Vlissingen begint proef met camperplaatsen Toeristen kunnen gaan dobberen in 't Klompje Dwangverpleging ex-Vlissinger pas Sportklas Scheldemond na extra onderzoek ter discussie gaat nog een jaar door 32 WALCHEREN PROJECT VERDUBBELING SLOEWEG De provincie is mede afhankelijk van de gemeente Borsele om het project Sloeweg snel bij te sturen. Camperen is hip en een stad als Vlissingen is een ideale stek voor avontuurlijke vakantiegangers. Steeds vaker brengen camperaars de nacht door aan de boulevard - zonder hun stoeltjes buiten te zet ten, want dan kunnen ze rekenen op een bekeuring. De gemeente Vlissingen ziet de vraag naar camperplaatsen toene men. Om daar gehoor aan te ge ven, start ze nog voor de zomer een proef met een aantal betaalde camperplaatsen in de stad. Waar, zegt ze nog niet te weten. Dat is voor de korte termijn. Maar de gemeente wil uiteindelijk, als de tijdelijke camperplaats is beval len, een campercamping of meer dere camperterreinen in Vlissin gen. Het gaat dan om betaalde overnachtingsplaatsen met voor zieningen, geëxploiteerd door on dernemers. Vanwege het 'omvang rijke proces', verwacht de gemeen te dit niet eerder dan zomer 2017 klaar te hebben. De gemeente maakt het moeilij ker dan het is, denkt Hans Warte- na. Hij probeerde jaren geleden camperplaatsen in Vlissingen op te richten. „Aanvankelijk op het Scheldeterrein, maar de gemeente wilde ons liever aan de Comman- doweg. Prima, maar die grond moest nog glad gemaakt worden en de gemeente wilde maar niet zeggen of die grond vervuild was of niet. En dan wilde ze ook nog een duur toegangshek met betaal systeem. Toen zijn we maar ge stopt; we wilden er gewoon niet te veel geld in steken." Het kan zelfs nog eenvoudiger. Want die camperplaatsen in Vlis singen zijn er gewoon, zegt Leen- dert van Nieuwenhuizen. Bij hem op Camping De Nolle is plek ge noeg. „We zijn ons net meer aan het profileren als camperplaats." Hij is dan ook verbaasd over het gemeentelijk initiatief. „Concur rentie is altijd goed en ik gun ie dereen zijn succes, maar ook de el lende. Er komt veel bij kijken." HEINKENSZAND - „Wij hebben uw hulp nodig. Het zou mij heel wat waard zijn als de raad van Borsele zegt: U kunt verder. Kunnen wij rekenen op uw steun?" Provinciaal bestuurder George van Heukelom wond woensdag in Heinkenszand geen doekjes om de ernst van de zaak. In zijn nada gen als gedeputeerde heeft hij het explosieve dossier Verdubbeling Sloeweg N62 op zijn bord gekre gen. Woensdag was hij op bezoek bij de gemeenteraad van Borsele. De raad liet zich tijdens een inge laste vergadering informeren over de stand van zaken. Omdat het project financieel uit de bocht vliegt, moet er stevig worden bij gestuurd. Hoe eerder, hoe liever. Want tijd is geld in dit project. Heel veel geld. Elke maand vertra ging kost een half miljoen euro. Hoe snel bijgestuurd kan worden is in de eerste plaats afhankelijk schoot geworpen machtspositie. Burgemeester Jaap Gelok herinner de de gedeputeerde eraan dat zijn gemeente 'veel heeft moeten slik ken'. „Ik heb nooit het idee gehad dat het 'ons' project was", zei PvdA-raadslid Arno Witkam. Vei ligheid, bereikbaarheid, doorstro ming en beeldkwaliteit, zo somde wethouder Kees Weststrate nog eens de criteria op waarop de ge meente de vergunningsaanvragen gaat beoordelen. En dan dat fïets- tunneltje. Dat kwam er volgens de provincie onder meer niet van wege de kosten (circa 2 miljoen), de sociale onveiligheid en het krui sen van een hogedruk-gas- transportleiding. Vanuit de raad werd die wens nog eens geuit, met de suggestie dat constructief meedenken met een tunneltje in het vooruitzicht een stuk gemak kelijker is. Van Heukelom heeft al le wensen genoteerd met de belof te ze onder de aandacht van Pro vinciale Staten te brengen. Die pra ten op 3 juli over de kwestie. van Provinciale Staten. Zij kunnen op het gaspedaal drukken. Maar de gemeente Borsele, die tot nu toe vooral vanaf de achterbank moest toezien welke kant de pro vincie opreed, kan de voet op het rempedaal zetten. Er zijn gewijzig de bouwvergunningen nodig om de aanpassingen mogelijk te ma ken. Vergunningen