College kan door met
plan Brouwerseiland
Officier eist voorwaardelijk en een Eerste Zeeuwse
werkstraf tegen 'kwetsbare jongen' luisterplek geopend
28 SCHOUWEN-DUIVELAND
DUURZAAMHEID
ui f
Op de Grevelingendam begint
vandaag een proef met een vangrail
van biologisch materiaal.
Zoals aangekondigd kwam het
CDA gisteravond in de gemeente
raad met een motie die de belan
gen van surfers en andere recrean
ten moet waarborgen. Belangrijk
ste punten hierin zijn compensa
tie voor verlies van de surfoever
aan de Middelplaat en een onder
zoek naar de invloed van de bouw
op de voor surfers zo belangrijke
wind. Een afvaardiging van de sur
fers wordt bij dit onderzoek be
trokken en bovendien moet initia
tiefnemer Zeelenberg zijn plan
aanpassen als de uitkomst van het
windonderzoek daar aanleiding
toe geeft.
De motie kreeg steun van alle par
tijen, behalve Alert!, SP, PvdA en
raadslid Fop Fonteijne, die in de
LSD-fractie een minderheids
standpunt inneemt. Hij was al te
gen, voordat hij lid werd van LSD.
Alert! en SP stelden voor het ne
men van een besluit over het
beeldkwaliteitsplan van Brouwers
eiland uit te stellen tot nog een
aantal onderzoeken was gedaan.
Maar daar gingen alleen PvdA,
D66 en Fonteijne in mee. Die ze
ven stemmen bleken onvoldoen
de.
SP en Alert! vonden de CDA-mo-
tie er een 'voor de bühne'. „Wij
houden rekening met u, maar
gaan door met onze plannen", ver
woordde SP-fractievoorzitter Ani
ta de Vos de strekking van de mo
tie.
Voorafgaand aan de vergadering
manifesteerde een grote groep sur
fers zich voor en in het gemeente
huis. Een afVaardiging van de in
woners van Scharendijke en om
geving bood een petitie aan. Een
verspreid pamflet - met name de
passage 'Hier wordt een smerig
spel gespeeld' - wekte irritatie bij
VVD'er Wout van den Berg. Wet
houder en partijgenoot Ad Verse-
put toonde zich graag bereid om
op uitnodiging van Van den Berg
de beweringen in het pamflet te
weerspreken: „Alle normale proce
dures zijn doorlopen. Er is géén
gebruik gemaakt van de Crisis-
en Herstelwet, grond wordt voor
marktconforme prijzen verkocht,
de raad is niet op een dwaalspoor
gezet - al heeft het steeds wisse
lend aantal woningen voor ver
warring gezorgd - en het terrein
blijft wel degelijk voor iedereen
toegankelijk", betoogde Verseput.
Van den Berg: „Kijk en dan vraag
ik me af wie hier nu een smerig
spel speelt."
BRUINISSE - Een vangrail, gemaakt
uit onder meer bermgras, die een
aanstormende touringcar kan te
genhouden. Komt die langs de va
derlandse snelwegen te staan? We
vragen het aan projectleider Es
ther Stapper van innovatiebedrijf
Millvision in Raamsdonk.
Wat is er mis met de oude vangrails?
„Die zijn verzinkt. Het zink loogt
uit en dat is schadelijk voor het
milieu. Niemand heeft het hier
over, maar het is een pan-Euro-
pees probleem. Er bestaan al hou
ten geleiderails, maar die zijn
twee keer zo duur als de metalen.
Grappig toch, dat je vangrails kan
maken van gras uit de wegberm
en van andere biokunststoffen."
Wie heeft deze biobased vangrail uit
gevonden?
„Een consortium van vier bedrij
ven, waarvan Millvision de voor
trekker is. Die hebben heel veel
tijd en moeite gegeven om Rijks
waterstaat te interesseren en dat
is nu gelukt. Op parkeerterrein
Westkop aan de Grevelingendam
gaan we de geleiderail een jaar
lang testen."
Wat wordt er dan getest op die dam
bij Bruinisse?
„We zetten daar 25,2 meter gelei
derail neer en kijken hoe het ma
teriaal zich houdt. De palen en de
bovenbalk zijn van kunststof. Om
de zoveel tijd graven we een paal
tje uit en doen daar metingen. Als
dat allemaal goed gaat, beginnen
we met botsproeven. Dat doen
we nu nog niet, want die proeven
kosten 80.000 euro. Die willen
we graag in één keer goed doen."
Ja, botsproeven. Is die biologische
vangrail eigenlijk wel veilig?
Vangrail moet
bestand zijn tegen
bus van 13 ton die
70 kilometer per
uur rijdt
„Nog niet. De houten rail, waarop
de nieuwe is gebaseerd, is dat al
wel. Wat er aan de Grevelingen
dam komt te staan, is pas versie
1.0. We streven naar een H2 voer-
tuigkerendheid. Dat wil zeggen
dat er een bus van dertien ton
met een snelheid van 70 kilome
ter per uur en onder een hoek van
20 graden tegenaan kan rijden.
De rails moet ook heel blijven als
er een personenauto met 100 kilo
meter per uur tegen aan rijdt."
