Barry Smit slaat zakelijker toon aan 4 Oorlogsherinneringen interview Tien jaar na Kalme chaos komt Sandro Veronesi met een vervolg op zijn grote succesroman. „Eerlijk zijn in Italië is een job." 66 18 DIZZIE Dizzieni Blog over je boeken of schrijf een recensie THEO HAKKERT e stervende H kameraad I O tracht zich op II W te richten maar valt te rug en wendt zijn hoofd af. Mij ontbreekt de kracht hem te steunen en de man aan zijn lin kerzijde staart al in het niets. Zonder wroeging slurp ik ver der. Als later een gezichtloze hand een snede brood aan reikt, pak ik ook die van hem, want hij is daar waar voedsel niet meer telt. Vanuit de dood redt hij mijn leven. Twee, drie keer speel ik dit spel der op standing, maar als nog maar en kele kameraden op de onderste kooien in leven zijn, vlucht ik uit dit dodenrijk en met mijn laatste krachtsinspanning hijs ik mijn luis- en schurftoverdek- te lijf op de bovenkooi'. Een lang fragment uit Bevrijdin gen, een van de verhalen van G.L. Durlacher. Al past de aan duiding 'verhalen' eigenlijk niet. Aan die term kleeft een zweem van fictie en als Durla- De ontberingen en waanzin heeft Gerard Durlacher verwoord in sober en helder proza cher iets niet heeft geschreven, dan was het fictie. In Durlachers boek Strepen aan de hemel, waarvan nu gelukkig weer een nieuwe editie is ver schenen met een voorwoord van zijn dochter Jessica, de schrijfster, staat de onver bloemde waarheid over de oor log, de Jodenvervolging, depor taties, kampen en de bevrij ding die het karakter had van een wedergeboorte. Woede ook. Mooi, de geallieer de strepen aan de hemel die vanaf de grond als optimisti sche tekens werden gezien. Maar waarom werden er geen bommen op spoorbanen ge gooid die voor transport wer den misbruikt? De onmenselijke ontberingen en waanzin heeft Gerard Durla cher (1928-1996) weten te ver woorden in sober, helder pro za. Niets te na gesproken over de 'nieuwe' oorlogsverhalen die nog altijd, en dit jaar zijn het er opmerkelijk veel, naar boven komen. Maar Durlachers boek is een mijlpaal en een mo nument. Even verderop in Bevrijdingen vraagt een verpleegster hem, nadat ze hem in bad heeft ge daan, wat hij het liefst zou wil len eten. En dat ze hem dan 'ei- nen riesigen Pudding' komt brengen. Een scène die niet met droge ogen te lezen is. De debuutroman Om het nu van Barry Smit (1974) bestond twee jaar geleden uit een serie aangena me mokerslagen. Elke zin was er een. Het snoeiharde leven aan de zelfkant anno nu werd daarin prachtig verbeeld. Voor Tahrir, zijn tweede al even urgente roman, heeft Smit zijn stijl iets teruggeschroefd. Zijn aan pak is zakelijker geworden, op het journalistieke af. Al wijzen ragfij ne signalen erop dat er meer broeit dan op het eerste gezicht lijkt. De roman draait rond de jon ge man Vincent Westerik, die ge grepen wordt door beelden van de opstand tegen de Egyptische dictator Mubarak. Hij krijgt de kans naar Cairo te reizen om cam pagnes te helpen opzetten. Daar raakt hij langzaam verstrikt in de snel veranderende politieke wer kelijkheid én in de armen van de activiste Maryam. Hoe sterk staat Westerik eigenlijk in zijn schoenen? Een opvallende passage al vroeg in de roman, waarin hij slaande ruzie krijgt in het vliegtuig, geeft te denken. Zo out of character namelijk. 