Reddingbootdag KNRM op station
Neeltje Jans is zonnig succes
Vier werven op de bres voor
maritiem erfgoed Schelderegio
20 SCHOUWEN-DUIVELAND
Mobiele kledingbank in Reimerswaal
20%
Nieuwe natuur
compenseert
schade door
Deltawerken.
De organisatie riep de open dagen
in het leven om mensen kennis te
laten maken met het werk dat zij
doet. Joyce Beljaars uit Zierikzee
staat samen met kleinzoon Mika
(8) op het voordek van redding
boot Koopmansdank. Hoewel ze
zich door de scherpe bochten en
het wilde water regelmatig vast
grijpen aan de reling, genieten ze
volop van de tocht. „We bezoeken
de reddingbootdag eigenlijk ieder
jaar", vertelt Beljaars die samen
met haar man zes jaar geleden KN-
RM-donateur werd. „In een land
met zo veel water is de KNRM
hard nodig. Dankzij de redding
maatschappij zijn onze wateren
een stuk veiliger. Als ik jonger
was geweest, zou ik me aanmel
den als vrijwilliger." Kleinzoon
Mika knikt instemmend: „Het
lijkt mij gaaf om dit later te
doen."
De open dag is elk jaar weer een
succes, weet bemanningslid Rob
van Tricht die sinds 2008 vrijwilli
ger is bij de KNRM. „Vooral met
mooi weer is het druk op het sta
tion. Er lopen veel pleziervaarders
rond, vooral gezinnen. Ouders
willen hun kinderen, die vroeg of
laat ook het water opgaan, leren
dat veiligheid niet vanzelfspre
kend is. Het is goed dat er zoveel
animo is. Mensen zien het be
lang."
Op het station Neeltje Jans zijn
naast een schipper 25 vrijwillige
bemanningsleden actief. Hoewel
nieuwe leden altijd welkom zijn,
is dit een mooi aantal vindt Van
Tricht. „Er zijn gelukkig nog al
tijd genoeg mensen die iets wil
len betekenen voor een ander.
Het komt weieens voor dat we
's avonds laat een oproep krijgen
en de hele nacht in de kou op het
Op het KNRM-station
Neeltje Jans zijn naast een
schipper 25 vrijwillige
bemanningsleden actief.
water zitten. Dat doe je alleen als
je het echt belangrijk vind. We
waken er dan ook voor dat dit te
veel op een normale baan gaan lij
ken. De meeste vrijwilligers wer
ken hiernaast fulltime. Het 'werk'
voor de KNRM moet daarom zo
min mogelijk verplichtingen met
zich meebrengen. Iedereen heeft
thuis een pieper, mag zelf beslis
sen of hij richting het station
komt als er iets aan de hand is.
Maar dat gaat eigenlijk altijd goed.
Meestal staat er toch wel een man
of tien klaar om uit te varen."
Ook vandaag moeten de vrijwilli
gers serieus aan de bak: „Vanoch
tend hielpen we een vissersboot
met motorpech. En op dit mo
ment zijn collega's bezig met een
groot jacht dat wat problemen
heeft. Nu het zomerseizoen er
weer aankomt wordt het voor ons
eigenlijk alleen maar drukker."
Leuk is het niet altijd, vindt het
bemanningslid. „Het kan gebeu
ren dat je niet op tijd bent. Zo
komt er elk jaar wel een duiker in
de problemen. Reanimeren helpt
soms niet meer. Dat is ontzettend
frustrerend. Toch is het ook mooi,
dit werk. Als je met windkracht
zes op de open zee staat, voel je
dat je leeft."
SEROOSKERKE - Natuurontwikke
lingsproject Plan Tureluur is na 25
jaar zo goed als af. Om dit te vie
ren houden beheerders Natuur
monumenten en Staatsbosbeheer
deze zondag verschillende activi
teiten aan de Schouwse zuidkust.
Arie Bakker, vrijwilliger bij het
Watersnoodmuseum, verzorgt
een wandeling door natuurgebied
de Schelphoek. Dit gebied, dat
grenst aan Plan Tureluur, ont
stond tijdens de watersnood
ramp. Bakker: „Toen werd eigen
lijk al de basis gelegd voor Plan Tu
reluur zoals het nu is."
Ondanks het druilerige weer
trekt de dag aardig wat natuur
liefhebbers naar de Schelphoek
en andere locaties aan de kust.
Kinderen bakken brood boven
een kampvuur en timmeren een
nestkastje. Natuurmonumenten
en Staatsbosbeheer bieden ver
schillende excursies. Er melden
zich rond de klok van twaalf zes
mensen voor een wandeling door
De Schelphoek. Dagjesmensen,
en twee eilandbewoonsters zijn
benieuwd naar wat er overbleef
uit de tijd dat het water de
Schouwse kust in 1953 gedeelte
lijk opslokte.
