'drie-drie-eên' gebleve..? Wi is de 66 Bij mij kwamen direct beelden boven van een protestzanger zoals Bob Dylan STREEKTAAL CULTUUR 41 Vol huis voor Douwe Bob in De Spot John Engels naar Porgy en Bess Theaterloods-B speelt morgen in Ovezande 'De Val', geïnspireerd door het boek VLAM van Floortje Zwigtman. VLISSINGEN - Kunstenaars zijn vaak onberekenbare, eigenwijze buitenbeentjes die nooit in het ga reel lopen. Niet verwonderlijk dat een dictator niet zo gecharmeerd is van die ongrijpbare dwarslig gers. In een dictatuur houdt de ge heime dienst alle onderdanen dag en nacht in de gaten. Deze thematiek deelt het toneel stuk 'De Val' met het boek VLAM, eerste deel van de trilogie 'Vonk' van de Zeeuwse schrijfster Floor tje Zwigtman. Verder gaan beide disciplines hun eigen weg. Het verhaal in de voorstelling heeft raakvlakken met het boek, maar de personages en de ontwikkelin gen verschillen. „Die vrijheid moest er zijn. Daar hadden we van het begin af aan overeenstemming over. Een boek van 500 pagina's kun je ook niet in het keurslijf van een toneel script proppen", zegt scriptschrij ver en regisseur Rens Schot van Theaterloods-B over het gesprek dat hij had met Floortje Zwigt man. Schot werd op het spoor van haar boek gezet door de theatrale omlijsting waar binnen deze schrijfster haar werk graag presen teert. Zo maakte fotografe Alice Anna Verheij een op VLAM geïn spireerde serie portretten. Deze fo to's worden gebruikt bij boekpre sentaties en events rond de Vonk trilogie. „Zwigtman schrijft voor jongvolwassenen. Daar ligt ook onze doelgroep. Theaterloods-B maakt in de eerste plaats voorstel lingen voor middelbare scholen, maar die stukken kunnen ook heel goed door wat rijper publiek worden bekeken", zegt Schot. MIDDELBURG - Douwe Bob Posthu- ma heeft zijn doorbraak te dan ken aan het televisieprogramma De beste singer-songwriter van Ne derland. In 20t2 won de nu 22-jari ge zanger de finale. De Amsterdammer begon al vroeg met muziek maken. Op zijn zesde speelde hij piano en op zijn veertiende begon hij met gitaar spelen. De inspiratie voor zijn mu ziek haalt hij uit de country, de folk en muziek uit de jaren zestig en zeventig. In 2023 bracht Dou we Bob zijn debuutalbum uit, Born In The Storm. Daarmee be haalde hij een zevende plaats in de Nederlandse Album Top too. Zijn bekendste nummers zijn Mul ticoloured Angels, You Don't Have To Stay en Hold Me. De laatste is een single die met Anouk is opge nomen. Douwe Bob speelde on der andere al op Sziget en Pink pop. Na een succesvolle clubtour heeft Posthuma de tijd genomen om aan zijn nieuwe album te wer ken. Nu is hij terug in de zalen met shows van zijn nieuwe al bum, Pass It On. Dit album ver schijnt 25 mei. Douwe Bob speelt vanavond in De Spot, in Middel burg. Het voorprogramma wordt verzorgd door de 19-jarige Spaan se singer-songwriter Max Meser. Het concert is uitverkocht. TERNEUZEN - John Engels (80) is de muzikale slagwerker in Neder land en ver daarbuiten. Hij heeft met ontelbaar veel muzikanten ge speeld en daarbij is hij wars van voorkeuren over stijlen en scho len. Hij is op tournee en doet ook Porgy en Bess aan. Hij speelt met zijn trio Barnicle Bill, bassist Mark Haanstra, trombonist Bart van Lier, saxofonisten Miguel Mar tinez en Tineke Postma. Ook het thema van inperking van vrijheid door controles van gehei me diensten prikkelde hem tot het maken van een toneelstuk. Zelf kent hij nog die benauwende sfeer ten tijde van de Koude Oor log, maar ook in het hier en nu ziet hij hoe scherp de samenle ving wordt gecontroleerd door vergaande registratie van per soonsgegevens. „Het vrijheidsstreven van kunste naars, in dit geval een popidool, is ook een soort pleidooi voor le venskunst. Bij mij kwamen beel- den boven van een protestzanger als Bob Dylan", grinnikt Schot. In 'De Val' draait het om de rela tie tussen de enige dochter van een dictator met een zingende gi taarfreak. De vader grijpt onmid dellijk in, want die liefdesrelatie moet koste wat het kost verijdeld worden. In 'De Val' wordt verteld hoe dat gebeurt. „Dat gaat dus op een andere wijze dan in het boek. In ons stuk heeft bijvoorbeeld de vrouw van de dic tator een prominente rol en speelt de dictator zelf alleen een rol op de achtergrond, zij het wel een dreigende", vertelt de tekstschrijver/regisseur. Volgens hem dient het stuk bij voorkeur niet in theaters te worden opge voerd, maar in afwijkende accom modaties. Dat heeft alles te ma ken met de totale setting. In 'De Val' spelen namelijk ook de toe schouwers, zonder het echt te be seffen, een rol in de ontwikkelin gen. „Niet dat hier sprake is van meespeeltheater hoor", haast Schot