Duizend-en- een-nacht SPECTRUM 17 standplaats Argentinië Remy Lehmann Iedere avond zitten ze er klaar voor. Ruim twee miljoen inwoners in Buenos Aires stemmen dagelijks af op hét kijkcijferka non van het moment, de soapserie 'Dui- zend-en-een-nacht'. Op zich niets vreemds, want de Argentijnen zijn dol op te- lenovelas, zoals ze soaps hier noemen. Maar deze serie is maar liefst negen jaar oud en komt uit Tur kije! De serie toont de mooie, alleenstaande moeder Sherezade die zorgt voor haar doodzieke zoontje. Alleen een peperdure operatie kan zijn leven red den. De rijke Onur wil haar wel helpen, mits ze de nacht met hem doorbrengt. Is Sherezade bereid om haar waardigheid op te geven voor het leven van haar kind? De soap is allesbehalve Argentijns: de afleverin gen zijn traag, de acteurs laten elkaar uitpraten en bloot is taboe. Ook het subtiele acteerwerk en het bijna poëtische taalgebruik (Onur: „Sherezade is mijn zuurstof...") staan haaks op de Argentijnse cultuur. Het helpt ook niet dat de serie in het Spaans is nagesynchroniseerd: het neutrale Spaan se accent klinkt de Argentijnen vreemd in de oren. Maar tot ieders verbazing is de romance tussen Onur en Sherezade verreweg het meest populaire tv-programma. 'Dui- zend-en-een-nacht' werd intussen van de late avond verschoven naar primetime. Er moest zelfs een dure serie met Argentijnse topacteurs voor wijken. De Argentijnen smullen van de beel den uit het exotische Istanbul. Aan de gekte rond de soap is niet te ontko men: de roddelbladen staan vol met verhalen over de acteurs en de nieuwszenders praten je bij over de nieuwste ontwikkelingen in de serie. Ook de ouders van mijn vriendin zijn grote fans. Het avondeten moet dan ook snel naar binnen worden gewerkt, want ze willen geen minuut van de gebeurtenissen missen. Vooral moeder Elena geniet van de serie, omdat er geen geweld, grof taalgebruik of seks in voorkomt. Nu is er toch een klein relletje ontstaan. De Ar meense gemeenschap is niet blij met de serie. De soap schetst volgens woordvoerders een te idyl lisch beeld van de Turkse republiek. Dat ligt dit jaar extra gevoelig, omdat honderd jaar geleden de Armeense genocide begon. De hoofdrolspelers van de serie werden in het echt, tijdens de opnames, verliefd op elkaar. Ze zijn met elkaar getrouwd en hebben een kind. Ook bij mijn vriendin thuis beginnen onderhand feit en fictie door elkaar te lopen. Moeder Elena is zo fanatiek dat ze een van haar zwerfkatten Onur heeft genoemd. En hoewel we er vorige week ach ter zijn gekomen dat de kater een poes blijkt te zijn, blijft de naam ongewijzigd. Want net als in de soap geldt: een mooi sprookje is belangrijker dan de werkelijkheid. enkele rol speelt", verzekert Isabel Ro mero, voorzitter van de nationale Isla mitische Raad. De grijze krullen van de tot de islam bekeerde Spaanse wor den niet verborgen door een hoofd doek. „Extreem rechts is vrijwel on zichtbaar in Spanje, zeker als je het vergelijkt met andere Europese lan den, zoals Duitsland en Nederland. Dat komt doordat moslims hier onder deel uitmaken van de samenleving, ze zijn sinds eeuwen geïntegreerd." Als Cordobesa houdt Romero van haar Mezquita-kathedraal. Maar toch: „Iedere moslim die de Mezquita be treedt, wordt treurig. Het was ooit de grootste moskee ter wereld en nog steeds is het gebouw doordrongen met ons geloof." Toch is het praktise ren van dat geloof in de kathedraal streng verboden. In 2010 greep de be veiliging van de Mezquita-kathedraal hardhandig in, toen Oostenrijkse mos lims hardop begonnen te bidden. Een gevecht brak uit, de