2
ZEEUWS-VLAANDEREN 31
pen uit heel Europa. Dat had alles te
maken met de Europese sloopregeling.
Daarna waren het vooral visserssche
pen, ook een gevolg van sanerings
maatregelen. En nu zijn het marine
schepen en onderzoeksschepen, die
door de off-shore werden ingezet,
maar nu kennelijk worden wegbezui-
nigd. We zien ook dat steeds meer gro
te bedrijven kiezen voor een ecolo
gisch verantwoorde afbraak. Boskalis,
Van Oord, Deme maken geen deals
meer met de lucratievere scheepsslo-
pers in Azië, die er qua duurzaamheid
met de pet naar gooien met hun be
aching, de sloop van schepen op het
strand."
Daar valt volgens de Gentse sloper
nauwelijks tegenop te concurreren.
„Hun prijs - de mannen in India, Paki
stan en Bangladesh - scheelt al snel
een paar miljoen met onze prijs."
Van de 1400 schepen die jaarlijks we
reldwijd worden gesloopt, wordt nau
welijks een vijfde op ecologische, duur
zame manier gesloopt. Dat blijkt uit
cijfers van de International Ship Recy
cling Association (ISRA). De Neder-
landse directeur Arjen Uytendaal wees
er laatst tijdens een symposium in
Gent op dat een schip voor 90 tot 97
procent kan worden gerecycled. (Wyn-
tin: „Wij zitten op 98 procent. Hoofd
zakelijk staal, maar ook koper, inox en
aluminium.").
Aan de 800 meter lange kaai in een uit
loper van het Kanaal Gent-Terneuzen
liggen oude marineschepen te wach
ten op de sloop. De veertig slopers van
Galloo werken er hard aan. Wyntin:
„Vooral 's zomers wordt er hard door
gewerkt in langere shifts, 's Winters is
het allemaal wat lastiger, maar dat ha
len we in warmere tijden weer in. We
hebben nu een goeie bezetting, maar
we streven nog steeds naar meer. We
zijn daarbij natuurlijk vooral afhanke
lijk van rederijen. Als die kiezen voor
duurzame sloop van hun schepen zijn
wij hun adres. En dat begint door te
werken."
Sloopvoorman Uytendaal schatte on
langs in Gent dat er genoeg bonafide
werven zijn, die duurzaam en veilig
slopen. Capaciteit? Zo'n 5 miljoen
staalschroot. Maar het gros (meer dan
70 procent) gaat naar slopers in het
Verre Oosten. En de rest gaat naar Chi
na en Ttirkije, waar volgens 'de berich
ten' wel volgens de regels wordt ge
sloopt.
Wyntin grijnst: „Turkije volgens de re
gels? Tja, daar liggen de sloopschepen
ook gewoon op het strand hoor." Uy
tendaal schetste al net zo'n somber
plaatje.
De 'goede' werven in Europa, China
en Turkije doen het helemaal niet zo
goed. In Turkije is de capaciteit ge
daald tot de helft, in China liggen ver
schillende sloperijen er al een tijdje
werkeloos bij.
Uytendaal vindt dat de rederijen, de
scheepseigenaren, slim moeten zijn en
dienen te kiezen voor verantwoorde,
duurzame sloop. Wyntin is het vol
mondig met hem eens. Alleen die pa
pieren rompslomp.Hij wijst op de
muur met ordnermappen en slaakt op
nieuw een diep zucht. „Als je niet op
past, sloopt het je."
WOENSDAG 6 MEI 2015
ziet meters regelgeving
Directeur Peter Wyntin