'Ook struikelde ik tegen zijn rug, boven aan de vliegtuigtrap, waar door hij viel en zijn nek brak.' Einde hoofdstuk. Maar nog lang niet einde boek. Dit gaat zeker een staartje krijgen. Ontdek verrukkelijke roman Ruth Reichl Spring maar achterop", zegt Sandro Veronesi en hij klopt met een hand op de duozit van zijn oude scooter. Hij stuurt de Vespa van zijn oudste zoon vaardig tegen de heuvel op en parkeert bij de ingang van de botanische tuin op een van de flanken van de heuvel Janiculum. Na een korte wandeling omhoog ont vouwt zich een ongekend fraai panorama op Rome. De skyline van de eeuwige stad wordt door geen wolkenkrabber ontsierd. „Behalve dan dat fascistische monument", zegt hij, wijzend naar het grote witte ge bouw II Vittoriano dat in Nederland be kendstaat als 'de bruidstaart': het monu ment van koning Victor Emanuel II. „Romeinen vinden dat de beste plek om hun stad te overzien. Als je daar bovenop staat, zie je het monument zelf namelijk niet." Hij vindt een bank, half in de zon. „Als ik hier zit, staat die struik er mooi voor." Sandro Veronesi (56) heeft een vervolg ge schreven op zijn meest succesvolle roman Kalme chaos (2005), dat al drie jaar na ver schijning werd verfilmd. In veel opzichten is zijn nieuwe boek Zeldzame aarden de te genhanger van Kalme chaos. In die roman had veertiger Pietro Paladini genoeg van de woelige wereld en besloot hij, na de dood van zijn vrouw, zijn dagen door te brengen in en om zijn auto bij de school waar hij 's ochtends zijn dochter aflever de. Aan het begin van Zeldzame aarden ver liest hij, negen jaar later, binnen een dag al zijn zekerheden. Zijn baan, zijn nieuwe vriendin, zijn dochter, zijn rijbewijs, zijn geld. „Eigenlijk dacht ik dat ik het hoofd stuk Pietro Paladini had afgesloten", ver telt Veronesi op het bankje. „Tot ik hem hoorde in de bioscoop." Bij de verfilming van Kalme chaos was hij niet betrokken. „Daar was hij en sprak andere woorden dan ik had geschreven. Logisch, de scena rioschrijver moest het boek bewerken." Toen wist de auteur dat hij in Paladini de ideale figuur had gevonden om te schrij ven over de sociale veranderingen in Italië van de laatste jaren. „Als een periscoop dook hij weer op." In een razend tempo, door Veronesi bril jant en in grootse stijl beschreven, verliest Paladini nu dus al zijn zekerheden. „Ik moest hem laten inzien dat alles en ieder een om hem heen, van familie tot colle ga's, te lijden had onder zijn niet-aflaten- de stroom aan leugens en halve waarhe den. Hij moest het aan den lijve ondervin den", zegt de schrijver en hij knijpt in het vel van zijn linkerarm. De figuur van de leugenaar vertegenwoor digt voor hem de mentaliteit van de Itali aan. „Hij laat zien wat er fout is aan een Italiaan te zijn. Het is hier zo gemakkelijk en verleidelijk om niet eerlijk te zijn. Eer lijk zijn is een job. Pietro Paladini is een komediant voor zichzelf. Hij heeft niet Alles overwinnaar Gouden Boekenuil Paladini moest inzien dat iedereen om hem heen te lijden had onder zijn leugens en halve waarheden eens in de gaten dat hij een rol speelt." De gebeurtenissen op die ene fatale dag brengen hem tot inkeer en inzicht. Pas dan is hij klaar voor een nieuwe confronta tie met zijn dochter. „Zij is inmiddels 18 en heeft allang door wat Pietro al die tijd heeft verdrongen." Ook Zeldzame aarden heeft Sandro Verone si geschreven in de huiskamer. Zijn wo ning bevindt zich een aantal straten ver- Dizzie.nl is het online boekenplat- form van deze krant met nieuws, be sprekingen en interviews. Lees en schrijf boekrecensies, beheer je boe kencollectie of houd er een eigen boekenblog bij. Ga naar Dizzie.nl ROMAN ACTIE Zeldzame aarden Sandro Veronesi Vertaling Rob Gerritsen 400 blz. Prometheus 19,95 euro door Theo Hakkert Barry Smit - Tahrir. 208 blz. Atlas Contact, 18,99 euro. Dizzie.nl geeft tien exemplaren weg van de feelgoodroman Verruk kelijk! van Ruth Reichl. Daarin doet Billie Breslin, die voor het culinaire magazine Delicious! in New York werkt, een bijzondere ontdekking. NIEUWS door Theo Hakkert Op Dizzie.nl alle informatie over de winnaar van de Gouden Boekenuil die gisteravond bekend is geworden. Het gaat om de belangrijkste jaarlijk se literaire prijs van Vlaanderen. Ook Nederlanders zijn genomineerd. Doe nooit een deur dicht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18