CUNARD LUSITANIA Een Duitse onderzeeër bracht op 7 mei 1915 de oceaanstomer Lusitania tot zinken. Honderd jaar later wordt de ramp die aan 1.198 mensen het leven kostte, nog altijd omgeven met geheimzinnigheid. 18 SPECTRUM geschiedenis NOTICE! TRAVELLERS* intending to embark on 111? Atlantic voyage are reminded that a state of war exists between Germany and her allies and Great Britain and her allies: that the zone of war includes the waters adja cent to the British Isles; that, in accordance wilh formal no tice given by the Imperial Ger man Government, vessels flying the flag of Great Britain, or of any of her allies, are liable to destruction in those waters and that travellers sailing in the war -zone on ships of Great Britain or her allies do so at their own risk. IMPERIAL GERMAN EMBASSY EUROPE via LIVERPOOL Fastest and Largest Steamer now in Atlantic Service Sails SATURDAY, MAY 1, 10 A. M. Transylvania, Fri., May 7, 5 P.M. Orduna. - - Tues.,May 18, 10 A.AY Tuscania, n - Fri., Mav2l, 5 P.M.. LUSITANIA, Sat., May 29,10 A.M. Transvlvania, Fri.. June 4, 5 P.M. Gibraltar-Cenoa-Xaples-Piraeus S.S. Carpathia. Tln'tr., May 13, Noon passagiersschip; van de bijna 2.000 passagiers en bemanningsleden over leven er slechts 761. Als kapitein Schwieger door zijn peri scoop de vier schoorstenen van het zwaar kapseizende schip uiteindelijk in de golven ziet verdwijnen, weet hij al dat het de Lusitania is, een Engels passagiersschip dat tussen New York en Liverpool een lijndienst onder houdt. Engeland is op dat moment al bijna een jaar in oorlog met Duits land. Dus, denkt de kapitein, het schip is een geoorloofd doelwit. Maar als een dag later het nieuws over de scheepsramp in zijn volle omvang be kend wordt, gaat een golf van ontzet ting en woede over de wereld: Dit is geen oorlogshandeling, dit is een bar baarse aanslag op onschuldige men sen. Hier is moedwillig geen onder scheid gemaakt tussen burgers en mi litairen, aldus de commentaren. De Lusitania is een van de honderden schepen die tijdens de U-bootoorlog tussen het Duitse keizerrijk en de ge- De Duitse onder zeebootkapitein Walther Schwie ger kan zijn ogen niet geloven. Sinds een half uur volgt hij het enorme silhouet van een oceaansto mer. Maar voor de torpedo's van zijn U-19 is het snelle schip onbereikbaar. Dan ziet Schwieger tot zijn verbazing hoe het schip zijn koers wijzigt en als nog een perfecte schietschijf wordt. Om 14.10 uur ziet een bemanningslid van de Lusitania het gevreesde belle- tjesspoor van een torpedo met hoge snelheid naderbij komen. Luidkeels schreeuwt hij: 'Torpedo! Stuurboord!'. Tevergeefs, een paar tellen later slaat de torpedo een gat van 20 vierkante meter in de romp van de Lusitania, en kele seconden later gevolgd door een tweede, reusachtige explosie. In slechts achttien minuten zinkt het De waarheid ligt op de W \SHI\tfTOS\ p. C.. Ami1!. 22. 1JM.V OCKAV J»TF. Vtf1*9. KOUND THE WORLD TOURS Through bookings in all principal Poft» of ihc Worlrt- w Cnmnnnr'm 'Office. 21-2 g|wf» St., T' door Johan Bosveld Grote illustratie: De ondergang van de Lusitania was wereldnieuws. De Engelse krant The Illustrated drukte deze gravure af. Kleine illustratie: Duitsland waar schuwde voor het gevaar van een Atlantische reis. foto's Wikimedia Commons

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 79