CUNARD
LUSITANIA
Een Duitse onderzeeër bracht op 7 mei 1915 de
oceaanstomer Lusitania tot zinken. Honderd jaar
later wordt de ramp die aan 1.198 mensen het
leven kostte, nog altijd omgeven met
geheimzinnigheid.
18 SPECTRUM
geschiedenis
NOTICE!
TRAVELLERS* intending to
embark on 111? Atlantic voyage
are reminded that a state of
war exists between Germany
and her allies and Great Britain
and her allies: that the zone of
war includes the waters adja
cent to the British Isles; that,
in accordance wilh formal no
tice given by the Imperial Ger
man Government, vessels flying
the flag of Great Britain, or of
any of her allies, are liable to
destruction in those waters and
that travellers sailing in the
war -zone on ships of Great
Britain or her allies do so at
their own risk.
IMPERIAL GERMAN EMBASSY
EUROPE via LIVERPOOL
Fastest and Largest Steamer
now in Atlantic Service Sails
SATURDAY, MAY 1, 10 A. M.
Transylvania, Fri., May 7, 5 P.M.
Orduna. - - Tues.,May 18, 10 A.AY
Tuscania, n - Fri., Mav2l, 5 P.M..
LUSITANIA, Sat., May 29,10 A.M.
Transvlvania, Fri.. June 4, 5 P.M.
Gibraltar-Cenoa-Xaples-Piraeus
S.S. Carpathia. Tln'tr., May 13, Noon
passagiersschip; van de bijna 2.000
passagiers en bemanningsleden over
leven er slechts 761.
Als kapitein Schwieger door zijn peri
scoop de vier schoorstenen van het
zwaar kapseizende schip uiteindelijk
in de golven ziet verdwijnen, weet hij
al dat het de Lusitania is, een Engels
passagiersschip dat tussen New York
en Liverpool een lijndienst onder
houdt. Engeland is op dat moment al
bijna een jaar in oorlog met Duits
land. Dus, denkt de kapitein, het
schip is een geoorloofd doelwit. Maar
als een dag later het nieuws over de
scheepsramp in zijn volle omvang be
kend wordt, gaat een golf van ontzet
ting en woede over de wereld: Dit is
geen oorlogshandeling, dit is een bar
baarse aanslag op onschuldige men
sen. Hier is moedwillig geen onder
scheid gemaakt tussen burgers en mi
litairen, aldus de commentaren.
De Lusitania is een van de honderden
schepen die tijdens de U-bootoorlog
tussen het Duitse keizerrijk en de ge-
De Duitse onder
zeebootkapitein
Walther Schwie
ger kan zijn ogen
niet geloven.
Sinds een half
uur volgt hij het
enorme silhouet van een oceaansto
mer. Maar voor de torpedo's van zijn
U-19 is het snelle schip onbereikbaar.
Dan ziet Schwieger tot zijn verbazing
hoe het schip zijn koers wijzigt en als
nog een perfecte schietschijf wordt.
Om 14.10 uur ziet een bemanningslid
van de Lusitania het gevreesde belle-
tjesspoor van een torpedo met hoge
snelheid naderbij komen. Luidkeels
schreeuwt hij: 'Torpedo! Stuurboord!'.
Tevergeefs, een paar tellen later slaat
de torpedo een gat van 20 vierkante
meter in de romp van de Lusitania, en
kele seconden later gevolgd door een
tweede, reusachtige explosie. In
slechts achttien minuten zinkt het
De waarheid ligt op de
W \SHI\tfTOS\ p. C.. Ami1!. 22. 1JM.V
OCKAV J»TF. Vtf1*9.
KOUND THE WORLD TOURS
Through bookings in all principal Poft»
of ihc Worlrt- w
Cnmnnnr'm 'Office. 21-2 g|wf» St., T'
door Johan Bosveld
Grote illustratie:
De ondergang van
de Lusitania was
wereldnieuws. De
Engelse krant The
Illustrated drukte
deze gravure af.
Kleine illustratie:
Duitsland waar
schuwde voor het
gevaar van een
Atlantische reis.
foto's Wikimedia
Commons