Serene, respectvolle uitvoering 22 ZEELAND De vrijheid van een camper In dat hoekje zitten veel karpers Nederlandse Bachvereniging treedt nog één keer op in Middelburg, maar blijft wel de Matthaus Passion in Aardenburg doen. MIDDELBURG - In december 2011 werd door de Nederlandse Bach vereniging onder leiding van artis tiek leider Jos van Veldhoven de Hohe Messe van J.S. Bach uitge voerd. Dat was het eerste concert in de reeks die de NBV zou verzor gen in twee uithoeken van Neder land. Het doel was om via een educa tief programma meer jongeren kennis te laten maken met de mu ziek van Bach. Dit was dankzij een sponsoring van de Rabobank die als voorwaarde stelde dat het muziekaanbod meer gespreid moest zijn. Vier jaar hebben we twee maal per seizoen gemusi ceerd in Leeuwarden en in Mid delburg. Het openingsconcert in Middelburg was in de Zeeuwse Concertzaal, de andere concerten in de Oostkerk. Het laatste optre den is zaterdag 16 mei in de Oost- kerk, legt Jos van Veldhoven uit die ook deze keer zal dirigeren. Marloes Biermans, hoofd marke ting en zorg voor pers en media en sinds kort artistiek assistent, vult aan: „Volgend seizoen ko men we niet meer naar Middel burg. We hebben de afgelopen ja ren gemerkt dat het erg moeilijk is om vanuit Utrecht publiek op te bouwen in voor ons nieuwe re gio's. In het bijzonder in Middel burg was dat een uitdaging. We komen er uiteraard graag, want er zijn in Middelburg en ook elders in Zeeland prachtige concertloca ties met goede akoestiek. We zijn bij het kiezen voor onze speelloca- ties echter ook afhankelijk van het publiekspotentieel. Dit jaar is daarom besloten niet in Middel burg te spelen. Dat betekent niet dat we dat nooit meer zullen doen, wie weet wat de toekomst brengt en we voeren uiteraard wel elk jaar de Matthaus Passion uit in Aardenburg." De muziek liefhebbers kunnen dus nog één keer genieten van een concert van topkwaliteit. De NBV brengt 16 mei in de Oost- kerk vier vroege werken van J.S. Bach. Drie ervan schreef hij als jonge dertiger, werkzaam in het Duitse stadje Mülhausen, een tijd waarin hij nog volop vrijheid had om te experimenteren. De begra feniscantate Gottes Zeit ist die al lerbeste Zeit, ook bekend als 'Ac tus Tragicus', werd een van zijn bekendste werken. Ook Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir is treurmuziek, terwijl Der Herr denket an uns bedoeld was voor een vrolijker gelegenheid; waar schijnlijk schreef Bach dit stuk voor zijn bruiloft met zijn eerste vrouw Maria Barbara. Het Vierde Brandenburgse con cert van ruim tien jaar later maakt het programma compleet. Medewerking verlenen de solis ten Dorothee Mields (sopraan), Alex Potter (alt), Charles Daniels (tenor) en Tobias Berndt (bas). Margareth Beunders alt, Leon van Liere tenor, Willem de Vries bas, waren beeldend met vooral een dramatisch sterk zingende alt. Het koor was sterk in de dramati sche gedeelten en bracht het bijna cynische Rex gloriae in het Domine Jesu met verve. Wat een prachtig contrast bouwt de com ponist hier in ten opzichte van de wrange tekst. Iets minder scherp en vooral minder zuiver was het koor in het Sanctus en Lux Eter- na. De sopraanpartij is dan ook aan de (te) hoge kant. De instrumentale soli (vooral die van de blazers in de intro tot het Agnus Dei) klonken indrukwek kend. Het Zeeuws kamerorkest TY speelde gedegen en drama tisch sterk. RATHGEB Rathgeb schreef het Re quiem voor orgel en or kest, vier solisten en koor. Hij liet zich inspi reren door de diepste menselijke emoties zoals eenzaamheid, angst, wanhoop en hoop. Hij maakt gebruik van traditionele structuren en mengt hier en daar een vleug zigeunermuziek door de partituur. Hij heeft goed geluis terd naar de requiems van Verdi (dramatiek) en Britten (combina tie teksten en muziek). Apart is dat hij gekozen heeft voor de tra ditionele Latijnse requiemmis met de vreselijk sombere Dies Irae en Libera me teksten. Het werk begint met onheilspel lende paukenslagen en klokgelui, waarna het orgel (Jos Vogel) vol inzet. Een betekenisvolle intro ductie van een smartelijk getoon zet requiem en Kyrie. De koper instrumenten kondig den alle angstaanjagende en on heilspellende verschrikkingen aan die in het Dies Irae worden uitgedrukt. De bijdragen van de solisten: Anne Cambier sopraan, Rathgeb liet zich inspireren door de diepste menselijke emoties zoals eenzaamheid, angst, wanhoop en hoop. Achter al die gezichten die we dagelijks op straat zien, schuilen verha len: gedachten, wijsheden, vrolijke herinneringen of juist verdrietige. De PZC brengt met 'Mensen in Zeeland' deze mensen in beeld. Op Face- book, internet en Instagram. En een selectie wekelijks op deze plaats, waar mensen in Zeeland elkaar ontmoeten. „Vanochtend hadden we nog geen idee waar we naartoe gingen. En nu zijn we hier bij het station van Middelburg, met de cam per. Vandaag is het een feestdag in Luxemburg. Als het weekend langer is dan normaal, dan gaan we erop uit. Meestal blijven we in de buurt van Luxemburg: we gaan naar Frankrijk of Duitsland. De vrijheid, gaan en staan waar je maar wilt: daarvoor hebben we de camper. Je bent aan niemand gebonden. Als het ergens mooi is, dan blijven we. En anders rijden we verder. „We eten even een boterham en dan gaan we Middelburg bekij ken. We zijn nog nooit in Zeeland geweest. We komen voor de zon en de rust. En morgen, dan gaan we misschien weer verder." „Vissen saai? Nee man! We gaan juist vissen als we niet weten wat we moeten doen. Dan vervelen we ons niet meer." „Al scheelt het wel dat we er ook veel van weten. Dat maakt het leuker." „In dat hoekje daar zitten veel karpers. En op die plek kun je bra sems vangen. En daar, bij dat riet, daar zit de snoek." „De meeste vis gooien we terug. Forel en paling mag je wel hou den. Maar die zit hier niet zo veel meer. Allemaal gevangen." www.menseninzeeland.nl www.facebook.com/mensenzeeland www.instagram.com/menseninzeeland Concertenreeks BV Bach stopt door Jeanette Vergouwen Zaterdag 16 mei, Oostkerk, Middel burg, aanvang 16.00 uur De Nederlandse Bachvereniging foto Anna van Kooij RECENSIE door jeanette Vergouwen Mireille, Georges, Philippe en Gilles Lucius uit Luxemburg Noel, Koen, Joost en Jaimey

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 22