it Terneuzenaar Herman de Broek junior speelt deze zomer met zijn bluesgrassband op Lowlands. De toe voeging 'junior' mag nu echt wel worden weggelaten. 36 ZEELAND HERMAN BROCK JUNIOR, BLUEGRASSMUZIKANT Zullen we het doen? Ach, waar om ook niet. Het verlangen is groot, dus laten we het ge woon maar proberen. Jasje aan, jasje uit, wat geeft het. Een zon nebril is nog niet echt nodig op het terras in de Terneuzen- se binnenstad, maar bluegrassmuzikant Her man Broek junior (44) heeft er toch een op. Alsof hij ermee wil zeggen dat de zon wat hem betreft weer overuren mag gaan maken. We vangen de eerste echte verwarmende zon nestralen van deze lente met liefde op. Her man voorop. Hij kan haast niet wachten op het moment dat hij het hete zand van het strand in Nieuwvliet weer onder zijn voeten voelt. Al jaren komt hij er, steeds op hetzelfde plekje. Nergens anders is het strand zo mooi, nergens anders doet hij zoveel inspiratie voor nieuwe liedjes op als op die plek. Het strand en de zee geven rust in het vaak wat ongeorga niseerde bestaan van de Terneuzenaar. Herman pakt de momenten zoals ze komen, leeft met wat hem voor handen komt en heeft daar vrede mee. Stap zijn huis binnen en je treft een wirwar aan spulletjes aan, waarin al leen hij de weg weet. „Ik heb echt een eigen plek nodig. Toen ik nog een relatie had met Geertje, zij zingt en speelt mandoline in mijn begeleidingsband The Brockettes, hebben we geprobeerd om samen te wonen. Na een jaar heeft Geertje een huis op veertig meter af stand gehuurd. Het ging gewoon niet samen onder een dak. En toch ga ik het binnenkort weer proberen, met Nina. Spannend, heel spannend. We zullen allebei onze weg moe ten vinden." Ik geef het haar te doen. Een weg vinden in het le ven van een ongestructureerde muzikant, die alles in dienst stelt van het creatieve proces dat een lied je schrijven heet. „Dat is ook moeilijk. Ik kan dagen in met een nieuw liedje in mijn hoofd rondlopen. Dat heeft ruimte nodig om een volledige song te worden. Het is daarom moeilijk om er een an dere baan op naast te houden. Ik heb een tijd een kroeg gehad, maar het ging gewoon niet samen. In de jaren vijftig hadden de jongens van Ajax bijbaantjes als bakker. Dat werkte niet, ze konden zich niet volledig concentre ren op dat waar ze goed in waren. Onder dwang een liedje schrijven, zoals André Hazes dat deed met rijmboekjes op tafel. Echt, niets voor mij. De keuze om volledig voor de mu ziek te gaan, betekende ook een keuze voor een leven waarin het moeilijk is om rond te komen. Twintig optredens op een jaar in Ne derland is al best veel. Gelukkig gaat het mij de laatste tijd best voor de wind. Wat overi gens niet betekent dat ik vurig hoop op een doorbraak met dat ene liedje. Het gaat zoals het gaat. Het zou wel fijn zijn als het gebeurt, dat geef ik toe. Er is bijvoorbeeld nu een be drijf dat twee nummers van Brock The Brockettes probeert te slijten voor reclames. Dat is nog niet gelukt, maar het hoeft maar een keer 'te pakken'. Als het om inkomsten gaat, zou dat wel veel rust geven." jarenlang wasje verslingerd aan blues. Liet Her man maar soleren op een elektrische gitaar, dan was-ie in zijn element. Hoe is de omslag naar de akoestische bluegrass tot stand gekomen „Bluegrass en country hebben altijd al een rol gespeeld in mijn leven. Mijn vader, Herman senior, speelde het veel, onder meer met zijn band Fat Freddy's Freak Federation. Ik ben op jonge leeftijd in zijn band begonnen en daar na met mijn eigen band The Eurocasters veel meer de blueskant op gegaan. Maar weet je, op een gegeven moment had ik het wel gehad met al die solootjes en rifïjes. Ik was er ge woon helemaal klaar mee. Met mijn bassiste Liesbeth Sprangers knutselde ik al wel eens aan bluegrasssongs. Op een gegeven moment mengde Geertje zich in de vocale harmonie ën. Dat ging zó lekker, dat ik haar een mando line in haar handen heb geduwd. Ze kon er toen nog helemaal niets mee, maar leerde het heel snel. Met The Brockettes ging het vanaf dat moment best lekker, todat Geertje en ik uit elkaar gingen. Toen lag het op zijn gat. Tot dat ik terugkwam van een vakantie uit India en zowel Liesbeth als Geertje aan de lijn hin gen met de vraag wanneer we weer gingen spelen. Dat was voor mij het teken dat we er écht serieus voor konden gaan." Die gezamenlijke gedrevenheid begint nu vruch ten af te