„Zo'n tachtig jaar geleden hadden
boeren hier nog hun landbouw
grond. Er waren hier verschillen
de polders", weet excursieleider
Bakker uit Zierikzee. Hij kijkt uit
over het gebied met aan de ene
kant de kolkende Oosterschelde
en aan de andere kant, achter de
dijk, de met zout en zoet water ge
mengde kreken. „Voor de ramp
zag het er hier heel anders uit. In
1953 stroomde zo'n negenduizend
hectare land onder water door
een gigantisch gat in de dijken.
Daar is nu nog tweeduizend hec
tare water van over."
De groep loopt over de vier kilo
meter lange ringdijk die het land
afscheidt van de zee. De dijk werd
aangelegd omdat het toentertijd
met geen mogelijkheid lukte om
het 520 meter brede gat in de oor
spronkelijke zeedijk te dichten.
Bakker: „Als je op de grond
stampt, voel je dat de dijk erg ste
vig is. Dat komt doordat er ste
nen, puin en caissons onder lig
gen. Er ligt zelfs ergens een
vrachtwagen. Die gleed het water
in tijdens de ramp. Al dat materi
aal moet ervoor zorgen dat het wa
ter het hier niet nog eens wint
van het land."
Bakker legt uit wat Plan Tureluur
nu eigenlijk te maken heeft met
de watersnoodramp: „Na de ramp
begonnen ze vrijwel meteen met
de ontwikkeling van de Deltawer
ken. De Oosterscheldekering, die
de Zeeuwse zeearmen in 1986 af
sloot van de Noordzee, veroor
zaakte naast veiligheid ook veel
schade aan de natuur. Binnen de
dam waren er ineens geen getij-
Het wervenkwartet bestaat uit de
Historische scheepswerf C.A.
Meerman in Arnemuiden, de
Stads- en Commerciewerf Zierik
zee, het Centrum Nautisch Rupel-
monde en de provinciale Scheeps
werven Baasrode. Zij gingen een
samenwerkingsverband aan en
onder de noemer De Vier Wer
ven zetten zij zich sinds 2013 in
voor het maritiem erfgoed van de
Schelderegio. Vrijdag en zaterdag
waren de eerste 'Ontmoetingsda
gen', op de scheepswerf in Arne
muiden. Zeeuwen en Vlamingen
bevissen al eeuwen lang de Schel
de. In de Scheldemondregio zaten
ooit veel (kleine) scheepswerven.
Peter Hamer, bestuursvoorzitter
Stichting Historische Scheeps
werf C.A. Meerman: „Het mari-
De maritieme historie van
de Scheldedelta is het speer
punt van De Vier Werven in
Zeeland en Vlaanderen.
tiem erfgoed is een beetje een on
dergeschoven kindje in Zeeland.
De VOC-geschiedenis in Vlissin-
gen en Middelburg is bekend.
Maar de maritieme historie van
de Schelde? Er is zoveel moois
over te vertellen. Neem de hoog
aarzen en de hengsten, die zag je
niet op het IJsselmeer varen. Die
voeren hier, in de Scheldedelta.
„Wij willen dat varend verleden
onder de aandacht van een breder
publiek brengen. Zo is er een toe
ristische route langs de vier wer
ven. Verder zijn er brochures,
flyers en informatieborden op ie
dere werf. Belangrijk is het delen
van kennis."
KRUININGEN - In de gemeente Rei
merswaal komt na de zomer een
mobiele kledingbank. Vanuit een
tijdelijke winkel zullen in drie da
gen tijd ongeveer honderd inwo
ners gratis worden voorzien van
nieuwe kleding. Zodra iemand
uit de doelgroep een doorverwijs-
brief heeft ontvangen van een er
kende hulpverlener, mag hij/zij
twee keer per jaar een afspraak
maken bij de Kledingbank Zee
land. Die komt gedurende een
jaar naar Reimerswaal.
Luxaflex® Outdoor
Terraszonwering
korting
Een flinke groep donateurs geniet van een exclusief tochtje met een KNRM-reddingboot tijdens de Reddingboot
dag. foto Marieke Mandemaker
door Sharon van Oost
NEELTJE JANS - Reddingboten Koop-
mansdank en Fred voeren over
uren tijdens de jaarlijkse redding
bootdag afgelopen zaterdag. Zo'n
achthonderd KNRM-donateurs
maakten een onstuimig ritje vanaf
reddingstation Neeltje Jans. Ook
schreven zich twintig nieuwe dona
teurs en vier jeugdleden in.
Feest j e bij
door Sharon van Oost
door Annemarie Zevenbergen
ZIERIKZEE - Twee Zeeuwse en twee
Vlaamse werven blazen gezamen
lijk de maritieme geschiedenis van
de Schelderegio nieuw leven in.
n Nu bij ons
op terras
zonwering
Designed by Luxaflex®. Inspired by you
Zonweringen
Kozijnen - zonweringen - tuinmeubelen - raamdecoratie
horren - rolluiken - garagedeuren - overkappingen/veranda's
Marie Curieweg 15,4389 WB Vlissingen
T. 0118 - 552010 www.paczonweringen.nl