44 SPECTRUM 19 wing onder ogen kreeg, schamperde hij dat de Lusitania veel te snel was voor welke onderzeeër dan ook: 'Dit is de beste grap die ik in dagen heb ge hoord', zei hij. Bovendien had de Amerikaanse presi dent Woodrow Wilson de Duitsers ge waarschuwd geen Amerikaanse sche pen aan te vallen. Wilson vertrouwde een van zijn adviseurs toe dat het tor pederen van een schip met Ameri kaanse burgers 'ons in de oorlog zou brengen'. En dat was precies wat de Engelse minister van marine Winston Churchill wilde, maar niet hardop kon zeggen. Churchill besefte dat het zonder Ame rikaanse steun onmogelijk zou zijn de Duitse keizer op de knieën te dwin gen. In een geheime notitie schreef hij kort voor de ramp met de Lusita nia dat het 'heel belangrijk is dat onze kusten neutrale schepen aantrekken in de hoop dat vooral de Verenigde Staten met Duitsland overhoop ko men te liggen'. Een citaat dat de deur opende voor complottheorieën. Een ervan was dat Churchill op de hoogte was geweest van de positie van de Lu sitania en van de Duitse onderzeeërs. Toch werd de Lusitania niet be schermd door een gewapende escorte, in tegenstelling tot alle andere sche pen in Britse wateren. Was het een vooropgezet plan van de Engelsen om de oceaanstomer te laten torpederen? Hoopten ze dat de dood van 128 Ame rikaanse passagiers de VS bij de oor log zou betrekken? En hoe zat het met de tweede explo sie die veel heviger was dan de torpe do-inslag? De Lusitania vervoerde in het ruim miljoenen stuks munitie en ander oorlogstuig. Het leidde tot de theorie dat door die munitie de twee de explosie was veroorzaakt. Het schip had nooit zo snel, en misschien zelfs helemaal niet - kunnen zinken als gevolg van één torpedo, inslag. Had de rederij de ondergang door dat munitietransport aan zijn ei gen onvoorzichtigheid te wijten? Ten slotte was er het opvallende ge brek aan communicatie. Hoewel tien tallen Duitse onderzeeërs actief wa ren in het gebied dat de Lusitania moest passeren, kreeg de bemanning daar aanvankelijk geen enkele infor matie over. Ze wist bijvoorbeeld niet dat in de voorafgaande week voor de Ierse kust al 23 koopvaardijschepen tot zinken waren gebracht. Pas op 7 mei ontving kapitein Turner de mel ding dat er U-boten waren gesigna leerd. Maar uit de boodschap begreep hij dat het gevaar ver uit de buurt was. Eén uur voordat de U-19 zijn tor pedo afvuurde, ontving de Lusitania de melding dat ze de onderzeeërs zon der kleerscheuren waren gepasseerd. Vervolgens werd tevergeefs uitgeke ken naar de Britse marine-escorte. De rest is geschiedenis. Honderd jaar later lijken de vragen rondom de scheepsramp toch beant woord. Dat Churchill de Lusitania be wust in de val heeft gelokt, is nooit be wezen. De Britse marineminister was tijdens de aanval in Frankrijk, dus lei ding geven aan zo'n actie was vrijwel onmogelijk. Een vooropgezet plan be tekende bovendien dat de Engelsen op de hoogte moesten zijn van de vaarschema's van de oceaanstomer en van de U-boten. Maar die routes veran- allieerden tot zinken werd gebracht. Toch is juist deze ramp door de jaren heen historici, schrijvers en fantasten blijven boeien. Niet op de manier als de Titanic waarbij 3 jaar eerder ruim 1.500 mensen de dood vonden tussen de ijsschotsen in de Atlantische Oceaan. De Lusitania spreekt vooral tot de verbeelding door de geheimzin nigheid die van de ondergang een my the maakte. Of zoals Erik Larson (au teur van het meest recente boek over de ramp Dead Wakehet in The Guar dian zei: 'Ik zag het als een mogelijk heid om mijn Alfred Hitchcock-pet op te zetten'. Al meteen na het begin van de Eerste Wereldoorlog had de Engelse marine een zeeblokkade ingesteld om