die onder an deren Borsele moet verlenen. De Borselse politiek is zich zeer be wust van de haar plots in de Toeristen en overige liefhebbers kunnen vanaf juni het klompen bootje van Watertaxi Vlissingen huren: vijftien euro per half uur. Het bootje heeft een elektromo tor die een gematigd vaartje haalt. Een tochtje naar 'buiten' door de sluizen de zeearm op is niet aan te raden, maant eigenaar Wilko Kokje. „We hebben dit bootje ooit gekocht om als watertaxi in te zetten, maar het is daarvoor te klein. Er kunnen vier mensen in." Inmiddels zijn de geel-zwarte wa tertaxi's al vier jaar een bekend ge- zicht op hun tocht tussen de kade bij het NS-station en de Dokha ven. Komende maand wordt het Klompje netjes in de lak en ver nis gezet, met de Zeeuwse leeuw voorop. Peter K. (58) woont momenteel in een stad in het midden van het land nadat hij tot eind vorig jaar in een tbs-kliniek verbleef. Hij zat daar omdat hij in 2008 veroor deeld werd tot negen maanden celstraf en tbs. De man koesterde destijds liefde volle gevoelens voor een hulpver leenster. Hij wachtte haar op 25 juli van dat jaar op bij haar werk in Vlissingen om met haar te pra ten. Zover kwam het echter niet. Nog voor er een woord was gewis seld, gooide hij haar tegen de muur en probeerde hij haar te wurgen. Omdat omstanders ingre pen liet hij haar los waarna hij in een café een pilsje ging drinken. De oud-inwoner van Vlissingen woont sinds eind dit jaar in een beschermde woonvorm. Zijn ad vocate vroeg de rechtbank om de voorwaardelijke dwangverpleging te beëindigen. Ze liet weten dat ze beseft dat haar cliënt waar schijnlijk nooit echt zelfstandig zal kunnen wonen. Maar ze stelde ook dat de ex-Vlissinger 'stapje voor stapje vooruit gaat'. Deskundigen van de psychiatri sche kliniek, waar hij nog steeds onder behandeling staat, lieten weten dat er voorzichtig omge sprongen moet worden met het verruimen van de vrijheden voor deze man. Ze pleitten voor een na der onderzoek om te kijken wat de 58-jarige man aankan. De rechtbank besliste dat een der gelijk onderzoek nu moet worden uitgevoerd. Ze verwachten dat het binnen een half jaar is afge rond waarna er opnieuw bekeken wordt wat er met K. gaat gebeu ren. Dat is geen verrassing; Schelde mond wist dat de subsidie eindig de, zegt directeur Eugène Fagg. „De gemeente Vlissingen had een landelijke subsidie deels doorver taald naar onze sportklassen. Me de door deze subsidie hebben we iets heel succesvols neer kunnen zetten en veel jongeren de kans gegeven om extra te bewegen en kennis te maken met veel bijzon dere sporten zoals snowboarden, duiken, golfen, survival in de Ar dennen. Voor ouders betekende het een relatief kleine extra bijdra ge. We moeten ons programma opnieuw tegen het licht houden. We willen in principe de ouders niet extra belasten." Omdat in de Mondia Scholen- groep de vmbo- en mavoklassen van CSW, Nehalennia en Schelde mond per 2016 samengaan, moest het onderwijsprogramma met de sportoptie al herzien worden. door Wendy Wagenmakers VLISSINGEN - Nog voor de zomer komt er een speciale camperpar keerplaats in Vlissingen. De ge meente Vlissingen gaat het weer proberen, ditmaal eerst met een proef. Borsele: voor wat hoort wat ANALYSE door Theo Giele door Claudia Sondervan Gedeputeerde George van Heukel om maakt aantekeningen tijdens de raadsvergadering. VLISSINGEN - Je moet het niet erg vinden om bekijks te trekken. Ver der is er geen bijzondere vaardig heid nodig om met het gele klomp bootje van Watertaxi Vlissingen door de Binnenhaven te varen. 't Klompje trekt altijd veel bekijks. foto Watertaxi Vlissingen door Emile Calon MIDDELBURG - Een ex-Vlissinger ge niet van zijn vrijheid. 'Mijn relatie ve vrijheid', zo vertelde hij deze week tegen de leden van de Mid delburgse rechtbank. door Claudia Sondervan VLISSINGEN - Komend schooljaar draaien de sportklassen van Schel demond College hun gebruikelijke lesprogramma met extra sport en activiteiten. Wat er na dat jaar ge beurt, is onzeker nu de gemeente Vlissingen de subsidie van 35.200 euro heeft geschrapt. j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32