werpen. Laatst waren jullie te zien in het VPRO-programma Vrije Geluiden, jullie traden op in De Effenaar in Eindhoven en jullie album The Old World krijgt lovende recensies. En dan volgt er deze zomer ook nog een optreden op Low lands. Eindelijk, eindelijk... „Nou nee, zo voelt het niet. Een optreden in De Effenaar voelt hetzelfde als in Porgy Bess in Terneuzen, waar ik al van jongs af aan speel. Het enige grote voordeel is dat er nu din gen voor ons worden gedaan. De merchandi se? Is geregeld. Koffers sjouwen? Hoeft lang niet altijd meer. Ik heb heel veel te danken aan de ex-bassist van The Def Americans. Ik viel een keer in bij deze band op de Zwarte Cross. Hij stelde toen voor dat hij de promotie voor The Old World op zich zou nemen. Het is zó fijn dat we gebruik kunnen maken van zijn contacten in de bluegrasscene. Een scene die echt een wereldje op zich is. Ik kom uit de ruige blueswereld, maar bluegrasspubliek is toch een stuk netter. We hebben al op festi vals gespeeld, waar mensen met de bijbel on- Een liedje schrijven, zoals André Hazes dat deed met rijmboekjes op tafel. Echt, niets voor mij der hun arm liepen. In zo'n setting worden wij, met The Brockettes in korte rokjes en vrij punkachtige bluegrass toch al snel als heftig ervaren. Succes heeft dus echt te maken met contacten, maar ik ben er ook van overtuigd dat de kracht van de muziek de doorslag geeft. Want laten we wel wezen, als je als kleine jon gen altijd bent gepamperd schrijf je heel ande re liedjes dan dat ik doe." Vertel. „Ik ben bij mijn moeder opgegroeid, samen met mijn jongere broer Larry. Mijn ouders scheidden toen ik zeven was. Mijn vader zag ik een keer per week. Veel mensen kenden mijn pa, omdat hij muzikant was. Ik ben dat ook, dus zien mensen al snel gelijkenissen. Die zijn er ook wel, maar de invloed van mijn moeder is groter. Onze karakters lijken meer op elkaar. Ik hoor weieens dat ik een botte boer ben, maar toch ben ik ook weer niet zo direct als mijn vader. Hij heeft altijd het beste met mij voor gehad, maar het kon en kan af en toe ook écht knetteren tussen ons. Toen ik op dertienjarige leeftijd aangaf dat ik graag gi taar wilde leren spelen, belde mijn moeder hem meteen op. Hij kwam meteen langs met een gitaar. Ze hadden mij nooit iets opgedron gen. Maar toen ik er zelf mee kwam, nam hij mij meteen op sleeptouw. Ik mocht altijd zelf iets verzinnen. Het Amerikaanse volkslied en Vader Jacob op een snaar bijvoorbeeld. Dat wa ren voor hem vertrekpunten om mij meer te leren. Gaandeweg werd hij tijdens zijn lessen strenger, om er het beste uit te halen. Om mis verstanden te voorkomen, ik heb echt heel veel aan mijn pa te danken. Dankzij hem kon ik bijvoorbeeld al heel jong optreden met goe de, bekende muzikanten uit binnen- en bui tenland." Tuurlijk, ere wie ere toekomt. Maar toch kan ik mij voorstellen dat je soms liever een andere naam dan Herman had gekregen. „Klopt, maar dat ervaar ik pas sinds een paar jaar zo. Ik ben nu 44, maar blijf altijd junior. Dat begint me tegen te staan. Nu mijn vader zelf niet meer optreedt, krijg ik ook steeds va ker de vraag waar dat 'junior' op slaat. Ik heb het nooit als een vorm van druk ervaren dat ik de zoon van Herman senior was. Het is ook niet voor niets dat ik hem bij de cd-presenta- tie van The Old World heb gevraagd om een paar nummers mee te doen. Ik wil hem ook echt waardering geven, dat heeft hij verdiend. Dat hij en mensen in mijn directe omgeving mij 'junior' blijven noemen vind ik ook pri ma. Maar voor alle anderen mag dat woordje er nu toch wel eens van af. Als ik ooit een kind krijg en dat is een jongetje, dan ga ik er toch eens heel goed over nadenken of ik hem Herman noem." Het strand is mij n grootste inspiratiebron door Raymond de Frel Herman de Broek junior werd op 18 sep tember 1970 geboren in Win terswijk, zeven minuten nadat de eveneens linkshandige Ji- mi Hendrix overleed. Op driejarige leef tijd verkaste hij naar Terneuzen. Herman leerde gitaarspelen van zijn vader. Met hem trad hij voor het eerst op, in de FFFF-band. Nu timmert hij aan de weg met bluegrassforma- ties Broek The Brockettes en The Blue Crass Bunch. Begin dit jaar bracht hij met muzikanten uit beide formaties de plaat The Old World uit. Herman heeft een een relatie met Nina (34). Hij heeft geen kinderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 36