Duiker is verbaasd over inzet hulpdienst Trajectcontrole terug in de tunnel 28 SCHOUWEN-DUIVELAND HERDENKING alcoholregels ii Ik ga ook altijd op 5 mei naar het Bevrijdingsfesti val. Ik vind het goed om niet alleen bij de bevrijding stil te staan, maar ook bij de herden king van de slachtoffers. Dat hoort voor mij bij elkaar ii Herdenken is belangrijk, ook als er straks geen mensen meer zijn die de oor log zelf hebben meegemaakt. Je kunt nooit precies weten hoe het gevoeld heeft, maar je denkt er zo wel over na ii Ik ben voor de eerste keer aanwezig bij de do denherdenking. In andere ja ren keken we het thuis op tele visie. Ik vind het belangrijk dat we blijven herdenken dat mensen zijn overleden, omdat ze voor ons hebben gestreden De moeder van Sifra Dasberg uit Goes werd vergast in Auschwitz. Sifra deelt haar verhaal met anderen, in woord en gebaar De Belg was bij de Zeelandbrug te water gegaan voor een soloduik die anderhalf uur zou duren. Om streeks dezelfde tijd ging een groepje van drie naar beneden. Toen het groepje na drie kwartier weer boven kwam, zagen zij de auto van de Vlaming nog staan. Na een tijdje werden zij ongerust en sloegen alarm. Toen de Belg uiteindelijk opdook, toonde hij zich verbaasd over 'de poppen kast' op de wal. Tegen de week endverslaggever van de PZC zei hij wel vaker 's nachts en alleen te duiken bij de Zeelandbrug. Hij droeg twee luchtflessen. De inzet van de hulpdiensten zon dagnacht heeft volgens een voor zichtige schatting enkele duizen den euro's belastinggeld gekost. „Er is een blusteam en een duik team bij geweest. Dat kost twee keer 550 euro," zegt een woord voerster van de Veiligheids Regio Zeeland. Inzet van een ambulan ce kost circa 600 euro. De trauma helikopter steeg wel op, maar kwam niet ter plaatse. Een gemid delde inzet van de traumaheli kost volgens het Erasmus MC 28.000 euro. „Lang onder water, 's nachts en zonder buddy. Tien jaar geleden zou ik hebben gezegd dat dit on verstandig is", reageert Desmond van Santen van de Nederlandse Onderwatersport Bond. „Nu niet, want er is een speciale opleiding voor. Als de Belg die heeft ge volgd, is er niets aan de hand. Wat hij deed is ook wettelijk toe gestaan. Hij dook rond de kering van het tij en 's nachts zie je de ja gers van de onderwaterwereld." ma Dasberg-Baumgarten na ver raad - twee agenten wachtten haar buiten de winkel op - werd opgepakt. Sifra's vader kreeg te ho ren dat hij zijn vrouw alleen te rug zou zien als hij twee mensen van de ondergrondse zou aanbren gen. Met twee verzonnen namen deed hij een - tevergeefse - po ging om haar vrij te krijgen. Daar mee was meteen de noodzaak ge boren om zelf onder te duiken. Va der en dochter zagen elkaar pas na de oorlog, drie jaar later, terug. Een weerzien met haar moeder bleef uit. Sifra's moeder kwam via kamp Ravensbrück in Auschwitz terecht, waar ze nog datzelfde jaar werd vergast. In het Bos van de Toekomst in Schuddebeurs plant te Sifra jaren later - vanaf 2002 - drie bomen, ter nagedachtenis aan haar moeder en haar in Sobi- bor vergaste oma én als eerbetoon aan de familie Kuiper. Bij het ge zin van Koenraad Kuiper, destijds directeur van Diergaarde Blijdorp, vond onderduikstertje Sifra - zo genaamd als nichtje Sietske Das - jarenlang een veilig onderdak. „Toen ik die bomen plantte, ben ik me voor het eerst een beetje gaan uiten. Ik wilde zo graag iets tastbaars, er was geen graf, niets. Ik vond het doodgriezelig om er over te vertellen, maar ik denk dat ik er wel gelukkiger door ben ge worden." Want het bleef niet bij het planten van bomen alleen. Jaarlijks doet Sifra haar verhaal op de Rotterdamse school de Pijler en zondag nog gaf ze lezingen in Verhalenhuis Belvédère, op een steenworp afstand van de plek waar ze in 1934 is geboren. Daar is nog tot en met 24 mei de exposi tie 'Het verhaal van Sifra' te zien, met onder meer jeugdfoto's van Sifra Dasberg (www.verhalenhuis- belvedere.nl). Sifra heeft niet de il lusie dat ze met haar inzet de we reld 'minder verdeeld' maakt. „Maar mijn doel is wel om te de len. Of het nu om een groet gaat of om iets anders. Je krijgt er zo'n leuk leven voor terug." GOES - Sifra Dasberg was acht