ZEELAND 25
Het reconstrueren van de
Kraaijensteinweg om die
verkeersveiliger te maken,
zien de Schouwse WD en
CDA slechts als 'lapmiddel'.
Als de Kraaijensteinweg niet
blijkt te voldoen aan de nor
men voor een autoweg, komt
het poldertracé opnieuw op
de politieke agenda.
De rode lijn toont
de situatie zoals die
met het poldertracé
had kunnen worden.
Oosterscheldekering
kendmaakt de plannen voor het aanpassen
van de N59 en de N57 wegens geldgebrek op
de lange baan te moeten schuiven. Ondertus
sen herinnert een schrikhek passanten aan de
stukgelopen plannen. Voor veel inwoners van
Schouwen-Duiveland is dat een doorn in het
oog.
In november 2005 laat Rijkswaterstaat weten
opnieuw na te denken over de aanleg van het
poldertracé van de Stormvloedkering naar
Brouwershaven, waardoor het verkeer met
een grotere bocht om Burgh-Haamstede heen
moet. De verkeersdruk op de Kraaijenstein
weg is dan zo toegenomen dat de 'eenvoudige
verbindingsweg' daar niet op berekend is en
bovendien heerst er bij veel eilandbewoners
onvrede over de onveiligheid op het traject
vanwege de vele zijwegen. Overstekende fiet
sers en stilstaand, afslaand verkeer
zorgen er regelmatig voor ongeluk
ken.
Rijkswaterstaat kiest twee jaar later
voor verbetering van de verkeersvei
ligheid op de Kraaijensteinweg, tot
grote vreugde van een hoop inwo
ners van Burgh-Haamstede. Echter,
er zijn ook een aantal bewoners die
een pleidooi houden voor het inmid
dels omstreden poldertracé. Een van
hen memoreert daarbij aan de belof
te dat de Kraaijensteinweg slechts
een tijdelijke route zou zijn voor het
doorgaand verkeer van en naar de
Pijlerdam. De vrees is dat de Kraa
ijensteinweg met de verbeteringen
structureel tot onderdeel van de N57
wordt gemaakt. Bovendien maken
de bewoners zich zorgen over het
zware verkeer op de weg en tankwa
gens met gevaarlijke stoffen.
Maar het is dan al te laat. Rijkswaterstaat wil
niet meer afzien van de aanpak van de weg
ten behoeve van het poldertracé, omdat het
ministerie dan al vier miljoen euro beschik
baar heeft gesteld voor verbetering van de ver
keersveiligheid op het traject.
Tot grote teleurstelling van veel inwoners van
Burgh-Haamstede duurt het nog tot 2010 voor
dat de eerste spade de grond in gaat, twee jaar
later dan werd gehoopt. Voordat het zover is,
wordt door de Schouwse WD en CDA nog ge
hamerd op het opnieuw bespreekbaar maken
van het poldertracé: van de Oosterschelde
kering rechtstreeks naar het kruispunt op de
N57 bij Serooskerke. De renovatie van de Kraa
ijensteinweg betitelen zij dan ook als een 'lap
middel.'
Het mag niet meer baten, de Kraaijensteinweg
OORSPRONKELIJK PLAN POLDERTRACE
gaat op de schop. Voor maatregelen meer zui
delijk is geen geld meer. Daardoor komt onder
meer een rotonde bij de afslag naar Wester-
schouwen te vervallen. In 2012 wordt de recon
structie afgerond. Hierbij zijn alle onveilige
kruispunten vervangen door rotondes, aange
sloten op een parallelweg of voorzien van een
fietstunneltje.
Jaren en jaren herinnerde het schrikhek op
het ministukje poldertracé voorbijgangers ko
mende vanaf de Kering aan de weg die nooit
kwam. Eind 2010 werd de route daar aange
past en wie nu in de richting van
Burgh-Haamstede gaat, rijdt door een nieuwe
bocht rnaar het dorp. De bocht die nu weer
op de schop moet zodat de renners die mee
doen aan de Tour de France niet driehonderd
meter voor de finish onderuit gaan.
MAANDAG 4 MEI 2015
nooit echt uit beeld
Renesse
Oosterschelde
Grevelmgenmeer