SPORT 49 rijdt ook de Giro en Vuelta, waarin hij een etappe wint - ziet hij dat je met wiellerrondes veel publi citeit kunt genereren. Pas vele jaren later besluit hij daar wat mee te doen. Om precies te zijn in 1998. „Je moet iets uitzonderlijks bedenken om een evenement als de Tour de France naar Zee land te halen. De Westerscheldetunnel was op dat moment in aanbouw. Een mooiere reden be stond in mijn ogen niet; een symbolische verbin ding tussen Frankrijk en Nederland. Ik heb toen een gesprek gehad met Tin Buis, die destijds direc teur was van de tunnel. Hij zei: dan moet het wel de grootste wielerkoers worden. Het was precies wat ik wilde horen." Daarna wordt een Tourcomité opgericht en be gint het lobbyen. Een doorkomst door de Wester scheldetunnel blijkt al snel niet haalbaar, omdat ondergronds geen beeld van de koers mogelijk is. Langzaam maar zeker komt Neeltje Jans boven water. „We hebben een paar keer het idee gehad dat we de Zeeuwse Touretappe binnen hadden. In 2006 en 2009 waren we heel ver. In 2009 wa ren we er al tot in detail mee bezig geweest. Dat het alleen een doorkomst werd, was een enorme teleurstelling. De meeste mensen van het Tourco mité waren er toen ook wel klaar mee en wilden uit elkaar gaan. Tuurlijk heb ik er ook vaak aan ge dacht om ermee te stoppen, maar ik wilde con tact blijven houden, omdat ik wist dat het Grand Départ naar Utrecht kwam." Het doorzettingsvermogen van Bal wordt be loond. Na verschillende tweede plaatsen in de Tour en 'net niet' als aanjager van het Tourcomité volgt op zondag 5 juli de ultieme beloning. Het zal ongetwijfeld voor Bal voelen als een welver diende etappezege. ZATERDAG 2 MEI 2015 Kees Bal komt in 1974 als eerste over de finish in de Ronde van Vlaanderen. Later dat jaar rijdt hij voor het eerst de Tour de France, waarin hij dicht bij een ritzege is. foto AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 54