Galloo in Gent staat binnenkort op een
Europese 'white list' van scheepsslopers
die volledig milieuverantwoord werken.
66 Europese regelgeving
voor scheepssloperijen
is enorm ingewikkeld.
Als je niet oppast
sloopt het je
30 ZEEUWS-VLAANDEREN
SCHEEPSSLOPERIJ
In de hoek van het Kanaal
Gent-Terneuzen en het Groot
dok in de haven van Gent lig
gen twaalf schepen op de
sloop te wachten. Veertig man
werken bij de vestiging van
Galloo Gent aan de sloop van
marineschepen uit Engeland en Frank
rijk, van onderzoeksschepen, binnen
vaartschepen en een enkele woon
boot.
Op terreinen aan het water hopen de
sloopresten zich op: leidingen, stuk
ken staal en andere onderdelen van de
gesloopte schepen. Wachtend op een
opkoper.
Galloo Gent is zo langzamerhand uit
gegroeid tot één van de marktleiders
in Europa, een sloper die voldoet aan
de superstrenge normen van Europa,
voldoet aan de strengste normen op
het gebied van duurzaamheid, veilig
heid en milieu. Het bedrijf staat niet
voor niets op de zogenoemde 'white
list' van erkende scheepsrecyclingbe-
drijven, die 'Brussel' tegen de zomer
publiceert. En het aantal bedrijven dat
daarop staat, is uiterst klein.
Directeur Peter Wyntin zucht even als
hij wijst naar de immense rij dossiers
in de kast achter hem. „De regelgeving
is enorm. Het passagiersschip Dia
mond Princess, dat op de werf De
Schroef in Sluiskil wacht op de sloop,
vergde tot nu toe jaren van onderhan
delen. Een dik dossier. Er ligt nog een
ander schip in de Autrichehaven in
Sluiskil. Ben ik ook al een paar jaar
mee bezig. En we zijn in afwachting
van een trawler van rederij Vrolijk die
al een tijd in Vlissingen ligt te wach
ten. Soms word je er knettergek van,
vooral van al die administratie. Vroe
ger zat ik vier dagen in de auto op weg
naar opdrachten en een dag op kan
toor. Nu is het andersom."
Niettemin hoopt Wyntin dat de stren
gere Europese regelgeving hem en z'n
bedrijf in de toekomst meer sloopsche-
pen oplevert. Galloo Gent heette tot
een paar jaar geleden nog Van Heyg-
hen Recycling. Galloo - in 1939 opge
richt in Menen - groeide door de jaren
heen explosief.
Het bedrijf heeft recyclagebedrijven in
België, Frankrijk en Zeeuws-Vlaande-
ren (een sloopbedrijf in Hulst en
Schrootverwerking Zeeuws- Vlaande
ren in Terneuzen). Een sloopbedrijf
met meer dan tachtig jaar ervaring,
het grootste in België en één van de be
langrijkste in Europa. Maandelijks pas
seren verschillende keren sleepboten
met oude, geroeste schepen de sluizen
van Terneuzen richting Gent. Galloo
Gent zag de aanvoer van sloopschepen
de laatste jaren met dertig procent
groeien, lepelt Peter Wyntin op. Ge
middeld worden er een kleine vijftig
schepen per jaar in stukjes gehakt,
goed voor 30.000 ton staalschroot. Het
aanbod van schepen verschoof door de
jaren heen.
Wyntin: „In de jaren negentig sloop
ten we voornamelijk binnenvaartsche-
Scheepssloperijen leveren altijd apocalyptische beelden op, ook de sloperij van Galloo in Gent. foto's Adri van de Wege
Wie sloopt in Europa
door Wout Bareman
Peter Wyntin van sloper Galloo Gent