politie werd erbij gehaald en de moslims verdwenen in de cel. Een rechter sprak de mannen vrij, omdat de Mezquita-kathedraal 'niet specifiek gewijd is aan enkel de katholieke eredienst'. „De Mezquita doet al eeuwen dienst als katholieke kerk, dus het zou vreemd zijn als het nu opnieuw als moskee zou functioneren", beseft Ro mero. „Maar hoe er nu met moslims wordt omgegaan, is wel heel rigide. Vrouwen met een hoofddoek of man nen in djellaba worden streng in de gaten gehouden door de beveiliging. Wanneer je als katholiek een kerk bin nengaat, sla je een kruis. Waarom zou den wij dan niet onze begroeting mo gen doen als we de mezquita binnen komen? Dat zou getuigen van toleran tie. De Mezquita-kathedraal is het eni ge monument ter wereld dat twee reli gies met elkaar zou kunnen verbin den, een ontmoetingsplek voor katho lieken en moslims. Het zou tonen hoe genereus religies tegenover elkaar kun nen staan, omdat we in ons hart gelijk zijn", denkt Romero. Intussen gaat de strijd om het eigen dom en beheer van de Mezquita ver der. De verontruste burgers boekten afgelopen maand een eerste succes. De Spaanse ombudsman adviseerde dat een commissie met vertegenwoor digers van bisdom en deelstaat gaan bespreken hoe de kathedraal het best beheerd kan worden. Rodriguez is blij met het advies, „want dialoog is altijd goed." Al heeft de hoogleraar aan de Universiteit van Cordoba, net als Isa bel Romero namens de moslim-ge meenschap, nog nooit tegenover bis schop Demetrio aan tafel gezeten. „Dat is het ergste. Door de negatieve insteek kan de Mezquita-kathedraal als symbool voor de vrede verdwij nen. Andalusië is altijd een mozaïek geweest, met mensen van alle religies, die elkaar niet in de weg zitten. Dit is mijn land. Zo moet het blijven. Ik ver dedig de gezamenlijke herinnering van Andalusië. Ons erfgoed." thedraal. Wie een beetje oplet, kan de bedoeling van de bisschop niet mis sen. Op de Patio de los Naranjos is de omschrijving 'voormalige Mezquita (moskee)' alleen nog in kleine letters op de informatiezuilen te vinden. Op de borden bij de ingang en binnen staat alleen de naam Cabildo Cate- dral. Net als in de folders voor bezoe kers, op toegangskaartjes en website. Terwijl het regionale parlement van Andalusië de naam officieel vastlegde als Mezquita-kathedraal. „Na het einde van Al-Andaluus, zoals de Moorse overheersing wordt ge noemd, mochten moslims en joden al leen blijven als ze zich bekeerden tot het christendom", legt Rodriguez uit. „Ze moesten hun naam veranderen, een andere identiteit aannemen. Daar doet deze kwestie ook aan denken. Het bisdom wil de naam Mezquita verwijderen door het recht op het merk te claimen en vervolgens ieder een te verbieden de naam te gebrui ken. Een pervers idee." Al-Andaluus strekte zich vanaf de achtste eeuw uit over een groot deel van het Iberisch schiereiland, van Lis sabon tot aan de huidige Costa Blan- ca. De islam is sindsdien altijd promi nent aanwezig gebleven in Spanje, waar momenteel 1.850.000 moslims wonen. Het was Osama bin Laden die het heroveren van dat verloren Al-An- daluus als een van de doelen van Al-Qaeda noemde. „Dat was een inter nationale oproep, die in Spanje geen Door het zich toe eigenen van de Mezquita is de katho lieke kerk ongelooflijk veel rijker geworden ZATERDAG 2 MEI 2015 Grote foto: Het voormalige Moorse gedeelte van de Mezquita. Kleine foto: Een van de buitenmuren van de kathedraal, foto's Wikimedia Commons reageren? spectrum@depersdienst.nl Antonio Manuel Rodriguez kathedraal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 78