Reddingbootdag KNRM op station Neeltje Jans is zonnig succes Vier werven op de bres voor maritiem erfgoed Schelderegio 20 SCHOUWEN-DUIVELAND Mobiele kledingbank in Reimerswaal 20% Nieuwe natuur compenseert schade door Deltawerken. De organisatie riep de open dagen in het leven om mensen kennis te laten maken met het werk dat zij doet. Joyce Beljaars uit Zierikzee staat samen met kleinzoon Mika (8) op het voordek van redding boot Koopmansdank. Hoewel ze zich door de scherpe bochten en het wilde water regelmatig vast grijpen aan de reling, genieten ze volop van de tocht. „We bezoeken de reddingbootdag eigenlijk ieder jaar", vertelt Beljaars die samen met haar man zes jaar geleden KN- RM-donateur werd. „In een land met zo veel water is de KNRM hard nodig. Dankzij de redding maatschappij zijn onze wateren een stuk veiliger. Als ik jonger was geweest, zou ik me aanmel den als vrijwilliger." Kleinzoon Mika knikt instemmend: „Het lijkt mij gaaf om dit later te doen." De open dag is elk jaar weer een succes, weet bemanningslid Rob van Tricht die sinds 2008 vrijwilli ger is bij de KNRM. „Vooral met mooi weer is het druk op het sta tion. Er lopen veel pleziervaarders rond, vooral gezinnen. Ouders willen hun kinderen, die vroeg of laat ook het water opgaan, leren dat veiligheid niet vanzelfspre kend is. Het is goed dat er zoveel animo is. Mensen zien het be lang." Op het station Neeltje Jans zijn naast een schipper 25 vrijwillige bemanningsleden actief. Hoewel nieuwe leden altijd welkom zijn, is dit een mooi aantal vindt Van Tricht. „Er zijn gelukkig nog al tijd genoeg mensen die iets wil len betekenen voor een ander. Het komt weieens voor dat we 's avonds laat een oproep krijgen en de hele nacht in de kou op het Op het KNRM-station Neeltje Jans zijn naast een schipper 25 vrijwillige bemanningsleden actief. water zitten. Dat doe je alleen als je het echt belangrijk vind. We waken er dan ook voor dat dit te veel op een normale baan gaan lij ken. De meeste vrijwilligers wer ken hiernaast fulltime. Het 'werk' voor de KNRM moet daarom zo min mogelijk verplichtingen met zich meebrengen. Iedereen heeft thuis een pieper, mag zelf beslis sen of hij richting het station komt als er iets aan de hand is. Maar dat gaat eigenlijk altijd goed. Meestal staat er toch wel een man of tien klaar om uit te varen." Ook vandaag moeten de vrijwilli gers serieus aan de bak: „Vanoch tend hielpen we een vissersboot met motorpech. En op dit mo ment zijn collega's bezig met een groot jacht dat wat problemen heeft. Nu het zomerseizoen er weer aankomt wordt het voor ons eigenlijk alleen maar drukker." Leuk is het niet altijd, vindt het bemanningslid. „Het kan gebeu ren dat je niet op tijd bent. Zo komt er elk jaar wel een duiker in de problemen. Reanimeren helpt soms niet meer. Dat is ontzettend frustrerend. Toch is het ook mooi, dit werk. Als je met windkracht zes op de open zee staat, voel je dat je leeft." SEROOSKERKE - Natuurontwikke lingsproject Plan Tureluur is na 25 jaar zo goed als af. Om dit te vie ren houden beheerders Natuur monumenten en Staatsbosbeheer deze zondag verschillende activi teiten aan de Schouwse zuidkust. Arie Bakker, vrijwilliger bij het Watersnoodmuseum, verzorgt een wandeling door natuurgebied de Schelphoek. Dit gebied, dat grenst aan Plan Tureluur, ont stond tijdens de watersnood ramp. Bakker: „Toen werd eigen lijk al de basis gelegd voor Plan Tu reluur zoals het nu is." Ondanks het druilerige weer trekt de dag aardig wat natuur liefhebbers naar de Schelphoek en andere locaties aan de kust. Kinderen bakken brood boven een kampvuur en timmeren een nestkastje. Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer bieden ver schillende excursies. Er melden zich rond de klok van twaalf zes mensen voor een wandeling door De Schelphoek. Dagjesmensen, en twee eilandbewoonsters zijn benieuwd naar wat er overbleef uit de tijd dat het water de Schouwse kust in 1953 gedeelte lijk opslokte. „Zo'n tachtig jaar geleden hadden boeren hier nog hun landbouw grond. Er waren hier verschillen de polders", weet excursieleider Bakker uit Zierikzee. Hij kijkt uit over het gebied met aan de ene kant de kolkende Oosterschelde en aan de andere kant, achter de dijk, de met zout en zoet water ge mengde kreken. „Voor de ramp zag het er hier heel anders uit. In 1953 stroomde zo'n negenduizend hectare land onder water door een gigantisch gat in de dijken. Daar is nu nog tweeduizend hec tare water van over." De groep loopt over de vier kilo meter lange ringdijk die het land afscheidt van de zee. De dijk werd aangelegd omdat het toentertijd met geen mogelijkheid lukte om het 520 meter brede gat in de oor spronkelijke zeedijk te dichten. Bakker: „Als je op de grond stampt, voel je dat de dijk erg ste vig is. Dat komt doordat er ste nen, puin en caissons onder lig gen. Er ligt zelfs ergens een vrachtwagen. Die gleed het water in tijdens de ramp. Al dat materi aal moet ervoor zorgen dat het wa ter het hier niet nog eens wint van het land." Bakker legt uit wat Plan Tureluur nu eigenlijk te maken heeft met de watersnoodramp: „Na de ramp begonnen ze vrijwel meteen met de ontwikkeling van de Deltawer ken. De Oosterscheldekering, die de Zeeuwse zeearmen in 1986 af sloot van de Noordzee, veroor zaakte naast veiligheid ook veel schade aan de natuur. Binnen de dam waren er ineens geen getij- Het wervenkwartet bestaat uit de Historische scheepswerf C.A. Meerman in Arnemuiden, de Stads- en Commerciewerf Zierik zee, het Centrum Nautisch Rupel- monde en de provinciale Scheeps werven Baasrode. Zij gingen een samenwerkingsverband aan en onder de noemer De Vier Wer ven zetten zij zich sinds 2013 in voor het maritiem erfgoed van de Schelderegio. Vrijdag en zaterdag waren de eerste 'Ontmoetingsda gen', op de scheepswerf in Arne muiden. Zeeuwen en Vlamingen bevissen al eeuwen lang de Schel de. In de Scheldemondregio zaten ooit veel (kleine) scheepswerven. Peter Hamer, bestuursvoorzitter Stichting Historische Scheeps werf C.A. Meerman: „Het mari- De maritieme historie van de Scheldedelta is het speer punt van De Vier Werven in Zeeland en Vlaanderen. tiem erfgoed is een beetje een on dergeschoven kindje in Zeeland. De VOC-geschiedenis in Vlissin- gen en Middelburg is bekend. Maar de maritieme historie van de Schelde? Er is zoveel moois over te vertellen. Neem de hoog aarzen en de hengsten, die zag je niet op het IJsselmeer varen. Die voeren hier, in de Scheldedelta. „Wij willen dat varend verleden onder de aandacht van een breder publiek brengen. Zo is er een toe ristische route langs de vier wer ven. Verder zijn er brochures, flyers en informatieborden op ie dere werf. Belangrijk is het delen van kennis." KRUININGEN - In de gemeente Rei merswaal komt na de zomer een mobiele kledingbank. Vanuit een tijdelijke winkel zullen in drie da gen tijd ongeveer honderd inwo ners gratis worden voorzien van nieuwe kleding. Zodra iemand uit de doelgroep een doorverwijs- brief heeft ontvangen van een er kende hulpverlener, mag hij/zij twee keer per jaar een afspraak maken bij de Kledingbank Zee land. Die komt gedurende een jaar naar Reimerswaal. Luxaflex® Outdoor Terraszonwering korting Een flinke groep donateurs geniet van een exclusief tochtje met een KNRM-reddingboot tijdens de Reddingboot dag. foto Marieke Mandemaker door Sharon van Oost NEELTJE JANS - Reddingboten Koop- mansdank en Fred voeren over uren tijdens de jaarlijkse redding bootdag afgelopen zaterdag. Zo'n achthonderd KNRM-donateurs maakten een onstuimig ritje vanaf reddingstation Neeltje Jans. Ook schreven zich twintig nieuwe dona teurs en vier jeugdleden in. Feest j e bij door Sharon van Oost door Annemarie Zevenbergen ZIERIKZEE - Twee Zeeuwse en twee Vlaamse werven blazen gezamen lijk de maritieme geschiedenis van de Schelderegio nieuw leven in. n Nu bij ons op terras zonwering Designed by Luxaflex®. Inspired by you Zonweringen Kozijnen - zonweringen - tuinmeubelen - raamdecoratie horren - rolluiken - garagedeuren - overkappingen/veranda's Marie Curieweg 15,4389 WB Vlissingen T. 0118 - 552010 www.paczonweringen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 50