ZEELAND 25 Het reconstrueren van de Kraaijensteinweg om die verkeersveiliger te maken, zien de Schouwse WD en CDA slechts als 'lapmiddel'. Als de Kraaijensteinweg niet blijkt te voldoen aan de nor men voor een autoweg, komt het poldertracé opnieuw op de politieke agenda. De rode lijn toont de situatie zoals die met het poldertracé had kunnen worden. Oosterscheldekering kendmaakt de plannen voor het aanpassen van de N59 en de N57 wegens geldgebrek op de lange baan te moeten schuiven. Ondertus sen herinnert een schrikhek passanten aan de stukgelopen plannen. Voor veel inwoners van Schouwen-Duiveland is dat een doorn in het oog. In november 2005 laat Rijkswaterstaat weten opnieuw na te denken over de aanleg van het poldertracé van de Stormvloedkering naar Brouwershaven, waardoor het verkeer met een grotere bocht om Burgh-Haamstede heen moet. De verkeersdruk op de Kraaijenstein weg is dan zo toegenomen dat de 'eenvoudige verbindingsweg' daar niet op berekend is en bovendien heerst er bij veel eilandbewoners onvrede over de onveiligheid op het traject vanwege de vele zijwegen. Overstekende fiet sers en stilstaand, afslaand verkeer zorgen er regelmatig voor ongeluk ken. Rijkswaterstaat kiest twee jaar later voor verbetering van de verkeersvei ligheid op de Kraaijensteinweg, tot grote vreugde van een hoop inwo ners van Burgh-Haamstede. Echter, er zijn ook een aantal bewoners die een pleidooi houden voor het inmid dels omstreden poldertracé. Een van hen memoreert daarbij aan de belof te dat de Kraaijensteinweg slechts een tijdelijke route zou zijn voor het doorgaand verkeer van en naar de Pijlerdam. De vrees is dat de Kraa ijensteinweg met de verbeteringen structureel tot onderdeel van de N57 wordt gemaakt. Bovendien maken de bewoners zich zorgen over het zware verkeer op de weg en tankwa gens met gevaarlijke stoffen. Maar het is dan al te laat. Rijkswaterstaat wil niet meer afzien van de aanpak van de weg ten behoeve van het poldertracé, omdat het ministerie dan al vier miljoen euro beschik baar heeft gesteld voor verbetering van de ver keersveiligheid op het traject. Tot grote teleurstelling van veel inwoners van Burgh-Haamstede duurt het nog tot 2010 voor dat de eerste spade de grond in gaat, twee jaar later dan werd gehoopt. Voordat het zover is, wordt door de Schouwse WD en CDA nog ge hamerd op het opnieuw bespreekbaar maken van het poldertracé: van de Oosterschelde kering rechtstreeks naar het kruispunt op de N57 bij Serooskerke. De renovatie van de Kraa ijensteinweg betitelen zij dan ook als een 'lap middel.' Het mag niet meer baten, de Kraaijensteinweg OORSPRONKELIJK PLAN POLDERTRACE gaat op de schop. Voor maatregelen meer zui delijk is geen geld meer. Daardoor komt onder meer een rotonde bij de afslag naar Wester- schouwen te vervallen. In 2012 wordt de recon structie afgerond. Hierbij zijn alle onveilige kruispunten vervangen door rotondes, aange sloten op een parallelweg of voorzien van een fietstunneltje. Jaren en jaren herinnerde het schrikhek op het ministukje poldertracé voorbijgangers ko mende vanaf de Kering aan de weg die nooit kwam. Eind 2010 werd de route daar aange past en wie nu in de richting van Burgh-Haamstede gaat, rijdt door een nieuwe bocht rnaar het dorp. De bocht die nu weer op de schop moet zodat de renners die mee doen aan de Tour de France niet driehonderd meter voor de finish onderuit gaan. MAANDAG 4 MEI 2015 nooit echt uit beeld Renesse Oosterschelde Grevelmgenmeer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25