zich te zeggen. Hij doelt op het feit dat in het verhaal het dic tatoriale echtpaar met regelmaat vertegenwoordigers uit de samen leving bijeen roept. De leider wil de genodigden graag laten applau- diseren voor het gelukzalige be leid dat hij voor het volk uitstip pelt. Dit keer heeft de bijeen komst meer weg van crisisberaad. Het Witte Kerkje in Ovezande biedt een prima locatie voor de voorstelling zondagmiddag, vindt Schot. De officiële première vindt plaats op dinsdagmiddag 5 mei om 14.00 uur in de Nederlandse Loodsensociëteit in Vlissingen. Ui teraard is het gezien de thematiek van het stuk een bewuste keus dat dit op Bevrijdingsdag gebeurt. De hoofdrollen worden vertolkt door Annemarike Ruitenbeek en Oscar Postema. Ramon de Nen nie speelt als spion een rol op de achtergrond. Hij tekent ook voor de vormgeving en de techniek. Ons zitte de leste jaeren nóha es in de trein, wan me ebbe bie de spoorwe- hen zeven vrieë reisdaehen ge kocht en die wille me benutte ook! In t'butenland zitte me naebie nooit in een trein, wan op vakan tie verplaetse me ons in een auto, mee een vliegtuug of ter plekke op een fiets. Uutzondering is de boemeltrein deu de Algarve, in het zuden van Portugal. Van oost nè west riedt er een treintje mee twi wagons die stopt bie naebie ie der gehucht ,vorzie van een onbe mand stationsgebouw in totaal verval, 't Is vö mensen van onze leeftied stik hoekoop en je huur- fietsen haen gratis mee! Reden ge noeg om te proffiteren van die an- bieding. Me komme per slot van rekening uut Walchere. Mè onze leste tocht mee die trein zulle me nie vlug vergete. Me ao- de, mee nog een echtpaer, een êle dag gefietst mee de wind mee en de geweldige gedachte da me niet trug oefde te fietsen wan dat zou- we me mee de trein doe. Noe wou het toeval, dat die dag eêl vee "grieze koppen" uut Nederland ook d'r fiets gratis op de trein wouwe zette. Di was mè eên plek ke vö de fietsen, drie bie drie me ter, mee vier deuren in, wivan twi uutgangen. Eigenlijk konde d'r mè vier fietsen in, mè mee vee moeite wiere d'r meer dan tien in gestouwd. Bie ieder volgend sta tion hienge d'r een paer in en uut en ik ebbe m'n eihen opgeworpe as elper bie het in- en uutzetten van de twiwielers. Zodoende kon'k hliek vö onze vier paerse modellen zurge, wan die wouwe Voor de gesproken rubriek zie www.pzc.nl/streektaal me nie kwietraeke. Ons hienge d'r uut bie 't voorleste station. M'n maat sproeng d'ruut en ik gaf de fietsen an. Nie alleên de onze, mè zeker nog vier ande re. Toen onze vier "paerse" op 't perron stoenge, kreeg ik het sein "geregeld" en sproeng ik, net op tied, ook uut de boemel. Te laete ondekte me dat er eên paerse fiets nie van ons was, mè van een mevrouw die bie 't zelfde bedrief gehuurd ao. Fiets nummer "drie-drie-eên" ree in de trein ver der zonder ons. Di stoenge me, vier personen, drie fietsen en goeie raed was diere. Ik kon de trein echt nie mi inaele, een taxi was in hin velden of wehen te zien en wi een trein mè vier minu ten over dee nè 't eindstation, liep, sukkelde en dribbelde ik meer dan een alf ure. vroeger hieng dat beter....) Di stoeng de lege trein en di wae- re werachtig nog twi mannetjes, die "ies" mee de trein aode. Ik moest anden en voeten gebruke om over ons hröte verlies te prao- ten. Ze waere eest nie in bewe ging te kriehen en haeve an dat er niks gevonde was. Zwêtend over eêl m'n lief kreeg ik ze toch zö gek om de lege trein te haen deuzoe- ken. Niks te zien! Ik kon wi op "uus" an, zonder fiets. "Morge om tien uren" was ulder advies. Dien aeven ebbe me 't haod over dieven, verzekeringen en "raed- sels". Onze fietsveruurder zag 't ook somber in de volgenden ochen. Toch ree'n ons nè 't trein station en me oopte op het won der van de "drie-drie-eên". Dezelf de mannetjes zaete d'r. Mee een sleutelbos liep 'n nè een ruumte nest z'n kantoortje. Di stoeng de "drie-drie-eên", klaer om mee te nemen. En niemand kon zeie wirom of ik die fiets gister a nie ao kunne kriehe. Alleên het fiets- zaedeltje, van onseihen, was toe vallig kwiet...! Ik dienke zelf, da'k op drie meter van die fiets gestaen ebbe de vorige dag, mè di was niks te bewiezen en de mannetjes rookte rustig ulder sigaretje! ZATERDAG 2 MEI 2015 Angst door Ali Pankow door llana Noot Porgy en Bess Terneuzen, zondag 15.00 uur. voor vrij e geesten Repetitiescène uit 'De Val' met Annemarike Ruitenbeek en Oscar Postema. Op de achtergrond Ramon de Nennie. foto Ruben Oreel Rens Schot, schrijver/regisseur Zon. 3 mei, Witte Kerkje, Ovezande, 15.00 uur; dins. 5 mei, Ned. Loodsen sociëteit, Vlissingen, 14.00 uur. door Frans van der Heijde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 42