de wa pen- en voedselleveranties aan het Duitse keizerrijk te saboteren. Duits land antwoordde met een U-boot-oor log. Tientallen onderzeeërs jaagden op schepen om de geallieerden te dwingen de blokkade op te heffen. Ze maakten geen onderscheid tussen ma rine- en koopvaardijschepen. Zelfs schepen van landen die niet in oorlog waren met Duitsland waren doelwit. Maar zij kregen de kans bemanning en passagiers te evacueren voordat ze werden vernietigd. De Lusitania voerde, om de Duitsers op een dwaalspoor te brengen, geen vlag tijdens haar laatste reis. Zowel Duitsland als Amerika had gewaar schuwd dat dit voor verwarring kon zorgen. Als een schip zich 'vermom de', hoe kon Duitsland dan een 'eerlij ke' oorlog voeren? Dan liep elk schip, ook van neutrale landen, risico. De Duitse ambassade in Washington had de Amerikanen zelfs gewaarschuwd voor de risico's van Atlantische rei zen. 'Schepen die onder de Britse vlag varen, lopen het gevaar vernietigd te worden', aldus een tekst, die op 1 mei in 50 grote Amerikaanse kranten werd gepubliceerd. Het bericht vorm de voor de Lusitania geen beletsel om diezelfde 1 mei uit te varen. Toen kapi tein William Turner de waarschu- derden voortdurend, terwijl U-boten een grote mate van handelingsvrij heid hadden. Er is nog een overwe ging die pleit tegen een complot. Stel dat het Churchill was gelukt om Ame rika al in 1915 te betrekken bij de strijd tegen de Duitsers, dan zou hij in één klap een belangrijke leveran cier van oorlogsmaterieel kwijt zijn geraakt. Want dan zou Amerika alle geheime, militaire steun aan de Engel sen voor zichzelf gebruiken. Voor het wankelende Britse leger zou dat de doodssteek kunnen zijn. Het volledig ontbreken van een gewa pende escorte op het laatste stuk van de reis bleek het gevolg van te plichts getrouwe bemanningsleden van de Lusitania en een slecht voorbereide Engelse kustwacht. De Britse kust wacht beschikte niet over de codes om berichten van de Lusitania te ont cijferen. Daardoor kon het schip zijn positie alleen ongecodeerd doorgeven. Dat weigerde de verantwoordelijke of ficier. Het gevolg was dat de Engelse marine niet wist waar het passagiers schip zich precies bevond en geen es corte kon sturen. Ten slotte is er de nog altijd tot de ver beelding sprekende tweede explosie. Volgens deskundigen kan een ontplof fing van die omvang onmogelijk zijn veroorzaakt door losse munitie. Ze zijn er anno nu redelijk zeker van dat de verwoestende knal werd veroor zaakt door een exploderende stoomlei- ding. Tenzij er iets in het ruim lag, waarvan we geen weet hebben en dat 100 jaar na de ramp nog op de zeebo dem rust. Dit is de beste grap die ik in dagen heb gehoord ZATERDAG 2 MEI 2015 zeebodem De Lusitania werd tussen 1903 en 1907 gebouwd om ten tijde van oorlog dienst te doen als troepenschip. De Engel se rederij Cunard kreeg de bouwkosten vergoed van de overheid. Het schip kreeg bepantsering en bewapening. Uiteindelijk bleken de kosten van de vier op kolen gestook te stoomturbines veel te hoog en werd de Lusitania een passagiersschip op de lijn New York-Liverpool. De 240 meter lange oceaanstomer was met een snelheid van 25 knopen (zo'n 45 kilometer per uur) het snelste pas sagiersschip ter wereld. Voor de eersteklaspassagiers werd het schip luxueus ingericht (zie illustratie boven). Verdeeld over drie klassen, had het schip capaciteit voor 2.198 passagiers. De bemanning telde 850 koppen. De prijs voor een eersteklaskaartje in de meest luxueuze hut bedroeg omgerekend 20.000 euro. reageren? spectrum@depersdienst.nl Kapitein William Turner van de Lusitania over de waarschuwing voor onderzeeërs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 80