jaar oud toen haar moeder in 1942 werd opgepakt en afgevoerd om dat ze zonder de verplichte David ster op haar borst een snelle bood schap bij de melkwinkel om de hoek deed. De van oorsprong Rot terdamse maar al 41 jaar in Zee land wonende Sifra vertelt sinds een aantal jaren openhartig haar verhaal. „Ik vind het buitenge woon belangrijk om dit steeds weer aan kinderen te vertellen. Misschien gebeurt er over 20 jaar iets waardoor die kinderen den ken: 'hé, daar zijn wij het niet mee eens'. En misschien zullen ze dan denken, zélf denken: 'wat is goed?' Dat bewustzijn, daar doe ik het voor." De kleine Sifra had een 'ongeloof lijk gelukkig leventje' op Katen- drecht, met opa en oma vlak in de buurt en ouders die hun enig kind flink in de watten legden. Aan dat onbezorgde leven kwam abrupt een einde toen haar 'vrolij ke en blijmoedige' moeder Ruha- De permanente snelheidsmetin gen vonden sinds maart vorig jaar niet meer plaats. De gebruikte ap paratuur was verouderd en werd uitgeschakeld. De vraag was of de trajectcontrole wel terug zou ko men. Wie vaak gebruik maakt van de tunnel, weet dat de over grote meerderheid van de automo bilisten zich netjes aan de maxi mum-snelheid van 100 houdt, ook zonder trajectcontrole. Ingo de Moor, woordvoerder van de Westerscheldetunnel, weer spreekt dat niet. „Maar heel regel matig wordt er toch te hard gere den. Voor ons is dat ook de reden geweest te vragen opnieuw de tra jectcontrole in te voeren. Je krijgt daarmee een rustiger verkeers beeld, is onze eerdere ervaring." Het Landelijk Parket heeft inge stemd met het verzoek van de Westerscheldetunnel, terwijl de trajectcontrole op de Zeelandbrug bijvoorbeeld niet terugkeert. Op de drukke Zeelandbrug kun je zel den of nooit harder dan honderd kilometer per uur rijden. Traject controle vergt een investering. Kennelijk is dus ook volgens het Landelijk Parket de noodzaak aan wezig voor permanente snelheids metingen in de Westerscheldetun nel. De controle vindt plaats over een lengte van acht kilometer, ter wijl de tunnel 6,6 kilometer lang is. De Moor: „Die begint ook al voor de tunnel en loopt door tot erna." In het verleden zijn vooral matige snelheidsovertredingen ge meten; vijf a twintig kilometer per uur te hard. Gemiddeld 16.000 auto's passeren nu dagelijks de Westerscheldetun nel. Dat zijn er twee keer zoveel, als er voor 2003 dagelijks met de veerboten over de Westerschelde gingen. De tunnel was direct al populairder. Het eerste openings jaar, 2003, lag het aantal passages op 12.000 per dag. De Moor ver wacht niet dat de opening van de Sluiskiltunnel, 23 mei, direct tot meer verkeersaanbod in de Wes terscheldetunnel leidt. „Dat kan veranderen als de Sloe- en Trac- taatweg, de voornaamste toe gangswegen, zijn verbreed." BROUWERSHAVEN - In verschillen de sportkantines op Schou- wen-Duiveland zijn zaterdag de regels op het gebied van alcohol verstrekking aan jongeren keurig nageleefd. Dat blijkt na controle door myste ry guests in opdracht van de ge meente Schouwen-Duiveland. Voor de gemeente is preventie van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar speerpunt. De controles zijn gehouden in de kan tines van voetbalverenigingen ASV Brouwershaven, Sportcen trum Westenschouwen, DFS Burgh-Haamstede) en ZSC '62 (Scharendijke). door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE - Politie, ambulance, brandweer en traumahelikopter werden zondagavond rond 23.30 uur gealarmeerd voor een vermiste duiker. Hulpdiensten rukten uit voor Belgische soloduiker, die 's nachts lang onderwa ter bleef Opdat kinderen zélf zullen denken Auke van Laar (25), Middelburg Alyssa de Oude (14 jaar) uit Brui- nisse, op vakantie in Renesse Jesse Wagemaker, Goes door Esme Soesman Sifra Dasberg (81) uit Goes foto Johan van der Heijden door Harmen van der Werf TERNEUZEN - Automobilisten die ge wend zijn te hard door de Wester- scheldetunnel te rijden, kunnen vanaf morgen, het gaspedaal beter iets minder stevig intrappen. De trajectcontrole komt terug. In de tunnel zijn eerder vooral matige snelheidsover tredingen gemeten; vijf a twintig kilometer te hard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43