2 ZEEUWS-VLAANDEREN 31 pen uit heel Europa. Dat had alles te maken met de Europese sloopregeling. Daarna waren het vooral visserssche pen, ook een gevolg van sanerings maatregelen. En nu zijn het marine schepen en onderzoeksschepen, die door de off-shore werden ingezet, maar nu kennelijk worden wegbezui- nigd. We zien ook dat steeds meer gro te bedrijven kiezen voor een ecolo gisch verantwoorde afbraak. Boskalis, Van Oord, Deme maken geen deals meer met de lucratievere scheepsslo- pers in Azië, die er qua duurzaamheid met de pet naar gooien met hun be aching, de sloop van schepen op het strand." Daar valt volgens de Gentse sloper nauwelijks tegenop te concurreren. „Hun prijs - de mannen in India, Paki stan en Bangladesh - scheelt al snel een paar miljoen met onze prijs." Van de 1400 schepen die jaarlijks we reldwijd worden gesloopt, wordt nau welijks een vijfde op ecologische, duur zame manier gesloopt. Dat blijkt uit cijfers van de International Ship Recy cling Association (ISRA). De Neder- landse directeur Arjen Uytendaal wees er laatst tijdens een symposium in Gent op dat een schip voor 90 tot 97 procent kan worden gerecycled. (Wyn- tin: „Wij zitten op 98 procent. Hoofd zakelijk staal, maar ook koper, inox en aluminium."). Aan de 800 meter lange kaai in een uit loper van het Kanaal Gent-Terneuzen liggen oude marineschepen te wach ten op de sloop. De veertig slopers van Galloo werken er hard aan. Wyntin: „Vooral 's zomers wordt er hard door gewerkt in langere shifts, 's Winters is het allemaal wat lastiger, maar dat ha len we in warmere tijden weer in. We hebben nu een goeie bezetting, maar we streven nog steeds naar meer. We zijn daarbij natuurlijk vooral afhanke lijk van rederijen. Als die kiezen voor duurzame sloop van hun schepen zijn wij hun adres. En dat begint door te werken." Sloopvoorman Uytendaal schatte on langs in Gent dat er genoeg bonafide werven zijn, die duurzaam en veilig slopen. Capaciteit? Zo'n 5 miljoen staalschroot. Maar het gros (meer dan 70 procent) gaat naar slopers in het Verre Oosten. En de rest gaat naar Chi na en Ttirkije, waar volgens 'de berich ten' wel volgens de regels wordt ge sloopt. Wyntin grijnst: „Turkije volgens de re gels? Tja, daar liggen de sloopschepen ook gewoon op het strand hoor." Uy tendaal schetste al net zo'n somber plaatje. De 'goede' werven in Europa, China en Turkije doen het helemaal niet zo goed. In Turkije is de capaciteit ge daald tot de helft, in China liggen ver schillende sloperijen er al een tijdje werkeloos bij. Uytendaal vindt dat de rederijen, de scheepseigenaren, slim moeten zijn en dienen te kiezen voor verantwoorde, duurzame sloop. Wyntin is het vol mondig met hem eens. Alleen die pa pieren rompslomp.Hij wijst op de muur met ordnermappen en slaakt op nieuw een diep zucht. „Als je niet op past, sloopt het je." WOENSDAG 6 MEI 2015 ziet meters regelgeving Directeur Peter Wyntin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 31