Het schrikhek is inmiddels verdwenen, maar de scherpe bocht net voor de Oosterscheldekering getuigt nog altijd van de stukgelopen plannen om de weg daar rechtstreeks door te trekken naar de Brouwersdam. 24 ZEELAND AMBITIE IN ZEELAND ipgiiip WMS--. Het is het enige stukje in Zeeland dat de Tour-directie wil aanpas sen, want in de scherpe bocht net voor de finish in Neeltje Jans, zouden de renners wel eens onderuit kunnen gaan. Daarom moet daar nu, over een lengte van vierhonderd me ter, anderhalve meter asfalt naast gelegd wor den. Het is in dertig jaar tijd de zoveelste keer dat die plek op Schouwen-Duiveland onder werp van gesprek is. De hele wereld kijkt mee als in oktober 1986 koningin Beatrix de legendarische woorden: „De Stormvloedkering is gesloten. De Delta werken zijn voltooid. Zeeland is veilig", spreekt. Het is dan dat de eerste plannen wor den gesmeed om het zogenoemde poldertracé te realiseren. Het plan is om vanaf de Oosterscheldekering rechtstreeks een weg door te trekken naar de Brouwersdam. Het idee wordt in de zomer van 1990 definitief van tafel geveegd als twin tig omwonenden en de Zeeuwse Milieufedera tie (ZMf) beroep aantekenen bij de Raad van State (RvS) omdat de weg dwars door een landbouwgebied moet komen. Ze worden in het gelijk gesteld. De aanleg van de weg via het poldertracé zou leiden tot een versnippe ring van het agrarisch landschap. 'Het versnip- per-effect wordt nog versterkt doordat een aantal noord/zuid gerichte wegen het nieuwe tracé kruist en op de Kraaijensteinweg uit mondt, waardoor voor de landbouw zeer klei ne percelen overblijven', aldus de RvS. Ook voert de raad aan dat het gebied tussen de Kraaijensteinweg en de duinen intensief voor recreatie wordt gebruikt. Het argument dat de Kraaijensteinweg gebruikt zou kunnen wor den voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, veegt ze eveneens van tafel omdat er volgens haar geen reden bestaat waarom dit vervoer in de daaropvolgende jaren zou toenemen. Bo vendien vindt ze het onnodig dat voor recrea tief- en bestemmingsverkeer enerzijds en doorgaand verkeer anderzijds over een lengte van drie kilometer twee wegen beschikbaar moeten zijn. En zo gebeurt het dat de Kraaijensteinweg, die ooit bedoeld is als eenvoudige verbindings weg, tot op de dag van vandaag dienstdoet als doorgaande route. Toch is het idee voor het poldertracé in bijna dertig jaar tijd nooit helemaal verdwenen. Bijna tien jaar na de eerste plannen komt het opnieuw op de politieke agenda omdat de Kraaijensteinweg niet voldoet aan de rijksnor men voor een autoweg. Om die reden moet het traject worden aangepast. Dat project wordt onderdeel van een mobiliteitsplan van de gemeente Westerschouwen dat oorspronke lijk bedoeld is om het recreatieverkeer uit de kernen van Burgh en Haamstede te weren. De gemeente komt op de proppen met het Kraa- ijensteinwegtracé, een parallelweg langs de Kraaijensteinweg. Drie inwoners van Burgh-Haamstede, van wie in het gemeente lijk voornemen de percelen zouden worden doorsneden, zien het voorstel van de gemeen te niet zitten en beginnen een handtekenin genactie om de plannen voor het poldertracé weer uit de kast te halen. Agrarisch Schou wen-Duiveland komt met een alternatieve route: een weg naast de Kraaijensteinweg die minder sterk naar het oosten buigt dan de ge meentelijke versie en daarmee geen percelen doorsnijdt. Uiteindelijk wordt geen enkele optie meer uit gevoerd als Rijkswaterstaat in oktober 1998 be- TUSSEN DROOM EN DAAD Poldertracé verdween Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die blijkens grote stapels rapporten het Zeeuwse landschap zouden herscheppen? Vandaag: het poldertracé op Schouwen-Duiveland. Een weg van af de Oosterscheldekering recht streeks naar de Brouwersdam. Bij de bocht waar ooit het polder tracé rechtdoor in de richting van Serooskerke moest lopen, moet nu voorkomen worden dat de ren ners in de Tour onderuit gaan. foto Marieke Mandemaker Rechts het welbekende schrikhek. foto Dirk-Jan Gjeltema KffisSffi door Wendy de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24