Duiker is
verbaasd
over inzet
hulpdienst
Trajectcontrole terug in de tunnel
28 SCHOUWEN-DUIVELAND
HERDENKING
alcoholregels
ii Ik ga ook altijd op 5 mei
naar het Bevrijdingsfesti
val. Ik vind het goed om niet
alleen bij de bevrijding stil te
staan, maar ook bij de herden
king van de slachtoffers. Dat
hoort voor mij bij elkaar
ii Herdenken is belangrijk,
ook als er straks geen
mensen meer zijn die de oor
log zelf hebben meegemaakt.
Je kunt nooit precies weten
hoe het gevoeld heeft, maar je
denkt er zo wel over na
ii Ik ben voor de eerste
keer aanwezig bij de do
denherdenking. In andere ja
ren keken we het thuis op tele
visie. Ik vind het belangrijk
dat we blijven herdenken dat
mensen zijn overleden, omdat
ze voor ons hebben gestreden
De moeder van Sifra Dasberg uit Goes
werd vergast in Auschwitz. Sifra deelt haar
verhaal met anderen, in woord en gebaar
De Belg was bij de Zeelandbrug
te water gegaan voor een soloduik
die anderhalf uur zou duren. Om
streeks dezelfde tijd ging een
groepje van drie naar beneden.
Toen het groepje na drie kwartier
weer boven kwam, zagen zij de
auto van de Vlaming nog staan.
Na een tijdje werden zij ongerust
en sloegen alarm. Toen de Belg
uiteindelijk opdook, toonde hij
zich verbaasd over 'de poppen
kast' op de wal. Tegen de week
endverslaggever van de PZC zei
hij wel vaker 's nachts en alleen te
duiken bij de Zeelandbrug. Hij
droeg twee luchtflessen.
De inzet van de hulpdiensten zon
dagnacht heeft volgens een voor
zichtige schatting enkele duizen
den euro's belastinggeld gekost.
„Er is een blusteam en een duik
team bij geweest. Dat kost twee
keer 550 euro," zegt een woord
voerster van de Veiligheids Regio
Zeeland. Inzet van een ambulan
ce kost circa 600 euro. De trauma
helikopter steeg wel op, maar
kwam niet ter plaatse. Een gemid
delde inzet van de traumaheli
kost volgens het Erasmus MC
28.000 euro.
„Lang onder water, 's nachts en
zonder buddy. Tien jaar geleden
zou ik hebben gezegd dat dit on
verstandig is", reageert Desmond
van Santen van de Nederlandse
Onderwatersport Bond. „Nu niet,
want er is een speciale opleiding
voor. Als de Belg die heeft ge
volgd, is er niets aan de hand.
Wat hij deed is ook wettelijk toe
gestaan. Hij dook rond de kering
van het tij en 's nachts zie je de ja
gers van de onderwaterwereld."
ma Dasberg-Baumgarten na ver
raad - twee agenten wachtten
haar buiten de winkel op - werd
opgepakt. Sifra's vader kreeg te ho
ren dat hij zijn vrouw alleen te
rug zou zien als hij twee mensen
van de ondergrondse zou aanbren
gen. Met twee verzonnen namen
deed hij een - tevergeefse - po
ging om haar vrij te krijgen. Daar
mee was meteen de noodzaak ge
boren om zelf onder te duiken. Va
der en dochter zagen elkaar pas
na de oorlog, drie jaar later, terug.
Een weerzien met haar moeder
bleef uit. Sifra's moeder kwam via
kamp Ravensbrück in Auschwitz
terecht, waar ze nog datzelfde jaar
werd vergast. In het Bos van de
Toekomst in Schuddebeurs plant
te Sifra jaren later - vanaf 2002 -
drie bomen, ter nagedachtenis
aan haar moeder en haar in Sobi-
bor vergaste oma én als eerbetoon
aan de familie Kuiper. Bij het ge
zin van Koenraad Kuiper, destijds
directeur van Diergaarde Blijdorp,
vond onderduikstertje Sifra - zo
genaamd als nichtje Sietske Das -
jarenlang een veilig onderdak.
„Toen ik die bomen plantte, ben
ik me voor het eerst een beetje
gaan uiten. Ik wilde zo graag iets
tastbaars, er was geen graf, niets.
Ik vond het doodgriezelig om er
over te vertellen, maar ik denk dat
ik er wel gelukkiger door ben ge
worden." Want het bleef niet bij
het planten van bomen alleen.
Jaarlijks doet Sifra haar verhaal op
de Rotterdamse school de Pijler
en zondag nog gaf ze lezingen in
Verhalenhuis Belvédère, op een
steenworp afstand van de plek
waar ze in 1934 is geboren. Daar is
nog tot en met 24 mei de exposi
tie 'Het verhaal van Sifra' te zien,
met onder meer jeugdfoto's van
Sifra Dasberg (www.verhalenhuis-
belvedere.nl). Sifra heeft niet de il
lusie dat ze met haar inzet de we
reld 'minder verdeeld' maakt.
„Maar mijn doel is wel om te de
len. Of het nu om een groet gaat
of om iets anders. Je krijgt er zo'n
leuk leven voor terug."
