College kan door met plan Brouwerseiland Officier eist voorwaardelijk en een Eerste Zeeuwse werkstraf tegen 'kwetsbare jongen' luisterplek geopend 28 SCHOUWEN-DUIVELAND DUURZAAMHEID ui f Op de Grevelingendam begint vandaag een proef met een vangrail van biologisch materiaal. Zoals aangekondigd kwam het CDA gisteravond in de gemeente raad met een motie die de belan gen van surfers en andere recrean ten moet waarborgen. Belangrijk ste punten hierin zijn compensa tie voor verlies van de surfoever aan de Middelplaat en een onder zoek naar de invloed van de bouw op de voor surfers zo belangrijke wind. Een afvaardiging van de sur fers wordt bij dit onderzoek be trokken en bovendien moet initia tiefnemer Zeelenberg zijn plan aanpassen als de uitkomst van het windonderzoek daar aanleiding toe geeft. De motie kreeg steun van alle par tijen, behalve Alert!, SP, PvdA en raadslid Fop Fonteijne, die in de LSD-fractie een minderheids standpunt inneemt. Hij was al te gen, voordat hij lid werd van LSD. Alert! en SP stelden voor het ne men van een besluit over het beeldkwaliteitsplan van Brouwers eiland uit te stellen tot nog een aantal onderzoeken was gedaan. Maar daar gingen alleen PvdA, D66 en Fonteijne in mee. Die ze ven stemmen bleken onvoldoen de. SP en Alert! vonden de CDA-mo- tie er een 'voor de bühne'. „Wij houden rekening met u, maar gaan door met onze plannen", ver woordde SP-fractievoorzitter Ani ta de Vos de strekking van de mo tie. Voorafgaand aan de vergadering manifesteerde een grote groep sur fers zich voor en in het gemeente huis. Een afVaardiging van de in woners van Scharendijke en om geving bood een petitie aan. Een verspreid pamflet - met name de passage 'Hier wordt een smerig spel gespeeld' - wekte irritatie bij VVD'er Wout van den Berg. Wet houder en partijgenoot Ad Verse- put toonde zich graag bereid om op uitnodiging van Van den Berg de beweringen in het pamflet te weerspreken: „Alle normale proce dures zijn doorlopen. Er is géén gebruik gemaakt van de Crisis- en Herstelwet, grond wordt voor marktconforme prijzen verkocht, de raad is niet op een dwaalspoor gezet - al heeft het steeds wisse lend aantal woningen voor ver warring gezorgd - en het terrein blijft wel degelijk voor iedereen toegankelijk", betoogde Verseput. Van den Berg: „Kijk en dan vraag ik me af wie hier nu een smerig spel speelt." BRUINISSE - Een vangrail, gemaakt uit onder meer bermgras, die een aanstormende touringcar kan te genhouden. Komt die langs de va derlandse snelwegen te staan? We vragen het aan projectleider Es ther Stapper van innovatiebedrijf Millvision in Raamsdonk. Wat is er mis met de oude vangrails? „Die zijn verzinkt. Het zink loogt uit en dat is schadelijk voor het milieu. Niemand heeft het hier over, maar het is een pan-Euro- pees probleem. Er bestaan al hou ten geleiderails, maar die zijn twee keer zo duur als de metalen. Grappig toch, dat je vangrails kan maken van gras uit de wegberm en van andere biokunststoffen." Wie heeft deze biobased vangrail uit gevonden? „Een consortium van vier bedrij ven, waarvan Millvision de voor trekker is. Die hebben heel veel tijd en moeite gegeven om Rijks waterstaat te interesseren en dat is nu gelukt. Op parkeerterrein Westkop aan de Grevelingendam gaan we de geleiderail een jaar lang testen." Wat wordt er dan getest op die dam bij Bruinisse? „We zetten daar 25,2 meter gelei derail neer en kijken hoe het ma teriaal zich houdt. De palen en de bovenbalk zijn van kunststof. Om de zoveel tijd graven we een paal tje uit en doen daar metingen. Als dat allemaal goed gaat, beginnen we met botsproeven. Dat doen we nu nog niet, want die proeven kosten 80.000 euro. Die willen we graag in één keer goed doen." Ja, botsproeven. Is die biologische vangrail eigenlijk wel veilig? Vangrail moet bestand zijn tegen bus van 13 ton die 70 kilometer per uur rijdt „Nog niet. De houten rail, waarop de nieuwe is gebaseerd, is dat al wel. Wat er aan de Grevelingen dam komt te staan, is pas versie 1.0. We streven naar een H2 voer- tuigkerendheid. Dat wil zeggen dat er een bus van dertien ton met een snelheid van 70 kilome ter per uur en onder een hoek van 20 graden tegenaan kan rijden. De rails moet ook heel blijven als er een personenauto met 100 kilo meter per uur tegen aan rijdt." Wanneer zien we de nieuwe vang rails