Galloo in Gent staat binnenkort op een Europese 'white list' van scheepsslopers die volledig milieuverantwoord werken. 66 Europese regelgeving voor scheepssloperijen is enorm ingewikkeld. Als je niet oppast sloopt het je 30 ZEEUWS-VLAANDEREN SCHEEPSSLOPERIJ In de hoek van het Kanaal Gent-Terneuzen en het Groot dok in de haven van Gent lig gen twaalf schepen op de sloop te wachten. Veertig man werken bij de vestiging van Galloo Gent aan de sloop van marineschepen uit Engeland en Frank rijk, van onderzoeksschepen, binnen vaartschepen en een enkele woon boot. Op terreinen aan het water hopen de sloopresten zich op: leidingen, stuk ken staal en andere onderdelen van de gesloopte schepen. Wachtend op een opkoper. Galloo Gent is zo langzamerhand uit gegroeid tot één van de marktleiders in Europa, een sloper die voldoet aan de superstrenge normen van Europa, voldoet aan de strengste normen op het gebied van duurzaamheid, veilig heid en milieu. Het bedrijf staat niet voor niets op de zogenoemde 'white list' van erkende scheepsrecyclingbe- drijven, die 'Brussel' tegen de zomer publiceert. En het aantal bedrijven dat daarop staat, is uiterst klein. Directeur Peter Wyntin zucht even als hij wijst naar de immense rij dossiers in de kast achter hem. „De regelgeving is enorm. Het passagiersschip Dia mond Princess, dat op de werf De Schroef in Sluiskil wacht op de sloop, vergde tot nu toe jaren van onderhan delen. Een dik dossier. Er ligt nog een ander schip in de Autrichehaven in Sluiskil. Ben ik ook al een paar jaar mee bezig. En we zijn in afwachting van een trawler van rederij Vrolijk die al een tijd in Vlissingen ligt te wach ten. Soms word je er knettergek van, vooral van al die administratie. Vroe ger zat ik vier dagen in de auto op weg naar opdrachten en een dag op kan toor. Nu is het andersom." Niettemin hoopt Wyntin dat de stren gere Europese regelgeving hem en z'n bedrijf in de toekomst meer sloopsche- pen oplevert. Galloo Gent heette tot een paar jaar geleden nog Van Heyg- hen Recycling. Galloo - in 1939 opge richt in Menen - groeide door de jaren heen explosief. Het bedrijf heeft recyclagebedrijven in België, Frankrijk en Zeeuws-Vlaande- ren (een sloopbedrijf in Hulst en Schrootverwerking Zeeuws- Vlaande ren in Terneuzen). Een sloopbedrijf met meer dan tachtig jaar ervaring, het grootste in België en één van de be langrijkste in Europa. Maandelijks pas seren verschillende keren sleepboten met oude, geroeste schepen de sluizen van Terneuzen richting Gent. Galloo Gent zag de aanvoer van sloopschepen de laatste jaren met dertig procent groeien, lepelt Peter Wyntin op. Ge middeld worden er een kleine vijftig schepen per jaar in stukjes gehakt, goed voor 30.000 ton staalschroot. Het aanbod van schepen verschoof door de jaren heen. Wyntin: „In de jaren negentig sloop ten we voornamelijk binnenvaartsche- Scheepssloperijen leveren altijd apocalyptische beelden op, ook de sloperij van Galloo in Gent. foto's Adri van de Wege Wie sloopt in Europa door Wout Bareman Peter Wyntin van sloper Galloo Gent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 30