Het schrikhek is inmiddels
verdwenen, maar de scherpe
bocht net voor de
Oosterscheldekering getuigt
nog altijd van de stukgelopen
plannen om de weg daar
rechtstreeks door te trekken
naar de Brouwersdam.
24 ZEELAND
AMBITIE IN ZEELAND
ipgiiip
WMS--.
Het is het enige stukje in Zeeland
dat de Tour-directie wil aanpas
sen, want in de scherpe bocht
net voor de finish in Neeltje
Jans, zouden de renners wel
eens onderuit kunnen gaan. Daarom moet
daar nu, over een lengte van vierhonderd me
ter, anderhalve meter asfalt naast gelegd wor
den. Het is in dertig jaar tijd de zoveelste keer
dat die plek op Schouwen-Duiveland onder
werp van gesprek is.
De hele wereld kijkt mee als in oktober 1986
koningin Beatrix de legendarische woorden:
„De Stormvloedkering is gesloten. De Delta
werken zijn voltooid. Zeeland is veilig",
spreekt. Het is dan dat de eerste plannen wor
den gesmeed om het zogenoemde poldertracé
te realiseren.
Het plan is om vanaf de Oosterscheldekering
rechtstreeks een weg door te trekken naar de
Brouwersdam. Het idee wordt in de zomer
van 1990 definitief van tafel geveegd als twin
tig omwonenden en de Zeeuwse Milieufedera
tie (ZMf) beroep aantekenen bij de Raad van
State (RvS) omdat de weg dwars door een
landbouwgebied moet komen. Ze worden in
het gelijk gesteld. De aanleg van de weg via
het poldertracé zou leiden tot een versnippe
ring van het agrarisch landschap. 'Het versnip-
per-effect wordt nog versterkt doordat een
aantal noord/zuid gerichte wegen het nieuwe
tracé kruist en op de Kraaijensteinweg uit
mondt, waardoor voor de landbouw zeer klei
ne percelen overblijven', aldus de RvS. Ook
voert de raad aan dat het gebied tussen de
Kraaijensteinweg en de duinen intensief voor
recreatie wordt gebruikt. Het argument dat de
Kraaijensteinweg gebruikt zou kunnen wor
den voor het vervoer van gevaarlijke stoffen,
veegt ze eveneens van tafel omdat er volgens
haar geen reden bestaat waarom dit vervoer in
de daaropvolgende jaren zou toenemen. Bo
vendien vindt ze het onnodig dat voor recrea
tief- en bestemmingsverkeer enerzijds en
doorgaand verkeer anderzijds over een lengte
van drie kilometer twee wegen beschikbaar
moeten zijn.
En zo gebeurt het dat de Kraaijensteinweg,
die ooit bedoeld is als eenvoudige verbindings
weg, tot op de dag van vandaag dienstdoet als
doorgaande route.
Toch is het idee voor het poldertracé in bijna
dertig jaar tijd nooit helemaal verdwenen.
Bijna tien jaar na de eerste plannen komt het
opnieuw op de politieke agenda omdat de
Kraaijensteinweg niet voldoet aan de rijksnor
men voor een autoweg. Om die reden moet
het traject worden aangepast. Dat project
wordt onderdeel van een mobiliteitsplan van
de gemeente Westerschouwen dat oorspronke
lijk bedoeld is om het recreatieverkeer uit de
kernen van Burgh en Haamstede te weren. De
gemeente komt op de proppen met het Kraa-
ijensteinwegtracé, een parallelweg langs de
Kraaijensteinweg. Drie inwoners van
Burgh-Haamstede, van wie in het gemeente
lijk voornemen de percelen zouden worden
doorsneden, zien het voorstel van de gemeen
te niet zitten en beginnen een handtekenin
genactie om de plannen voor het poldertracé
weer uit de kast te halen. Agrarisch Schou
wen-Duiveland komt met een alternatieve
route: een weg naast de Kraaijensteinweg die
minder sterk naar het oosten buigt dan de ge
meentelijke versie en daarmee geen percelen
doorsnijdt.
Uiteindelijk wordt geen enkele optie meer uit
gevoerd als Rijkswaterstaat in oktober 1998 be-
TUSSEN DROOM EN DAAD
Poldertracé verdween
Wat is er terechtgekomen van de
Grote Plannen die blijkens grote
stapels rapporten het Zeeuwse
landschap zouden herscheppen?
Vandaag: het poldertracé op
Schouwen-Duiveland. Een weg van
af de Oosterscheldekering recht
streeks naar de Brouwersdam.
Bij de bocht waar ooit het polder
tracé rechtdoor in de richting van
Serooskerke moest lopen, moet
nu voorkomen worden dat de ren
ners in de Tour onderuit gaan.
foto Marieke Mandemaker
Rechts het welbekende schrikhek.
foto Dirk-Jan Gjeltema
KffisSffi
door Wendy de Jong