SPORT 49
rijdt ook de Giro en Vuelta, waarin hij een etappe
wint - ziet hij dat je met wiellerrondes veel publi
citeit kunt genereren. Pas vele jaren later besluit
hij daar wat mee te doen. Om precies te zijn in
1998. „Je moet iets uitzonderlijks bedenken om
een evenement als de Tour de France naar Zee
land te halen. De Westerscheldetunnel was op
dat moment in aanbouw. Een mooiere reden be
stond in mijn ogen niet; een symbolische verbin
ding tussen Frankrijk en Nederland. Ik heb toen
een gesprek gehad met Tin Buis, die destijds direc
teur was van de tunnel. Hij zei: dan moet het wel
de grootste wielerkoers worden. Het was precies
wat ik wilde horen."
Daarna wordt een Tourcomité opgericht en be
gint het lobbyen. Een doorkomst door de Wester
scheldetunnel blijkt al snel niet haalbaar, omdat
ondergronds geen beeld van de koers mogelijk is.
Langzaam maar zeker komt Neeltje Jans boven
water. „We hebben een paar keer het idee gehad
dat we de Zeeuwse Touretappe binnen hadden.
In 2006 en 2009 waren we heel ver. In 2009 wa
ren we er al tot in detail mee bezig geweest. Dat
het alleen een doorkomst werd, was een enorme
teleurstelling. De meeste mensen van het Tourco
mité waren er toen ook wel klaar mee en wilden
uit elkaar gaan. Tuurlijk heb ik er ook vaak aan ge
dacht om ermee te stoppen, maar ik wilde con
tact blijven houden, omdat ik wist dat het Grand
Départ naar Utrecht kwam."
Het doorzettingsvermogen van Bal wordt be
loond. Na verschillende tweede plaatsen in de
Tour en 'net niet' als aanjager van het Tourcomité
volgt op zondag 5 juli de ultieme beloning. Het
zal ongetwijfeld voor Bal voelen als een welver
diende etappezege.
ZATERDAG 2 MEI 2015
Kees Bal komt in 1974 als eerste over de finish in de Ronde van Vlaanderen. Later dat jaar rijdt hij voor het eerst de Tour de France, waarin hij dicht bij een ritzege is. foto AFP