GOES - Sifra Dasberg was acht jaar
oud toen haar moeder in 1942
werd opgepakt en afgevoerd om
dat ze zonder de verplichte David
ster op haar borst een snelle bood
schap bij de melkwinkel om de
hoek deed. De van oorsprong Rot
terdamse maar al 41 jaar in Zee
land wonende Sifra vertelt sinds
een aantal jaren openhartig haar
verhaal. „Ik vind het buitenge
woon belangrijk om dit steeds
weer aan kinderen te vertellen.
Misschien gebeurt er over 20 jaar
iets waardoor die kinderen den
ken: 'hé, daar zijn wij het niet
mee eens'. En misschien zullen ze
dan denken, zélf denken: 'wat is
goed?' Dat bewustzijn, daar doe
ik het voor."
De kleine Sifra had een 'ongeloof
lijk gelukkig leventje' op Katen-
drecht, met opa en oma vlak in de
buurt en ouders die hun enig
kind flink in de watten legden.
Aan dat onbezorgde leven kwam
abrupt een einde toen haar 'vrolij
ke en blijmoedige' moeder Ruha-
De permanente snelheidsmetin
gen vonden sinds maart vorig jaar
niet meer plaats. De gebruikte ap
paratuur was verouderd en werd
uitgeschakeld. De vraag was of de
trajectcontrole wel terug zou ko
men. Wie vaak gebruik maakt
van de tunnel, weet dat de over
grote meerderheid van de automo
bilisten zich netjes aan de maxi
mum-snelheid van 100 houdt,
ook zonder trajectcontrole.
Ingo de Moor, woordvoerder van
de Westerscheldetunnel, weer
spreekt dat niet. „Maar heel regel
matig wordt er toch te hard gere
den. Voor ons is dat ook de reden
geweest te vragen opnieuw de tra
jectcontrole in te voeren. Je krijgt
daarmee een rustiger verkeers
beeld, is onze eerdere ervaring."
Het Landelijk Parket heeft inge
stemd met het verzoek van de
Westerscheldetunnel, terwijl de
trajectcontrole op de Zeelandbrug
bijvoorbeeld niet terugkeert. Op
de drukke Zeelandbrug kun je zel
den of nooit harder dan honderd
kilometer per uur rijden. Traject
controle vergt een investering.
Kennelijk is dus ook volgens het
Landelijk Parket de noodzaak aan
wezig voor permanente snelheids
metingen in de Westerscheldetun
nel. De controle vindt plaats over
een lengte van acht kilometer, ter
wijl de tunnel 6,6 kilometer lang
is. De Moor: „Die begint ook al
voor de tunnel en loopt door tot
erna." In het verleden zijn vooral
matige snelheidsovertredingen ge
meten; vijf a twintig kilometer
per uur te hard.
Gemiddeld 16.000 auto's passeren
nu dagelijks de Westerscheldetun
nel. Dat zijn er twee keer zoveel,
als er voor 2003 dagelijks met de
veerboten over de Westerschelde
gingen. De tunnel was direct al
populairder. Het eerste openings
jaar, 2003, lag het aantal passages
op 12.000 per dag. De Moor ver
wacht niet dat de opening van de
Sluiskiltunnel, 23 mei, direct tot
meer verkeersaanbod in de Wes
terscheldetunnel leidt. „Dat kan
veranderen als de Sloe- en Trac-
taatweg, de voornaamste toe
gangswegen, zijn verbreed."
BROUWERSHAVEN - In verschillen
de sportkantines op Schou-
wen-Duiveland zijn zaterdag de
regels op het gebied van alcohol
verstrekking aan jongeren keurig
nageleefd.
Dat blijkt na controle door myste
ry guests in opdracht van de ge
meente Schouwen-Duiveland.
Voor de gemeente is preventie
van alcoholgebruik door jongeren
onder de 18 jaar speerpunt. De
controles zijn gehouden in de kan
tines van voetbalverenigingen
ASV Brouwershaven, Sportcen
trum Westenschouwen, DFS
Burgh-Haamstede) en ZSC '62
(Scharendijke).
door Ton van den Nouweland
ZIERIKZEE - Politie, ambulance,
brandweer en traumahelikopter
werden zondagavond rond 23.30
uur gealarmeerd voor een vermiste
duiker.
Hulpdiensten rukten uit
voor Belgische soloduiker,
die 's nachts lang onderwa
ter bleef
Opdat kinderen
zélf zullen denken
Auke van Laar (25), Middelburg
Alyssa de Oude (14 jaar) uit Brui-
nisse, op vakantie in Renesse
Jesse Wagemaker, Goes
door Esme Soesman
Sifra Dasberg (81) uit Goes foto Johan van der Heijden
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - Automobilisten die ge
wend zijn te hard door de Wester-
scheldetunnel te rijden, kunnen
vanaf morgen, het gaspedaal beter
iets minder stevig intrappen. De
trajectcontrole komt terug.
In de tunnel zijn eerder
vooral matige snelheidsover
tredingen gemeten; vijf
a twintig kilometer te hard.