de andere kant van het eiland wuivend uitstrekt tot aan de duinenrij langs de Noordzee, runt zij haar onderneming Deeltalent, professional training. Haar opdrachtgevers zitten door het hele land. Bedrijfsleven, overheid, midden- en kleinbe drijf en zelfstandige ondernemers. Ze traint en coacht individueel en in teamverband. Ook geeft ze gastcolleges op hogescholen. Zij fo cust op gedrag en vaardigheden: „Vooral prak tijk- en functiegericht", zegt Coby. „Ik ben ge passioneerd en daag uit tot het verleggen van grenzen, omdat mijn aanpak no-nonsense en positief confronterend is." Ook werkt ze nauw samen met andere bureaus: „We bundelen on ze expertise in complexe trajecten. Vanwege de recessie is er te lang te weinig in personeel geïnvesteerd. Dat wreekt zich. Ik word helaas pas ingeschakeld wanneer het al behoorlijk misgaat." De problemen beginnen meestal onschuldig, zegt ze, maar blijven als sluimerende vulka nen vonken. Ze noemt een bouwbedrijf waar de beste timmerman wordt gepromoveerd tot chef van de werkplaats. Hoewel hij aanvanke lijk zeer vereerd is, blijkt leidinggeven hem niet te liggen en mist hij zijn ambacht: „Zo snijdt de organisatie zich twee keer in de vin gers; men is een vakman kwijt en de verkeer de manager staat aan het roer." Nooit doen, zegt ze. En zeker niet zonder zorg vuldige afwegingen. En dan nog: tenminste een gedragsanalyse laten opstellen of een trai ning 'coachend leiding geven' volgen. Eveneens nooit doen: als zzp-er de telefoon opnemen en dan heel rustig 'Hallo, met Arie' zeggen. Dat Zeeuwen geneigd zijn dit zelfs als een vraag laten klinken, maakt een eerste in druk niet sterker: „Je kunt je er als potentiële klant ongetwijfeld van alles bij voorstellen - maar niet dat dit de expertise is die je zoekt." Dus als het aan haar ligt: op training met al die zogenaamd relaxte figuren - en oefenen met praktijksituaties en commercieel klantge richt telefoneren. Net als de cupcake-ondernemers die naast het huishouden en de opvoeding van hun kinde ren iets voor zichzelf willen beginnen: „Maar marktonderzoek - daar hebben ze nog nooit van gehoord. Prijs-kwaliteitsverhouding - hoe zo?" In de training 'professioneel presenteren' of 'klantgericht denken doen' kunnen de deelnemers om de beurt oefenen: „Dan ko men ze met hangende schouders naar voren." Coby Kalis-Los speelt het na, schopt in het zand. Skip, die zich verheugt in holen graven en hollende konijnen, springt blaffend om haar heen. „Dan zie je iemand die - wat het dan ook is en wie daar dan ook behoefte aan heeft - er zelf nauwelijks in lijkt te geloven en zijn product of dienst dus niet prikkelend aan de man kan brengen." We zijn natuurlijk niet altijd even ruimden kend en respectvol, mijmert ze. En wel erg vasthoudend in gewoonten en gedragingen, zelfs als die zich tegen ons keren. Zoals op me nig administratieve afdeling waar een aantal collega's het al meer dan twintig jaar dag in dag uit met elkaar rooien moet: „Die verster ken eikaars minder goede eigenschappen en werken elkaar soms ziekmakend op de zenu wen. De situatie wordt dan explosief." Ook in de Zeeuwse horeca valt nog wel wat aan communicatieve vaardigheden te winnen: „Iedereen investeert in accommodatie en chef-koks, maar nog te weinig in het bedien end personeel. Dus komen ze te traag of te snel; staan bij je tafeltje alleen maar in dat op nameapparaatje te loeren; roepen 'smaakt het' voor je een hap kunt nemen en de afrondende vragen zijn obligaat." Om maar niet te spre ken van muziek op de terrassen: „Als onderne mer moet je er voor je klanten zijn; wat voe gen die deuntjes toe aan het genieten van zon en wind?" Soms moet er dus wel eens een flink gat wor den geslagen voor veranderingen kunnen in treden: „Ik raad iedere ondernemer aan een workshop over gedrag te volgen. Een investe ring voor je hele leven. Je krijgt meer inzicht in de ander. En meer inzicht in jezelf." Een gezonde bedrijfsvoering begint met leren samenwerken. Dat is altijd gebaseerd op res pect, zegt ze. Het is dan ook cruciaal om alle beschikbare talenten op de juiste wijze in te zetten. Kennis over kwaliteiten draagt daaraan bij: „Iedereen blundert wel eens. Ook ik. Maar wanneer je de wil toont om het morgen beter te doen en het lef hebt om op jezelf en elkaar te reflecteren, ontstaat er teamwork. In de wa re betekenis van het woord." De schoonheid van een dijkdoorbraak door Jacoline Vlaander Coby Kalis-Los en Skip in De Schelphoek foto Jacoline Vlaander

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 42