Wanneer zien we de nieuwe vang
rails langs onze wegen?
„We hebben Europese subsidie
aangevraagd. Als die wordt toege
wezen en alle proeven gaan goed,
hebben we over twee jaar bioba
sed geleiderails. Het is dan aan
Rijkswaterstaat, provincies en ge
meenten om ze langs de weg te
plaatsen."
Het ontwerp is toch even wennen.
Het lijkt wel een afdruiprek.
„Ha, ha. Zoals ik al zei, is het ont
werp gebaseerd op de houten
vangrail. Die uitstekende dingen
aan de zijkant zijn de veren. Die
zijn van hout. Ze vangen de auto
op en leiden hem terug naar het
wegdek."
DIRECTEUREN PLAATSEN PROEFSTUK
De man stond voor de rechter om
dat hij onder meer verdacht
wordt van het plegen van een in
braak in juli 2013 in een woning
in Zierikzee aan de Slabberswerf
Volgens de verdachte was hij die
dag samen met een vriend naar
die straat gegaan omdat ze daar al
tijd hun softdrugs kochten. Hun
dealer was echter niet thuis. Vol
gens de verdachte ging zijn maat
toch naar binnen en zou zijn ver
trokken met enkele spullen. Zelf
zou hij echter niets hebben gesto
len.
Officier van justitie Wilfred Suij-
kerbuijk stelde echter dat de man
wel degelijk meegeholpen had
om te stelen. Ze zouden samen
wiet, een laptop en een ventilator
hebben meegenomen. Daarnaast
zou de man via Facebook ge
dreigd hebben de woning van een
ander in de fik te steken. Raads
man Martijn van der Want meen
de dat er geen sprake was van be
dreiging. Volgens hem ging het
om over en weer schelden.
De raadsman vond ook dat de
man niet beschuldigd kan wor
den van mishandeling van zijn
ex. De officier dacht daar anders
over. Volgens hem had hij haar
wel degelijk geslagen of gestompt
en haar ook bedreigd.
Hij eiste een werkstraf van 120
uur, twee maanden voorwaarde
lijk en een proeftijd van twee jaar
De raadsman pleitte voor een be
perkte werkstraf en een voorwaar
delijke celstraf van één maand.
Ook vroeg hij de rechtbank om re
kening te houden met het feit dat
de verdachte 'nog steeds een
kwetsbare jongen is'.
Uitspraak 13 mei.
De Liberation Route Europe volgt
het pad van de geallieerde bevrij
ding in Europa. Op heel veel loca
ties worden luisterplekken gereali
seerd. Daar worden lokale verha
len verteld tegen de achtergrond
van de wereldgeschiedenis. In
Renesse bijvoorbeeld wordt het
verhaal verteld van de Tien van
Renesse, die in december 1944 bij
Slot Moermond zijn opgehangen.
De luisterplekken krijgen de
vorm van meerpalen met daarop
teksten in vier talen. Er wordt ver
wezen naar de website van de Li
beration Route Europe (www.libe-
rationroute.com) en via smart-
phone en QR-codes kan meer in
formatie worden opgevraagd.
Na de opening van de luisterplek
dinsdag 5 mei volgt een bijeen
komst in de tuinkamer van Slot
Moermond. Sprekers zijn burge
meester Gerard Rabelink, project
manager Peter Kruk van de Stich
ting Liberation Route Europe en
secretaris Willem Meijer van het
Bevrijdingsmuseum Zeeland. Mu
ziek is er van klarinetensemble
KleZZ.
door Ton van den Nouweland
zierikzee - Dankzij oppositiepartij
CDA kunnen B en W van Schou-
wen-Duiveland verder met hun
plannenmakerij voor vakantiedorp
Brouwerseiland aan de Brouwers-
dam.
Proef met
vangrail van
bermgras
Surfers protesteerden gisteravond voor het gemeentehuis tegen de aanleg
van vakantiedorp Brouwerseiland, foto Marieke Mandemakers
door Ton van den Nouweland
Esther Stapper, Millvision
Op parkeerterrein Westkop aan
de Grevelingendam bij Bruinisse
wordt vanmiddag een stuk bioba
sed vangrail geplaatst.
Dat gebeurt om 16.00 uur door di
recteur Ben Vork van Rijkswater
staat.
Hij wordt daarbij geassisteerd
door Willem Sederel, directeur
van Biobased Delta en directeur
Leon Joore van innovatiebedrijf
Millvision.
Esther Stapper is projectleider bio
based bouw/infra-ontwikkelingen
van Millvision. Ze heeft ook een ei
gen bureau voor duurzaam advies.
Millvision Innovatiehuis in Raams
donk onderzoekt, adviseert en ont
wikkelt biotechnologie.
www.millvisionweb.eu
MIDDELBURG - Het wordt tijd om
zelfverantwoordelijkheid te ne
men, zo zei gisteren de rechtbank
voorzitter tegen Thomas van C.
(28) uit Zierikzee. Ze zei dat om
dat hij nog steeds van alles laat re
gelen door zijn al bejaarde ouders.
RENESSE - De eerste luisterplek van
de Liberation Route Europe in Zee
land wordt dinsdag 5 mei om
14.00 uur aan de Slotlaan in Renes-
se geopend.