langs onze wegen? „We hebben Europese subsidie aangevraagd. Als die wordt toege wezen en alle proeven gaan goed, hebben we over twee jaar bioba sed geleiderails. Het is dan aan Rijkswaterstaat, provincies en ge meenten om ze langs de weg te plaatsen." Het ontwerp is toch even wennen. Het lijkt wel een afdruiprek. „Ha, ha. Zoals ik al zei, is het ont werp gebaseerd op de houten vangrail. Die uitstekende dingen aan de zijkant zijn de veren. Die zijn van hout. Ze vangen de auto op en leiden hem terug naar het wegdek." DIRECTEUREN PLAATSEN PROEFSTUK De man stond voor de rechter om dat hij onder meer verdacht wordt van het plegen van een in braak in juli 2013 in een woning in Zierikzee aan de Slabberswerf Volgens de verdachte was hij die dag samen met een vriend naar die straat gegaan omdat ze daar al tijd hun softdrugs kochten. Hun dealer was echter niet thuis. Vol gens de verdachte ging zijn maat toch naar binnen en zou zijn ver trokken met enkele spullen. Zelf zou hij echter niets hebben gesto len. Officier van justitie Wilfred Suij- kerbuijk stelde echter dat de man wel degelijk meegeholpen had om te stelen. Ze zouden samen wiet, een laptop en een ventilator hebben meegenomen. Daarnaast zou de man via Facebook ge dreigd hebben de woning van een ander in de fik te steken. Raads man Martijn van der Want meen de dat er geen sprake was van be dreiging. Volgens hem ging het om over en weer schelden. De raadsman vond ook dat de man niet beschuldigd kan wor den van mishandeling van zijn ex. De officier dacht daar anders over. Volgens hem had hij haar wel degelijk geslagen of gestompt en haar ook bedreigd. Hij eiste een werkstraf van 120 uur, twee maanden voorwaarde lijk en een proeftijd van twee jaar De raadsman pleitte voor een be perkte werkstraf en een voorwaar delijke celstraf van één maand. Ook vroeg hij de rechtbank om re kening te houden met het feit dat de verdachte 'nog steeds een kwetsbare jongen is'. Uitspraak 13 mei. De Liberation Route Europe volgt het pad van de geallieerde bevrij ding in Europa. Op heel veel loca ties worden luisterplekken gereali seerd. Daar worden lokale verha len verteld tegen de achtergrond van de wereldgeschiedenis. In Renesse bijvoorbeeld wordt het verhaal verteld van de Tien van Renesse, die in december 1944 bij Slot Moermond zijn opgehangen. De luisterplekken krijgen de vorm van meerpalen met daarop teksten in vier talen. Er wordt ver wezen naar de website van de Li beration Route Europe (www.libe- rationroute.com) en via smart- phone en QR-codes kan meer in formatie worden opgevraagd. Na de opening van de luisterplek dinsdag 5 mei volgt een bijeen komst in de tuinkamer van Slot Moermond. Sprekers zijn burge meester Gerard Rabelink, project manager Peter Kruk van de Stich ting Liberation Route Europe en secretaris Willem Meijer van het Bevrijdingsmuseum Zeeland. Mu ziek is er van klarinetensemble KleZZ. door Ton van den Nouweland zierikzee - Dankzij oppositiepartij CDA kunnen B en W van Schou- wen-Duiveland verder met hun plannenmakerij voor vakantiedorp Brouwerseiland aan de Brouwers- dam. Proef met vangrail van bermgras Surfers protesteerden gisteravond voor het gemeentehuis tegen de aanleg van vakantiedorp Brouwerseiland, foto Marieke Mandemakers door Ton van den Nouweland Esther Stapper, Millvision Op parkeerterrein Westkop aan de Grevelingendam bij Bruinisse wordt vanmiddag een stuk bioba sed vangrail geplaatst. Dat gebeurt om 16.00 uur door di recteur Ben Vork van Rijkswater staat. Hij wordt daarbij geassisteerd door Willem Sederel, directeur van Biobased Delta en directeur Leon Joore van innovatiebedrijf Millvision. Esther Stapper is projectleider bio based bouw/infra-ontwikkelingen van Millvision. Ze heeft ook een ei gen bureau voor duurzaam advies. Millvision Innovatiehuis in Raams donk onderzoekt, adviseert en ont wikkelt biotechnologie. www.millvisionweb.eu MIDDELBURG - Het wordt tijd om zelfverantwoordelijkheid te ne men, zo zei gisteren de rechtbank voorzitter tegen Thomas van C. (28) uit Zierikzee. Ze zei dat om dat hij nog steeds van alles laat re gelen door zijn al bejaarde ouders. RENESSE - De eerste luisterplek van de Liberation Route Europe in Zee land wordt dinsdag 5 mei om 14.00 uur aan de Slotlaan in Renes- se geopend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 53